O obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa informuje nas art. 39 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przepis stanowi, iż kierujący pojazdem samochodowym oraz osoby przewożone mają obowiązek zapinania pasów, jeśli auto jest w nie wyposażone. Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa jest nie tylko niebezpieczna, ale grozi mandatem oraz punktami karnymi. Sprawdź, co na ten temat powinien wiedzieć każdy kierowca.
- Dlaczego zapinanie pasów bezpieczeństwa jest tak ważne?
- Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa?
- Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa – czy są wyjątki?
- Jazda bez pasów – mandat i nie tylko
- Jazda bez zapiętych pasów a odszkodowanie
- Jak dbać o bezpieczeństwo podczas podróży autem?
- Najczęściej zadawane pytania o jazdę bez zapiętych pasów
Zapięte pasy to wyraz troski o bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego. Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa istnieje w Polsce już od wielu lat, wciąż jednak są osoby, które ignorują przepis, narażając się na konsekwencje w postaci mandatu i punktów karnych. Choć dużo mówi się o zagrożeniu, wypadkach i konieczności używania pasów bezpieczeństwa, nadal część społeczeństwa nie stosuje się do zaleceń i przepisów.
Według ekspertów zapięte pasy bezpieczeństwa zwiększają aż dwukrotnie szanse na przeżycie wypadku. Warto więc dowiedzieć się, jak prawidłowo zapinać pasy i zacząć przestrzegać zasad bezpiecznego podróżowania.
Dlaczego zapinanie pasów bezpieczeństwa jest tak ważne?
Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa stabilizują, utrzymują ciało w miejscu. Oznacza to, że w chwili wypadku, siła uderzenia rozchodzi się po większym obszarze niż miałoby to miejsce, gdyby kierowca nie zapiął pasów. Pasy mogą uchronić przed śmiercią, minimalizują również obrażenia. Pasażer siedzący z tyłu również powinien mieć zapięte pasy, w przeciwnym razie stwarza ogromne niebezpieczeństwo dla pozostałych jadących. Podczas zderzenia zostaje wystrzelony jak pocisk – w ten sposób naraża siebie i inne osoby znajdujące się w pojeździe.
Trzeba też pamiętać, że niezapięte pasy sprawiają, że poduszka powietrzna nie spełni swojego zadania. Dodatkowo osoba uderzająca w nią z całą siłą może doznać jeszcze większych obrażeń. Dopiero zapięte pasy, które przytrzymują ciało i działająca poduszka są w stanie ochronić podróżnych w razie wypadku.
Pasy bezpieczeństwa są przez wiele osób postrzegane jako niepotrzebne utrudnienie i kłopot. Prawda jest jednak taka, że w większości przypadków ratują życie. Statystyki wypadków pokazują, że wiele ofiar mogłoby przeżyć, gdyby miały zapięte pasy bezpieczeństwa.
Pasy chronią przed wypadnięciem z pojazdu, uderzeniem w siedzenie pasażera, deskę rozdzielczą. Jednocześnie przenoszą siły działające w chwili zderzenia auta na mocniejsze części ciała ograniczając ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Warto zapinać pasy nawet na chwilę, gdy mamy do pokonania choćby najkrótszą trasę.
Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa?
Aby pasy mogły spełnić swoje zadanie, muszą być prawidłowo zapięte. Zawsze należy odpowiednio je naciągnąć, poprawić, aby mieć pewność, że w razie kolizji zadziałają. Przede wszystkim pasy nie mogą być poskręcany, zbyt luźne, nie powinny mieć też tendencji do zsuwania się z ramienia. O czym musisz pamiętać, zapinając pas bezpieczeństwa? Przede wszystkim, aby pas płasko przylegał do ciała. Co jeszcze?
- pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku w taki sposób, by nie zsuwał się z ramienia;
- pas biodrowy musi opinać biodra jak najniżej, nie powinien przechodzić przez brzuch.
Prawidłowe zapięcie pasów wymaga regulacji. Należy dopasować górny punkt mocowania, który znajduje się na bocznym słupku, a po zapięciu klamry trzeba naciągnąć pas piersiowy.
Ważne! Pasy bezpieczeństwa działają najskuteczniej, gdy mocno opasują jadącego. Zadbaj, by nie pojawił się żaden luz!
Jeśli podróżujesz w grubej kurtce, zdejmij ją lub chociaż rozepnij i poprowadź taśmy pasa jak najbliżej ciała.
Ciekawe! Obecnie w wielu samochodach możemy spotkać nowoczesne pasy samonapinające, które są wygodne, nie krępują ruchów, ale mogą się luzować. Zapinając je, trzeba zwrócić na to uwagę!
Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa – czy są wyjątki?
Czy są sytuacje, w których można jeździć bez zapiętych pasów bezpieczeństwa? Czy każdy dostanie mandat za brak pasów? Art. 39 Ustawy Prawo o ruchu drogowym wymienia również przypadki, w których jazda bez zapiętych pasów jest dopuszczalna.
W myśl przepisów zapinać pasów nie musi:
- kobieta w widocznej ciąży;
- osoba posiadająca zaświadczenie lekarskie z przeciwwskazaniem do zapinania pasów;
- taksówkarz transportujący inne osoby;
- instruktorzy nauki jazdy samochodem oraz egzaminatorzy (w trakcie szkolenia i egzaminu);
- funkcjonariusze przewożący osobę zatrzymaną;
- zespół medyczny w trakcie udzielania pomocy medycznej;
- osoba chora przewożona na noszach lub wózku inwalidzkim;
- konwojent podczas transportu pieniędzy;
- funkcjonariusze SOP;
- żołnierze Żandarmerii Wojskowej w trakcie pełnienia służby.
Brak pasów w wymienionych przypadkach nie oznacza konsekwencji prawnych.
Jazda bez pasów – mandat i nie tylko
Mandat za brak pasów dostanie kierowca i wszyscy pasażerowie – do obowiązków kierowcy należy dopilnowanie, by każdy użył pasów bezpieczeństwa. Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa oznacza grzywnę w wysokości 100 zł oraz 5 punktów karnych. Co, jeśli jednak pasażer nie zapiął pasów? W takiej sytuacji mandat za brak pasów zapłaci zarówno kierowca, jak i pasażer – oboje po 100 zł, dodatkowo kierowca otrzyma 5 punktów. Jeżeli przewozi więcej niż jednego pasażera bez pasów, liczba punktów karnych wzrośnie do 8!
Niezapięte pasy to ryzyko – zarówno pod względem finansowym, jak i bezpieczeństwa. Nie mając zapiętych pasów bezpieczeństwa narażasz siebie i innych, dlatego warto pilnować, aby wszyscy podróżni zastosowali się do zasad i zapięli pasy.
Jazda bez zapiętych pasów a odszkodowanie
Mandat za brak pasów to nie wszystko, co może spotkać osoby nieprzestrzegające przepisów. Niezapięte pasy mogą być przyczyną obniżenia kwoty odszkodowania, a wszystko z powodu tzw. przyczynienia się do powstania własnej szkody lub zwiększenia szkody. O co tak naprawdę chodzi?
Artykuł 362 Kodeksu cywilnego mówi, iż jeżeli poszkodowany przyczynił się do zwiększenia szkody lub jej powstania, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, stosownie do stopnia winy obu stron.
Co więcej, sądy coraz częściej przyznają rację towarzystwom ubezpieczeniowym. Odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela może być zatem nieskuteczne. Jak widać, niezapięcie pasów może mieć daleko idące konsekwencje.
Jak dbać o bezpieczeństwo podczas podróży autem?
Zapięty pas to jeden z elementów zwiększający bezpieczeństwo podróżnych. Wraz z prawidłowo ustawionym zagłówkiem i poduszką powietrzną mogą uratować życie. Zagłówek chroni szyję przed niebezpiecznymi i bolesnymi urazami w przypadku gwałtownego odchylenia głowy. Prawidłowo zapięty pas przytrzyma jadącego w bezpiecznej pozycji nawet podczas dachowania pojazdu czy gwałtownego hamowania. Dodatkowo ułatwia kierowcy panowanie nad pojazdem na zakrętach lub nierównościach drogi.
O bezpieczeństwo można dbać na różne sposoby, nie tylko zapinając pasy, ale troszcząc się o dobry stan techniczny samochodu, czy rozbudowane ubezpieczenie. Jeśli dużo podróżujesz, rozważ zakup dodatkowych polis jak autocasco czy assistance. W ten sposób zabezpieczysz się na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, zdarzeń jak awaria, kolizja, kradzież. Jeśli szukasz atrakcyjnych ofert, skorzystaj z kalkulatora OC i AC. Wystarczy kilka minut, by poznać propozycje znanych towarzystw i wybrać ubezpieczenie dla siebie.
Niezapięte pasy bezpieczeństwa stwarzają zagrożenie. Przepisy wyraźnie mówią, że pasy powinny zapinać wszystkie podróżujące autem osoby (poza wymienionymi wyjątkami). W przypadku kolizji czy wypadku pasy przytrzymują jadącego, stabilizują i chronią przed ciężkimi obrażeniami. Za brak pasów kierowcy grożą punkty karne i mandat. Również pasażerowie bez pasów będą musieli zapłacić grzywnę – nie dotyczy to np. kobiet w zaawansowanej ciąży, czy osób z zaświadczeniem lekarskim.
- Pasy bezpieczeństwa zwiększają dwukrotnie szanse na przeżycie wypadku, utrzymując w pozycji bezpiecznej każdego zapiętego.
- Obowiązek zapinania pasów dotyczy kierowcy i wszystkich pasażerów.
- Za brak pasów kierowca otrzyma 5 punktów karnych i mandat 100 zł. Również za przewożenie pasażerów z niezapiętymi pasami zapłaci grzywnę w wysokości 100 zł.
- Za jazdę bez pasów ubezpieczyciel może zmniejszyć kwotę odszkodowania.
- Jazda w pasach nie dotyczy kobiet w widocznej ciąży, osób z lekarskim zaświadczeniem, czy przewożonych na wózkach i noszach. Bez pasów mogą jechać instruktorzy jazdy w trakcie kursu i egzaminatorzy w trakcie egzaminu.
- Pas działa najskuteczniej, gdy ciasno oplata podróżnego i jest prawidłowo złożony.
Bibliografia
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
-
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Najczęściej zadawane pytania o jazdę bez zapiętych pasów
-
Czy za jazdę bez pasów mogę dostać punkty karne?
Tak, za jazdę bez pasów kierowca otrzyma 5 punktów karnych. Za pasażera bez zapiętych pasów również otrzyma 5 punktów karnych. Jeśli podróżujących bez pasów jest więcej niż 1 liczba punktów wzrasta do 8.
-
Czy każdy musi zapinać pasy?
Przepisy wyraźnie mówią, kto może jeździć bez zapiętych pasów. To kobiety w zaawansowanej ciąży, chorzy z odpowiednim zaświadczeniem lekarskim, na wózkach i noszach, a także instruktorzy nauki jazdy i egzaminatorzy, zespół medyczny udzielający pomocy, czy konwojenci przewożący pieniądze. Lista wszystkich zwolnionych z obowiązku zapinania pasów znajduje się w art. 39 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.
-
Jak wygląda prawidłowo zapięty pas?
Pas nie może być skręcony, nie powinien przebiegać przez szyję, brzuch, nie może zsuwać się z ramienia. Prawidłowo założony pas piersiowy biegnie przez środek barku, a pas biodrowy przez biodra (kości miednicy).
-
Czy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli nie miałem zapiętych pasów?
Nie, ale może je obniżyć, wskazując na przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody.