ubezpieczenie ocp - co to jest
13 września 2019
[Głosów:1    Średnia:5/5]

Codziennie polskie drogi przemierzają setki, jeżeli nie tysiące pojazdów dostawczych. W każdym z nich znajduje się towar, za który – na czas przewozu – odpowiadają przewoźnicy. To właśnie im dedykowane jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej przewoźników (OCP).

Ubezpieczenia oferowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe klasyfikuje się z zastosowaniem różnych kryteriów. Wyróżnia się m.in. ubezpieczenia obowiązkowe i nieobowiązkowe. Ubezpieczenie OCP należy do grona tych drugich – przewoźnicy nie muszą z niego korzystać. Duża konkurencja w branży powoduje jednak, że wiele firm przewozowych wykupuje polisę dedykowaną przewoźnikom. Z punktu widzenia klienta skorzystanie z oferty przewoźnika posiadającego ubezpieczenie OCP jest korzystne – straty w przewożonym towarze zostaną pokryte bez zbędnej zwłoki przez ubezpieczyciela.

Jak działa polisa OCP?

Na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów (m.in. ustawy Prawo przewozowe, Konwencji o Umowie  Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów) przewoźnicy odpowiadają za powierzony im towar od chwili jego przyjęcia do transportu aż do jego dostarczenia pod wskazany adres. Ci, którzy wykupią ubezpieczenie OCP, mogą liczyć, że w razie niewykonania lub nierzetelnego wykonania zlecenia transportu towarów, odpowiedzialność finansową przejmie na siebie towarzystwo ubezpieczeniowe.

Polisę OCP może wykupić każda firma przewozowa, niezależnie od wielkości. Ponieważ ubezpieczenie to jest nieobowiązkowe, strony (towarzystwo ubezpieczeniowe i klient) mają dużą swobodę w kształtowaniu zapisów, które znajdą się w umowie.

Jakie korzyści daje posiadanie polisy OCP?

Działanie ubezpieczenia OCP można rozpatrywać w kategoriach korzyści płynących zarówno dla firmy oferującej przewóz, jej podwykonawcy, jak i klienta (podmiotu zlecającego przewóz towarów). Jeżeli w czasie transportu dojdzie do uszkodzenia lub zniszczenia przewożonego towaru, to:

  • firma przewozowa nie będzie musiała wypłacać odszkodowania, bo zrobi to za nią ubezpieczyciel. Ochrona ta przydaje się zwłaszcza, gdy ładunek ma dużą wartość. W takiej sytuacji pokrycie szkód mogłoby wiązać się nawet z bankructwem przewoźnika;
  • odszkodowania nie będzie musiał wypłacić również podwykonawca firmy przewozowej. Jego praca wykonywana dla firmy przewozowej jest objęta ochroną ubezpieczeniową. Inaczej mówiąc, podwykonawcom również opłaca się współpracować z przewoźnikami posiadającymi ubezpieczenie OCP;
  • klient otrzyma rekompensatę od ubezpieczyciela firmy przewozowej bez zbędnej zwłoki. Korzystając z oferty przewoźnika posiadającego polisę OCP, klient nie musi szczegółowo sprawdzać jego kondycji finansowej. Jeżeli podczas transportu dojdzie do uszkodzenia przewożonego mienia, ubezpieczenie wypłaci ubezpieczyciel.

Z punktu widzenia przewoźnika znaczenie ma również to, że może on określić swój udział w zlikwidowaniu szkody. Jeżeli nie chce brać na siebie żadnej odpowiedzialności, umowa może zostać skonstruowana w taki sposób, żeby ubezpieczyciel pokrywał szkody w 100 proc.

Jak oblicza się składkę ubezpieczenia OCP?

Ponieważ zakres ubezpieczenia OCP ustalają między sobą przewoźnik i ubezpieczyciel, to cena składki polisy zależy od kilku czynników. Przygotowując oferty, towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę m.in.:

  • sumę gwarancyjną – korelacja między wysokością sumy gwarancyjnej a wysokością składki jest następująca: im wyższa jest górna odpowiedzialność ubezpieczyciela, tym wyższa jest składka;
  • rodzaj towaru przewożonego przez przewoźnika – towarzystwa ubezpieczeniowe podwyższają wysokość składki ubezpieczenia OCP w przypadku niektórych grup towarów, np. sprzętu elektronicznego czy alkoholu,
  • zakres terytorialny polisy OCP – towarzystwa ubezpieczeniowe rozróżniają ubezpieczenia krajowe (OCP krajowe) oraz ubezpieczenia międzynarodowe (OCP międzynarodowe), chociaż ceny składek tych ubezpieczeń są zbliżone.

Towarzystwa ubezpieczeniowe proponują też dodatkowe rozszerzenia, za które przewoźnik musi dopłacić. Tak jest choćby w przypadku rozszerzenia polisy OCP o ryzyko rozboju czy ryzyko utraty lub uszkodzenia kontenera.

Mimo że ceny ubezpieczenia OCP zaczynają się od kilkuset złotych, to przy jego wyborze nie należy kierować się wyłącznie tym czynnikiem. Znacznie ważniejsze jest to, czy z polisy OCP będzie można pokryć wszystkie roszczenia klienta w przypadku stwierdzenia szkody. Wiele towarzystw ubezpieczeniowych wymaga od przewoźników podania wartości przychodów firmy w ostatnim roku obrotowym i następnie informację tę uwzględnia przy przygotowaniu oferty.

Ubezpieczenie OCP – co sprawdzić przed podpisaniem umowy?

Jak w przypadku każdego ubezpieczenia, szczególnie ważna jest sekcja wyłączeń. To sytuacje, gdy towarzystwo ubezpieczeniowe będzie zwolnione z odpowiedzialności – nie będzie musiało wypłacić odszkodowania.

Sporo problemów dla przewoźnika może spowodować również zapis w umowie, zgodnie z którym ubezpieczeniem zostanie objęty tylko towar przewożony konkretnym samochodem. W takiej sytuacji przeładunek towaru za każdym razem będzie oznaczał dla przewoźnika ryzyko.

Przewoźnicy często realizujący dostawy do Rosji, na Ukrainę czy Białoruś powinni upewnić się, że polisa OCP będzie działać w tych krajach. Wielu ubezpieczycieli traktuje wymienione państwa jako kraje tzw. podwyższonego ryzyka i wymaga uiszczenia dodatkowej opłaty.

Wreszcie uwagę warto zwrócić na okres, na jaki ubezpieczenie zostanie zawarte. Najczęściej jest to 12 miesięcy, ale niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe wychodzą naprzeciw potrzebom klientów i proponują krótsze terminy.

Redakcja
Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Oblicz ceny online lub zadzwoń do naszego agenta

(22) 270 00 00