Obecność tramwaju znacznie komplikuje poruszanie się po mieście. Kierowcy, którzy nagle przyjeżdżają do miast, w których funkcjonuje trakcja tramwajowa, mogą niekiedy zawahać się, kto według zasad ma pierwszeństwo przejazdu. Wątpliwości mają również osoby ze sporym doświadczeniem za kółkiem. Jak nie zgubić się w gąszczu przepisów? Podpowiadamy, kiedy tramwaj ma pierwszeństwo i na co szczególnie uważać.

Zasady ruchu drogowego zapisano w Ustawie Prawo o ruchu drogowym, zwanym potocznie Kodeksem drogowym. Zgodnie z nimi tramwaj jest pojazdem szynowym zasilanym energią elektryczną służącym do pasażerskiego przewozu osób. Porusza się on po drogach publicznych, a do jego prowadzenia należy posiadać specjalne uprawnienia.

W Kodeksie można znaleźć informacje na temat tego, w jakich sytuacjach tramwaj ma pierwszeństwo przejazdu, jakie znaki drogowe obowiązują motorniczego, a także, jak powinien zachować się kierowca samochodu oraz pieszy na drogach, po których poruszają się również tramwaje.

Jakie znaki obowiązują kierowcę pojazdu szynowego?

Prowadzący pojazd szynowy musi stosować się do znaków drogowych obowiązujących poruszających się innymi pojazdami oraz do oznaczeń dla pojazdów szynowych. Poza tym motorniczy musi stosować się do przeznaczonej dla tramwajów sygnalizacji świetlnej. Jednocześnie obowiązuje go także sygnalizacja świetlna dla pozostałych pojazdów.

Poszczególne znaki dla pojazdów szynowych pełnią różne funkcje:

  • informacyjne – mówią o granicy zasilania, podwyższeniu terenu, zwrotnicy;
  • ostrzegawcze – ostrzegają o zbliżaniu się do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Sygnalizacja świetlna dla pojazdów szynowych to sygnalizatory:

  • dwukomorowe, najczęściej umieszczane na słupach, składające się z dwóch komór i oprawy;
  • wielokomórkowe służące wskazywaniu jednego z wielu kierunków jazdy;
  • kierunkowe wskazujące jeden kierunek jazdy tramwaju.

Jak powinien zachować się kierowca samochodu na drodze, po której porusza się pojazd szynowy?

Specjalne znaki informują kierowców innych pojazdów, że po danej drodze porusza się także tramwaj. Gdy zbliżasz się do trasy, po której będzie się również przemieszczał pojazd szynowy, zauważysz znak A-21.

znak A-21

W celu ułatwienia wspólnego ruchu różnego rodzaju pojazdów stosuje się również inne oznaczenia:

  • T-7 – oznaczenie umieszcza się w sytuacji, gdy przejazd przez torowisko tramwajowe może być niebezpieczny, np. gdy szyny przecinają drogę pod kątem ostrym;
  • T-8 – tabliczka informuje, że ruch pojazdów zostanie skierowany na tory tramwajowe;
  • D-17 – wskazuje, że kierowca będzie przejeżdżał obok przystanku tramwajowego, co oznacza, że powinien zachować szczególną ostrożność.

Ważne! Zachowanie ostrożności podczas poruszania się po drogach z torowiskiem jest niezwykle ważne. Pojazd szynowy ma znacznie dłuższą drogę hamowania.

Kierowca musi pamiętać, aby nie zostawiać samochodu na torowisku i nie parkować przy szynach w odległości mniejszej niż 1 metr.

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Podstawowe zasady

Zastanawiasz się, kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Jazda po mieście, gdzie znajduje się trakcja tramwajowa może sprawiać kłopoty wielu kierowcom, zwłaszcza tym, którzy nie są do tego przyzwyczajeni. Najbardziej skomplikowane wydaje się właśnie zrozumienie sytuacji, kiedy tramwaj ma pierwszeństwo.

Ważne! Są sytuacje, w których tramwaj nie ma pierwszeństwa. Trzeba jednak pamiętać, że są to rzadkie przypadki.

Zastanawiasz się, kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Wszystko zależy od znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, danej sytuacji, a także tego, czy pojazd szynowy jest już w ruchu, czy dopiero się do niego włącza. W większości sytuacji kierowcy samochodu osobowego muszą ustąpić pierwszeństwa tramwajowi, jednak bywają też wyjątki od tej reguły.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo na rondzie?

Jazda po rondzie, po którym poruszają się również pojazdy szynowe może wydawać się wyjątkowo skomplikowana. Wszystko zależy od tego, czy na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym obowiązuje sygnalizacja świetlna, czy jakie znaki zostały ustawione.

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym bez sygnalizacji świetlnej

Kierowcy samochodów mogą spotkać się ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym oznaczonym jedynie znakiem A-7. Informuje on, że należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi szynowemu, który opuszcza rondo.

Jeśli jednak tramwaj dopiero zbliża się do skrzyżowania, musi ustąpić pierwszeństwa autom, które już się na nim znajdują.

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym z sygnalizacją świetlną

Na każdym skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na światła. W hierarchii oznaczeń znajdują się one wyżej niż znaki drogowe oraz ogólne przepisy ruchu drogowego. Jeśli przed rondem zaświeci się czerwone światło, motorniczy musi zatrzymać tramwaj. Będzie mógł ruszyć, gdy sygnalizator pokaże zielone światło.

W sytuacji, gdy pojazd szynowy wjedzie już na rondo staje się pojazdem uprzywilejowanym, co oznacza, że inni kierowcy muszą ustąpić pierwszeństwa tramwajowi.

Na rondzie może też znajdować się wysepka, na której umieszczony jest dodatkowy sygnalizator dla pojazdów szynowych. W takim przypadku tramwaj zatrzyma się, gdy zaświeci się czerwone światło – inne samochody mogą przed nim przejechać. Często jednak można zaobserwować sytuację, gdy samochód osobowy zatrzymuje się i czeka, by ustąpić pierwszeństwa tramwajowi, co prowadzi do powstawania zatorów i korkowania się skrzyżowania.

Ważne! Tramwaj ma pierwszeństwo na rondzie zawsze, gdy już się na nim znajduje. Musi się zatrzymać jedynie wtedy, gdy wymusi to na nim czerwone światło na sygnalizatorze.

Tramwaj wjeżdżający na rondo musi przepuścić każdy inny pojazd znajdujący się już na skrzyżowaniu.

Jak zachować się na skrzyżowaniu równorzędnym z tramwajami?

Problem pojawia się również na skrzyżowaniach równorzędnych. Wielu kierowców zastanawia się, kiedy należy bezwzględnie przepuścić pojazd szynowy. Co, jeśli tramwaj i samochód znajdują się na krzyżówce bez świateł i znaków?

Co ważne, kierowców tramwajów nie obowiązuje zazwyczaj stosowana zasada prawej ręki. Nie ma znaczenia, czy nadjeżdża on z prawej strony, czy z lewej, kierowca auta musi mu bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa.

Ważne! Na skrzyżowaniach równorzędnych tramwaj traktowany jest jako pojazd uprzywilejowany.

Zasadę prawej ręki stosuje się w odniesieniu do innych samochodów, czy motocykli.

Skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną

Czy tramwaj ma pierwszeństwo przejazdu również na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną? Również w tej sytuacji mówimy zazwyczaj o pierwszeństwie pojazdu szynowego. Jeśli zapali się zielone światło dla stojących naprzeciwko siebie i skręcających w tę samą stronę, tramwaj ma pierwszeństwo przed autami.

Skrzyżowanie ze znakami

Jeśli przy drodze, po której jeżdżą pojazdy szynowe ustawiono znak A-7 (oznaczający konieczność ustąpienia pierwszeństwa), kierujący tramwajem musi ustąpić pierwszeństwa przejazdu kierowcom samochodów, autobusów, motocykli.

W sytuacji równorzędnej, jeśli tramwaj i samochód znajdują się na drodze z pierwszeństwem, to kierowca auta musi przepuścić tramwaj.

Kiedy pojazd szynowy nie ma pierwszeństwa?

Sytuacje, gdy pojazd szynowy nie ma pierwszeństwa zdarzają się rzadko. Kiedy tramwaj ustępuje pierwszeństwa pojazdom jak samochody, autobusy, motocykle?

  • Kierującego tramwajem obowiązują komendy kierującego ruchem, sygnalizacja świetlna, znaki drogowe. Jeśli funkcjonariusz kierujący ruchem wskaże, że inne pojazdy mają przejechać jako pierwsze, motorniczy ma obowiązek przepuścić samochody. W takiej sytuacji może nie mieć znaczenia, z której strony nadjeżdża dany pojazd – to policjant decyduje o kolejności przejazdu.
  • Pojazd szynowy wyjeżdża z pętli, opuszcza zajezdnię, co oznacza, że włącza się do ruchu. W takiej sytuacji tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim, którzy już w nim uczestniczą.
  • Jeśli tramwaj zbliża się do przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej, ma pierwszeństwo przed pieszym wchodzącym na pasy. Zgodnie z przepisami prawa ma obowiązek przepuścić tylko pieszego, który już znajduje się na torowisku.
  • Pojazd szynowy porusza się po drodze podporządkowanej, na której ustawiono znak B-20 (stop) lub A-7 (ustąp pierwszeństwa).
  • Tramwaj podjeżdża do skrzyżowania z sygnalizatorem świetlnym, na którym zapaliło się czerwone światło.
  • Na skrzyżowaniu z ruchem sterowanym sygnalizacją świetlną, zielone światło daje pierwszeństwo przed skręcającym tramwajem, gdy samochód jedzie prosto.

Nawet jeśli przepisy wskazują, że kierowca auta nie musi ustąpić miejsca nadjeżdżającemu tramwajowi, powinien zachować szczególną ostrożność. Pojazd szynowy ma bardzo długą drogę hamowania, a jego masa stwarza duże zagrożenie w sytuacji kolizji z innym pojazdem.

Co warto wiedzieć o pierwszeństwie tramwaju?

Zasady ruchu drogowego określają jasno, kiedy tramwaj ma pierwszeństwo, a kiedy powinien ustąpić miejsca innym jadącym. Choć przepisy wydają się nieskomplikowane, mogą budzić wątpliwość. Okazuje się bowiem, że tramwaj często jest traktowany jako pojazd uprzywilejowany, który ma bezwzględne pierwszeństwo, ale istnieje kilka wyjątków od reguły. Prawdopodobnie to te wyjątki sprawiają, że kierowcy nie zawsze wiedzą, jak się zachować i jak to jest z tym pierwszeństwem przejazdu.

Oto krótkie podsumowanie:

  • na drodze równorzędnej, na której nie ma znaków, tramwaj zawsze ma pierwszeństwo;
  • motorniczy musi się stosować do sygnalizacji świetlnej;
  • tramwaj wjeżdżający na rondo nie ma pierwszeństwa, jeśli przed skrzyżowaniem znajduje się znak ustąp pierwszeństwa;
  • tramwaj zjeżdżający z ronda ma pierwszeństwo;
  • na drodze bez znaków tramwaj ma pierwszeństwo;
  • na skrzyżowaniach z pierwszeństwem łamanym motorniczy musi się stosować do wskazań znaków;
  • pojazd szynowy włączający się do ruchu ustępuje pierwszeństwa innym pojazdom znajdującym się już w ruchu.

Jak widać, czy tramwaj ma pierwszeństwo zależy od konkretnej sytuacji, znaków lub sygnalizacji świetlnej.

Bezpieczna jazda to też ubezpieczenie komunikacyjne

Poruszający się po drogach są zobowiązani do posiadania polisy OC. Warto jednak zadbać o dodatkową ochronę, która może okazać się pomocna w razie awarii, kolizji, drobnej stłuczki. To szczególnie istotne w przypadku osób, które na co dzień przemieszczają się w dużych miastach, gdzie ruch jest wzmożony, a o wypadek nietrudno.

Aby szybko sprawdzić oferty towarzystw, skorzystaj z kalkulatora OC i AC. Poznasz ceny polis, zakres ochrony i dobierzesz odpowiadające ci ubezpieczenie. Da ci ono gwarancję wsparcia w nieprzewidzianych sytuacjach na drodze, pozwoli spokojnie pokonywać codzienną trasę.

  1. Tramwaj często traktowany jest jako pojazd uprzywilejowany, który ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami.
  2. Motorniczy musi stosować się do sygnalizacji świetlnej oraz znaków drogowych.
  3. Tramwaj włączający się do ruchu musi ustąpić pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu.
  4. Tramwaj zjeżdżający z ronda ma pierwszeństwo.
  5. Jeżdżąc po drogach z torowiskiem kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność.

Bibliografia

  1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Najczęście zadawane pytania o pierwszeństwo tramwaju

  1. Czy tramwaj zawsze ma pierwszeństwo przejazdu?

    Choć tramwaj zazwyczaj ma pierwszeństwo, zdarzają się sytuacje, gdy musi ustąpić miejsca innym pojazdom. Zdarza się tak np. gdy włącza się do ruchu lub wjeżdża na rondo, gdzie znajduje się znak ustąp pierwszeństwa. Warto pamiętać, że motorniczy musi też stosować się do sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych i komend wydawanych przez funkcjonariusza sterującego ruchem.

  2. Czy zawsze na rondzie muszę przepuścić pojazd szynowy?

    Jeśli na rondzie nie ma sygnalizacji świetlnej, a jedynie znak informujący o konieczności ustąpienia pierwszeństwa, tramwaj nie ma pierwszeństwa wjeżdżając na rondo. Ma je, jednak gdy z niego zjeżdża. Jeśli rondo jest ze światłami, należy stosować się do ich wskazań. Trzeba jednak pamiętać, że tramwaj znajdujący się już na rondzie ma pierwszeństwo.

  3. Czy na drogach pierwszorzędnych tramwaj również obowiązuje zasada prawej ręki?

    Zasada prawej strony nie dotyczy ruchu pojazdów szynowych na drogach równorzędnych. Tramwaj ma na nich zawsze pierwszeństwo.

Agnieszka Wawrzaszek

Copywriter z prawdziwym zamiłowaniem do pisania, która wierzy, że najbardziej skomplikowane zagadnienia można opisać w przystępny, a czasem nawet zabawny sposób. Moje zainteresowania nie mają ściśle wyznaczonych granic, dlatego piszę o ubezpieczeniach, upadłości konsumenckiej, a także medycynie naturalnej i sporcie. Chcę, aby moje teksty były odpowiedzią na najbardziej nurtujące czytelników pytania, wsparciem podczas podejmowania codziennych decyzji. Gdy nie piszę, czytam lub zagłębiam tajniki jogi.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny