Przygotowujesz się do zakupu używanego samochodu? Weryfikacja informacji i treści dokumentów przekazanych przez sprzedającego to nie wszystko, o czym musisz pamiętać. Równie ważne jest sprawdzenie numeru VIN. Dowiedz się, dlaczego nie powinieneś pominąć tego kroku.

Numer VIN – to warto wiedzieć:

  1. Każdy pojazd, już w momencie opuszczenia fabryki, posiada indywidualny numer VIN.
  2. Numer VIN składa się z 17 cyfr i liter. Określa on m.in. region i nazwę producenta oraz rodzaj pojazdu.
  3. VIN można znaleźć w dokumentach pojazdu oraz na jego elementach, najczęściej: okolicy prawego amortyzatora, podłodze przed lub obok fotela pasażera, obudowie deski rozdzielczej czy podłodze bagażnika.
  4. Przebity numer VIN może świadczyć o nielegalnym pochodzeniu samochodu.
  5. Jeśli VIN ulegnie uszkodzeniu, możemy zwrócić się o nowy do wydziału komunikacji.

Nie każda osoba kupująca używany samochód pamięta o tym, aby sprawdzić jego numer VIN. Choć metoda ta nie gwarantuje, że pojazd pochodzi z legalnego źródła, to mimo wszystko pozwala zminimalizować ryzyko nabycia samochodu pochodzącego z kradzieży.

Kto nadaje numer VIN?

Do każdego pojazdu opuszczającego fabrykę zostaje przypisany numer VIN (Vehicle Identification Number), czyli specjalny, indywidualny ciąg liter i cyfr. Do 1981 r. poszczególni producenci stosowali własne metody znakowania pojazdów. To powodowało, że odczytanie informacji zawartych w numerze VIN było utrudnione – trzeba było znać kody używane przez danego producenta.

Od 1981 r. obowiązuje międzynarodowy standard, zgodnie z którym producenci nadają pojazdom numery VIN. Taki numer składa się z 17 cyfr, przy czym wersje europejska i amerykańska różnią się elementami występującymi w poszczególnych sekcjach (np. w wersji amerykańskiej VDS składa się z atrybutów typu i cyfry kontrolnej).

Z jakich sekcji składa się z numer VIN?

Numer VIN to 17 liter i cyfr, które są podzielone na sekcje. Na terenie Unii Europejskiej numer VIN składa się z trzech części:

  • WMI (World Manufacturer Identifier) – to pierwsze trzy znaki, które zawierają informacje o regionie i nazwie producenta pojazdu,
  • VDS (Vehicle Descriptor Section) – to znaki od 4 do 9 określające typ pojazdu,
  • VIS (Vehicle Identifier Section) – to znaki od 10 do 17, które są ustalane indywidualnie dla każdego pojazdu.

VDS to część numeru VIN, którą producenci pojazdów mogą zagospodarować zgodnie z własnym uznaniem. Najczęściej w tej sekcji kodowane są  informacje o silniku czy rodzaju napędu.

Jak znaleźć numer VIN samochodu?

Numer VIN jest umieszczany zarówno we wnętrzu pojazdu, jak i w dokumentach (dowodzie rejestracyjnym).

Producenci wybijają numer VIN w różnych miejscach pojazdu, co jest podyktowane względami bezpieczeństwa. Gdzie zatem szukać numeru VIN? Przykładowe miejsca, na których jest on nanoszony to: okolica prawego amortyzatora, podłoga przed lub obok fotela pasażera, obudowa deski rozdzielczej, podłoga bagażnika, podszybie auta i elementy nadwozia (w przegrodzie czołowej lub na zawiasach przednich drzwi).

Jeżeli podczas oględzin pojazdu, który zamierzasz zakupić, nie możesz znaleźć numeru VIN, to powinieneś wykazać się ostrożnością. Bardzo możliwe, że sprzedawca nie jest uczciwy, a samochód pochodzi np. z kradzieży.

Jak rozpoznać przebity numer VIN?

Jednym ze sposobów zalegalizowania samochodu pochodzącego z kradzieży jest sfałszowanie numeru VIN, czyli tzw. jego przebicie. Z tego też względu wszystkim osobom kupującym używane pojazdy zaleca się ostrożność i sprawdzenie, czy numery VIN naniesione w różnych miejscach samochodu są takie same.

Podczas oględzin używanego pojazdu warto mieć przy sobie miernik lakieru. Za pomocą tego urządzenia możliwe jest sprawdzenie grubości lakieru na karoserii. Odstępstwa mogą świadczyć o przebytych naprawach lub o tym, że te części pojazdu, na których znajdował się oryginalny numer VIN, zostały zastąpione zamiennikami, na których widnieje inny numer identyfikacyjny.

Kolejnym sposobem pozwalającym upewnić się, że numer identyfikacyjny samochodu nie został przebity, jest zweryfikowanie go na komisariacie policji. Policjanci są w stanie sprawdzić m.in. czy pojazd posiada oryginalny numer VIN. Dodatkowo funkcjonariusze policji sprawdzają, czy nie została zgłoszona kradzież pojazdu.

Jeżeli auto, które zamierzasz zakupić, było serwisowane w Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO), to po uiszczeniu opłaty możesz otrzymać dane z wykonanych przeglądów. Wykaż się jednak ostrożnością, gdy samochodów był naprawiany w ASO tylko jeden raz, tuż przed jego wystawieniem na sprzedaż. W ten sposób wielu nieuczciwych sprzedawców „legalizuje” cofnięcie licznika.

Co mogę sprawdzić, dysponując numerem VIN?

Posiadanie numeru identyfikacyjnego pojazdu umożliwia sprawdzenie jego historii w specjalnych bazach. W Polsce funkcjonuje Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, która do niedawna była dostępna wyłącznie dla urzędów. Aktualnie dostęp do zgromadzonych w niej zasobów mają również osoby fizyczne – wystarczy wejść na stronę internetową Historiapojazdu.gov.pl.

Aby poznać historię pojazdu, wystarczy podać informacje z dowodu rejestracyjnego – wspomniany numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji. Chwilę później można już przeglądać raport, który zawiera informacje m.in. o:

  • roku produkcji pojazdu,
  • polisie – czy została wykupiona,
  • badaniu technicznym – czy jest aktualne,
  • ostatnio zarejestrowanym stanie licznika.

Raport składa się z dwóch części. Pierwsza to informacje techniczne o pojeździe, a druga to oś czasu, z której można dowiedzieć się m.in. ilu właścicieli miał pojazd.

Zamierzasz zakupić pojazd pochodzący z zagranicy? W wielu krajach istnieją podobne bazy, z których również można bezpłatnie korzystać. Przykładowo duński rejestr działa pod adresem Selvbetjening.trafikstyrelsen.dk, a szwedzki pod adresem Fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/. Trudniej jest w przypadku pojazdów pochodzących z innych krajów. Niemcy nie prowadzą podobnego rejestru, a pojazdy ze Stanów Zjednoczonych można sprawdzić jedynie w płatnych bazach.

Kiedy i gdzie można uzyskać nowy numer VIN?

Korozja czy zlecenie naprawy osobie niedoświadczonej – to najczęstsze sytuacje, gdy dochodzi do uszkodzenia numeru VIN na poszczególnych elementach pojazdu. W takiej sytuacji pozostaje wyrobić nowy numer VIN. Niestety, procedura jest skomplikowana i kosztowna, a poszczególne jej etapy mają zapobiec nadużyciom.

Niezależnie od powodu, dla którego numer VIN został uszkodzony, potrzebna będzie opinia rzeczoznawcy. Zadaniem specjalisty jest sprawdzenie, czy numer identyfikacyjny widniejący dotychczas na elementach samochodu nie był sfałszowany. Wydanie opinii przez specjalistę jest odpłatne.Oryginał opinii rzeczoznawcy wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku składanego do Wydziału Komunikacji. Komplet dokumentów jest niezbędny do nadania nowego numeru VIN i wydania tabliczki zastępczej, którą następnie naniesie diagnosta. Ta czynność również jest odpłatna i poprzedza wydanie nowego dowodu rejestracyjnego. Mimo że formalności jest sporo, wszystkie czynności można wykonać w tydzień, a uzyskanie nowego numeru VIN kosztuje ok. 500 zł.
Szukasz najtańszego OC na rynku? Sprawdź ubezpieczenie auta w kalkulatorze!

redakcja

Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Subscribe
Powiadom o
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
libera
4 lat temu

Teraz są fajne aplikacje do sprawdzania vin. nie wyobrażam sobie żeby kupić samochód bez sprawdzenia historii pojazdu, one są czasem płatne ale lepiej zapłacić parę groszy niż majątek na późniejsze naprawy

wielton
4 lat temu

Mój kumpel ustrzegł się kupna powypadkowego samochodu własiciel chciał za auto 60 tysi super furka wyglądała rewelacyjnie wyposażona skóra i inne bajery sprawdził sobie vin okazało się ze autko było z USA o czym wlasiciel nie wspomniał miał byc drugi własiciel a był 3 i auto po dzwonie. był gotowy nawet je kupic ale nie za takie pieniadze

anonim
4 lat temu
Reply to  wielton

Wszysko co pomoze walczyc z oszustami ma prawo bytu oby takich narzedzi bylo jak najwiecej

troll
4 lat temu

Czy zna ktoś jakąś darmową apkę ?

×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny