Skrzyżowanie równorzędne przysparza wielu kierowcom problemów. Dlaczego? Dlatego że uczestnicy ruchu, przyzwyczajeni do poruszania się po drogach ze światłami czy znakami pierwszeństwa przejazdu, w przypadku tego skrzyżowania zdani są wyłącznie na własną znajomość przepisów ruchu drogowego.
Choć nie są to skrzyżowania, na których dochodzi do największej liczby wypadków, każdy kierowca powinien umieć się po nich poruszać. Sprawdź, co musisz wiedzieć o tym rodzaju skrzyżowania oraz jak je rozpoznać.
Skrzyżowanie – co to jest?
Według ustawy Prawo o ruchu drogowym skrzyżowanie to miejsce przecięcia się na jednym poziomie dróg mających jezdnię, a także ich rozwidlenie lub połączenie. Jeśli chodzi o kształty skrzyżowań, wyróżnia się:
- skrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli ronda,
- skrzyżowania w kształcie litery X,
- skrzyżowania w kształcie litery T,
- skrzyżowania w kształcie litery Y.
Jeśli z kolei chodzi o pierwszeństwo przejazdu, można wyróżnić:
- skrzyżowania o ruchu kierowanym (na przykład światłami drogowymi),
- skrzyżowania nierównorzędne ze znakami (na przykład skrzyżowanie z drogą podporządkowaną),
- skrzyżowania równorzędne.
Czym jest skrzyżowanie równorzędne?
Według prawa skrzyżowanie równorzędne to takie skrzyżowanie, na którym nie zostały wyróżnione kierunki o pierwszeństwie przejazdu. W efekcie w takim miejscu skrzyżowania się dróg nie będzie znaków informujących o pierwszeństwie, a także świateł drogowych.
Zazwyczaj w ruchu drogowym skrzyżowania równorzędne spotyka się stosunkowo rzadko. Ich zadaniem jest wyciszenie ruchu drogowego, uspokojenie go. Wynika to z faktu, że przed skrzyżowaniem równorzędnym każdy pojazd musi zwolnić dla bezpieczeństwa. Z tego powodu ten typ skrzyżowań spotyka się przede wszystkim na drogach osiedlowych.
Oznakowanie skrzyżowania równorzędnego
Skoro nie ma na skrzyżowaniu równorzędnym znaków wyznaczających pierwszeństwo, to czy muszą być jakiekolwiek? Nie, bo jego znakiem rozpoznawczym może być właśnie brak znaków. Z drugiej strony istnieje również znak A-5 w formie pomarańczowego trójkąta z czerwoną obwódką i czarnym X. Jest to znak drogowy ostrzegawczy A-5, który informuje, że na najbliższym skrzyżowaniu spotykają się drogi równorzędnego pierwszeństwa przejazdu. Innym przypadkiem jest znak C-12, który wyznacza skrzyżowanie równorzędne o ruchu okrężnym.
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym – kto je ma?
Przepisy jasno wyznaczają, kto ma ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z innej drogi. Obowiązuje tutaj tak zwana reguła prawej ręki. Oznacza to, że kierowca ma obowiązek:
- zwolnić przed dojazdem do skrzyżowania,
- rozejrzeć się i ocenić sytuację,
- ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, jeśli jedzie prosto,
- ustąpić pierwszeństwa, gdy pojazd jedzie prosto lub skręca w prawo, jeżeli skręca w lewo.
Krótko mówiąc, na skrzyżowaniu równorzędnym pierwszeństwo przejazdu zawsze ma kierowca, który znajduje się z Twojej prawej strony.
Przejazd tramwaju przez skrzyżowanie równorzędne
Jak te zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym mają się do pojazdów szynowych? Tramwaj jako pojazd szynowy zawsze korzysta z zasady pierwszeństwa przejazdu. Oznacza to, że bez względu na to, czy nadjeżdża z prawej strony, czy nie, należy mu ustąpić.
Skrzyżowanie równorzędne o ruchu okrężnym, czyli rondo
Skrzyżowanie równorzędne o ruchu okrężnym, czyli rondo, ma nietypowy kształt. Obowiązują jednak na nim takie same zasady pierwszeństwa przejazdu jak na standardowym skrzyżowaniu. Oznacza to, że o pierwszeństwie decyduje zasada prawej ręki. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy przed skrzyżowaniem stoi znak A-7, czyli ustąp pierwszeństwa. W takim przypadku nie tylko obowiązuje reguła prawej ręki, ale i kierujący pojazdem musi przepuścić wszystkie pojazdy, które się na nim znajdują i mają w zamiarze opuszczenie skrzyżowania. Adekwatnie, kiedy wjedziesz na rondo z takim oznaczeniem, to Ty masz pierwszeństwo.
Kto zawsze ma pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym?
Inne zasady pierwszeństwa obowiązują pojazdy uprzywilejowane. W przypadku, gdy zbliża się on do skrzyżowania, to najpierw przejeżdża pojazd uprzywilejowany, a dopiero potem reszta uczestników ruchu drogowego, z pierwszeństwem dla pojazdów szynowych. Warto pamiętać również o pieszych, którzy są uczestnikami ruchu i zawsze należy ustępować im pierwszeństwa, jeżeli przechodzą w miejscach oznaczonych.
Kto ma ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu, gdy na skrzyżowaniu są cztery pojazdy?
Ta sytuacja to zmora każdego kierowcy, zwłaszcza młodego. Gdy na skrzyżowaniu równorzędnym znajdą się cztery pojazdy, nikt nie może ustąpić temu z prawej strony – bo każdy jest z czyjejś prawej strony. W takim przypadku zasady pierwszeństwa schodzą na dalszy plan, a jeden kierujący pojazdem zwykle po prostu ustępuje innemu uczestnikowi ruchu. Jeśli do tego nie dojdzie przy czterech uczestnikach ruchu na skrzyżowaniu równorzędnym, w praktyce zablokujemy skrzyżowanie. Warto w takich chwilach wykazywać się zdrowym rozsądkiem. Można dać sygnał innemu kierowcy na przykład światłami albo machając w widoczny sposób ręką.
Podsumowanie
- Skrzyżowanie równorzędne to takie skrzyżowanie dwóch dróg, na którym nie wyznaczono kierunku pierwszeństwa przejazdu.
- Skrzyżowanie równorzędne może być oznaczone znakiem A-5 lub C-12, ale nie musi. Brak oznaczeń dotyczących pierwszeństwa w imię zasad ruchu drogowego jest znakiem rozpoznawczym skrzyżowania równorzędnego.
- Na skrzyżowaniu równorzędnym obowiązuje zasada prawej ręki – musisz przepuścić pojazd po swojej prawej stronie albo jadący w prawo lub prosto, gdy Ty skręcasz w lewo.
- Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Jeśli nie ma przed nim znaków wskazujących na pierwszeństwo, stanowi przykład skrzyżowania równorzędnego.
- Na skrzyżowaniu równorzędnym pierwszeństwo przejazdu ma pojazd uprzywilejowany, następnie pojazd szynowy, a potem obowiązuje zasada prawej ręki.
Bibliografia
Bibliografia
FAQ
-
Jakie są zasady na skrzyżowaniu równorzędnym?
Na skrzyżowaniu równorzędnym masz obowiązek przepuścić pojazdy, które znajdują się z Twojej prawej strony. Jeśli skręcasz w lewo, oznacza to przepuszczenie pojazdów jadących prosto lub w prawo. Zawsze musisz też ustąpić pojazdom uprzywilejowanym oraz pojazdom szynowym, na przykład tramwajowi.
-
Jak rozpoznać skrzyżowanie równorzędne?
Przed skrzyżowaniami równorzędnymi stawia się czasem znak A-5 lub C-12 – ten ostatni w przypadku skrzyżowań o ruchu okrężnym. Dzieje się tak zwykle w obszarze zabudowanym, jednak zdarza się, że oznaczeń przed krzyżówką nie ma. W takiej sytuacji należy zwrócić uwagę, czy przed skrzyżowaniem znajdują się jakiekolwiek znaki mówiące o pierwszeństwu na drodze. Jeśli nie, to w świetle przepisów mamy do czynienia ze skrzyżowaniem równorzędnym. W efekcie pierwszeństwo ma pojazd z prawem strony. Jeśli skręcasz w lewo, musisz ustąpić pojazdowi jadącemu na wprost lub w prawo.
-
Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu równorzędnym?
Jako kierujący pojazdem musisz ustąpić najpierw pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony. Pojazd skręcający w lewo powinien ustąpić tym, które jadą prosto lub skręcają w prawo. Wszyscy mają obowiązek ustępować pojazdom uprzywilejowanym i szynowym, jako że według zasad obowiązujących w kodeksie drogowym mają one zawsze pierwszeństwo.
-
Co, jeśli na skrzyżowaniu równorzędnym są 4 samochody?
Taka sytuacja na pozór blokuje całe skrzyżowanie, nie ma bowiem uczestnika ruchu, który ma wolną prawą stronę. Choć kierujący pojazdem ma obowiązek ustąpić pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, to w takiej sytuacji zatamowanie ruchu jest bardzo prawdopodobne. Pomóc może tylko uprzejmość kierowców i umiejętności przewidywania sytuacji. Wystarczy pokazać gestem, że przepuszcza się innego kierowcę, aby rozładować ruch. Jest to zgodne z zasadami obowiązującymi w kodeksie drogowym.