Właściciele samochodów z silnikami napędzanymi benzyną mogą wybierać między Pb 95 a Pb 98. Oba te paliwa można wlewać do baku pojazdu z silnikiem benzynowym. Nie każdy jednak wie, jaka jest między nimi różnica i którą wybrać. Wyjaśniamy.

Podjeżdżasz pod dystrybutor i zastanawiasz się, które paliwo wlać do baku – czy lepsza będzie benzyna 95 czy 98? Oba rodzaje paliwa będą odpowiednie dla jednostki benzynowej. Jedyną różnicą jest liczba oktanów (izooktanów), czyli związku chemicznego, który spala się lepiej niż drugi ze składników benzyny, heptan.

Im wyższa liczba oktanowa, tym większa odporność paliwa na samozapłon. Co za tym idzie, benzyna 98 jest droższa niż paliwo 95. Nie oznacza to jednak, że zawsze będzie tym lepszym paliwem. Wszystko zależy od stacji benzynowej, pochodzenia paliwa, a także wymagań danego samochodu.

Czym jest spalanie stukowe?

Spalanie stukowe jest nazywane inaczej spalaniem detonacyjnym lub samozapłonem. Zjawisko spalania stukowego jest niepożądane i może powodować chwilowe zaburzenia pracy silnika. Na czym polega samozapłon benzyny? To przede wszystkim nieprawidłowy przebieg procesu spalania paliwa, czego przyczyną może być źle ustawiony zapłon, niejednorodna mieszanka paliwowo-powietrzna, paliwo o zbyt małej liczbie oktanowej.

Porównaj ceny OC i AC

Do samozapłonu dochodzi równocześnie w jednym lub kilku punktach komory spalania. Samozapłon powoduje potężny wzrost ciśnienia i powstanie fali uderzeniowej, która poruszając się z dużą prędkością może doprowadzić do uszkodzeń w silniku. Dłuższa eksploatacja auta grozi uszkodzeniem mechanicznym układu korbowo-tłokowego, wypaleniem dziury w denku tłoka, uszkodzeniem głowicy, zaworów, zatarciem silnika. To dlatego producenci narzucają, jaka ma być minimalna liczba oktanowa do danego silnika.

Nazwa spalania stukowego pochodzi od charakterystycznego głuchego odgłosu (stukania silnika). Zjawisku temu postanowiono przeciwdziałać, stosując paliwa wysokooktanowe, jak benzyna Pb 98. W nowszych modelach samochodów zaczęto stosować czujniki spalania stukowego, które pozwalają ustalić, jakie paliwo zostało wlane do baku – na tej podstawie komputer koryguje moment zapłonu, ograniczając tym samym ryzyko pojawienia się spalania stukowego.

Czym jest liczba oktanowa?

Benzyna otrzymywana jest w procesie destylacji ropy naftowej, jest mieszaniną węglowodorów o określonym ciężarze i lotności. Zanim trafi do dystrybutorów na stacjach paliw, jest oczyszczana i wzbogacana. Jednym z najważniejszych parametrów dla silników o zapłonie iskrowym jest liczba oktanowa. Określa się ją poprzez zestawienie z roztworem porównawczym – mieszaniną izooktanu (liczba oktanowa 100) oraz n-heptanu (liczba oktanowa 0).

Badaną benzyną zasila się silnik jednocylindrowy o zmiennym stopniu sprężania, który pracuje ze stałą prędkością obrotową, a następnie rejestruje się samozapłony przy coraz większym ciśnieniu w komorze spalania. W zależności od tego ile stuków zostanie zarejestrowanych, oznacza się paliwo jako 95 lub 98.

Ciekawe! Bardziej skomplikowaną procedurę badawczą stosuje się w przypadku paliwa lotniczego, gazu ziemnego, mieszanki do samochodów wyścigowych.

Kiedy lepsza będzie benzyna o wyższej liczbie oktanowej?

Niektórzy producenci samochodów informują użytkowników, które paliwo jest zalecane w danym przypadku. Kiedy może być konieczne wlanie paliwa o podwyższonej liczbie oktanowej?

Zalecenie stosowania paliwa wysokooktanowego dotyczy zazwyczaj samochodów, w których panuje wysokie ciśnienie w komorze spalania. W takim przypadku benzyna o nieco niższej liczbie oktanowej może sobie nie poradzić. Warto więc sprawdzić w instrukcji obsługi, czy producent nie wskazał, które paliwo w danym przypadku będzie lepsze.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Z taką sytuacją mamy zazwyczaj do czynienia w samochodach sportowych – lepsze osiągi są możliwe dzięki temu, że konstrukcja silnika jest przystosowana do wyższego ciśnienia i temperatury.

Ważne! Większość silników jest przystosowana do benzyny 95, dlatego wlewanie paliwa o większej liczbie oktanów nie jest konieczne.

Benzyna 95 czy 98 – co wybrać? Jaka jest różnica?

Na każdej stacji paliw kierowcy znajdą dwa rodzaje benzyny – Pb 95 oraz Pb 98. Różni je cena, 98 jest zawsze droższa, zazwyczaj o kilkadziesiąt groszy za litr. Czy oznacza to, że właśnie to paliwo jest lepsze? Na czym polega różnica między 95 a 98? Niektórzy twierdzą, że Pb 98 doda silnikowi mocy, jest to jednak jeden z mitów na temat tego rodzaju benzyny.

Benzyna 98 różni się od 95 składem i dodatkami – droższe paliwo ma lepsze właściwości myjące, dlatego jeśli kierowca chce się pozbyć nagaru, może od czasu do czasu wlać do baku 98. Nie ma jednak sensu tankować jej za każdym razem, jeśli producent auta wyraźnie nie zaznaczy, że właśnie Pb 98 jest przeznaczone dla danego silnika.

Kiedy więc należy wlać do baku paliwo 98? Ten rodzaj benzyny wykorzystywany jest w modelach sportowych japońskich marek jak Honda Civic Type R, Toyota GT-86, Subaru Impreza WRX STI, Mitsubishi Lancer Evo.

Ciekawostka! W Japonii sportowe samochody są przystosowane do paliwa 100-oktanowego. W Europie silniki tych aut muszą być przestawiane w taki sposób, by mogły pracować na benzynie 98.

Czy można mieszać różne rodzaje benzyny?

Jeśli okazjonalnie zdarza ci się wlać 98, choć zazwyczaj stosujesz 95, nic złego się nie stanie. Warto jednak pamiętać, że każdy producent określa, który rodzaj paliwa będzie lepszy dla danego modelu. Silnik jest konstruowany z myślą o konkretnym rodzaju benzyny, aby zrównoważyć sprawność, moc, wydajność. Dlatego też zawsze warto sprawdzać zalecenia producenta – niekiedy można znaleźć informację „bezołowiowa 95 lub więcej”, co oznacza, że silnik poradzi sobie z jednym i drugim rodzajem benzyny.

Problem pojawia się, jeśli benzynę wlejesz do baku samochodu z silnikiem diesla lub odwrotnie, olej napędowy do samochodu z silnikiem benzynowym. Na skutek takiej pomyłki auto może zgasnąć, a kierowca będzie miał problem z jego uruchomieniem, w najlepszym przypadku samochód będzie tracił moc. Jeśli uruchomisz silnik po wlaniu nieodpowiedniego paliwa, od razu wzywaj pomoc drogową, która odtransportuje pojazd do warsztatu. Paliwo należy wypompować, a cały układ przepłukać. Konieczna będzie też wymiana filtra paliwa.

W takich sytuacjach przyda się dodatkowe ubezpieczenie assistance. To ochrona na wypadek nieprzewidzianych okoliczności, dzięki której kierowca może liczyć na odholowanie pojazdu, samochód zastępczy, czy naprawę na miejscu, jeśli to możliwe.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Stosowanie paliwa 95 lub 98 – najważniejsze zasady

Nie wiesz, które paliwo jest odpowiednie dla twojego samochodu? Czy benzyna 95 czy 98? Obawiasz się tankowania droższego paliwa? Przede wszystkim sprawdź zalecenia producenta – przyda ci się instrukcja obsługi. Informację o odpowiednim paliwie znajdują się też na naklejce na wewnętrznej stronie klapki, ale też pod wlewem paliwa. Jeśli nadal nie masz pewności, jaką benzynę wlać, udaj się do ASO i dopytaj.

Pamiętaj, że okazjonalne wlanie 95 zamiast 98 i odwrotnie, nie narobi szkód w silniku. W wielu przypadkach producenci dopuszczają takie mieszanie paliw o różnej liczbie oktanowej, choć w większości samochodów świetnie sprawdza się 95. To najczęstszy wybór klientów na stacjach benzynowych.

Ciekawe! Paliwo o wyższej liczbie oktanowej może pomóc uzyskać większą moc, jednak potrzebne jest wprowadzenie zmian w pojeździe, np. doładowanie lub zmniejszenie komory spalania.

Porównaj ceny OC i AC

Stosowanie odpowiedniego paliwa ma znaczenie – dzięki temu dbasz o silnik samochodu, wydłużasz czas jego eksploatacji. Warto zajrzeć do instrukcji, aby upewnić się, jaką benzynę rekomenduje producent.

Aby zapewnić prawidłową pracę silnika, kierowca musi zadbać o regularną wymianę poszczególnych filtrów i płynów. To zdecydowanie lepszy sposób na troskę o stan auta niż wlewanie benzyny o wyższej liczbie oktanów (jeśli producent takiej nie zalecił).

  1. Na stacjach paliw dostępne są dwa rodzaje benzyny – benzyna bezołowiowa 95 oraz benzyna Pb 98 o wyższej liczbie oktanów.
  2. Paliwo o wyższej liczbie oktanowej zmniejsza ryzyko samozapłonu.
  3. Większość silników jest przystosowana do benzyny Pb 95.
  4. Benzyna 98 sprawdza się najczęściej w samochodach sportowych wyposażonych w silniki o wyższej mocy uzyskiwanej poprzez podniesienie stopnia sprężania.
  5. Producenci samochodów często podają informację o zalecanym rodzaju paliwa – można ją znaleźć w instrukcji lub na naklejce w okolicach wlewu paliwa.
  6. Okazjonalne zmieszanie paliwa 95 z 98 nie doprowadzi do szkodzenia silnika, warto jednak tankować benzynę zalecaną przez producenta.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o benzynę 95 oraz 98

  1. Gdzie znajdę informację o tym, jakie paliwo będzie odpowiednie dla silnika mojego samochodu?

    Producenci zamieszczają taką informację w instrukcji obsługi, a także na naklejce w okolicy wlewu paliwa. Właściciel samochodu może też udać się do ASO, by uzyskać informacje o odpowiednim dla samochodu paliwie.

  2. Kiedy należy tankować paliwo o wyższej liczbie oktanowej?

    Benzyna 98 jest najczęściej przeznaczona dla samochodów sportowych. Warto zawsze upewnić się, jakie są zalecenia producenta. Nie ma potrzeby tankować paliwa 98, jeśli zalecenia są inne. To tylko zwiększy koszty eksploatacji. Lepszym rozwiązaniem jest utrzymanie samochodu w dobrym stanie poprzez regularną wymianę filtrów i płynów eksploatacyjnych.

  3. Czym różni się benzyna 95 od 98?

    Benzyna 95 jest paliwem o mniejszej liczbie oktanów, dlatego jest mniej odporna na tzw. samozapłon. Paliwo wysokooktanowe zalecane jest do samochodów, w których panuje wyjątkowo wysokie ciśnienie w komorze spalania w silniku.

  4. Czy benzyna 98 podnosi moc silnika?

    Jest to mit. Nie zwiększy ona osiągów samochodów, ale zadba o lepszy stan silnika. Jeśli w zaleceniach producenta jest informacja, że można wlewać paliwo 95 lub więcej, warto sięgnąć po Pb 98, co pozwoli rozprawić się z tzw. spalaniem stukowym.

Agnieszka Wawrzaszek
Agnieszka Wawrzaszek

Copywriter z prawdziwym zamiłowaniem do pisania, która wierzy, że najbardziej skomplikowane zagadnienia można opisać w przystępny, a czasem nawet zabawny sposób. Moje zainteresowania nie mają ściśle wyznaczonych granic, dlatego piszę o ubezpieczeniach, upadłości konsumenckiej, a także medycynie naturalnej i sporcie. Chcę, aby moje teksty były odpowiedzią na najbardziej nurtujące czytelników pytania, wsparciem podczas podejmowania codziennych decyzji. Gdy nie piszę, czytam lub zagłębiam tajniki jogi.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny