Motocykl musi spełniać konkretne wymogi techniczne, aby został dopuszczony do ruchu. Przepisy ruchu drogowego mówią, że motocyklista musi podróżować w kasku ochronnym. O czym jeszcze powinien pamiętać kierowca jednośladu? Sprawdziliśmy, jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla w 2024 roku.

Miłośników jazdy na motorze nie brakuje – sezon zaczyna się wiosną, a ryk silników słychać jeszcze jesienią. Aby podróże motocyklem były przyjemne i przede wszystkim bezpieczne, warto zadbać o odpowiednie wyposażenie pojazdu, a także specjalny strój dla kierowcy. Dobrze, jeśli ma on przy sobie apteczkę, gaśnicę oraz trójkąt ostrzegawczy, jednak akcesoria te nie są wymagane przez przepisy. Trudno też znaleźć w nich szczegółowe informacje na temat stosownego ubioru, wiadomo tylko, że obowiązkowy jest kask.

To, o czym najwięcej się mówi, to wymagania techniczne, jakie maszyna musi spełniać, by mogła jeździć po drogach publicznych. Kierowca musi też pamiętać o konieczności zarejestrowania motocykla i wykupieniu obowiązkowej polisy OC.

Obowiązkowe wyposażenie motocykla w 2024 roku – homologacja

Motocykl zostanie dopuszczony do ruchu, jeśli będzie miał przyznaną homologację obowiązującą w Europie. Świadectwo homologacji jest wydawane na podstawie pozytywnego wyniku badania technicznego. Oznacza to, że motocykl musi mieć wymagane prawem i kompletne wyposażenie. Świadectwo takie jest niezbędne, aby przeprowadzić rejestrację motoru.

Ważne! O homologację mogą ubiegać się producenci lub ich przedstawiciele. Od 1 stycznia 2018 roku motocykle muszą mieć homologację europejską.

Uzyskanie homologacji jest potwierdzeniem, że wszystkie układy motocykla, rozmieszczenie świateł, poziom emisji spalin spełniają wymagania odpowiednich przepisów i gwarantują bezpieczne użytkowanie pojazdu.

W co musi być wyposażony motocykl?

Informacje o obowiązkowym wyposażeniu motocykla znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Aby motocykl mógł zostać dopuszczony do ruchu, musi mieć elementy jak:

  • prędkościomierz oraz drogomierz – powinien być on umieszczony w polu widzenia kierowcy;
  • przynajmniej jedno lusterko zewnętrzne znajdujące się po lewej stronie motocykla – ma ono zapewniać motocykliście dobrą widoczność z tyłu;
  • sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie – poziom dźwięku nie może przekraczać 90 dB;
  • błotniki (lub inne elementy podwozia, nadwozia) o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony;
  • dwa niezależne hamulce – jeden powinien działać na przednie koło, drugi na tylne;
  • ogumienie pneumatyczne – musi być dostosowane do nacisku kół (zgodnie z wytycznymi od producenta);
  • tłumik wydechu – jego poziom hałasu w motocyklu o pojemności silnika do 125 cm3 nie powinien przekraczać 94 dB, a dla pojazdu o wyższej pojemności silnika – 96 dB;
  • urządzenie zabezpieczające motocykl przed ingerencją osób trzecich.

Obowiązkowe wyposażenie motocykla – oświetlenie

Te same przepisy uściślają, w jakie oświetlenie musi być wyposażony motocykl. To kolejno:

  • światła mijania, czyli krótkie;
  • światła drogowe, określane jako długie;
  • kierunkowskazy;
  • światła hamowania;
  • światła pozycyjne tylne oraz światła odblaskowe tylne.

Motocykl musi mieć również światła oświetlające tablicę rejestracyjną. Oświetlony musi być także wózek boczny motocykla – powinien mieć światła pozycyjne przednie i tylne, kierunkowskazy oraz światła odblaskowe tylne.

Ważne! Lampy motocykla powinny mieć odpowiednią homologację.

Poza obowiązkowym oświetleniem motocykl może mieć również inne światła zwiększające widoczność motocyklisty i poprawiające jego bezpieczeństwo.

Kierowca może zdecydować o opcjonalnym montażu świateł przeciwmgłowych przednich i tylnych, świateł do jazdy dziennej

Motor może być wyposażony w odblaski przednie i tylne oraz światła awaryjne.

Dodatkowe wyposażenie motocykla

W Polsce motocyklista nie ma obowiązku posiadania apteczki, gaśnicy czy trójkąta ostrzegawczego. Warto jednak, by dla zwiększenia swojego bezpieczeństwa, woził je przy sobie. Dobrym rozwiązaniem jest apteczka przypinana do pasa – w razie wypadku będzie pod ręką.

W apteczce należy mieć:

  • plastry;
  • bandaż;
  • kompresy;
  • nożyczki;
  • chustę trójkątną;
  • rękawiczki ochronne;
  • preparat do dezynfekcji;
  • koc termiczny (folia NRC);
  • maseczka do oddechów ratowniczych.

Każdemu motocykliście może się także przydać kamizelka odblaskowa, gaśnica i trójkąt ostrzegawczy warto się w nie zaopatrzyć.

Obowiązkowe wyposażenie motocyklisty

Wiesz już, jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla, a co powinien mieć na sobie kierowca? Ustawa Prawo o ruchu drogowym wspomina jedynie o obowiązku posiadania kasku ochronnego – każdy jadący na motorze musi mieć założony kask (art. 40 ust. 1).

Ważne! Niezależnie od długości trasy i prędkości, zarówno kierowca motocykla, jak i osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.

Obowiązkowym wyposażeniem motocyklisty jest zatem kask z homologacją i certyfikatem (w Polsce i Europie jest to ECE R22-05) kupując, zwróć uwagę na normy bezpieczeństwa.

Kaski ochronne – jaki wybrać?

Kierujący motocyklem ma obowiązek jeździć w kasku ochronnym. Ten, przede wszystkim musi być idealnie dopasowany do rozmiaru głowy – nie może być zbyt luźny ani z ciasny. Nie może powodować ucisku w żadnym miejscu, powinien przylegać równomiernie do całej głowy. Kluczowa jest wentylacja oraz waga kasku – ciężkie mogą szybciej prowadzić do zmęczenia szyi.

Na rynku znajdziesz aż kilka rodzajów kasków:

  • integralne – pokrywają całą głowę wraz ze szczęką, aerodynamiczna konstrukcja sprawdza się szczególnie podczas dłuższych tras;
  • otwarte – lżejsze, lepsze na upalne dni, nie zapewniają jednak tak pełnej ochrony jak integralne, ponieważ nie zakrywają szczęki;
  • szczękowe – z podnoszoną częścią szczękową, zapewniają lepszą wentylację i komunikację;
  • off-road – do jazdy terenowej, wymagają noszenia gogli, ponieważ nie mają wizjera; dobrze chronią przed kurzem, błotem i kamieniami.

Strój motocyklisty

Choć żadne przepisy nie precyzują, jak powinien być ubrany motocyklista, warto zainwestować w profesjonalny strój. Podczas jazdy jednośladem z całą pewnością przydadzą się wyższe, sięgające za kostkę buty, rękawice oraz wzmocniona kurtka i spodnie. Dlaczego to tak istotne, by zaopatrzyć się w specjalistyczną odzież? Nawet pozornie niewinny wypadek motocyklisty może skończyć się poważnymi obrażeniami, urazami, a nawet śmiercią.

Ubiór dla motocyklisty posiada specjalne wzmocnienia w newralgicznych miejscach, dzięki czemu chroni kierowcę w razie upadku. Strój warto uzupełnić o kamizelkę odblaskową, która zwiększa widoczność jadącego. Kierujący motocyklem może też wybrać specjalną odblaskową szarfę zamiast kamizelki – łatwiej ją zdjąć i schować po zakończeniu podróży.

Ciekawe! Strój warto dobrać do rodzaju motocykla i charakteru jazdy. Inny wybiorą posiadacze motorów offroadowych, a jeszcze inny jeżdżący motorami szosowo-turystycznymi.

Ubezpieczenie dla motocykla

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla każdego pojazdu mechanicznego poruszającego się po drogach publicznych. Za brak polisy właściciel motocykla zapłaci karę w wysokości:

  • 290 zł – przy opóźnieniu do 3 dni;
  • 720 zł – gdy zwłoka wyniesie od 4 do 14 dni;
  • 1430 zł – jeśli właściciel spóźni się z płatnością o więcej niż 14 dni.

Oferty ubezpieczenia OC dla motocykla warto sprawdzić i porównać korzystając z kalkulatora OC i AC. Przy okazji przedłużania umowy OC właściciel pojazdu może rozważyć zakup dodatkowej polisy jak autocasco czy assistance.

Od czego zależy wysokość składki OC dla motocykla?

Za ubezpieczenie OC motocykla właściciel zapłaci znacznie mniej niż za polisę dla samochodu. Ustalając wysokość składki, towarzystwa ubezpieczeniowe analizują ryzyko, biorąc pod uwagę różne czynniki.

Do najważniejszych należą:

  • rodzaj, model motocykla;
  • pojemność silnika;
  • rocznik;
  • wiek i doświadczenie kierowcy;
  • historię ubezpieczenia, zgromadzone zniżki;
  • miejsce zamieszkania.

Jeśli chcesz kupić polisę OC, porównaj oferty wielu firm. Zakres obowiązkowego ubezpieczenia jest zawsze taki sam, dlatego decydująca może być cena. Kalkulator OC i AC jest prosty w obsłudze, wystarczy podać wymagane informacje, by w kilka minut otrzymać oferty największych towarzystw ubezpieczeniowych. OC można też kupić online, bez wychodzenia z domu. To wygoda i oszczędność czasu.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ile kosztuje OC motocykla?

Zwykle OC motocykla można kupić za kilkaset złotych. Sprawdziliśmy, korzystając z kalkulatora internetowego, ile za polisę obowiązkową zapłaci 35-letni właściciel Suzuki V-Strom 650 (2010 rok, 749 cm3). Oto propozycje ubezpieczycieli:

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
149,00 zł rata od 0 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
238,00 zł rata od 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
465,00 zł rata od 0 zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
576,00 zł rata od 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
3271,00 zł rata od 0 zł
Benefia
149,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
238,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
465,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
576,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
3271,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

Posiadacze motocykli często decydują się na zakup AC, które zapewnia ochronę na wypadek kradzieży, ale też uszkodzenia pojazdu przez osoby trzecie, zwierzynę, czy siły natury. Niestety, zakup autocasco dla motocykla może sprawić więcej kłopotów niż w przypadku samochodu – nie wszyscy ubezpieczyciele mają taki produkt w ofercie.

Motocyklista, który chce jeździć zgodnie z przepisami prawa i bezpiecznie, musi pamiętać o obowiązkowym wyposażeniu swojego pojazdu, a także o zakładaniu kasku nawet na niewielkich odcinkach.

Warto, aby pomyślał również o dodatkach, które choć niewymagane, mogą zwiększyć komfort i poczucie bezpieczeństwa podróżnych – to apteczka, trójkąt ostrzegawczy czy gaśnica. Dobrze jest mieć przy sobie kamizelkę odblaskową, która zwiększa widoczność jadącego. Wszystko po to, aby bezpiecznie dotrzeć do celu.

  1. O obowiązkowym wyposażeniu motocykla mówią przepisy Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
  2. Jedynym wyposażeniem obowiązkowym motocyklisty jest kask ochronny.
  3. Za brak kasku grozi mandat i punkty karne (2 pkt).
  4. Motocykl musi mieć ważną polisę OC.
  5. Motocyklista nie ma obowiązku wożenia apteczki, gaśnicy i trójkąta ostrzegawczego, jednak dla zwiększenia bezpieczeństwa może je przy sobie mieć.

Bibliografia

  1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Najczęściej zadawane pytania o obowiązkowe wyposażenie motocykla

  1. Jaki strój motocyklisty jest wymagany przepisami prawa?

    Przepisy mówią jedynie o obowiązku noszenia kasku. Nie wspominają o stroju. Warto jednak zadbać o specjalną odzież, wzmacnianą w newralgicznych miejscach, chroniącą w razie wypadku. To przede wszystkim wysokie buty, rękawiczki, kurtka i spodnie z wzmocnieniami.

  2. Czy motocyklista musi mieć przy sobie apteczkę?

    Przepisy nie wymagają wożenia apteczki, jednak warto ją ze sobą mieć. Trzeba pamiętać, że kierowca motocykla jest bardziej narażony na kolizje, uszkodzenia ciała niż prowadzący samochód. Warto też sprawdzić, w których krajach apteczka jest wymagana. Jeśli wybierasz się do Czech, Chorwacji, Włoch, musisz mieć ją na wyposażeniu.

  3. Co należy do obowiązkowego wyposażenia motocykla?

    Mówią o tym przepisy Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. To odpowiednie oświetlenie, hamulce, lusterko, błotniki, opony pneumatyczne, prędkościomierz czy sygnał dźwiękowy oraz tłumik wydechu.

  4. Czy motocykl musi mieć OC?

    Motocykl jak każdy pojazd mechaniczny dopuszczony do ruchu musi mieć OC. Za jego brak grozi kierowcy kara finansowa.

Agnieszka Wawrzaszek

Copywriter z prawdziwym zamiłowaniem do pisania, która wierzy, że najbardziej skomplikowane zagadnienia można opisać w przystępny, a czasem nawet zabawny sposób. Moje zainteresowania nie mają ściśle wyznaczonych granic, dlatego piszę o ubezpieczeniach, upadłości konsumenckiej, a także medycynie naturalnej i sporcie. Chcę, aby moje teksty były odpowiedzią na najbardziej nurtujące czytelników pytania, wsparciem podczas podejmowania codziennych decyzji. Gdy nie piszę, czytam lub zagłębiam tajniki jogi.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny