Choć na rynku motoryzacyjnym wciąż rządzą samochody z silnikiem benzynowym, wiele osób decyduje się na zakup hybrydy. Spora część kierowców zastanawia się jednak, czy jest to dobra decyzja. Wszystko zależy od tego, jakie trasy zamierzasz pokonywać, czy będą to dłuższe dystanse, czy tylko jazda po mieście. Sprawdziliśmy, czy warto kupić hybrydę, a także, jakie wady i zalety ma takie rozwiązanie.

 

Samochód hybrydowy to pojazd z napędem spalinowym i elektrycznym jednocześnie. Auta hybrydowe różnią się jednak między sobą w zależności od tego, który napęd dominuje. Wybór samochodu hybrydowego powinien być podyktowany konkretnymi potrzebami i wymaganiami kierowcy, dlatego trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć, czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny. Każdy przypadek należy bowiem rozpatrywać indywidualnie. Za najważniejsze zalety hybryd uważa się mniejszą awaryjność i większy komfort jazdy. Jako wady podawana jest wysoka cena czy duże spalanie poza miastem. Samochód hybrydowy to z jednej strony spory wydatek, z drugiej możliwość zaoszczędzenia na kosztach eksploatacji oraz serwisu.

Czym jest i jak działa samochód hybrydowy?

Hybryda hybrydzie nierówna. To pierwsza i najważniejsza informacja dla potencjalnego zainteresowanego kupnem takiego auta. Klasyczne hybrydy jako główne źródło zasilania wykorzystują silnik spalinowy. Do silnika elektrycznego trafia energia wytworzona w trakcie hamowania (zasada rekuperacji). Akumulator nie wymaga podłączania do zewnętrznego źródła zasilania, nie ma też możliwości jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym. Silnik elektryczny działa jako element wspomagający jednostkę spalinową podczas ruszania, przyspieszania, gdy rozwija większe prędkości.

Porównaj ceny OC i AC

Ciekawe! Tego typu samochód hybrydowy jest lżejszy, tańszy od półelektrycznego pojazdu, a jazda nim postrzegana jest jako bardziej płynna.

Kolejnym rodzajem hybrydy jest auto półelektryczne, nazywane plug-in. Wyposażone jest ono w silnik spalinowy oraz w silnik elektryczny. W tym przypadku akumulator można ładować z zewnętrznej sieci elektrycznej. Silnik elektryczny jest dość duży, dlatego waga takiej hybrydy jest też większa. Z drugiej strony plug-in ma mocniejszy motor i gwarantuje lepsze przyspieszenie. Samochody hybrydowe tego typu pozwalają na jazdę tylko na trybie elektrycznym – przy niskich prędkościach można w ten sposób przejechać 30-60 km.

Samochody hybrydowe – najważniejsze cechy charakterystyczne

Samochody hybrydowe, czy to typu plug-in, czy też klasyczne są droższe od tych samych modeli z silnikiem spalinowym. To oczywiście jedno z kryteriów, które zawsze będzie brane pod uwagę przed zakupem auta hybrydowego.

Zakup auta z napędem hybrydowym to inwestycja na lata. Warto jednak pamiętać, że choć koszt zakupu jest większy, użytkowanie samochodu pozwoli na pewne oszczędności, np. związane z serwisem czy samą eksploatacją. Samochody hybrydowe to też większy komfort jazdy i lepsze osiągi. Dla niektórych ogromne znaczenie ma też aspekt ekologiczny emitują one znacznie mniej spalin do atmosfery.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Auto hybrydowe ma swoje zalety, ale i wady. Warto porównać je z samochodem wyposażonym w silnik benzynowy, by poznać różnice i odpowiedzieć sobie na pytanie, który rodzaj pojazdu będzie najlepszy w danym przypadku.

Zalety samochodów hybrydowych

Hybryda świetnie sprawdza się podczas pokonywania krótkich dystansów – to w trakcie jazdy po mieście pozwala najwięcej zaoszczędzić. Dlaczego? Ponieważ podczas ruszania, hamowania, parkowania nie używa się silnika spalinowego. Niższe zużycie paliwa w mieście to jedna z tych zalet napędu hybrydowego, o której warto wspomnieć w pierwszej kolejności. Przyjmuje się, że auto hybrydowe spala około 4 l/100 km, a więc znacznie mniej niż samochód z silnikiem spalinowym. Jakie inne mocne strony mają hybrydy?

  • większy komfort jazdy – dzięki wykorzystaniu akumulatora elektrycznego podczas hamowania, ruszania, jazda jest cicha i płynna; kierowca nie odczuwa np. szarpnięć sprzęgła;
  • niższa awaryjność, a co za tym idzie mniejsze koszty serwisu – w autach hybrydowych znacznie wolniej zużywają się klocki i tarcze hamulcowe, naprzemienna praca dwóch różnych silników sprawia, że mniej eksploatowane jest sprzęgło, wtryskiwacze, rozrusznik, alternator, filtr cząstek stałych;

Ciekawe! W pełni hybrydowy pojazd nie ma alternatora, rozrusznika, pasków klinowych! To mniej części narażonych na zużycie, zniszczenie.

  • dłuższa gwarancja na hybrydy niż na auta spalinowe – producenci zazwyczaj oferują dłuższą gwarancję na auta, gdzie poza napędem benzynowym jest również napęd elektryczny;
  • troska o środowisko – zaletą samochodów hybrydowych jest niewątpliwie mniej negatywny wpływ na środowisko naturalne; nie tylko emitują do atmosfery mniej szkodliwych substancji, ale też generują znacznie mniej hałasu; modele aut hybrydowych są bardziej przyjazne dla środowiska niż auta wyposażone w silnik spalinowy;
  • bogate wyposażenie – w samochodach hybrydowych znajdziesz nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo i podnoszące komfort jazdy, a także automatyczną skrzynię biegów;
  • lepsze osiągi – hybrydy szybko przyspieszają w trasie i szybko osiągają dużą prędkość maksymalną; samochody z napędem hybrydowym pracują dynamicznie.

Wady samochodów z napędem hybrydowym

Jeśli zastanawiasz się, czy warto kupić hybrydę, musisz też poznać jej wady. Tylko wtedy będziesz w stanie podjąć właściwą decyzję. Do najważniejszych słabych stron tego typu samochodu należą:

  • wysoka cena zakupu hybrydy – auta z silnikiem elektrycznym są zazwyczaj droższe o kilkanaście procent od odpowiedników z silnikiem spalinowym;
  • hybrydy mają wyższą masę własną – hybrydy i auta plug-in są cięższe od aut spalinowych, dlatego mogą być mniej przewidywalne na zakrętach, bywają też mniej stabilne podczas pokonywania zakrętów;
  • mniejszy zbiornik na paliwo wymuszający częstsze tankowanie – miejsce zostaje mocno ograniczone przez duże akumulatory elektryczne;
  • mniejszy bagażnik – przez montaż silnika elektrycznego zmniejsza się przestrzeń bagażowa;
  • drogie części zamienne – dostępność podzespołów jest dość ograniczona, a cena wysoka, dlatego ich awaria naraża właściciela na spory wydatek;
  • duże spalanie na drogach szybkiego ruchu – zużycie paliwa wzrasta podczas jazdy autostradami, drogami ekspresowymi; hybryda zaczyna znacznie więcej palić;
  • mniej przywilejów niż dla właścicieli aut w pełni elektrycznych – niestety kierowcom hybryd nie wolno jeździć buspasami czy korzystać z darmowych miejsc parkingowych.

Czy warto kupić hybrydę?

Nadal zastanawiasz się, czy warto kupić samochód hybrydowy? Wszystko zależy od tego, jak zamierzasz wykorzystywać swój pojazd. Najwięcej skorzystają osoby, które będą jeździć hybrydą po mieście i pokonywać niewielkie odcinki. Spore oszczędności może uzyskać podczas stania w korku, które wymusza ciągłe ruszanie i zatrzymywanie się – w tych momentach nie jest wykorzystywany silnik spalinowy, a elektryczny.

Ważne! Pamiętaj, że hybryda raczej nie sprawdzi się na dłuższych trasach. Jeśli masz zamiar pokonywać spore odległości, samochód hybrydowy nie pozwoli ci na oszczędności. Dobre osiągi zależą od tego, jakie trasy będziesz przemierzać!

Niewątpliwą zaletą hybryd jest ich ekologiczny aspekt – mniej obciążają środowisko, co dla wielu osób ma duże znaczenie. Hybrydy wybierane są często przez firmy, co pozwala im kreować pozytywny wizerunek jako odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

Hybryda to wyższa cena zakupu, dlatego jej zakup powinien być traktowany jako inwestycja na dłużej. Różnicę w cenie zakupu hybrydy a samochodu z silnikiem spalinowym można wyrównać oszczędnościami na paliwie i eksploatacji (widać to jednak w dłuższej perspektywie).

Dodatkową zaletą zakupu hybrydy plug-in o pojemności sinika spalinowego 2000 cm3 lub niższej jest zwolnienie z akcyzy!

Jakie auto hybrydowe kupić?

To kolejne pytanie o zakup hybrydy. Warto wziąć pod uwagę markę, model czy choćby popularność danego samochodu. Oczywiście kluczowe jest, czy będzie to pełna hybryda, czy może plug-in. Uwzględnić należy także osiągi danego pojazdu, dodatkowe wyposażenie, dostępność części zamiennych, długość gwarancji. Dla niektórych istotna będzie też pojemność bagażnika oraz zbiornika na paliwo.

Rodzaje hybryd – pełne hybrydy i typu plug-in

Pełna hybryda (HEV) nie daje możliwości jazdy jedynie na silniku elektrycznym, nie potrzeba więc korzystać z zewnętrznych źródeł ładowania. Podstawowym źródłem zasilania jest napęd spalinowy, mechanizm elektryczny służy do wspomagania auta podczas hamowania, ruszania. Pełna hybryda jest lżejsza i tańsza niż plug-in, lepiej tłumi drgania na nierównej drodze.

Auta typu plug-in (PHEV) mają duże akumulatory litowo jonowe, które można ładować z sieci elektrycznej. Samochody pozwalają na jazdę z użyciem wyłącznie napędu elektrycznego, nawet kilkadziesiąt kilometrów przy niskich prędkościach. Modele te pracują ciszej i mają lepsze osiągi niż pełne hybrydy.

Ze względu na poziom zaawansowania napędu, pojazdy hybrydowe dzieli się na pełne hybrydy, łagodne hybrydy i mikrohybrydy. Biorąc pod uwagę układ napędowy, będą to hybrydy:

  • szeregowe,
  • równoległe,
  • mieszane.

Czy warto kupić używaną hybrydę?

Dla wielu osób zakup auta na rynku wtórnym to lepsza możliwość niż zakup samochodu z salonu. Decydując się na używaną hybrydę trzeba zwrócić uwagę na kilka aspektów:

  • najlepiej kupować auto kilkuletnie, kiedy jeszcze jest na gwarancji;
  • wybrać samochód z zaufanego źródła (poleasingowy);
  • sprawdzić historię pojazdu (ważne, aby była udokumentowana);
  • sprawdzić, czy samochód był regularnie serwisowany.

Przed zakupem warto poddać auto diagnostyce, sprawdzić stan zużycia elementów, przede wszystkim skontrolować akumulator i falownik.

Ubezpieczenie hybrydy

Właściciel samochodu hybrydowego musi również pamiętać o obowiązku ubezpieczenia. OC to polisa, za której brak kierowca poniesie finansowe konsekwencje. Ile trzeba zapłacić za OC hybrydy? Aby porównać oferty wielu towarzystw i wybrać najlepszą dla siebie ofertę, wystarczy skorzystać z kalkulatora OC i AC dostępnego w internecie. Dzięki porównywarce kierowca znajdzie również dodatkowe ubezpieczenie jak autocasco czy assistance, które chronią od nieprzewidzianych wydarzeń, kradzieży, przydają się także w podróży.

Na jaki wydatek musi przygotować się posiadacz hybrydy?

Przykład: Pan Maciej jeździ hybrydą – to Toyota Prius (2018, silnik 1.8). Sprawdził w kalkulatorze, ile zapłaci za ubezpieczenie OC oraz za pakiet dodatkowych polis.

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
587,00 zł rata od 0 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
684,00 zł rata od 0 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
781,42 zł rata od 0 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
868,00 zł rata od 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
930,00 zł rata od 0 zł
Trasti
587,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
684,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
781,42 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
868,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
930,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

Oczywiście poza parametrami samochodu, ubezpieczyciel wyliczając koszt polisy, bierze pod uwagę wiek i doświadczenie kierowcy czy miejsce zamieszkania. Warto więc sprawdzić w kilku towarzystwach, jaką zaproponują ofertę.

Pamiętaj! Zakres OC jest zawsze taki sam. Zakres dodatkowych polis może być różny, dlatego warto sięgnąć do OWU, by sprawdzić, co dany ubezpieczyciel ma do zaoferowania.

Zakup samochodu hybrydowego będzie najlepszą opcją dla osób, które często pokonują krótkie trasy, np. z domu do pracy. Może to dla nich oznaczać spore oszczędności na paliwie, eksploatacji, serwisie.

Porównaj ceny OC i AC

Auto takie jest ekonomiczne, ekologiczne i komfortowe, jednak nie jest najlepszym rozwiązaniem dla tych, którzy często pokonują spore odległości. Wybór najlepszego samochodu zawsze jest kwestią indywidualną.

  1. Hybryda to samochód korzystający z napędu spalinowego oraz elektrycznego.
  2. Samochody hybrydowe dzielą się na pełne hybrydy, które nie wymagają zewnętrznego ładowania akumulatora oraz na hybrydy in-plug, które można podłączyć do ładowarki.
  3. Do zalet samochodów hybrydowych zalicza się niższe zużycie paliwa w mieście, mniejszą awaryjność, bogatsze wyposażenie, duży komfort jazdy.
  4. Wady samochodów hybrydowych to wyższa cena od ceny tego samego modelu z silnikiem spalinowym, trudno dostępne części, większe spalanie na trasie.
  5. Kupując używaną hybrydę, warto zwróć uwagę na historię pojazdu, sposób serwisowania, źródło pochodzenia, a także skontrolować pojazd w serwisie.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy opłaca się kupić hybrydę?

    To zawsze kwestia indywidualna, dlatego trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jeśli samochód potrzebny ci jedynie do przemieszczania się po mieście, na krótkich odcinkach, zakup hybrydy jest bardzo dobrym pomysłem. Pozwoli zaoszczędzić na paliwie, eksploatacji, serwisie. Dodatkowo auto takie jest bardziej wygodne, lepiej wyposażone, ciche i przyjazne dla środowiska. Hybryda nie sprawdzi się na długich trasach, dlatego nie jest polecana kierowcom, którzy często i dużo podróżują.

  2. Na co zwrócić uwagę, kupując używaną hybrydę?

    Przede wszystkim sprawdzić, czy był odpowiednio serwisowany, czy ma udokumentowaną swoją historię. Koniecznie należy odbyć jazdę próbną, by ocenić pracę układu hybrydowego (to szczególnie ważne przy starszych samochodach). Trzeba pamiętać, że każdym rokiem użytkowania, efektywność baterii spada. O tym świadczyć będzie częste załączanie się silnika spalinowego. Warto upewnić się, że bateria jest jeszcze sprawna, bo koszt jej wymiany jest naprawdę wysoki. Używane hybrydy lepiej kupować ze sprawdzonego źródła. Najlepiej, jeśli jeszcze są na gwarancji.

  3. Czy mogę jeździć hybrydą w dalsze trasy?

    Musisz pamiętać, że poza miastem, na autostradach, drogach ekspresowych spalanie w samochodach hybrydowych jest znacznie większe. Auto nie będzie już tak ekonomiczne i wydajne, jak podczas jazdy po mieście.

  4. Czym różni się pełna hybryda od in-plug?

    Pełna hybryda to samochód działający na zasadzie rekuperacji, odzyskiwania energii z kół (w ten sposób silnik doładowuje akumulatory). Nie ma konieczności korzystania z zewnętrznych źródeł ładowania. W przypadku modeli plug-in konieczne jest podłączanie do ładowarki w celu zasilenia akumulatora.

Agnieszka Wawrzaszek
Agnieszka Wawrzaszek

Copywriter z prawdziwym zamiłowaniem do pisania, która wierzy, że najbardziej skomplikowane zagadnienia można opisać w przystępny, a czasem nawet zabawny sposób. Moje zainteresowania nie mają ściśle wyznaczonych granic, dlatego piszę o ubezpieczeniach, upadłości konsumenckiej, a także medycynie naturalnej i sporcie. Chcę, aby moje teksty były odpowiedzią na najbardziej nurtujące czytelników pytania, wsparciem podczas podejmowania codziennych decyzji. Gdy nie piszę, czytam lub zagłębiam tajniki jogi.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny