Samochody elektryczne mijają nas na ulicach coraz częściej. Na parkingach widzimy wyznaczone dla nich miejsca, w oczy rzucają się także stacje ładowania. Elektryki są przyjazne dla środowiska, dynamiczne, komfortowe, cicho pracują. W 2023 roku za nowe auto elektryczne trzeba było zapłacić co najmniej 100 tys. złotych. Ile kosztuje najtańszy samochód elektryczny? Sprawdzamy.
- Czy samochody elektryczne są popularne na polskich drogach?
- Najtańsze nowe samochody elektryczne 2024
- Najtańszy samochód elektryczny z rynku wtórnego
- Czy można uzyskać dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego?
- Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego w 2024 roku?
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Według Licznika Elektromobilności, po polskich drogach przemieszcza się obecnie 100 737 samochodów elektrycznych, punktów ładowania elektryków powstało już 6086 (dane ze stycznia 2024 roku). Wielu z nas uważa, że pojazdy napędzane prądem to nieuchronna przyszłość, inni nadal sceptycznie spoglądają na auta z zielonymi rejestracjami. Właściciele elektryków cieszą się z licznych przywilejów – korzystają z bus pasów, parkują na bezpłatnych miejscach, wjeżdżają w strefy, które są zamknięte dla samochodów spalinowych. Przed zakupem auta na prąd powstrzymuje jednak cena oraz niepewność co do zasięgów.
Czy samochody elektryczne są popularne na polskich drogach?
Liczba aut elektrycznych w Polsce sukcesywnie rośnie. Według danych Licznika Elektromobilności w 2023 roku zarejestrowano o 54% więcej elektryków niż rok wcześniej. Stan na koniec listopada 2023 to 94 572 samochody osobowe (49 139 w pełni elektryczne i 45 433 hybrydy), 5 669 aut ciężarowych i dostawczych, 19 411 motorowerów i motocykli oraz 1120 autobusów. Jednocześnie wciąż rozwijana jest infrastruktura ładowania – w tym samym czasie funkcjonowało 5829 stacji, z czego 75% stanowiły punkty ładujące prądem AC (wolne punkty prądu przemiennego), a 25% ładowarki DC (szybkie ładowanie prądem stałym).
Wyniki z pierwszych jedenastu miesięcy 2023 roku wskazują, że wzrost ilości rejestrowanych bateryjnych samochodów osobowych ustabilizował się na poziomie ok. 50%. […] Uwzględniając fakt, że Polska pozostaje w grupie krajów o najniższej liczbie rejestracji pojazdów elektrycznych, jest konieczne, aby nowy rząd niezwłocznie wprowadził rozwiązania, które przyczynią się do wzrostu wolumenu pojazdów zeroemisyjnych na naszych drogach.
Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
Choć wiele osób chętnie kupiłoby auto z napędem elektrycznym, wysokie ceny działają jak hamulec. Dodatkowo wątpliwości budzi wciąż niedostatecznie rozwinięta sieć stacji ładowania i niskie zasięgi części elektryków. Mimo swoich licznych zalet, auta elektryczne wciąż stanowią mniejszość na naszych drogach. Zachęcić do zakupu mają liczne przywileje, z jakich mogą korzystać właściciele aut elektrycznych.
Osoby przemieszczające się samochodami elektrycznymi mogą korzystać z bus pasów, wjeżdżać w strefy ograniczonego ruchu, parkować na bezpłatnych miejscach postojowych. Właściciele elektryków są zwolnieni z podatku akcyzowego, oszczędzają sporo na kosztach eksploatacji. Warto też zauważyć, że ładowanie jest tańsze niż tankowanie samochodów spalinowych. Co więcej, przygotowano program wsparcia dla wszystkich, którzy myślą o zakupie samochodu elektrycznego.
