Podtlenek azotu wykorzystuje się w samochodach w celu zwiększenia mocy silnika. Gaz jest wstrzykiwany do komory spalania, gdzie rozkłada się i uwalnia tlen – ten umożliwia spalanie większej ilości paliwa. To z kolei prowadzi do zwiększenia mocy i momentu obrotowego. Ile kosztuje nitro i czy warto stosować podtlenek azotu? Przeczytaj!
Wykorzystanie nitro w samochodzie znacznie zwiększa jego wydajność, jednak nieprawidłowe lub nadmierne zastosowanie podtlenku azotu może powodować przegrzanie i uszkodzenie silnika. Co więcej, nitro jest zazwyczaj nielegalne w samochodach przeznaczonych do poruszania się po drogach publicznych. Mogą z niego korzystać kierowcy uprawiający sporty związane z driftingiem, biorący udział w wyścigach. W Polsce nie ma dokładnie sprecyzowanych zasad stosowania podtlenku azotu, jednak instalacja systemów nitro w autach jest w wielu krajach prawnie uregulowana, a użycie podtlenku azotu często ograniczone. Trzeba też pamiętać, że montaż instalacji, a także późniejszy zakup nitro wiążą się z dodatkowymi kosztami.
Czym jest podtlenek azotu?
Podtlenek azotu potocznie nazywany nitro to bezbarwny gaz o słodkawym zapachu i smaku. Ten związek chemiczny ma szerokie zastosowanie m.in.:
- w medycynie jako środek znieczulający, przeciwbólowy (w gabinetach stomatologicznych stosowany jest jako gaz rozweselający);
- w gastronomii – dzięki niemu za pomocą specjalnych syfonów wytwarzana jest bita śmietana; znajdziemy go w serkach kanapkowych, lodach, opakowaniach chipsów;
- w motoryzacji – po podtlenek azotu chętnie sięgają kierowcy, którzy marzą o zwiększeniu osiągów swoich samochodów;
- w silnikach rakietowych.
Zastosowanie nitro w samochodach
Działanie nitro w autach polega na doprowadzeniu podtlenku azotu do komory spalania, gdzie ulega rozpadowi na azot i tlen. Uwolniony tlen umożliwia spalanie większej ilości paliwa, co przekłada się na zwiększenie mocy wyjściowej silnika.
Zestaw nitro zakłada się jako dodatkową instalację już po zakupie pojazdu. Składa się on z kilku elementów:
- butli z azotem podtlenkowym montowanej zwykle w bagażniku – to najważniejszy element systemu;
- linii doprowadzających i dyszy – linie doprowadzają nitro z butli do cylindrów silnika, dysze dozują azot do silnika;
- sterowników systemu – monitorują, kontrolują działanie instalacji, włączają i wyłączają dostarczanie azotu do silnika.
Ciekawe! Szacuje się, że zastosowanie nitro może zwiększyć moc silnika nawet o 50%.
Nitro w samochodzie – zalety i wady rozwiązania
Użycie podtlenku azotu to rozwiązanie, które nie tylko przynosi korzyści, ale jest też związane z potencjalnym ryzykiem. Należy o tym pamiętać, decydując się na korzystanie z nitro.
Użycie nitro w pojazdach – zalety
Nitro stosowane jest w celu zwiększenia mocy silnika. Dzięki zastosowaniu podtlenku azotu można uzyskać lepsze przyspieszenie i poprawić ogólne osiągi samochodu. Użycie nitro oznacza też zwiększoną efektywność spalania. Dodatkowo proces rozpadu podtlenku azotu jest endotermiczny – absorbuje ciepło, co prowadzi do obniżenia temperatury w komorze spalania i chłodzenia powietrza.
Podtlenek azotu w samochodzie – wady
Niestety użycie nitro bywa też ryzykowne. Nieprawidłowe, nadmierne stosowanie podtlenku azotu może prowadzić do uszkodzenia silnika (spalenia tłoków, uszkodzenia zaworów), a także skrócenia jego żywotności.
Kierowca decydujący się na założenie instalacji nitro, musi też wziąć pod uwagę konieczność poniesienia dodatkowych kosztów – montażu systemu, a następnie jego utrzymania i ewentualnych napraw.
Ważne! Warto pamiętać, że użycie nitro może być prawnie zabronione lub ograniczone – właściciel pojazdu powinien zapoznać się z zapisami prawa.
Rodzaje nitro
Instalacja nitro w samochodzie nie jest skomplikowanym zabiegiem, wystarczy wymienna butla z ciekłym podtlenkiem azotu. Niekiedy stosowany jest również tzw. kocyk, którego zadaniem jest podgrzewanie gazu i dostosowywanie jego ciśnienia. Kolejne elementy systemu to przewody, elektrozawory (solenoidy), wtryskiwacze, czujnik położenia przepustnicy i dodatkowe okablowanie. W zaawansowanych systemach nitro stosuje się także dodatkowy układ doprowadzania paliwa pozwalający uzyskać jeszcze wyższą moc.
Instalacje na podtlenek azotu dzieli się na dwa rodzaje:
- nitro suche;
- nitro mokre.
Suche nitro – jak działa?
To rozwiązanie prostsze i tańsze, ale też mniej skuteczne. Bazą są zwykłe wtryskiwacze paliwa w samochodzie – gaz podawany jest przez jeden wtryskiwacz zamontowany w układzie dolotowym. Paliwo wprowadzane jest przez tradycyjny układ paliwowy w aucie.
Sucha instalacja nie doprowadza dodatkowego paliwa, więc przyrost mocy nie jest tak spektakularny jak w przypadku systemu mokrego nitro.
Mokre nitro – co to takiego?
Mokre nitro razem z podtlenkiem azotu doprowadza do silnika dodatkową porcję paliwa przez dodatkowe wtryskiwacze. Osiągnięcie najlepszych wyników jest możliwe w przypadku zastosowania mokrego nitro z wielopunktowym wtryskiem (direct port), gdzie podtlenek azotu i dodatkową mieszankę paliwową dostarcza się do każdego cylindra osobno.
System ten jest bardziej skomplikowany i droższy niż suche nitro, pozwala jednak na znacznie więcej. Kierowcy, którym zależy na widocznym zwiększeniu osiągów, wybiorą instalację tego rodzaju.
Ile kosztuje nitro?
Kierowcy, którzy chcą wyposażyć swój samochód w instalację nitro, muszą liczyć się z kosztem zakupu systemu oraz jego montażu, a także kosztem napełnienia butli. Ile trzeba zapłacić za możliwość korzystania z podtlenku azotu? Jaka jest cena instalacji?
- zakup i zainstalowanie systemu nitro – 2000-5000 zł;
- napełnienie butli gazem – 200-300 zł.
Ciekawe! Zawartość jednej butli kierowca może zużyć nawet w ciągu minuty!
Montaż instalacji nitro – co mówi prawo?
Temat legalności rozwiązania, jakim jest nitro budzi sporo wątpliwości. Choć nie ma jednoznacznych przepisów, stosowanie podtlenku azotu w pojazdach przeznaczonych do ruchu na drogach publicznych jest niewskazane. Co więcej, auto takie raczej nie przejdzie przeglądu technicznego – zamontowanie nitro traktowane jest jako poważna ingerencja w układ zasilania silnika.
Ważne! Wszelkie modyfikacje przeprowadzone w pojeździe należy zgłaszać, ponieważ muszą być zatwierdzone przez konkretne służby.
W poszczególnych krajach przepisy dotyczące użycia nitro mogą wyglądać inaczej. W Stanach Zjednoczonych stosowanie podtlenku azotu jest legalne, jednak podlega pewnym ograniczeniom – w normalnym ruchu ulicznym może być wykorzystywane przez samochody z odpowiednim zezwoleniem.
Niekiedy taka modyfikacja wymaga zatwierdzenia i homologacji, co może oznaczać konieczność przeprowadzenie dodatkowych przeglądów technicznych.
Ciekawe! Choć podtlenek azotu wykorzystuje się w sporcie, główne serie rajdowe i wyścigowe nie dopuszczają takich rozwiązań. Instalację nitro stosuje się w samochodach biorących udział w wyścigach równoległych i driftingach. Duże ligi driftingowe – Formula Drift, Drift Masters European Championship – pozwalają na użycie podtlenku azotu. Z kolei japońska D1 Grand Prix zrezygnowała ze stosowania nitro w 2014 roku.
Instalacja nitro a ubezpieczenie samochodu
Każdy pojazd dopuszczony do ruchu musi posiadać ważną polisę OC – to obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. Choć zakres OC jest zawsze taki sam, cena może się istotnie różnić. Dlaczego? Każdy ubezpieczyciel szacuje ryzyko i na tej podstawie ustala wysokość składki. Warto więc porównywać oferty różnych firm, korzystając np. z internetowego kalkulatora OC i AC. To metoda, dzięki której szybko i bez wychodzenia z domu możesz poznać propozycje najbardziej znanych towarzystw.
Żaden ubezpieczyciel nie może odmówić kierowcy ubezpieczenia OC, może jednak ustalić cenę na dość wysokim poziomie, co ma zniechęcić do zakupu polisy. Przyczyną może być dokonanie istotnych zmian w samochodzie, np. montaż nitro.
Właściciele samochodów z instalacją nitro mogą mieć kłopot z zakupem dobrowolnego ubezpieczenia, np. autocasco – tu możliwości są ograniczone. Warto wcześniej upewnić się, skontaktować z przedstawicielem wybranej firmy i dopytać, jak zapatrują się na tego rodzaju modyfikacje w pojeździe.
Nitro w samochodzie – o czym jeszcze pamiętać?
Kierowcy, którzy chcą wspomóc silnik swojego auta i marzą o większych osiągach, muszą wziąć pod uwagę wiele aspektów – legalność przedsięwzięcia, ewentualne procedury do przejścia, kwestię ubezpieczenia. Instalację należy dostosować do typu pojazdu i silnika, a montaż powierzyć profesjonalistom. Kluczowe są również regularne kontrole i właściwa konserwacja systemu nitro, a także prawidłowe używanie i przechowywanie podtlenku azotu.
Zanim zdecydujesz się na zastosowanie nitro w swoim pojeździe, sprawdź, czy jest to możliwe i legalne. Postępowanie niezgodne z przepisami grozi nie tylko mandatem, punktami karnymi, ale też zatrzymaniem prawa jazdy. Niewłaściwe stosowanie nitro jest też obarczone ryzykiem, np. zniszczenia silnika. Próba zwiększenia osiągów może więc skończyć się mniej lub bardziej poważną awarią, czy stworzeniem zagrożenia na drodze. A przecież nie o to chodzi.
- Nitro, czyli podtlenek azotu to gaz stosowany w medycynie, przemyśle spożywczym, a także w motoryzacji.
- Nitro stosowane jest przez miłośników motoryzacji w celu zwiększenia mocy silnika i osiągów auta.
- Kierowcy mają do wyboru instalację nitro suchą lub mokrą.
- Koszt zakupu i montażu to 2000-5000 zł, a napełnienia butli 200-300 zł.
- Stosowanie nitro w ruchu drogowym jest zazwyczaj zakazane. Z podtlenku azotu korzystają kierowcy biorący udział w wyścigach równoległych i driftingach.
FAQ
-
Na jakiej zasadzie działa nitro w samochodzie?
Działanie podtlenku azotu polega na dostarczeniu większej ilości tlenu do komory spalania, co z kolei pozwala na spalenie większej dawki paliwa. Konsekwencją jest zwiększenie mocy silnika i osiągów samochodu. W powietrzu znajduje się 23% tlenu, natomiast w podtlenku azotu jest go więcej, około 36%.
-
Ile kosztuje korzystanie z nitro?
Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę koszt zakupu instalacji i jej montażu. Cena może sięgnąć nawet 5000 zł. Z kolei napełnienie butli kosztuje ok. 300 zł. Niestety jej zawartość kierowca może wykorzystać w ciągu niespełna minuty. Do tego należy doliczyć koszt konserwacji czy ewentualnych napraw systemu nitro.
-
Czy nitro jest legalne?
W różnych krajach przepisy mogą wskazywać inaczej. Najczęściej jest ono niedozwolone do stosowania w samochodach wykorzystywanych w codziennym ruchu drogowym. Mogą z niego korzystać sportowcy biorący udział w określonych rodzajach zawodów. Zamontowanie systemu nitro może też wymagać dodatkowych pozwoleń, homologacji, wpisu do dowodu rejestracyjnego.
-
Czy samochód z nitro można ubezpieczyć?
Obowiązkowe jest tylko OC. Ubezpieczyciel może jednak zaproponować zaporową cenę, jeśli weźmie pod uwagę modyfikacje jak założenie instalacji nitro. Problem może pojawić się przy próbie zakup dodatkowej polisy – towarzystwo może odmówić, tłumacząc decyzję dużym ryzykiem.