Kurtyny powietrzne w samochodzie mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących. Działają podobnie do poduszek powietrznych, uruchamiają się w razie wypadku i chronią głowy pasażerów przed uderzeniem o twarde elementy wnętrza kabiny. Kurtyny powietrzne stały się standardowym elementem wyposażenia nowocześniejszych samochodów. Czy można je zamontować w każdym aucie? Sprawdziliśmy.
Kurtyny powietrzne są elementem systemu bezpieczeństwa w samochodzie. Chronią one pasażerów, rozkładając siłę uderzenia podczas wypadku drogowego. Kurtyny montowane są w górnej części pojazdu, dlatego przede wszystkim zabezpieczają głowy i karki jadących – znacznie obniżają ryzyko poważnych obrażeń np. twarzy. Podczas gdy poduszka powietrzna przypomina balon, kurtyna jest płaska i otula pasażerów jak kołdra. Rozwiązanie to sprawdza się podczas zderzenia bocznego oraz dachowania. Samochody kupowane w salonach sprzedaży, można doposażyć, jednak trzeba to zrobić na etapie składania zamówienia.
- Czym są kurtyny powietrzne w samochodzie?
- Jak działa kurtyna powietrzna?
- Poduszka powietrzna w aucie – rodzaje
- Kurtyny powietrzne w samochodzie – sposoby montażu
- Czy można doposażyć samochód w kurtyny powietrzne?
- Co było przed kurtynami powietrznymi?
- Kurtyny powietrzne w samochodzie a ubezpieczenie OC
- najważniejsze pytania o kurtyny powietrzne w samochodzie
Czym są kurtyny powietrzne w samochodzie?
Kurtyny powietrzne w samochodzie to, obok poduszek powietrznych czy pasów, element systemu bezpieczeństwa. Kurtyna umieszczona jest w suficie i choć działa podobnie jak poduszki powietrzne, wygląda nieco inaczej. To dwuwarstwowy worek z bawełny lub nylonu (dwie warstwy tkaniny), wykonany według tzw. technologii jednoczęściowej, napełniający się gazem w momencie zadziałania czujników. Kurtyna wyłania się z podsufitki, zajmując niemal całą długość kabiny (od słupków A do słupków C). Kurtyna powietrzna to element systemu bocznych poduszek powietrznych, montowany w większości nowoczesnych aut.
Ciekawe! Samochody wyższej klasy wyposażone są w kurtyny podzielone na kilka części. Dzięki temu każdy z pasażerów jest chroniony niezależnie od pozostałych.
Kurtyny powietrzne są skonstruowane w taki sposób, by rozłożyć siłę uderzenia i zapobiec obrażeniom głowy, twarzy, szyi pasażerów podczas wypadku. Pojemność kurtyny powietrznej wynosi 12-15 litrów.
Elementy kurtyny powietrznej
System Inflatable Curtain (IC) to dwa elementy:
- torba – zaimpregnowana silikonem, który umożliwia utrzymanie prawidłowego ciśnienia w torbie; lekka włóknina odpowiada za szybsze rozkładanie się worka i redukcję tarcia;
- generator gazu – wytwornica najczęściej montowana w słupku D.
Jak działa kurtyna powietrzna?
Kurtyny powietrzne działają dzięki czujnikom zintegrowanym z systemem bezpieczeństwa pojazdu. W momencie uderzenia czujniki wysyłają sygnał do komputera pokładowego, który kieruje impuls do przetwornicy gazu.
Kurtyny wystrzeliwują z górnej części pojazdu, opadając na pasażerów i zabezpieczając ich przed skutkami uderzenia.
Poduszka powietrzna w aucie – rodzaje
W samochodzie możemy znaleźć różne rodzaje poduszek powietrznych:
- poduszki czołowe, czyli poduszki przednie – chronią kierowcę i pasażera podróżującego z przodu w przypadku zderzenia czołowego;
- poduszki boczne – chronią w razie uderzenia bocznego, zabezpieczają pasażerów siedzących na skrajnych pozycjach;
- kurtyny powietrza – chronią kierowcę i pasażerów w przypadku uderzenia bocznego lub dachowania, zabezpieczają głowę i barki.
Kurtyny powietrzne występują w różnych rozmiarach – wąskie kurtyny chronią głównie przed uderzeniem w krawędź nad oknem, szerokie mogą zabezpieczyć nawet przed wypadnięciem jadącego przez okno.
Ważne! Skuteczność kurtyn powietrznych potwierdzają liczne testy zderzeniowe. Pokazują one, że kurtyna obniża ryzyko wystąpienia poważnych obrażeń głowy i twarzy, np. przez odłamki szkła – zapobiega przedostawaniu się ostrych odłamków lub niedużych przedmiotów, które mogłyby stwarzać niebezpieczeństwo dla pasażerów.
Kurtyny powietrzne w samochodzie – sposoby montażu
System poduszek powietrznych montuje się we wnętrzu samochodu, w panelach bocznych oraz w dachu pojazdu. Kurtyna znajduje się w podsufitce i może być zamontowana na dwa sposoby:
- ITS (inflatable tubular structure) – początek kurtyny znajduje się za przednim słupkiem, natomiast jej koniec na połączeniu tylnego słupka z dachem; przy pierwszym rogu umieszczono przetwornicę gazu;
- wzdłuż krawędzi dachu – kurtyna montowana jest wzdłuż bocznej szyby lub od przedniego do środkowego słupka.
Kurtyny typu ITS różnią się od pozostałych, ponieważ po ich uruchomieniu nie ulatnia się z nich gaz. Pozostałe poduszki pod naciskiem ciała wypuszczają stopniowo powietrze przez specjalne otwory.
Obszary chronione przez kurtyny
Kurtyny powietrzne w samochodzie chronią niezależnie od tego, z której strony nastąpi uderzenie. System kurtyn powietrznych opracowano w taki sposób, aby chronił pasażerów niezależnie od ich wzrostu i wagi:
- pierwsza strefa – to obszar, w którym głowa narażona jest na kontakt z słupkiem, relingami dachowymi, szybami drzwi, a nawet przedmiotami znajdującymi się poza pojazdem; zadaniem kurtyny w tym obszarze jest pochłanianie energii uderzenia w trakcie kolizji;
- druga strefa – kurtyny powietrzne zabezpieczają pozycję głowy oraz zapobiegają przedostawaniu się ostrych, niebezpiecznych odłamków, przedmiotów, które mogłyby mieć bezpośredni kontakt z głową.
Ważne! Samochód wyposażony w kurtyny powietrzne zapewnia wyższy poziom zabezpieczenia w przypadku uderzenia w bok pojazdu niż auta pozbawione tego rozwiązania.
Czy można doposażyć samochód w kurtyny powietrzne?
Ponieważ kurtyny powietrzne mogą znacznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa pasażerów, właściciele pojazdów zastanawiają się, czy istnieje możliwość zamontowania ich w samochodach, które ich nie mają. Jest to możliwe w przypadku pojazdów zamawianych w salonach sprzedaży – trzeba jednak pamiętać, by system był dopasowany do konkretnego modelu samochodu. Zamawiający musi wybrać pakiet wyposażenia obejmujący montaż kurtyny.
Pamiętaj! Jeśli samochód opuścił fabrykę bez zamontowanych kurtyn, ich domontowanie nie będzie możliwe. Musisz postarać się o nie w momencie składania zamówienia.
Co było przed kurtynami powietrznymi?
W 1994 roku wprowadzono rozwiązanie nazwane Side Impact Protection System (SIPS). Technologię opracowali inżynierowie firmy Volvo i Autoliv – był to system poduszek powietrznych montowanych na siedzeniu. Ich zadaniem była ochrona podczas zderzenia bocznego – zabezpieczały przede wszystkim obszar klatki piersiowej i brzuch, a częściowo również głowę. SIPS zmniejszał przemieszczanie głowy w trakcie uderzenia, jednak nie do końca sprawdzał się, gdy w pobliżu znajdowała się przeszkoda zewnętrzna (budynek, barierka, drzewo itp.). Konieczne było więc opracowanie dodatkowego systemu chroniącego lepiej głowę jadącego.
Kurtyny powietrzne w samochodzie to jeden z elementów systemu bezpieczeństwa. Znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia poważnych obrażeń w wyniku kolizji czy wypadku. Zamawiając samochód w salonie, warto sprawdzić, czy dany model ma na wyposażeniu kurtyny powietrzne. Jeśli nie, można wybrać pakiet z ich montażem.
Kurtyny powietrzne w samochodzie a ubezpieczenie OC
Polisa OC to jedyne obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. Za brak aktualnego OC kierowca zapłaci karę – stawki wzrosły ponownie na początku 2025 roku.

Ubezpieczenie OC zawsze ma taki sam zakres ochrony, co reguluje Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Każde towarzystwo może jednak zaproponować kierowcy inną ceną. Dlaczego tak się dzieje? Ubezpieczyciele biorą pod uwagę wiele różnych czynników, które pomagają im ocenić ryzyko i ustalić wysokość składki. Duże znaczenie ma doświadczenie kierowcy czy zniżki, które przyznano mu za bezszkodową jazdę.
Ubezpieczycieli interesują również informacje na temat samochodu – marka, model, przebieg, wiek, pojemność silnika. Mogą też zwrócić uwagę na zastosowane rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo podróżujących. Im nowocześniejszy samochód, tym mniejsze ryzyko, że coś zawiedzie i doprowadzi do kolizji. Czy kurtyny powietrzne w samochodzie mogą sprawić, że właściciel otrzyma atrakcyjniejszą ofertę ubezpieczenia? Nie jest to wykluczone, jednak zawsze zależy od polityki danej firmy.
Jeśli szukasz oferty OC, skorzystaj z kalkulatora OC i AC i porównaj propozycje kilku towarzystw. Dzięki narzędziu będziesz mógł dokonać wyboru spośród nawet kilkunastu ofert.
Podsumowanie, czyli co warto wiedzieć o kurtynach powietrznych w samochodzie
- Kurtyny powietrzne w samochodzie to element systemu bezpieczeństwa.
- Działanie kurtyny podobne jest do działania poduszki powietrznej.
- W momencie zderzenia bocznego czy dachowania kurtyna napełnia się mieszanką gazów i opada na pasażerów.
- Kurtyny powietrzne w samochodzie chronią przede wszystkim kark oraz głowę kierowcy i pasażerów.
- Kurtyny powietrzne, jako dodatkowe wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo, mogą wpłynąć na zmniejszenie ceny OC.
Bibliografia
Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
najważniejsze pytania o kurtyny powietrzne w samochodzie
-
Czy kurtyna powietrzna w aucie jest tym samym co poduszka powietrzna?
Podobnie jak poduszka powietrzna działa kurtyna powietrzna – do ich wystrzelenia i napompowania dochodzi podczas zderzenia. Schemat działania jest więc dokładnie taki sam. Poduszka i kurtyna różnią się jednak kształtem, miejscem montażu. Zabezpieczają też pasażerów w nieco inny sposób. Kurtyna chroni przede wszystkim karki i głowy pasażerów.
-
Gdzie zamontowana jest kurtyna powietrzna?
Kurtyna powietrzna montowana jest w dachu, a więc w tzw. podsufitce, przy krawędzi sufitu. Gdy zadziała, opuszcza się na całej długości od słupków A do C i opada na jadących niczym kurtyna z góry (stąd nazwa rozwiązania).
-
Jak szybko zadziała kurtyna powietrzna?
Napełnienie kurtyny zajmuje zaledwie kilkanaście milisekund od momentu wypadku.