Prawidłowa zbieżność kół w samochodzie pozwala na płynną jazdę i precyzyjne pokonywanie zakrętów. Parametr ten wpływa nie tylko na komfort, ale też na bezpieczeństwo jazdy. Jeśli auto zachowuje się niestabilne, a opony zużywają się nierównomiernie, można podejrzewać nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół.
Zbieżność kół zmienia się podczas eksploatacji pojazdu, dlatego co jakiś czas zaleca się skontrolować parametr. Ustawienie zbieżności kół warto polecić zaufanemu mechanikowi. Dobrą sposobnością jest moment wymiany opon.
W warsztacie powinieneś pojawić się zawsze, gdy zauważysz kłopot z utrzymaniem kierunku podczas jazdy na wprost lub zaniepokoi cię nierównomierne zużywanie się opon. Nie zaleca się samodzielnego regulowania ustawienia kół, ponieważ czynność ta obarczona jest sporym ryzykiem błędu. Trzeba pamiętać, że nawet minimalna różnica w kącie nachylenia kół może wpłynąć niekorzystnie na komfort jazdy, jednocześnie powodując zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu.
Czym jest zbieżność kół?
Zbieżność kół jest jednym z elementów geometrii kół. Na geometrię kół składają się także:
- kąt pochylenia względem podłoża,
- kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy,
- kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy.
Ważne! Do każdego z tych parametrów producenci samochodów podają ustawienia fabryczne.
Ustawienie zbieżności kół to uzyskanie takiego położenia kół danej osi względem siebie, aby wartości te mieściły się w przedziale podanym przez producenta. W większości współczesnych samochodów koła jednej osi są ustawione pod niewielkim kątem do wewnątrz lub na zewnątrz – nie są położone idealnie równolegle względem siebie.
Zbieżność kół – rodzaje
Wyróżniamy trzy rodzaje zbieżności kół:
- zbieżne – koła tej samej osi są skierowane lekko do środka;
- rozbieżne – koła tej samej osi ustawione są lekko na zewnątrz;
- zerowe – koła znajdują się idealnie równolegle względem siebie.
Ustawienie zbieżne odpowiada za lepsze prowadzenie samochodu. Obserwuje się jednak gorsze wchodzenie w zakręty, szybsze ścieranie się opon i większe zużycie paliwa.
Przy ustawieniu rozbieżnym auto zachowuje wysoką stabilność przy wchodzeniu w zakręty.
Ustawienie zerowe oznacza słabą manewrowość, niezbyt pewne prowadzenie pojazdu, jednak odpowiada za najniższe zużycie paliwa i opon.
Symptomy nieprawidłowej geometrii kół
Niewłaściwe ustawienie geometrii kół, w tym zbieżności kół, można zaobserwować podczas jazdy.
Co powinno zaniepokoić kierowcę i skłonić go do wizyty w warsztacie?
- konieczność skręcania kierownicą w celu utrzymania prawidłowego toru jazdy;
- łatwiejsze pokonywanie zakrętów w jedną stronę, tylko w prawo lub w lewo;
- nadmierne zużycie ogumienia, np. ścinanie opon na zewnętrznym lub wewnętrznym barku;
- zwiększone zużycie paliwa;
- popiskiwanie opon przy skręcaniu;
- stuki w zawieszeniu;
- luzy na kierownicy;
- opóźniona reakcja samochodu na skręcanie kierownicą;
- niespodziewane zachowanie auta np. podczas wchodzenia w zakręty.
Pamiętaj! Jednym z łatwiej zauważalnych objawów nieprawidłowości jest to, że opony nierówno się zużywają, występują trudności z prowadzeniem auta, a przy jeździe na wprost kierownica jest przekrzywiona.
Kontrola zbieżności kół – kiedy, jak często?
Kontrolę ustawienia zbieżności zaleca się przeprowadzić zawsze przed zakupem używanego samochodu. Dlaczego? Poważne uszkodzenia, do których doszło w przeszłości mogą uniemożliwić przywrócenie prawidłowych parametrów.
Jeśli z samochodem nie dzieje się nic niepokojącego, zbieżność kół można sprawdzać co 2 lata lub co 30 tys. km. Położenie kół można też sprawdzić podczas sezonowej wymian opon.
Zbieżność należy ustawić w kilku innych sytuacjach:
- po wymianie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego;
- gdy doszło do mocniejszego uderzenia w krawężnik;
- jeśli kierowca szybko przejechał przez duży ubytek w jezdni;
- przy problemach z prowadzeniem auta, utrzymaniem kierunku;
- gdy zauważymy nierówne ścieranie się opon.
Ustawianie zbieżności nie zawsze rozwiąże problem. Jeśli okaże się, że uszkodzone zostały elementy zawieszenia, kierowcę czeka większy wydatek.
Gdzie ustawić zbieżność kół?
Pomiar oraz ustawienie zbieżności warto zlecić profesjonalistom. Przede wszystkim dlatego, że warsztaty wyposażone są w urządzenia do precyzyjnego pomiaru kąta nachylenia kół. Mierniki te pokazują właściwe parametry oraz ich maksymalną tolerancję dla danego modelu samochodu.
Ważne! Nie zaleca się samodzielnego ustawiania zbieżności kół. Bez specjalistycznego sprzętu nie jest to możliwe. Ustawieniem zbieżności zajmują się wykwalifikowani mechanicy samochodowi.
Ustawianie zbieżności – cena
Ile kosztuje ustawienie zbieżności kół? Cena w dużej mierze zależy od stopnia zaawansowania problemu oraz od marki i modelu samochodu. Koszt wykonania geometrii kół (ustawienia zbieżności i kątów sworznia zwrotnicy przedniej i tylnej osi) to zazwyczaj kwota w przedziale 140-250 zł.
Jak widać, cena obejmuje pomiar zbieżności oraz korektę ewentualnych odchyleń. Jeśli parametry okażą się prawidłowe, kierowca zapłaci jedynie za pomiar (40-120 zł).
Ile kosztuje zbieżność kół za jedno koło? To kwota od 10 zł do około 30 zł. Ile trwa ustawienie zbieżności? Na ustawienie jednej osi potrzeba około 1 godziny
Jak ustawiana jest zbieżność kół?
Do ustawienia zbieżności kół używa się śrub na końcówkach drążków kierowniczych, zabezpieczonych przeciwnakrętką.
Aby geometria kół mogła być prawidłowo ustawiona, należy przejść przez kilka etapów:
- Wyprostować i unieruchomić układ kierowniczy i kierownicę.
- Następnie do kół przyczepia się głowice pomiarowe, które na bieżąco mierzą ustawienia.
- Mechanik manipuluje śrubami regulacyjnymi układu kierowniczego do czasu, gdy komputer pokaże wartości zgodne z założeniami producenta.
- Ostatnim etapem jest dociśnięcie śrub kontrujących, co zapobiega ponownemu rozregulowaniu zawieszenia.
Przed rozpoczęciem pomiaru, należy wyrównać ciśnienie w oponach, a także sprawdzić luzy w zawieszeniu. Prawidłowe ustawienie kół mogą uniemożliwić zużyte sworznie wahaczy, silentblocki czy drążki kierownicze.
Przyczyną problemów z dostosowaniem geometrii bywa też wygięcie elementów zawieszenia, karoserii lub układu kierowniczego po kolizji czy choćby po mocniejszym uderzeniu kołem o krawężnik.
Bezpieczna jazda – nie tylko zbieżność kół
Każdy kierowca musi pamiętać o regularnych kontrolach stanu technicznego samochodu, w tym sprawdzaniu geometrii kół. Pilnowanie przeglądów, prawidłowy sposób eksploatacji auta wpływają na bezpieczeństwo podróżujących i pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Właściciel samochodu musi też pilnować ubezpieczenia – przede wszystkim obowiązkowego OC. Szukając najlepszej oferty, warto korzystać z porównywarki ubezpieczeń. Kalkulator OC i AC pozwoli zapoznać się także z propozycjami dodatkowych polis jak autocasco oraz assistance. To ochrona, która pozwoli poczuć się jeszcze bezpieczniej.
- Zbieżność kół to element geometrii kół. Decyduje ona o komforcie i bezpieczeństwie jazdy.
- Nieprawidłowa zbieżność objawia się większym zużyciem paliwa, nierównomiernym ścieraniem opon i trudnościami z utrzymaniem kierunku jazdy.
- Ustawienie zbieżności należy powierzyć specjalistom.
- Cena ustawienia zbieżności kół to koszt około 140-250 zł.
- Profilaktycznie zbieżność kół powinno się sprawdzać co 2 lata lub po 30 tys. km.
- Prawidłowa zbieżność kół nie tylko pozytywnie wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo podróżnych, ale wydłuża żywotność elementów zawieszenia.
Najczęściej zadawane pytania o zbieżność kół
-
Jaki jest koszt ustawienia zbieżności kół?
Cena uzależniona jest od zaawansowania problemu i rodzaju samochodu. Ważne jest, czy wykonany zostanie sam pomiar, czy również korekta odchyleń. Każdy warsztat ma też swój cennik. Zazwyczaj koszt waha się między 140 a 250 zł.
-
Dlaczego prawidłowa geometria kół jest tak ważna?
Geometria kół związana jest z zawieszeniem samochodu, regulacją jego poszczególnych elementów. Bezpośrednio wpływa na to, jak prowadzi się auto. Decyduje o komforcie jazdy, ale także o bezpieczeństwie.
-
Kiedy warto przeprowadzić geometrię zawieszenia?
Zawsze, gdy samochód ma problem ze stabilnością – chętniej skręca w jedną stronę, kierownica jest przechylona podczas jazdy na wprost. Także wtedy, gdy zauważymy nierównomierne wycieranie się opon czy nagłe zwiększenie zużycia paliwa. Popiskiwania opon podczas pokonywania zakrętów też mogą sugerować źle ustawioną zbieżność kół.
-
Czy można samodzielnie ustawić zbieżność?
Sprawdzenie i ustawienie geometrii kół wymaga specjalistycznego, precyzyjnego sprzętu. Nie zaleca się samodzielnie próbować korekty ustawienia zbieżności. Prace takie należy powierzyć mechanikowi.