Samochody elektryczne spotykamy coraz częściej – łatwo je rozpoznać po charakterystycznych zielonych tablicach rejestracyjnych. Przybywa też stacji ładowania czy miejsc parkingowych przeznaczonych dla elektryków. Choć wielu kierowców kusi myśl o zakupie samochodu napędzanego prądem, zniechęcająco działa myśl o wysokich kosztach. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Sprawdziliśmy.

Według Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) pod koniec listopada 2023 roku po drogach w Polsce poruszały się 94 572 samochody osobowe z napędem elektrycznym, z czego 49 139 to pojazdy w pełni elektryczne (BEV).

Ładowanie samochodu elektrycznego wydaje się znacznie wygodniejsze niż tankowanie aut spalinowych na stacjach benzynowych – zwłaszcza że można to zrobić także w domu. Zawsze jednak pojawia się pytanie o koszt ładowania takiego pojazdu. Trzeba pamiętać, że zależy on od wielu czynników – pojemności baterii, rodzaju ładowarki, czasu i trybu ładowania. Najbardziej opłaca się ładować samochód w domu, a najwięcej zyskają posiadacze instalacji fotowoltaicznej.

Czy zakup samochodu elektrycznego się opłaca?

O elektromobilności mówi się dużo, zwłaszcza w kontekście zeroemisyjności – elektryki są ciche, nie emitują spalin, nie zanieczyszczają środowiska, nie zatruwają powietrza. To już sporo zalet, jednak wciąż nie wszystkie. Auta elektryczne nie wymagają wymiany płynów eksploatacyjnych, są uznawane za znacznie mniej awaryjne, a co za tym idzie, właściciele zaoszczędzą zarówno na kosztach napraw, jak i samej eksploatacji.

Na kierowców poruszających się samochodami elektrycznymi czeka też sporo dodatkowych bonusów, np. możliwość poruszania się bus pasami, prawo do wjazdu w strefę ograniczonego ruchu, czy darmowe miejsca parkingowe. Ponadto kupujący elektryka zwolniony jest z podatku akcyzowego. Koszt ładowania samochodu elektrycznego jest też niższy niż tankowania aut z silnikiem spalinowym.

Auta elektryczne to także innowacyjne technologie. Elektromobilność to nasza przyszłość, która jednocześnie postrzegana jest jako konieczność. Starając się obniżyć emisję gazów cieplarnianych, Unia Europejska zachęca do inwestycji w elektryki. Robi to na wiele sposobów tworząc strefy czystego transportu, wprowadzając opłaty za poruszania się autami spalinowymi, czy też pracując nad zakazem rejestracji nowych pojazdów tego rodzaju.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Koszty utrzymania elektryka a samochodu spalinowego

Zainteresowanie samochodami elektrycznymi sukcesywnie rośnie, choć nie brak również sceptyków, którzy uważają elektryki za auta mało praktyczne. Wątpliwości budzi również koszt utrzymania pojazdu z elektrycznym silnikiem – wiele osób uważa, że będzie on znacznie wyższy niż w przypadku dobrze znanych samochodów spalinowych. A jak jest w rzeczywistości?

Silnik samochodu elektrycznego jest zbudowany w zupełnie inny sposób niż motor pojazdu spalinowego – to znacznie mniej elementów i podzespołów, które potencjalnie mogą ulec awarii i wymagać naprawy. Zaletą elektryka jest wolniejsze zużywanie się hamulców, a także brak konieczności wymiany oleju. Wszystko to sprawia, że samochody z napędem elektrycznym są mniej awaryjne niż spalinowe. Dla właściciela oznacza to niższe koszty, czyli oszczędności.

Tańszy jest również serwis oraz coroczne przeglądy. Warto też wspomnieć o koszcie ubezpieczenia dla samochodów elektrycznych. Okazuje się, że również w tym przypadku elektryk może mieć przewagę – nie jest to jednak regułą. Cena polisy OC zależy bowiem od wielu składowych, pod uwagę brany jest także wiek i doświadczenie kierowcy. Może się jednak zdarzyć, że właściciel samochodu elektrycznego otrzyma atrakcyjniejszą ofertę niż posiadacz auta z silnikiem spalinowym.

Choć samochody elektryczne są droższe od spalinowych o około 25%, zakup pojazdu zwraca się najczęściej po około 3- 4 latach. Warto też wziąć pod uwagę, że wciąż można skorzystać z dofinansowania (program Mój Elektryk), co dla wielu stanowi dodatkową zachętę. Za samochód elektryczny trzeba zapłacić więcej, ale koszty eksploatacji, utrzymania są niższe niż auta spalinowego.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Cena ładowania samochodu elektrycznego uzależniona jest od kilku czynników – miejsca, w którym podłączysz podjazd, mocy ładowarki, rodzaju akumulatora. Znaczenie ma model elektryka oraz średnie zużycie energii na 100 km. Z kolei zapotrzebowanie na prąd związane jest nieodłącznie z warunkami, stylem jazdy.

Jeśli ładujesz elektryka w domu i masz instalację fotowoltaiczną na pewno za ładowanie samochodu elektrycznego zapłacisz mniej niż osoba, która będzie auto ładowała korzystając z publicznej stacji ładowania. 

Wyższy jest koszt ładowania pojazdu w punktach wykorzystujących prąd stały (DC). To tzw. szybkie ładowarki, dzięki którym wyruszysz w dalszą trasę nawet po pół godziny!

Porównaj ceny OC i AC

Konieczność zastosowania przetwornicy sprawia, że inwestycja w stację tego rodzaju jest droższa, zatem więcej zapłacą użytkownicy stacji szybkiego ładowania.

Koszty ładowania samochodu elektrycznego mogą więc być różne. Przyjrzyjmy się poszczególnym elementom, które wpływają na ostateczną cenę ładowania aut elektrycznych.

Najważniejsze czynniki

Obliczając koszt tankowania samochodu spalinowego trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim pojemność silnika oraz rodzaj paliwa i jego aktualną cenę. Koszt ładowania auta elektrycznego, jak już nadmieniliśmy, zależy od wielu dodatkowych czynników. To dlatego dokładne obliczenie nie jest tak proste, jak ma to miejsce w przypadku pojazdów z silnikami spalinowymi.

Rodzaj ładowarki

Koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy od rodzaju ładowarki. Co to oznacza? Do wyboru mamy ładowarki:

  • na prąd zmienny – mają niższą moc ładowania, ale prostą budowę; takie ładowarki można również podpiąć do domowego gniazdka;
  • na prąd stały – ładują bardzo szybko, ich moc może wynosić 100-150 kW; są wykorzystywane na stacjach szybkiego ładowania (DC).

Spróbuj! Ładowarki AC są mniej wydajne niż DC, ale sprawdzają się dobrze, jeśli masz więcej czasu, by naładować samochód – np. gdy ładujesz w nocy będąc w domu. To opcja idealna do użytku domowego.

Ładowarki DC charakteryzują się wysoką mocą ładowania, dlatego bateria zostanie zasilona w bardzo krótkim czasie (prąd trafia bezpośrednio do akumulatora). Stacji ładowania DC jest jednak znacznie mniej, a cena za skorzystanie z nich jest wyższa.

Pojemność baterii samochodu

Im większa bateria, tym więcej energii elektrycznej potrzebujesz. To oznacza też, że zapłacisz więcej za ładowanie niż właściciel samochodu z baterią o mniejszej pojemności. Różnice mogą być znaczne, ponieważ na rynku znaleźć można elektryki z akumulatorem o pojemności od 60 do 100 kWh. Większa bateria to także większy zasięg auta.

Częstotliwość ładowania — abonament

To, ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego, zależy również od częstotliwości ładowania. Oczywistym wydaje się, że najwięcej zapłacą kierowcy, którzy częściej odwiedzają stacje. Podobnie rzecz ma się, jeśli spojrzymy na koszt tankowania pojazdów spalinowych – im więcej jeździsz, tym częściej tankujesz i więcej wydajesz na paliwo.

W przypadku elektryków trzeba jednak wziąć pod uwagę możliwość wykupienia abonamentu na ładowanie na stacji publicznej.

Operatorzy stacji publicznych umożliwiają ładowanie samochodu elektrycznego nie tylko doraźnie. Właściciele mogą się zarejestrować w systemie oraz wykupić abonament. Najdroższą opcją jest przypadkowe, jednorazowe ładowanie auta.

Kierowcy zarejestrowani mogą liczyć na atrakcyjne zniżki. Najwięcej jednak zyskują osoby decydujące się na abonament. Oczywiście należy się liczyć z koniecznością wniesienia opłaty abonamentowej. Jest to koszt w granicach 30-100 zł. Mimo wszystko nadal jest to najbardziej opłacalna opcja.

Czas ładowania

Koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy również od tego, ile czasu spędzisz na stacji. Wielu operatorów wprowadziło limity czasowe – po jego przekroczeniu zaczynają doliczać dodatkowe opłaty (zazwyczaj kilkadziesiąt groszy za minutę).

Jak zatem sprawdzić, ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego? Spójrzmy na przykład:

Jednym z chętniej kupowanych elektryków w 2023 roku była Tesla Model Y o pojemności baterii 75 kWh. Do naładowania akumulatora do wymaganych 80% potrzebne jest 60 kWh.

  • za ładowanie na stacji ładowania prądem przemiennym (AC) u operatora Tauron właściciel zapłaci 1,21 zł/1 kWh, czyli w sumie 72,6 zł;
  • za naładowanie baterii na stacji Orlen (AC) jest to już stawka 1,95 zł/1 kWh, czyli 117 zł;
  • za ładowanie prądem stałym (DC) na stacji o mocy >/= 100 kWh zapłaci u operatora Tesla (Supercharger) 1,70 zł/1 kWh w godzinach 20.00-16.00 lub 1,90 zł/1 kWh w godzinach 16.00-20.00. Zatem jest to koszt odpowiednio 102 zł lub 114 zł;
  • za ładowanie w domu zapłaci 0,83 zł/1 kWh (PGE), czyli 49,80 zł; 0,78 zł/1 kWh (Tauron), czyli 46,80 zł; cena uzależniona jest od dostawcy oraz wybranej taryfy.

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu czy na stacji ładowania?

Samochód elektryczny możesz naładować w domu, korzystając ze standardowego gniazdka lub specjalnej ładowarki (Wallbox). Kolejną opcją jest wybór ogólnodostępnej stacji ładowania prądem stałym (DC) lub zmiennym (AC). Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego w tych punktach? Gdzie jest najtaniej?

Najbardziej opłacalne finansowo jest ładowanie samochodu elektrycznego w domu. Choć cena jest atrakcyjna, czas ładowania długi. Ładowanie samochodu ze zwykłego gniazdka domowego może zająć nawet 20 godzin. Oczywiście koszt będzie różny, ponieważ zależy od dostawcy, od którego kupujesz energię elektryczną oraz wybranej taryfy.

Ładowanie pojazdu elektrycznego z domowej sieci, np. we własnym garażu to też spora wygoda dla właściciela, dlatego korzystnym rozwiązaniem wydaje się instalacja ładowarki Wallbox, która zapewnia moc do 22 kW. Urządzenie jest łatwe w montażu, a dodatkowo skraca czas ładowania do kilku godzin.

Koszt ładowania auta elektrycznego w domowym zaciszu w pierwszych miesiącach stycznia 2024 roku to kwota od 0,77 zł/1 kWh do 1,33 zł/1 kWh.

A co z ładowaniem na szybkiej stacji DC? Tu stawka jest najwyższa (zwłaszcza w punktach o wysokiej mocy) – szybkie ładowanie zajmuje 20-30 minut, maksymalnie godzinę. Oto koszt ładowania elektryka u wybranych operatorów:

Stacja DCMoc > 100 kWMoc </= 100 kW
Tauron1,99 zł
GreenWay (Energia MAX)2,10 zł2,10 zł
Orlen3,19 zł (>125 kW)2,89 zł (50-125 kW)
GreenWay (Energia STANDARD)3,15 zł3,15 zł
Powerdot2,71 zł2,52 zł
Tesla Supercharger1,70 zł (20.00-16.00)
1,90 zł (16.00-20.00)

Stan na 19.01.2024
Źródło: elektromobilni.pl

Publiczne stacje ładowania to również punkty AC, czyli ładowania prądem zmiennym. Tych jest zdecydowanie więcej na mapie Polski. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w takim miejscu? Oto porównanie kosztów u różnych operatorów:

Stacja ACStawka za 1 kWh
Tauron1,21 zł
GreenWay (Energia MAX)1,60 zł
Orlen1,95 zł
GreenWay (Energia STANDARD)1,95 zł
Powerdot1,91 zł
Budimex Mobility1,99 zł

Stan na 19.01.2024
Źródło: elektromobilni.pl

Jak łatwo zauważyć koszt ładowania samochodów elektrycznych w dużej mierze zależy od tego, gdzie ładujesz – czy energię elektryczną pobierasz z sieci domowej, czy też korzystasz z wybranej publicznej stacji ładowania (AC/DC). I dalej, czy jest to jednorazowe ładowanie, czy też decydujesz się na wykupienie opcji abonamentowej.

Gdzie znaleźć stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Punkty ładowania aut elektrycznych znajdziesz dzięki specjalnym aplikacjom oraz tzw. mapom ładowania. Zaznaczono na nich stacje ładowania AC (na zielono) oraz DC (na pomarańczowo). Tych pierwszych jest znacznie więcej, zwłaszcza w dużych miastach. Postawiono je na parkingach, na terenie galerii handlowych, hoteli czy restauracji. Znajdziesz je również na stacjach benzynowych. Część z nich to darmowe ładowarki – pamiętaj jednak, że choć nie zapłacisz za podładowanie auta, konieczne może być wykupienie biletu parkingowego.

Stacje szybkiego ładowania umiejscowione są w pobliżu autostrad, dróg szybkiego ruchu, węzłów komunikacyjnych. Z tych punktów najczęściej korzystają podróżujący na dłuższych trasach.

Domowe stacje ładowania – czy warto je kupić?

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu oznacza znacznie niższe koszty niż w przypadku korzystania z ładowarek publicznych. Jest jednak jeden zasadniczy problem – trwa długo. Aby przyspieszyć proces, warto zainwestować w domową stację ładowania. Cena ładowarki domowej to około 2 tys. złotych. Do tego należy doliczyć koszt instalacji, dobrze jest bowiem skorzystać z pomocy doświadczonego elektryka.

Domowa stacja ładowania to spore ułatwienie i wygoda dla właściciela elektryka. Samochód można podpiąć w dowolnym momencie, na dodatek skorzystanie z ładowarki Wallbox znacznie przyspiesza proces ładowania baterii. Komfort i niemałe oszczędności to argumenty przemawiające za zakupem domowej stacji. Do tego dochodzi kwestia bezpieczeństwa (ładowarka wyposażona jest w szereg zabezpieczeń) oraz dodatkowych usprawnień (zdalne sterowanie i zarządzanie procesem ładowania pojazdu).

Jak obniżyć koszt ładowania samochodu elektrycznego?

Najczęściej zadawane pytania o samochody z napędem elektrycznym dotyczą kosztów ładowania oraz sposobów ich obniżenia. Czy można płacić mniej za ładowanie? Tak, jest kilka możliwości, które warto wypróbować:

  • wybrać korzystną taryfę;
  • zainwestować w panele fotowoltaiczne;
  • skorzystać z dopłat, rządowych programów (Mój Elektryk);
  • wybierać darmowe stacje ładowania;
  • zadbać o ekonomiczną jazdę – ważne jest utrzymywanie stałej prędkości, delikatne przyspieszanie i powolna redukcja prędkości (w ten sposób zadbasz o większy zasięg i rzadsze ładowanie).

Porównaj ceny OC i AC

Utrzymanie elektryka a koszty ubezpieczenia

Pojazdy elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Do kosztów ich utrzymania należy doliczyć również zakup obowiązkowej polisy OC. W wielu przypadkach ubezpieczenie dla elektryka może być tańsze niż dla samochodu spalinowego. Trzeba jednak pamiętać, że TU biorą pod uwagę nie tylko rodzaj auta, ale wiek, doświadczenie kierowcy, cena zależy też od miejsca zamieszkania. Jeśli więc chcesz ubezpieczyć auto elektryczne, porównaj najpierw oferty kilku towarzystw. Dobrym sposobem jest skorzystanie z kalkulatora OC i AC. W prosty sposób dowiesz się, ile zapłacisz za polisę i wybierzesz najatrakcyjniejszą ofertę.

Ważne! Za brak OC grożą surowe kary finansowe!

Podczas gdy za OC dla elektryka często zapłacisz mniej niż za polisę dla auta spalinowego, AC może być dużo droższe w przypadku aut napędzanych prądem.

Ile trzeba zapłacić za OC samochodu elektrycznego? Skorzystaliśmy z kalkulatora internetowego, aby sprawdzić ofertę dla 40-letniej mieszkanki Gdańska. Jest ona właścicielką Audi Q4 e-tron 35 z 2022 roku. Oto przykładowe oferty:

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
551,00 zł rata od 0 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
560,63 zł rata od 0 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
708,00 zł rata od 0 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
768,54 zł rata od 0 zł
Benefia
551,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
560,63 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
708,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
768,54 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

*kalkulacja z dnia 20.03.2024

Zanim podejmiesz decyzję o zakupie elektryka, przeanalizuj wszystkie informacje – ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, gdzie znajdują się najbliższe ładowarki, czy masz możliwość podładowania auta w domu. Sprawdź koszt ubezpieczenia, wykorzystując bezpłatny kalkulator OC i AC. Przy okazji przyjrzyj się danym na temat zużycia energii elektrycznej w twoim gospodarstwie, wybranego operatora i taryfy. To pozwoli ci podjąć właściwą decyzję i wybrać najlepszą opcję.

Podsumowanie:

  • Koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy od rodzaju ładowarki, miejsca ładowania, pojemności baterii.
  • Baterii w elektryku nie należy ładować do pełna  – 70-80% wystarczy. Pomaga to jak najdłużej utrzymać akumulatora w dobrym stanie.
  • Samochód elektryczny można naładować na stacji AC (prąd przemienny) lub szybkiej stacji ładowania DC (prąd stały).
  • Koszt naładowania na stacji DC jest największy.
  • Najbardziej opłaca się ładować auto w domu. Takie ładowanie trwa jednak najdłużej.

Bibliografia

https://www.evklub.pl/newsfeed/stawki-za-adowanie-ev-w-2024-sprawdzamy-cenniki-operatorw

http://www.cena-pradu.pl/tabela.html

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na 100 km?

    Cena ładowania samochodu elektrycznego zależy od stawki operatora, pojemności baterii, miejsca, w którym ładujesz auto. Im większa pojemność, tym wyższy koszt ładowania. Więcej zapłacą też kierowcy korzystający z ładowarek DC (szybkie ładowanie).

  2. Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego na stacji?

    Wszystko zależy od tego, który rodzaj stacji wybierzesz. Na stacji AC potrwa to około 10 godzin, na stacji DC 20-30 minut, maksymalne godzinę.

  3. Gdzie można ładować samochody elektryczne za darmo?

    Darmowe ładowarki można znaleźć przy niektórych punktach handlowych, na parkingach przy urzędach, instytucjach publicznych, firmach, uczelniach.

  4. Czy elektryka można ładować z domowego gniazdka?

    Tak, elektryka można ładować z domowego gniazdka. Trwa to jednak bardzo długo, dlatego dobrym pomysłem jest zakup ładowarki Wallbox, dzięki której znacznie skraca się czas ładowania baterii.

Agnieszka Wawrzaszek

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny