Płyn chłodniczy to jeden z podstawowych płynów eksploatacyjnych w pojeździe. Jego zły dobór może oznaczać uszkodzenie układu chłodzenia, a zaniedbanie wymiany płynu chłodniczego wpływa nawet na zatarcie jednostki napędowej. Jak prawidłowo dobrać płyn chłodniczy do samochodu?
Oczywiście najłatwiejszym wyborem jest wybór płynu, który wskaże mechanik. Wielu kierowców jednak zdaje sobie sprawę z tego, że wymiany płynu chłodniczego jest w stanie dokonać samodzielnie. Z tego powodu również zakup produktu może okazać się tańszym rozwiązaniem. Jak wybrać właściwy płyn chłodniczy do samochodu, aby go nie uszkodzić? Sprawdźmy!
Płyn chłodniczy – czym jest i jaką ma rolę?
Płyn do chłodnicy ma na celu, jak sama nazwa mówi, regulować temperaturę jednostki napędowej w trakcie jej pracy. Zadaniem płynu chłodzącego jest transport energii cieplnej z pracującego silnika do chłodnicy. Prócz tego:
- dzięki płynowi silnik zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin,
- układ jest odporny nie tylko na przegrzewanie silnika, ale również zamarzanie,
- dzięki dodatkom chroni przed korodowaniem elementów i odkładaniem się kamienia, tworząc warstwę ochronną.
Co ważne, płyn chłodniczy jest substancją toksyczną dla środowiska i trującą dla człowieka. Z tego powodu w razie wymiany stary płyn należy odpowiednio utylizować.
Ważne właściwości płynów chłodniczych
Wybierając płyn chłodniczy do samochodu, musisz zwrócić uwagę na jego dodatkowe właściwości. Oto rzeczy, które musisz sprawdzić, pomijając oznaczenia płynów chłodniczych:
- temperatura zamarzania – jest to ważny parametr z uwagi na ujemne temperatury występujące zimą w klimacie umiarkowanym. Płyny niekiedy dzielą się na letnie i zimowe; jeśli masz w chłodnicy płyn letni, powinieneś wymienić go na zimowy, aby mieć pewność, że nie zamarznie i nie uszkodzi chłodnicy oraz silnika; w dobrych płynach chłodniczych wynosi ona nawet -30 stopni Celsjusza,
- temperatura wrzenia – silnik powinien pracować w temperaturze nie większej niż ok. 100 stopni Celsjusza, z tego powodu dobrze jest, wybierając płyn chłodniczy do samochodu, stawiać na produkt o wyższym parametrze, nawet do 120 stopni,
- odporność na korodowanie – dobrej jakości płyn ma składniki, które zwiększają odporność na korozję w przypadku elementów chłodnicy; jest to zwłaszcza istotne przy chłodnicach aluminiowych.
Co ile wymieniać płyn chłodniczy?
Gdy stary płyn straci swoje właściwości, może dojść do uszkodzenia układu chłodzenia, a w konsekwencji nawet zatarcia silnika. Naprawy w takich przypadkach są bardzo kosztowne, dlatego warto pamiętać o regularnej wymianie, która jest znacznie niższym kosztem. Zazwyczaj płyn wymienia się co 2-5 lat albo co 50 do 100 tys. km. Zdarza się, że konieczna jest wymiana płynu chłodniczego wcześniej, jeśli np. był niskiej jakości i zaczął zmieniać barwę albo pojazd zaczął inaczej pracować, zwłaszcza w sytuacji, gdy wzrasta temperatura silnika.
Rodzaje płynu chłodniczego – jaki płyn chłodniczy wybrać?
Podczas wyboru płynu przede wszystkim musisz skupić się na tym, jaki płyn jest rekomendowany przez producenta samochodu. Tę informację znajdziesz w instrukcji obsługi. Możesz też zapytać mechanika, który z płynów będzie najlepszym rozwiązaniem dla układu chłodzenia w modelu z danego rocznika. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Zasadniczo płyny chłodnicze różnią się w zależności od składu chemicznego. W ten sposób można wyróżnić:
- płyny IAT – Inorganic Acid Technology – produkty przygotowane na bazie inhibitorów mineralnych, które jednak mają krótki termin przydatności do użytku z uwagi na ryzyko korodowania; wymagają częstej wymiany,
- płyny OAT – Organic Acid Technology – produkty bazujące na kawasach organicznych, które mają lepsze parametry cieplne i trwalszą ochronę; można je wymieniać rzadziej, ale nie nadają się do starych chłodnic np. z lutami ołowiowymi,
- płyny HOAT – Hybrid Organic Acid Technology – połączenie kwasów organicznych oraz krzemianów i boranów, czyli dwóch powyższych rodzajów płynów; najpopularniejszy obecnie rodzaj płynu chłodniczego,
- płyny LOAT – Lobrid Organic Acid Technology – płyny łączące typ HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) i OAT (Organic Acid Technology) z dodatkami, które sprawiają, że produkty nadają sie do silników spełniających normę emisyjną Euro 6.
Płyny OAT i HOAT są odpowiednie do chłodnic aluminiowych, bo chronią przed korodowaniem elementów, czego zwykle nie robią płyny uniwersalne.
Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?
Obecnie już nie. Płyny dostępne są w różnych kolorach:
- czerwonym,
- różowym,
- fioletowym,
- niebieskim,
- zielonym,
- pomarańczowym.
Niegdyś w rzeczywistości kolor płynu miał znaczenie, jeśli chodzi o dobór środka do układu chłodniczego. Dziś barwnik ma inne zadanie:
- przestrzegać przed faktem, że płyn jest trujący i nie powinien być spożywany,
- ułatwiać wykrycie wycieku.
Nie ma sensu kierować się wyłącznie kolorem, w jakim przygotowany został płyn, z jeszcze jednego powodu. Niektórzy producenci mają wybrane kolory dla danych rodzajów płynów i nie ma ogólnej zasady stosowania danego barwnika w przypadku konkretnego typu produktu. Co więcej, niektórzy producenci pojazdów mają własne, dedykowane do swoich modeli płyny w unikalnych, dowolnie dobranych kolorach.
Rok produkcji samochodu a rodzaj płynu
Grupa Volkswagen ułatwiła swoim użytkownikom wybór płynu poprzez dopasowanie konkretnego oznaczenia do rocznika, w którym został wyprodukowany samochodów. Dotyczy to jednak głównie starszych modeli silników. W ten sposób:
- płyn G11 przeznaczony był dla roczników 1989-1996,
- płyn G12 – dla roczników 1996-2001,
- płyn G12+ – dla roczników 2001-2004,
- płyn G12++ – dla roczników 2004-2008,
- płyn G13 – dla roczników powyżej 2008.
Koncentrat płynu a gotowy produkt
Koncentrat płynu chłodniczego to produkt, który przeznaczony jest do rozwodnienia za pomocą wody destylowanej. Jest tańszy i jego zaletą jest możliwość dostosowania proporcji według wskazań producenta m.in. do panujących na zewnątrz temperatur. Jednocześnie wymaga dodatkowej obróbki, a także precyzyjnego obliczania proporcji i odmierzania ilości. Z drugiej strony jest gotowy płyn chłodniczy, który ma określone właściwości i można go po prostu zastosować w aucie, z zachowaniem odpowiedniego łańcucha czynności. Jednocześnie jest też zwykle droższy niż koncentrat. To, co wybierzesz, zależy przede wszystkim od Ciebie. Jeśli jednak nie znasz się na mechanice, lepszym wyborem będzie gotowy płyn.
Czy można mieszać płyny chłodnicze?
Wyróżnia się dwa rodzaje płynów chłodniczych, jeśli chodzi o ich bazę:
- oparte na glikolu etylenowym,
- oparte na glikolu propylenowym – są mniej toksyczne dla środowiska, ale i rzadziej się je spotyka w zastosowaniu motoryzacyjnym.
Bardzo niewskazane jest łączenie dwóch różnych płynów chłodniczych, bo może to wpływać na ostateczne właściwości mieszanki. Jeśli wpadniesz na pomysł, aby płyn chłodniczy dolać do starego, również może się to skończyć awarią – zazwyczaj zużyty płyn nie działa już tak, jak powinien, dlatego właśnie wymaga całkowitej wymiany z czyszczeniem układu, a nie jedynie dolania.
Przy wyborze płynu chłodniczego do dolania postaraj się wybrać produkt taki sam jak stosowany dotychczas. Dolewki stosuj tylko wtedy, kiedy płyn zniknie bardzo szybko – pamiętaj, że jest to wskazaniem do kontroli u mechanika. Jeśli do rozgrzanej chłodnicy potrzebujesz dolać płynu, ale nim nie dysponujesz w danej chwili, możesz zastąpić go wodą destylowaną. Pamiętaj jednak, że to rozwiązanie tymczasowe i warto z takim autem jak najszybciej odwiedzić warsztat.
WARTO WIEDZIEĆ:
- Płyn chłodniczy do samochodu ma za zadanie utrzymywać optymalną temperaturę pracy silnika poprzez transport ciepła z silnika do chłodnicy.
- Przy wyborze płynu chłodniczego nie sugeruj się kolorem płynu. O wiele ważniejsze są oznaczenia producenta na opakowaniu.
- Aby układ chłodzenia działał bez zarzutu, należy regularnie dokonywać wymiany płynu na dostosowany do danego silnika.
- Mieszanie dwóch płynów – starego i nowego albo różnych typów – może doprowadzić do uszkodzenia układu chłodniczego, a w skrajnych przypadkach nawet silnika
- Jeśli nie wiesz, jak wybrać właściwy płyn chłodniczy, sprawdź instrukcje obsługi danego pojazdu. Producent powinien zaznaczyć, jaki płyn jest odpowiedni do danego układu chłodniczego.
- W sprzedaży dostępne są płyny chłodnicze kilku najważniejszych typów: IAT, OAT i HOAT. Te ostatnie stosowane są w najnowszych typach silników.
FAQ
-
Jak sprawdzić jaki mam płyn chłodniczy?
Jeśli chcesz sprawdzić, jaki płyn chłodniczy będzie najlepszy do Twojego samochodu, sprawdź instrukcję obsługi pojazdu. Tam producent wymienia, które produkty są odpowiednie do danego układu chłodzenia. Jeśli kupiłeś auto i nie wiesz, jaki płyn chłodniczy znajduje się w chłodnicy, najrozsądniejsze będzie całkowite go spuszczenie, wyczyszczenie układu i nalanie nowego płynu. Zanotuj sobie jego rodzaj, aby znać go na przyszłość.
-
Czym się różni płyn do chłodnic G12 od G13?
W zasadzie nie ma dużej różnicy, jeśli chodzi o właściwości. W najnowszych samochodach produkowanych po 2008 najczęściej stosuje się płyn G13 z uwagi na zastosowanie w nim najkorzystniejszych dodatków. Dodatkowo płyny G13 często bazują na glicerynie, która jest bezpieczniejsza dla środowiska. To jednak zależy od konkretnego produktu.
-
Jaki płyn do chłodnicy jest najlepszy?
Wybierz taki płyn chłodniczy, który rekomenduje producent. To on wie, jaki czynnik najlepiej sprawdzi się w danym układzie chłodzenia. Dzięki takiemu postępowaniu masz pewność, że płyn do chłodnicy nie tylko będzie optymalizował temperaturę pracy jednostki napędowej, ale i zapobiegnie korodowaniu elementów czy odkładaniu się kamienia.
-
Czym się różni niebieski płyn do chłodnicy od różowego?
Czym się różni niebieski płyn do chłodnicy od różowego?