Prawo jazdy kategorii B pozwala na prowadzenie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg – są to samochody osobowe i lekkie dostawczaki. Kierowca z kategorią B może też kierować zestawem pojazdów, czyli autem z przyczepą. Jaką przyczepę można ciągnąć na kategorię B? Sprawdziliśmy.

Kategoria B jest najpopularniejszym rodzajem uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi. Według przepisów Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym kategoria B pozwala na prowadzenie pojazdów osobowych i małych pojazdów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. DMC to parametr o wartości homologacyjnej, który wpisany jest w dowód rejestracyjny każdego auta. Oznacza on sumę masy pojazdu (zespołu pojazdów), ładunku oraz wszystkich podróżujących nim osób. Kategoria B uprawnia również do prowadzenia minibusów, kamperów, pick-upów, ciągników i maszyn rolniczych, trójkołowców czy jednośladów. Kierowcy mogą także ciągnąć przyczepę, pod warunkiem, że masa zespołu pojazdów nie przekroczy 3500 kg.

Prawo jazdy kategorii B – co to za uprawnienia?

Prawo jazdy kategorii B to jedno z najbardziej pożądanych uprawnień – zgodnie z przepisami mogą o nie starać się osoby, które ukończyły 18 lat (za zgodą rodziców także te, którym do uzyskania pełnoletności pozostały 3 miesiące). Dokument pozwala przede wszystkim na prowadzenie pojazdów osobowych, których DMC (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) nie przekracza 3,5 tony. Okazuje się jednak, że prawo jazdy B daje uprawnionemu znacznie więcej możliwości. Warto wiedzieć, że legalnie może on poprowadzić także inne pojazdy.

Jakie pojazdy poprowadzi kierowca z kategorią B?

Poza samochodem osobowym kierowca z kategorią B poprowadzi również niewielkie auta dostawcze, a także popularne dziś domy na kółkach, czyli kampery. I na tym nie koniec, ponieważ ma też uprawnienia do prowadzenia:

  • minibusów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – dodatkowym wymogiem jest dopuszczalna liczba pasażerów (łącznie z kierowcą maksymalnie 9 osób);
  • pick-upów;
  • jednośladów – będą to skutery i motocykle o pojemności silnika do 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW; prowadzenie jednośladów o pojemności silnika przekraczającej 50 cm3 wymaga posiadania prawa jazdy minimum 3 lata (współczynnik mocy do masy pojazdu nie może przekraczać 0,1 kW/kg);
  • trójkołowców – z homologacją L5e określającą, że koła mają być rozstawione symetrycznie w jednej osi, odległość między nimi nie może być mniejsza niż 460 mm, a pojazd musi mieć hamulec postojowy;
  • czterokołowców lekkie (o masie całkowitej do 350 kg), które mogą rozwijać prędkość do 45 km/h i zwykłe o masie do 400 kg (do przewozu osób), do 550 kg (do przewozu towarów);
  • ciągników i maszyn rolniczych – nie można jednak holować ciężkich przyczep czy maszyn rolniczych z własnymi kołami;
  • pojazdów budowlanych (koparka, walec, ładowarka) – praca na nich wymaga jednak dodatkowych uprawnień.

Pamiętaj! Prawo jazdy kategorii B umożliwia prowadzenie niewielkich samochodów dostawczych, co ma szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, ponieważ pozwala przewozić towary, ułatwia też świadczenie usług.

Czy z prawem jazdy kategorii B można ciągnąć przyczepę?

Kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym oraz przyczepą. Jaką przyczepę może ciągnąć kierowca? Wszystko zależy od DMC wybranej przyczepy oraz DMC całego zespołu pojazdów (auta i przyczepki). Możliwości są dwie:

  • lekką przyczepę do 750 kg, jeśli masa całkowita pojazdu nie przekracza 3500 kg; dopuszczalna łączna masa całkowita zestawu pojazdów to 4250 kg;
  • inną przyczepę niż lekką, jeśli masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 tony.

Przyczepa powinna być dobrana do samochodu, ograniczenia co do wagi ciągniętej przyczepy ustalił producent auta. Taką informację można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym samochodu w pozycji O.2. Warto pamiętać, że przekroczenie limitów wagi przyczepy jest niebezpieczne, dlatego zawsze należy upewnić się, że będzie ona odpowiednia.

Jaki rodzaj przyczepy wybrać?

Wybór przyczepy należy dostosować do indywidualnych potrzeb, jednocześnie biorąc pod uwagę aspekty prawne:

  • przyczepa jednoosiowa – posiada dwa koła umieszczone na jednej osi, umożliwia przewożenie ładunku o wadze 300-750 kg;
  • przyczepa dwuosiowa – zazwyczaj ma cztery koła umieszczone na dwóch osiach, umożliwia przewożenie cięższych ładunków i jest bardziej stabilna (ryzyko przewrócenia jest niższe niż w przypadku przyczep jednoosiowych).

Najczęściej przyczepy jednoosiowe są lżejsze, dlatego sprawdzą się w przypadku mniejszych samochodów, natomiast cięższe przyczepy dwuosiowe bez problemu zostaną pociągnięte przez pojazdy o większej masie.

Ważne adnotacje w dowodzie rejestracyjnym

Jeśli chcesz przemieszczać się z przyczepą, ważne będą zapisy z dowodu rejestracyjnego, a szczególnie te z sekcji F oraz O:

  • F.1 – maksymalna masa całkowita, czyli maksymalny dopuszczalny ciężar ustalony przez producenta, jakim można obciążyć samochód osobowy (auto zostało konstrukcyjnie przystosowane do tego typu obciążeń);
  • F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu, czyli dopuszczalne maksymalne obciążenie pojazdu zgodne z przepisami prawa;
  • F.3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów, np. samochodu osobowego z przyczepą;
  • O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem podana w kilogramach;
  • O.2 maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca podana w kg.

Przepisy precyzują też, jaka może być dopuszczalna masa całkowita przyczepy ciągniętej przez pojazd samochodowy. W przypadku przyczepy z hamulcem DMC przyczepy nie może przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3500 kg.

Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W przypadku przyczepy bez hamulca DMC nie może przekroczyć:

a) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta lub połowy dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu; należy zastosować mniejszą wartość,

b) 750 kg.

Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Prawo jazdy kat. B a przyczepa kempingowa

Prawo jazdy kat. B umożliwia ciągnięcie przyczepy kempingowej, jednak muszą zostać spełnione określone warunki:

  • łączna masa całkowita pojazdu i przyczepy nie może przekroczyć 3,5 tony;
  • masa całkowita przyczepy nie może być większa lub równa rzeczywistej masie samochodu;
  • przyczepa musi mieć hamulec najazdowy.

Jeśli przyczepa kempingowa nie spełnia tych wymagań, zwykłe prawo jazdy kategorii B nie wystarczy. Konieczne będzie zdobycie dodatkowych uprawnień – prawa jazdy kat. B z kodem 96 lub kategorii B+E.

Rozszerzenie uprawnień kategorii B – kod 96

Kod 96 uprawnia do prowadzenia zestawu pojazdów złożonych z samochodu osobowego oraz przyczepy innej niż lekka, jeżeli łączna masa całkowita zestawu nie przekracza 4250 kg.

Uzyskanie kodu nie wymaga uczęszczania na kurs – wystarczy zgłosić się do wydziału komunikacji, uzyskać profil kandydata na kierowcę i zdać egzamin praktyczny w Ośrodku Ruchu Drogowego.

Ciekawe! Kod 96 wpisywany jest na tylnej stronie prawa jazdy w rubryce 12. Kod ten honorowany jest na terenie całej Unii Europejskiej.

Prawo jazdy kategorii B+E

Kategoria B+E potrzebna jest kierowcom, którzy chcą podróżować z przyczepą cięższą niż 750 kg. Przyda się również, jeśli łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów przekracza 4250 kg. Kategoria ta pozwala na poruszanie się zespołem pojazdów o DMC sięgającym nawet 7 ton – rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać RMC pojazdu, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie może być większa niż 3500 kg.

Aby uzyskać uprawnienia B+E należy zapisać się na dodatkowy kurs kat. E, który obejmuje praktyczne zajęcia na placu oraz w ruchu miejskim. Szkolenie obejmuje 15 godzin ćwiczeń i kończy się egzaminem wewnętrznym, a następnie państwowym.

Pamiętaj! Kierowca nie musi zdawać egzaminu teoretycznego, by rozszerzyć uprawnienia.

Dopuszczalna prędkość jazdy z przyczepą

Jazda z przyczepą sprawia, że droga hamowania wydłuża się, poza tym kierowcy trudniej jest wykonywać niektóre manewry, np. pokonywać zakręty. Dlatego tak ważne jest, aby poruszać się z odpowiednią prędkością – limity dla zespołów pojazdów są inne niż dla samochodów osobowych, ciężarowych i motocykli.

W zapisach Prawa o ruchu drogowym (art. 20) znajdziemy informację, z jaką maksymalną prędkością może poruszać się samochód ciągnący przyczepę:

  • w strefie zamieszkania – 20 km/h;
  • w terenie zabudowanym – 50 km/h;
  • na autostradzie, drodze ekspresowej, drodze dwujezdniowej z co najmniej dwoma pasami przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu 80 km/h;
  • na pozostałych drogach 70 km/h.

Ważne! Za przekroczenie dopuszczalnej prędkości kierowcy grozi grzywna (50-2500 zł) i punkty karne (1-15).

Kara za przekroczenie DMC przyczepy

Przekroczenie DMC przyczepy jest traktowane jako wykroczenie drogowe, naruszenie przepisów drogowych. Zgodnie z polskim prawem, kierowanie pojazdem z przyczepą o masie przewyższającej dopuszczalną wartość DMC, która jest określona w homologacji pojazdu ciągnącego uznane jest za prowadzenie bez odpowiednich uprawnień.

Przekroczenie DMC przyczepy jest równoznaczne z naruszeniem przepisów Kodeksu wykroczeń.

§ 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych.

art. 94 Ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń

Kierowcy może zostać ukarany aresztem, ograniczeniem wolności, grzywną (1500-30 000 złotych), zakazem prowadzenia pojazdów. Taka sama kara grozi za przemieszczanie się pojazdem, który nie został dopuszczony do ruchu.

Czy przyczepę trzeba ubezpieczyć?

Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK określa przyczepę jako pojazd mechaniczny. Zgodnie z przepisami prawa każdy pojazd mechaniczny musi posiadać ubezpieczenie OC. Dlatego też każdą przyczepę należy ubezpieczyć – nie ma znaczenia, czy jest to przyczepa lekka, cięższa czy kempingowa.

Cena OC przyczepy zależy głównie od jej ładowności, niektóre towarzystwa mogą też brać pod uwagę jej wiek. Najmniej za polisę zapłaci właściciel przyczepki lekkiej (około 50-100 zł), najwięcej posiadacz przyczepy o dużej masie.

Ważne! Ubezpieczenie OC przyczepy zapewnia ochronę w przypadku szkody, do której doszło, gdy przyczepa była złączona z pojazdem silnikowym lub odłączyła się od pojazdu ciągnącego ją.

Czy przyczepa musi być zarejestrowana?

Przyczepę należy również zarejestrować w wydziale komunikacji, składając odpowiedni wniosek i komplet dokumentów:

  • dowód własności pojazdu;
  • dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym;
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne;
  • dokument tożsamości do wglądu;
  • potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych.

Za niedopełnienie obowiązku rejestracji czy brak polisy OC kierowca może otrzymać grzywnę.

Prawo jazdy kategorii B pozwala kierowcy jeździć z przyczepą, jednak po spełnieniu określonych warunków. W niektórych sytuacjach konieczne może być rozszerzenie uprawnień kategorii B – przejście szkolenia i zdanie egzaminu.

  1. Prawo jazdy kategorii B stwierdza uprawnienia do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyjątkiem autobusu oraz motocykla.
  2. Prawo jazdy kategorii B uprawnia również do ciągnięcia przyczepy lekkiej lub innej, jeśli DMC zestawu pojazdów nie przekroczy 3,5 tony.
  3. Kierowca może również rozszerzyć uprawnienia, starając się o kod 96 lub kategorię B+E. W tym celu musi zdać egzamin (kod 96) lub przejść szkolenie praktyczne zakończone egzaminem (B+E).
  4. Przyczepa jako pojazd mechaniczny powinna zostać zarejestrowana oraz ubezpieczona (obligatoryjne OC).
  5. Jazda z przyczepą wymaga przestrzegania ustalonych limitów prędkości, np. na autostradzie czy drodze ekspresowej dopuszczalna prędkość wynosi 80 km/h.

Bibliografia

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym.

Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.

Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące przyczep, jakie można ciągnąć na kategorię B

  1. Jaką przyczepę można ciągnąć, mając prawo jazdy kategorii B?

    Prawo jazdy B pozwala ciągnąć lekką przyczepę, ale też inną, jeśli dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (auta i przyczepy) nie będzie większa niż 3500 kg. O tym, czy kierowca może ciągnąć przyczepę, nie decyduje liczba osi, ale jej dopuszczalna masa całkowita. Prawo jazdy kategorii B z kodem 96 pozwala ciągnąć przyczepkę inną niż lekka, jeśli DMC zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg.

  2. Jak zdobyć rozszerzenie prawa jazdy kategorii B o kod 96?

    Jeśli kierowca chce rozszerzyć uprawnienia o kod 96, musi udać się do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego i zapisać się na egzamin praktyczny. Nie ma potrzeby zdawania teorii. O dodatkowe uprawnienia może starać się osoba, która ma prawo jazdy kategorii B oraz ma ukończone 18 lat. Wcześniej, w wydziale komunikacji, należy złożyć wniosek i założyć profil kandydata na kierowcę (PKK) – konieczne będzie zdjęcie zgodne z wymogami.

  3. Na co pozwala kategoria B+E?

    Kategoria B+E pozwala ciągnąć cięższe przyczepy (powyżej 750 kg) lub prowadzić zespół pojazdów, gdy DMC zestawu przekracza 4250 kg. Zdanie egzaminu uprawnia do poruszania się zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nawet do 7 ton.

  4. Czy zdobycie uprawnień B+E wymaga przejścia kursu i zdania egzaminu?

    Tak, zdobycie uprawnień wymaga zapisania się na kurs oraz zdania egzaminu wewnętrznego i państwowego. Kurs obejmuje 15 godzin praktycznych zajęć na placu manewrowym oraz w ruchu ulicznym. Przed zapisaniem się na kurs, należy założyć profil kandydata w wydziale komunikacji.

Agnieszka Wawrzaszek
Agnieszka Wawrzaszek

Copywriter z prawdziwym zamiłowaniem do pisania, która wierzy, że najbardziej skomplikowane zagadnienia można opisać w przystępny, a czasem nawet zabawny sposób. Moje zainteresowania nie mają ściśle wyznaczonych granic, dlatego piszę o ubezpieczeniach, upadłości konsumenckiej, a także medycynie naturalnej i sporcie. Chcę, aby moje teksty były odpowiedzią na najbardziej nurtujące czytelników pytania, wsparciem podczas podejmowania codziennych decyzji. Gdy nie piszę, czytam lub zagłębiam tajniki jogi.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny