ubezpieczenie assistance ASS

Assistance umożliwia ubezpieczonemu otrzymanie pomocy w zakresie medycznym, informacyjnym oraz technicznym. Kierowca posiadający ubezpieczenie assistance (ASS) w razie kłopotów może skorzystać z pomocy fachowców. Jak wybrać dobre assistance? Mnogość ofert utrudnia to zadanie i dlatego przygotowaliśmy kompleksowy poradnik. Przedstawiamy też zakres i ceny ubezpieczeń ASS proponowanych przez największych ubezpieczycieli.

Kierowcy na drodze mogą spotkać się z różnymi kłopotami. Gdy w baku skończy się benzyna lub okaże się, że konieczna jest wymiana koła, warto mieć do kogo zwrócić się o pomoc. Ubezpieczenie assistance gwarantuje wsparcie fachowców w różnych sytuacjach.

Porównaj ceny OC

Co to jest ubezpieczenie assistance?

Assistance należy do ubezpieczeń nieobowiązkowych. Każdy kierowca sam musi ocenić, czy opłaca mu się zawrzeć taką umowę. W ramach tego ubezpieczenia klienci mogą liczyć na wsparcie na kilku obszarach. Najczęściej ubezpieczyciele proponują pomoc:

  • serwisową (techniczną) – polega ona na naprawie samochodu na miejscu awarii, zmianie koła czy holowaniu samochodu po wypadku,
  • medyczną – ubezpieczyciel organizuje i pokrywa koszty transportu osób poszkodowanych w wypadku do placówki medycznej czy wizyt u psychologa,
  • informacyjną – ubezpieczony w rozmowie  telefonicznej z pracownikiem infolinii towarzystwa ubezpieczeniowego otrzymuje informacje o najbliższych hotelach czy stacjach paliw,
  • prawną – w ramach pomocy prawnej ubezpieczony otrzymuje poradę prawną z dziedziny prawa o ruchu drogowym.

Oferty przygotowane przez poszczególnych ubezpieczycieli różnią się zakresem pomocy. Na swoich stronach internetowych towarzystwa ubezpieczeniowe najczęściej jedynie ogólnie informują o oferowanych produktach, a szczegółów należy szukać w OWU.

Komu jest dedykowane Assistance?

Z ubezpieczenia assistance może skorzystać każdy właściciel pojazdu, który chce zagwarantować sobie fachową pomoc w razie problemów na drodze. Niestety niektórzy ubezpieczyciele, tacy jak Warta w wariancie platynowym czy Generali w wariancie Lux, ustalają limity wieku pojazdu, który może skorzystać z assistance.

W efekcie z usług tych towarzystw powinni korzystać jedynie posiadacze nowych samochodów, których w 2019 r. w Polsce zarejestrowano 555,6 tys. To rekordowy wynik w XXI wieku, lepszy o 4,4% w porównaniu do 2018 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Wielu z nich to przedsiębiorcy, którzy wykorzystują auto do celów służbowych. Im usługa assistance może być szczególnie przydatna.

Top 10 modeli aut w Polsce

Dobrą wiadomością jest fakt, że w przypadku assistance jednak większość ubezpieczycieli rezygnuje z ustanawiania limitu wieku pojazdu. Dzięki temu z tego typu ochrony mogą skorzystać nawet właściciele starszych pojazdów.

Przeczytaj także:

Kalkulator OC bez podawania danych – jak działa?
Najtańsze OC – sprawdź jak wybrać!

Jak wybrać dobre ubezpieczenie assistance?

Ubezpieczenie assistance znajduje się w ofercie większości towarzystw ubezpieczeniowych. To główny powód, dla którego kierowcy zainteresowani zakupem tej polisy mają kłopot z podjęciem decyzji. Aby wybrać dobre ubezpieczenie assistance, należy zwrócić uwagę na:

  • zakres proponowanych usług – najlepiej porównywać poszczególne oferty po ustaleniu swoich potrzeb i oczekiwań,
  • to, czy polisa jest sprzedawana osobno, czy też dostępna wyłącznie dla klientów posiadających lub kupujących ubezpieczenia OC lub AC – drugie rozwiązanie jest częściej spotykane,
  • ograniczenia – mogą one dotyczyć np. limitu kilometrów w przypadku holowania pojazdu,
  • obszar, na jakim ubezpieczenie będzie aktywne – w ofertach ubezpieczycieli dostępne są ubezpieczenia assistance działające na terenie Polski i za granicą,
  • cenę – najczęściej jest ona uzależniona od dwóch czynników, czyli zakresu proponowanych usług oraz tego, czy polisa jest nabywana wraz z innymi produktami (ubezpieczenia w pakiecie są oferowane w korzystniejszych cenach).

Ile kosztuje ASS?

Wysokość składki ubezpieczenia assistance najczęściej jest wyliczana indywidualnie dla każdego klienta. Cena polisy zależy od kilku czynników: rodzaju pojazdu, doświadczenia kierowcy i wariantu, na jaki się on zdecydował. Im większy zakres ochrony, tym wyższa będzie składka. Niektórzy ubezpieczyciele mogą zaproponować klientowi okrojoną wersję ubezpieczenia assistance jako dodatek do ubezpieczenia O i/lub AC.

Ubezpieczenie assistance najbardziej opłaca się nabyć w pakiecie. Jeżeli kończy Ci się ważność polisy OC, skorzystaj z intuicyjnego w obsłudze kalkulatora OC/AC zamieszczonego na naszej stronie internetowej. W ten sposób szybko porównasz oferty zarówno pod względem oferowanego zakresu ochrony, jak i ceny.

Na tle ubezpieczenia OC czy AC polisa assistance nie jest szczególnie kosztowna. Korzystając z naszego kalkulatora OC/AC, przeprowadziliśmy kalkulację dla właściciela pojazdu marki Fiat Punto z 2015 r. Kierowca – jedyny właściciel wymienionego pojazdu – ma 56 lat, a za kółkiem zasiada od 20 lat. Przez ten czas wypracował maksymalne zniżki. Najtańszą polisę OC wraz z ubezpieczeniem assistance może wykupić w TU Gefion Insurance już za 377 zł.

Assistance – jak otrzymać pomoc?

Usługi ASS (Assistance) są dostępne 7 dni w tygodniu, całą dobę. Już na etapie zakupu ubezpieczenia assistance warto zorientować się, ile czasu ubezpieczyciel daje ubezpieczonemu na zgłoszenie awarii pojazdu czy innych problemów. Z uwagi na charakter tego produktu ubezpieczeniowego, czas najczęściej jest liczony w godzinach. Przykładowo Link4 wymaga powiadomienia o zdarzeniu niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 24 godzin od jego zaistnienia. Jeżeli ubezpieczony nie dochowa tego terminu, to ubezpieczyciel zastrzega sobie w OWU prawo do zmniejszenia wysokości świadczenia, o ile późniejsze zgłoszenie przyczyniło się do zwiększenia szkody.

Kierowcy chętnie w razie awarii korzystają z pomocy assistance zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jednak w ostatnich latach częściej poza granicami naszego kraju, gdy samochód odmawia posłuszeństwa podczas pokonywania długich tras – wynika z danych Mondial Assistance.

Gdzie częściej polscy kierowcy zgłaszają awarię auta w ramach assistance?

RokW PolsceZa granicą
201662%79%
201769%81%
201868%78%
201967%78%
Źródło: Mondial Assistance

Osoba znajdująca się w kłopotliwej sytuacji  powinna zadzwonić do Centrum Alarmowego swojego ubezpieczyciela i powiedzieć osobie obsługującej dokładne dane oraz co się stało. Powinna również w miarę możliwości zapobiec dalszej szkodzie, np.: parkując auto w bezpiecznym miejscu lub oznaczyć miejsce awarii trójkątem ostrzegawczym.  Następnie należy powiedzieć opisać dokładne miejsce zdarzenia, pomoże to w błyskawicznym ustaleniu adresu do którego ma dotrzeć pomoc. Jeśli jest to niemożliwe operator powinien w inny sposób ustalić miejsce awarii, np.: dzięki kamerom lub podmiotom obsługującym drogi.

Konsultant ubezpieczeniowy zapyta również o rodzaj usterki – postarajmy się odpowiedzieć co się stało – jaka lampka w pojeździe się świeci? czy zabrakło paliwa?  Bardzo ważne jest również podanie swoich danych, trzeba będzie przygotować dowód rejestracyjny i polisę. Operator zweryfikuje jakie uprawnienia przysługują osobie poszkodowanej. Zostaniemy zapytani m.in.: o numer rejestracyjny pojazdu, numer VIN, numer polisy Assistance, markę i model pojazdu, imię, nazwisko, numer telefonu. Przedstawiciel firmy ubezpieczeniowej może zapytać o to ile osób z nami podróżuje, jaki mamy bagaż.

Powinniśmy pamiętać aby po zgłoszeniu awarii nie blokować telefonu oraz poczekać na pomoc drogową w miejscu zdarzenia.

Wybierz z nami ubezpieczenie assistance – przegląd ofert

Aby ułatwić kierowcom wybór ubezpieczenia assistance, przygotowaliśmy porównanie aktualnych ofert kilku towarzystw ubezpieczeniowych.

Towarzystwo ubezpieczeniowe
Wariant ubezpieczenia
Zakres ochrony
Zakres terytorialny
Zakup
PZUKomfort
  • naprawa pojazdu po kolizji z innym pojazdem
  • holowanie do 150 km
  • parking na 3 dni
  • jednorazowe przekazanie wiadomości w związku z wypadkiem
Polskaz PZU Auto OC lub PZU Auto AC
SuperZawartość pakietu Komfort powiększona o:
  • złomowanie pojazdu po wypadku i odzyskanego po kradzieży
  • pojazd zastępczy do 3 dni
  • nocleg w hotelu max 3 doby
  • dowóz paliwa, wymiana koła
Polskaz PZU Auto OC lub PZU Auto AC
PZU GODodatkowo:
  • zawiadomienie CPR w razie wypadku
  • umówienie konsultacji u lekarza, psychologa
  • holowanie bez limitu w razie wypadku
  • dostarczenie leków
PolskaRozszerzenie do pakietów Comfort i Super
ProamaWypadkowy
  • holowanie pojazdu po wypadku (do 100 km)
  • pomoc informacyjna
  • pomoc w razie wypadku
Polskaz OC Proama
Midi
  • holowanie pojazdu po wypadku (do 200 km)
  • pomoc przy wymianie koła, dostarczenie paliwa
  • organizacja noclegu - maksymalnie 3 dni
  • pojazd zastępczy na 3 dni
  • pomoc informacyjna
  • pomoc w razie wypadku, kradzieży i awarii
Polskaz OC Proama lub AC Proama
Super
  • holowanie pojazdu po wypadku (do 500 km)
  • pomoc przy wymianie koła, dostarczenie paliwa
  • organizacja noclegu (max 7 dni)
Polska i większość pozostałych krajów europejskichz AC Proama
MTUMTU ASS pojazdu
  • naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia
  • dowóz paliwa
  • kontynuacja podróży do 50 km
  • holowanie pojazdu (do 150 km, nie więcej niż 2 razy w okresie ubezpieczenia)
  • pomoc informacyjna
Polskaz OC lub minicasco
WienerAuto ASS Podstawowy
  • naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia
  • holowanie pojazdu
  • wynajem samochodu zastępczego na 24h
  • pomoc informacyjna
  • pomoc dla zwierząt (m.in. przewóz zwierzęcia z miejsca wypadku do lecznicy)
na terenie całej Europyw cenie OC lub AC
Źródło: Ubezpieczamy-auto.pl (stan na 01.04.2020 r.).

Czy ubezpieczyciel może odmówić pomocy?

Ogólne Warunki Ubezpieczenia każdego towarzystwa zawierają opisane wyłączenia od udzielenia pomocy, mimo zawartej umowy Assistance. Wyłączenia od odpowiedzialności dotyczą najczęściej:

  • działania sił natury – powódź, pożar, huragan lub innego zjawiska, które uniemożliwia realizację usługi
  • usterki powtarzającej się po pierwszej interwencji pomocy drogowej – powinniśmy pamiętać aby skutecznie usunąć lub naprawić powstałe uszkodzenia
  • kosztów, które poniosła osoba ubezpieczona, jeśli działała bez porozumienia z centrum alarmowym
  • samobójstwa lub próby samobójstwa kierowcy

Dodatkowo w dokumentach OWU ubezpieczyciela są zamieszczone informacje dotyczące tego, że z świadczenia assistance nie mogę korzystać osoby przewożone w sytuacji awarii w liczbie większej od liczby miejsc określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Ubezpieczyciel może odmówić udzielenia pomocy w chwili gdy nie ma możliwości dotarcia do ubezpieczonego, np.: gdy nie ma przejezdnej drogi lub wtedy gdy wstęp jest niedozwolony lub niemożliwy.

 

0 0 vote
Article Rating
Stefania Stuglik

Od 2012 roku związana z sektorem ubezpieczeń. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w dziale obsługi klienta. Ma na swoim koncie kilkaset sprzedanych polis komunikacyjnych. Prywatnie niepoprawna optymistka, zakochana w górach i literaturze pięknej.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments