Jak wiecie firmy ubezpieczeniowe chętnie przyjmują składki, a niechętnie wypłacają odszkodowania. Na szczęście jest ktoś taki jak Rzecznik Ubezpieczonych (RzU), do którego możecie zgłosić problem z ubezpieczycielem.
RzU zamieścił na swojej stronie raport podsumowujący, na co skarżą się najczęściej kierowcy. Specjalnie dla Was przebrnęliśmy przez liczby, wykresy, wyłoniliśmy co najważniejsze i zamieściliśmy to w naszym leksykonie wiedzy.
Sprawdziliśmy na co skarżą się klienci firm ubezpieczeniowych
W pierwszych trzech kwartałach obecnego roku RzU otrzymał więcej skarg dotyczących ubezpieczeń gospodarczych, niż w tym samym okresie roku 2012. Na szczęście pomimo zwiększonej ilości wszystkich skarg, ilość tych dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych była mniejsza w porównaniu z rokiem 2012 o 2,7%.
Skargi dotyczące ubezpieczeń pojazdów
Kierowcy wysłali do Rzecznika aż 6376 skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych.
Dużo skarg dotyczyło szkód likwidowanych z polis OC. Ubezpieczyciele niesłusznie kwalifikowali szkody jako całkowite, zaniżali wartość samochodu, „przeceniali” wartość wraku, zaniżali wartość stawek roboczogodzin. Poszkodowani musieli zmierzyć się także z problemami z odzyskaniem odszkodowania związanego z utratą wartości pojazdu oraz holowaniem i parkowaniem pojazdu. Podobnie sprawa miała się ze zwrotem kosztów za wynajem pojazdu zastępczego. Ubezpieczyciele nie zawsze chcieli uwzględniać w kosztach naprawy oryginalne części i wymagali dokumentowania zakupu części fakturami źródłowymi.
Niestety kierowcy skarżyli się także na problemy związane z likwidacją szkód z ubezpieczenia autocasco. Poszkodowani zwracali się do RzU z powodu zbyt niskiego odszkodowania, całkowitej odmowy wypłaty odszkodowania oraz niejasnych zapisów z ogólnych warunków ubezpieczeń.
888 wysłanych skarg dotyczyło podwójnego ubezpieczenia OC, kłopotów z uzyskaniem zwrotu składki oraz jej wysokością i wezwaniami do zapłaty.