Natalia Tokarczyk-Jarocka, specjalist ds. ubezpieczeń telekomunikacyjnych
Ciekawe! Co mogłoby zachęcić Polaków do kupowania samochodów z baterią? Ankietowani odpowiedzieli, że to przede wszystkim możliwość ładowania w miejscu nocnego postoju oraz bardziej atrakcyjna cena. Dlatego też kluczowa wciąż wydaje się rozbudowa infrastruktury czy kontynuowanie programu wsparcia finansowego, dopłat rządowych dla osób decydujących się na zakup samochodu elektrycznego.
Najtańsze nowe samochody elektryczne 2024
Analizując wątpliwości ankietowanych, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy na rynku można znaleźć tani samochód elektryczny i ile kosztuje auto używane? Przygotowaliśmy zestawienie 10 najtańszych modeli pojazdów wyposażonych w silnik elektryczny.
Dacia Spring – 1. miejsce
Spring jest samochodem bardzo wąskim (1,58 m) i wysokim (1,52 m), dlatego świetnie radzi sobie w zatłoczonych miejscach i na wąskich uliczkach. Do wysokiego auta wygodnie się wsiada, a przestronne wnętrze zapewnia komfort.
To auto elektryczne w standardzie oferuje klimatyzację manualną, elektrycznie regulowane szyby, uchwyt na telefon oraz kilka systemów bezpieczeństwa. Zaletą jest też spory bagażnik o pojemności 1.0 m3 (1,17 m długości oraz 0,9 m szerokości). Dacia oferuje też wcale niemały zasięg, w cyklu miejskim 305 km, w cyklu mieszanym 230 km.
To jedno z najtańszych aut elektrycznych ma też sporo wad. Wnętrze samochodu to wszechobecny twardy i nieprzyjemny plastik, a kierownica i fotele zostały wykonane z ekoskóry, która słabo chłonie wilgoć. Samochód rozpędzi się jedynie do nieco ponad 100 km/h.
Dane techniczne | Dacia Spring Electric |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 45 KM/27 kWh |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 5 |
Liczba siedzeń | 2 |
Maksymalny moment obrotowy | 125 Nm |
Pojemność baterii | 26.8 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 11.9 |
Maksymalna prędkość | 125 km/h |
Zasięg | 305 km |
Cena: od 106 900 zł brutto (stan z lutego 2024 roku)
Fiat 500e – 2. miejsce
Kolejnym autem w grupie najtańszych elektryków jest Fiat 500e, który zachował sylwetkę swojego odpowiednika z silnikiem spalinowym. Wersja o napędzie elektrycznym jest jednak nieco większa (dosłownie o kilka centymetrów). Fiat jest samochodem zaprojektowanym z myślą o jeździe miejskiej – auto doskonale manewruje w ciasnych uliczkach i na zatłoczonych parkingach. W standardowym wyposażeniu uwzględniono tempomat, elektryczny hamulec postojowy, światła LED (tylne i do jazdy dziennej), a także elektrycznie regulowane lusterka. Przy pojemności baterii 21,3 kWh maksymalny zasięg to jedyne 190 km.
Długi czas ładowania w domowym gniazdku oraz mały komfort podróżowania z tyłu auta to najczęściej wymieniane wady tego sprytnego autka o silniku elektrycznym.
Parametry techniczne | Fiat 500e |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 95 KM/70 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 3 |
Liczba siedzeń | 4 |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm |
Pojemność baterii | 21,3 kWh |
Średnie zużycie energii na 100 km | 11 kWh |
Maksymalna prędkość | 135 km/h |
Zasięg | 190 km |
Cena: od 142 400 zł brutto
Mini Electric – 3. miejsce
Elektryczne Mini Cooper SE oficjalnie zostało zaprezentowane w 2019 roku. To samochód, który ma wielu wielbicieli – lubiany jest za swój wygląd, ale także dobre właściwości jezdne. Auto doskonale radzi sobie w zatłoczonych miastach. Mimo niewielkich gabarytów Mini Cooper oferuje sporo przestrzeni, ponadto użytkownicy docenią wygodne fotele, nienaganne wykończenie wnętrza, automatyczną klimatyzację, radio MINI Visual Boost (z ekranem dotykowym 8,8 cala). Mini Cooper wyposażony jest w 16-calowe felgi aluminiowe i reflektory LED.
Do wad samochodu z całą pewnością można zaliczyć niewielki bagażnik o pojemności zaledwie 211 litrów. Podróżowanie w kilka osób może być mniej komfortowe, ponieważ wymaga odpowiedniego ustawienia foteli przednich – w taki sposób, by zarówno siedzący z przodu, jak i z tyłu mieli nieco przestrzeni (z uwagi na niewielkie gabaryty pojazdu jest to trudne i opiera się na wypracowaniu kompromisu).
Mini Electric ma mocny silnik, dzięki czemu jest w stanie osiągnąć prędkość niemal 150 km/h. Jego zasięg też nie należy do najgorszych, jak bowiem deklaruje producent, na jednym ładowaniu podróżujący przejadą 234 km.
Parametry techniczne | Mini Cooper SE |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 184 KM/135 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 3 |
Liczba siedzeń | 4 |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm |
Pojemność baterii | 32 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 15,2-15,8 kWh |
Maksymalna prędkość | 150 km/h |
Zasięg | 232 km (270 km przy oszczędnej jeździe na trasie) |
Cena: Od 153 300 zł brutto (rekomendowana cena detaliczna w salonie w 2024 roku).
Nissan Leaf – 4. miejsce
Nissan Leaf to kolejna propozycja z napędem elektrycznym, tym razem mogąca się pochwalić naprawdę przestronnym wnętrzem – jest tu wystarczająco dużo miejsca zarówno dla kierowcy, pasażerów, jak i na bagaż. Bazowa wersja tego samochodu elektrycznego została wyposażona w 16-calowe obręcze kół, podgrzewaną kierownicę i fotele przednie, a także skrajne miejsca z tyłu. W aucie znajdziemy klimatyzację automatyczną, inteligentny tempomat, 8-calowy multimedialny ekran dotykowy. Samochód prowadzi się przyjemnie, do zalet zaliczyć można doskonałą dynamikę jazdy.
Słabe halogeny oraz niewystarczająco szeroka kanapa tylna i nieregulowane podłokietniki to najczęściej wymieniane wady Nissana. Bolączką właściciela może być długi czas ładowania baterii ze standardowego gniazdka (21 godzin). Producent deklaruje zasięg auta na 270 km w cyklu mieszanym.
Dane techniczne | Nissan Leaf |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 150 KM/110 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 5 |
Liczba siedzeń | 5 |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm |
Pojemność baterii | 39.0 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 17,1 kWh |
Maksymalna prędkość | 144 km/h |
Zasięg | 270 km |
Cena: od 155 900 zł brutto
Peugeot e-208 – 5. miejsce
Peugeot e-208 był w 2022 roku najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym (z segmentu B) w Europie. Najnowszy model w wersji Active to przyciągający wzrok kształt nadwozia, oświetlenie przednie z pionowym motywem trzech pazurów, trzy poziome światła LED z tyłu, a także sporo udogodnień: elektrycznie sterowane lusterka boczne oraz szyby tylne i przednie, port USB-C, 10-calowy centralny ekran dotykowy. Ten samochód z silnikiem elektrycznym ma całkiem niezły zasięg (362 km), a do tego prowadzi się pewnie i przyjemnie.
Do wad Peugeota można zaliczyć ciasną tylną kanapę, bagażnik o niewielkiej pojemności, niezbyt praktyczną kabinę. Kierowcy skarżą się również na słabą widoczność – powodem są grube słupki, czy wysoko zainstalowany wyświetlacz, który zresztą nie pokazuje dokładnych informacji o poziomie naładowania baterii oraz zasięgu. Razi także nieco opóźnione działanie pedału hamulca.
Peugeota e-208 naładujesz w 5,25 h na stacji szybkiego ładowania, na stacji AC w 15,25 h. Średni maksymalny zasięg to 340 km, jednak producent deklaruje, że przy oszczędnej jeździe na długiej trasie auto może pokonać na jednym ładowaniu nawet 450 km!
Parametry techniczne | Peugeot e-208 Active |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 136 KM/100 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 5 |
Liczba siedzeń | 5 |
Maksymalny moment obrotowy | 260 Nm |
Pojemność baterii | 50 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 16.1 kWh |
Maksymalna prędkość | 150 km/h |
Zasięg | 340 km |
Cena: Od 156 600 zł brutto (model Activ w 2024)
Opel Corsa-e – 6. miejsce
Elektryczny Corsa-e jest w stanie przejechać 337 km na jednym ładowaniu, a rozpędza się do 150 km/h. Podstawowe wyposażenie modelu Edition zawiera 16-calowe stalowe obręcze kół, fotel kierowcy z regulacją w 6 kierunkach, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, halogenowe reflektory i światła do jazdy dziennej. Na uwagę zasługuje pokrycie kierownicy wykonane z ekologicznej skóry, cyfrowe zegary, system multimedialny (7-calowy kolorowy ekran dotykowy, łącza Bluetooth, USB, system obsługi komend głosowych przez smartfon i tuner cyfrowy DAB z 6 głośnikami). Na tym jednak nie koniec, ponieważ Opel oferuje wiele dodatkowych przydatnych rozwiązań jak system wykrywania zmęczenia kierowcy, układ stabilizacji toru jazdy, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czy czujnik deszczu.
Minusem jest zbyt mało miejsca na tylnej kanapie, nieliniowo pracujący pedał hamulca oraz plastikowe elementy we wnętrzu, które mogą psuć ogólnie dobre wrażenie. Ładowanie ze standardowego gniazdka (moc 1.8 kW) zajmuje 30 godzin!
Parametry techniczne | Opel Corsa-e |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 136 KM/100 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 5 |
Liczba siedzeń | 5 |
Maksymalny moment obrotowy | 260 Nm |
Pojemność baterii | 50.0 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 16,8-16,5 kWh |
Maksymalna prędkość | 150 km/h |
Zasięg | 330 km (przy oszczędnej jeździe na długiej trasie 450 km) |
Cena: od 160 300 zł brutto (wersja Edition)
Mazda MX-30 – 7. miejsce
Mazda MX-30 pojawiła się na polskim rynku w 2020 roku. To wygodne, przytulne auto elektryczne do jazdy po mieście. Uwagę zwracają przede wszystkim tylne drzwi otwierane „pod wiatr”. Doły drzwi, progi, nadkola otaczają masywne otwory z tworzywa, których zadaniem jest ochrona przed uszkodzeniami. Mazda ma dość przestronne wnętrze, przede wszystkim jednak z przodu. Zadowalająca jest też pojemność bagażnika (311 l, a po złożeniu siedzeń 1155 l). Na plus należy zaliczyć również wykończenie wnętrza – miękkie okładziny, skóra, elegancki wygląd deski rozdzielczej z klasycznymi zegarami. Auto wyposażono w elektrycznie sterowane lusterka boczne, automatyczną klimatyzację, system automatycznego przełączania świateł drogowych, ergonomiczny system HMI, czujniki parkowania, kamerę cofania, reflektory i tylne światła LED.
To pięknie prezentujące się auto elektryczne ma te kilka wad – przede wszystkim zbyt mało miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Drzwi, o których wspomniano, co prawda wyglądają efektownie, niestety mogą okazać się niepraktyczne, utrudniając wsiadanie i wysiadanie. Nieco plastiku na konsoli środkowej psuje ogólny efekt starannie wykonanego wnętrza.
Mazda MX-300 to samochód typowo miejski, jego zasięg nie zachęca do dalekich podróży (maksymalnie 200 km).
Parametry techniczne | Mazda MX-300 |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 145 KM/107 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 5 |
Liczba siedzeń | 5 |
Maksymalny moment obrotowy | 265 Nm |
Pojemność baterii | 35 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 19 kWh |
Maksymalna prędkość | 140 km/h |
Zasięg | 180 km (200 km przy oszczędnej jeździe) |
Cena: Od 161 100 zł brutto (rekomendowana cena detaliczna w salonie w 2024 roku)
Kia e-Soul – 8. miejsce
Kia e-Soul to samochód elektryczny, który ma bardzo dobre opinie. Do największych zalet zaliczyć trzeba przestronność auta – zmieści się w nim cała rodzina i spory bagaż. To typowy samochód rodzinny na krótsze i dalsze wyprawy (na jednym ładowaniu pokona odległość 276 km). Jazdę komfortową czyni klimatyzacja automatyczna, asystent jazdy w korku, aktywny tempomat, podgrzewane lusterka elektrycznie sterowane, światła LED. W standardzie użytkownik otrzymuje 17-calowe aluminiowe felgi, system multimedialny z ekranem dotykowym 8 cali, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz dostęp bezkluczykowy (Smart Key). Przekonuje również maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć Kia – to aż 155 km/h.
Kia e-Soul to samochód wygodny, a przy tym wykonany z troską o wygląd wnętrza. Trzeba jednak liczyć się z tym, że im niższa cena auta, tym uboższe wyposażenie. Za dodatkowe udogodnienia trzeba zapłacić więcej.
Parametry techniczne | Kia e-Soul |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 136 KM/100 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 5 |
Liczba siedzeń | 5 |
Maksymalny moment obrotowy | 395 Nm |
Pojemność baterii | 39.2 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 15,2-15,8 kWh |
Maksymalna prędkość | 155 km/h |
Zasięg | 276 km |
Cena: od 170 990 zł brutto
Citroen e-Berlingo – 9. miejsce
Podstawowa wersja Feel została wyposażona w 16-calowe felgi stalowe z kołpakami, manualną klimatyzację, radio z 6 głośnikami, tylne czujniki parkowania oraz światła do jazdy dziennej LED. Francuski samochód gwarantuje kierowcy wygodę poprzez zastosowanie specjalnych rozwiązań jak fotel z regulowaną wysokością i kontrolą lędźwiową, kierownica z możliwością zmiany głębokości i wysokości. O bezpieczeństwo w podróży zadba ogranicznik prędkości, asystent ruszania pod górę, czy automatyczne włączanie świateł mijania.
Citroen e-Berlingo należy do samochodów elektrycznych o zasięgu do 300 km, osiągających niezbyt imponujące prędkości (130 km/h). To auto nie nadaje się do długich podróży, choć wydaje się do nich idelanie przystosowane. Co więcej, podczas ładowania nie przesuwają się tylne drzwi – pasażerów należy wypuścić przed podłączeniem ładowarki.
Parametry techniczne | Citroen e-Berlingo |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 136 KM/100 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 5 |
Liczba siedzeń | 5 |
Maksymalny moment obrotowy | 260 Nm |
Pojemność baterii | 50.0 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 17,5 do 19,4 kWh |
Maksymalna prędkość | 130 km/h |
Zasięg | 279 - 285 km |
Cena: od 177 200 zł brutto
Opel Mokka-e – 10. miejsce
Najnowszy model Mokka-e (2024) to wygodne, przestronne auto elektryczne. Wyposażenie wersji Elegance obejmuje jednostrefową klimatyzację sterowaną automatycznie, system dodatkowego ogrzewania (Quick Heat), kamerę cofania, czujniki parkowania, reflektory i światła dzienne LED, elektrycznie sterowany hamulec postojowy, tempomat, czy układ stabilizacji toru jazdy. Czas ładowania baterii prądem zmiennym to jedyne 5 godzin 15 minut.
Opel Mokka-e to samochód typowo miejski, nie sprawdzi się na dłuższych trasach. Radzi sobie w korkach, gorzej sprawuje się podczas podróży drogami ekspresowymi i na trasach.
Parametry techniczne | Opel Mokka-e |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 136 KM/100 kW |
Skrzynia biegów | Automatyczna-1 |
Liczba drzwi | 5 |
Liczba siedzeń | 5 |
Maksymalny moment obrotowy | 260 Nm |
Pojemność baterii | 50.0 kWh |
Średnie zużycie baterii na 100 km | 15,8-16,2 kWh |
Maksymalna prędkość | 150 km/h |
Zasięg | 338 km |
Cena: od 184 300 zł brutto
Najtańszy samochód elektryczny z rynku wtórnego
Auta elektryczne można kupić również na rynku wtórnym. Ile kosztuje najtańszy samochód elektryczny używany? Sprawdziliśmy, co chętni znajdą na stronie otomoto.pl i jakie oferty przeważają. Wybór jest naprawdę spory. Oto krótkie zestawienie aut z napędem elektrycznym.
Model | Segment | Rok produkcji | Przebieg | Cena |
---|---|---|---|---|
Mitsubishi I-MiEV | Auta małe | 2011 | 96 tys. | 22 000 zł |
Citroën C-Zero Standard | Auta małe | 2012 2012 | 113,414 tys | 19 999 zł |
Renault Kangoo | Minivan | 2013 | 79 tys. | 16 900 zł |
Peugeot IOn | Auta małe | 2014 | 125,600 tys | 19 900 zł |
Smart Fortwo Coupe Electric Drive | Auta małe | 2013 | 54,300 tys. | 30 000 zł |
Nissan Leaf 24 KWh (Mit Batterie) Limited Edition | Auta miejskie | 2015 | 110,767 tys. | 45 387 zł |
Fiat 500 | Auta miejskie | 2017 | 93 tys. | 39 900 zł |
Volkswagen Up! | Auta miejskie | 2015 | 106 tys | 39 999 zł |
Renault Zoe R90 22kWh | Auta miejskie | 2014 | 91,500 tys. | 35 900 zł |
Kia Soul | Kompaktowe | 2014 | 66,396 tys. | 42 000 zł |
Opracowanie na podstawie otomoto.pl z dnia 18.03.2024
Jak widać, używanego elektryka można kupić już za około 20 tys. złotych. Rynek samochodów elektrycznych ma do zaoferowania zarówno małe, jak i duże przestronne pojazdy dla całych rodzin. Zanim jednak zdecydujesz się na zakup samochodu z drugiej ręki, sprawdź, co sprzedawca oferuje. Choć nie ma wątpliwości, co sprawdzić w przypadku aut spalinowych, zakup auta elektrycznego może nastręczać kłopotów. Zobacz, na co zwrócić uwagę, przeglądając ogłoszenia z tanimi autami elektrycznymi.
Na co uważać, kupując używane elektryczne samochody?
Kupując samochód używany, chcesz wiedzieć, czy nie był poważnie uszkodzony, a więc w jakim stanie jest nadwozie (blacha), podwozie, a także opony. Warto też sprawdzić numer VIN, by mieć pewność, że wszystko jest w porządku. W przypadku zakupu pojazdu z silnikiem elektrycznym szczególnie istotne jest jednak przyjrzenie się baterii.
Ważne! Gwarancja na akumulator przyznawana jest zwykle na 8 lat lub aż do przejechania 160 000 km. Kupując starsze auto, koniecznie sprawdź, czy bateria wciąż jest na gwarancji.
Dlaczego to takie ważne? Jeśli konieczna okaże się wymiana baterii, właściciela czeka spory wydatek (od kilkudziesięciu tysięcy złotych do nawet 150 tys.). Oczywiście nie zawsze trzeba kupić nowy akumulator, czasem wystarczy podmiana poszczególnych ogniw.
Warto też pamiętać, że używane elektryki mogą mnieć mniejszy zasięg niż nowe auta z salonu. To również trzeba wziąć pod uwagę decydując się na samochód z drugiej ręki.
Jak sprawdzić zasięg? Wystarczy naładować baterię do pełna i wybrać się na przejażdżkę. Po przejechaniu kilkunastu kilometrów jasne będzie, ile prądu zużywa wybrany samochód.
Ważne! Zasięg elektrycznego samochodu spada około 2% rocznie!
Samochód elektryczny wymaga ładowania. W przypadku różnych marek i modeli jest to inny czas ładowania. Zależy on również od tego, z jakiej ładowarki korzystasz (AC, DC). To kolejna informacja, którą dobrze jest sprawdzić przed podjęciem decyzji zakupowej.
Czy można uzyskać dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego?
Samochód elektryczny marzy się niejednemu kierowcy. Przestawienie się na pojazdy napędzane prądem to też pomysł na to, jak zadbać o środowisko naturalne – auta te nie zanieczyszczają powietrza, są ciche. Państwo przygotowało program dofinansowań do zakupu elektryków, co ma zachęcić społeczeństwo do przesiadania się w auta bardziej ekologiczne. Co warto wiedzieć o programie „Mój elektryk”?
Chcesz kupić samochód elektryczny, ale potrzebujesz wsparcia finansowego? Możesz starać się o dofinansowanie. Musisz jednak złożyć deklarację, że w ciągu dwóch lat od zakupu auta nie sprzedasz go i nie będziesz wykorzystywać do działalności gospodarczej (jeśli jesteś osobą fizyczną). Drugim warunkiem, jaki musisz spełnić jest kryterium ceny. Dotacja dotyczy samochodów, których cena nie przekracza 225 tys. złotych brutto. Ograniczenie to nie dotyczy jednak posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
Ważne! Dofinansowanie przyznawane jest jedynie do zakupu pojazdów całkowice elektrycznych.
Dofinansowanie wynosi:
- 27 000 zł dla osób z Kartą Dużej Rodziny;
- 18 750 zł dla pozostałych zainteresowanych.
Aby zdobyć wsparcie, należy jedynie wypełnić wniosek online. Niezbędne będą również dokumenty:
- wydruk z CEPiK potwierdzający rodzaj napędu samochodu;
- potwierdzenie nabycia auta (skan faktury);
- skan dowodu rejestracyjnego zakupionego pojazdu (właścicielem musi być już wnioskodawca);
- skan dokumentu ubezpieczenia;
- skan Karty Dużej Rodziny;
- zawiadomienie zakładu ubezpieczeń o cesji praw do ubezpieczenia;
- oświadczenia dla NFOŚiGW.
Decyzja w sprawie przyznania środków zapada w ciągu miesiąca.
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego w 2024 roku?
Każdy samochód elektryczny podobnie jak ten z silnikiem spalinowym musi zostać ubezpieczony. Brak ważnej polisy OC oznacza karę finansową. O cenie ubezpieczenia OC decyduje wiele różnych czynników, zarówne te związane bepośrednio z samochodem, jak i jego właścicielem. Okazuje się, że nie bez znaczenia jest również rodzaj paliwa. OC samochodów elektrycznych może być nieco tańsze niż aut z silnikiem spalinowym. Prezentuje to poniższa grafika.
Trzeba jednak pamiętać, że ważna jest marka, model i typ samochodu, a także moc silnika, przebieg czy rocznik. Ubezpieczyciel weźmie też pod uwagę historię ubezpieczeniową kierowcy, uzbierane zniżki za bezszkodową jazdę. Ile trzeba zapłacić za OC elektryka? Sprawdziliśmy korzystając z kalkulatora OC i AC koszt zakupu polisy dla Nissana Leaf. Naszym kierowcą jest 45-latek z Łodzi, z kompletem zniżek.
Przykład: 45-letni mieszkaniec Łodzi, żonaty, z dobrą historią ubezpieczeniową jeździ autem elektrycznym Nissan Leaf 40 kWh Acenta z 2020 roku. Oto oferty TU na zakup polisy OC:
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 572,16 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 554,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 686,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 634,00 zł rata od 0 zł | |
572,16 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
554,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
686,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
634,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dla porównania ten sam kierowca jeżdżący samochodem marki Nissan Qashqai 1.3 Acenta z 2020 roku napędzanego benzyną zapłaci:
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 687,43 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 707,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 1061,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 530,00 zł rata od 0 zł | |
687,43 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
707,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1061,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
530,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Choć w większości przypadków różnice nie są duże, właściciele elektryków mogą liczyć na nieco niższą cenę polisy.
Auto elektryczne to sporo ułatwień – możliwość poruszania się bus pasami, wjazdu w strefę ograniczonego ruchu czy darmowe miejsca parkingowe. Samochód na prąd to też wyzwanie – kluczowy jest zasięg, czas ładowania, dostępność infrastruktury ładowania, a często też cena. Jednak jak wynika z powyższego, elektryka można kupić również za niższą kwotę, nie tylko wybierając samochód używany. Zanim jednak zdecydujesz się na inwestycję, sprawdź, co oferuje dany model i czy jest on odpowiedni dla ciebie i twojej rodziny.
- Najtańszy samochód elektryczny to Dacia Spring za nieco ponad 100 tys. złotych.
- Na rynku wtórnym można znaleźć samochody elektryczne za kilkanaście tysięcy złotych.
- Ubezpieczenie elektryka może być nieco tańsze niż auta wyposażonego w silnik spalinowy.
- Osoby fizyczne mogą starać się o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego z programu „Mój elektryk”. Większa kwota czeka na posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
- Kupując samochód elektryczny używany należy zwrócić uwagę na baterię oraz okres jej gwarancji.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
-
Czym różni się samochód elektryczny od spalinowego?
Jedną z zasadniczych różnić między samochodem elektrycznym a spalinowym jest sposób zasilania. Te pierwsze napędzane są energią elektryczną, te drugie moc czerpią ze spalania paliw – benzyny czy oleju. Pojazdy elektryczne są bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ nie emitują spalin, nie hałasują. Elektryki uważane są za samochody bardziej energooszczędne, tańsze w utrzymaniu.
-
Jaki samochód elektryczny można kupić z dopłatą?
Warunkiem skorzystania z dopłaty jest zakup samochodu elektrycznego w kwocie do 225 tys. złotych brutto. Ograniczenie to nie dotyczy osób z Kartą Dużej Rodziny. Wsparcie przewidziano w przypadku zakupu samochodów nowych, całkowicie zasilanych energią elektryczną (nie ma dopłat do hybryd).
-
Jaki jest najtańszy samochód elektryczny?
Jak wynika z powyżej zaprezentowanego rankingu najtańszym samochodem elektrycznym jest Dacia Spring, za którą trzeba zapłacić nieco ponad 100 tys. złotych.
-
Jaki elektryk kosztuje do 200 tysięcy złotych?
Za kwotę do 200 tys. złotych można kupić samochód elektryczny marki Opel, Nissan, Fiat, Peugeot, czy Mazda. Wybór jest naprawdę spory. Warto jednak zwrócić uwagę, że są to najczęściej typowe samochody miejskie niekoniecznie sprawdzające się na dłuższych trasach.
-
Na co zwrócić uwagę przy zakupie auta elektrycznego z drugiej ręki?
Kupując używany samochód z napędem elektrycznym należy przede wszystkim zwócić uwagę na stan baterii oraz okres obowiązywania gwarancji. Jak w przypadku każdego pojazdu warto sprawdzić stan nadwozia i podwozia, czy opon. Dobrą praktyką jest skontrolowanie historii samochodu po numerze VIN. W ten sposób można zdobyć informacje, czy auto brało udział w wypadkach, kolizjach, a zatem, czy zostało uszkodzone.