Rzecznik Praw Ubezpieczonych od 2015 znany jako Rzecznik Finansowy ma za zadanie nieść pomoc obywatelom, którzy walczą z niesprawiedliwym traktowaniem przez instytucje jak towarzystwa ubezpieczeniowe, banki, podmioty udzielające pożyczek i kredytów. Rzecznik rozpatruje indywidualne sprawy, ale też opiniuje projekty ustawodawcze i edukuje. Kiedy może Ci pomóc? Przeczytaj.

Ubezpieczyciel odmówił Ci wypłaty odszkodowania? A może złożyłeś reklamację, którą odrzucił? Jeśli nie wiesz, jak zakończyć spór, zawrzeć ugodę, polubownie rozwiązać sprawę, możesz skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego. Możesz nawiązać z nim kontakt telefonicznie, wysyłając wiadomość pocztą internetową lub wypełniając odpowiedni formularz zgłoszeniowy. Pamiętaj, że Rzecznik Praw Ubezpieczonych zawsze pełni funkcję mediatora, fachowo i rzetelnie ocenia fakty, analizuje argumenty. Jego opinia bywa dobrym dowodem w toczących się sprawach.

Rzecznik Praw Ubezpieczonych – kim jest, jakie ma zadania?

Rzecznik Praw Ubezpieczonych (od 2015 roku Rzecznik Finansowy) jest instytucją państwową, której zadaniem jest ochrona klientów podmiotów rynku finansowego – banków, zakładów ubezpieczeń, firm pożyczkowych, kredytujących.

Urząd został powołany mocą Ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. W Ustawie tej czytamy, iż: Rzecznika powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw instytucji finansowych.

Kadencja Rzecznika trwa 4 lata, a osoba powołana do pełnienia tej funkcji musi spełniać odpowiednie wymagania:

  • mieć wykształcenie wyższe;
  • posiadać polskie obywatelstwo i pełnię praw publicznych;
  • powinna wyróżniać się wiedzą na temat funkcjonowania rynku finansowego, regulacji prawnych w tym zakresie i mieć co najmniej 7 lat doświadczenia w tym obszarze.

Rzecznikiem może zostać osoba nieskazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.

Ważne! Rzecznik posiada osobowość prawną, a jego siedziba mieści się w Warszawie.

Zadania Rzecznika Praw Ubezpieczonych

Do zadań osoby powołanej na stanowisko Rzecznika Finansowego należy rozpatrywanie reklamacji, opiniowanie, udzielanie porad zarówno osobom fizycznym, jak i firmom, które korzystają z usług podmiotów finansowych. Zgodnie z zapisami ww. Ustawy najważniejsze obowiązki Rzecznika to:

  • rozpatrywanie wniosków indywidualnych dotyczących nieuwzględnionych, odrzuconych roszczeń klienta (reklamacje);
  • analizowanie wniosków dotyczących niewykonania w terminie czynności wynikających z pozytywnie rozpatrzonej reklamacji;
  • opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących funkcjonowania podmiotów finansowych;
  • występowanie do odpowiednich organów z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, a także o wydanie lub zmianę aktów prawnych dotyczących funkcjonowania podmiotów finansowych;
  • informowanie o zauważonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów finansowych odpowiednich organów;
  • organizowanie działań edukacyjnych, szerzenie wiedzy na temat ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego.

Ciekawe! Koszt działalności Rzecznika i jego Biura ponoszą podmioty rynku finansowego jak zakłady ubezpieczeń, powszechne towarzystwa emerytalne, krajowe instytucje płatnicze, banki, instytucje pożyczkowe, firmy inwestycyjne, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, biura usług płatniczych.

Rzecznik Praw Ubezpieczonych – jakie działania może podjąć?

Rzecznik, po rozpatrzeniu wniosku, ma osądzić, czy nie doszło do naruszenia praw lub interesów klienta podmiotu finansowego. Następnie podejmuje właściwe czynności, wskazuje wnioskodawcy przysługujące mu prawa, informuje o możliwych środkach działania.

Sprawę może też przekazać dalej, do właściwego organu, np. do pozasądowego postępowania. Może też nie podjąć żadnych czynności, jednak musi poinformować o tym strony sporu, uzasadniając swoje stanowisko.

Rzecznik może zwrócić się z wnioskiem o zbadanie sprawy do Komisji Nadzoru Finansowego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prokuratury, organów kontroli państwowej, zawodowej, społecznej.

Kiedy zgłosić się do Rzecznika Finansowego?

Po poradę, wsparcie do Rzecznika Praw Ubezpieczonych możesz zgłosić się w sytuacji, gdy nie jesteś pewien swoich praw lub chcesz napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Pomoc przyda się także, gdy Twoja reklamacja została odrzucona, czy ubezpieczyciel nie dotrzymał warunków umowy. Oto sytuacje, w których dobrze jest skontaktować się z Rzecznikiem:

  • nie jesteś pewien, jakie są Twoje prawa;
  • chcesz złożyć reklamację do instytucji finansowej;
  • instytucja odrzuciła reklamację;
  • instytucja nie zmieniła swojego stanowiska mimo interwencji Rzecznika.

Rzecznik pomoże Ci też, jeśli:

  • doszło do bezpodstawnego wypowiedzenia umowy;
  • nie możesz odstąpić od umowy we wcześniej ustalonym terminie;
  • pozbawiono Cię prawa do wcześniejszego spłacenia rat;
  • nie otrzymałeś dostatecznych informacji o kosztach maksymalnych pożyczki lub kredytu gotówkowego;
  • zostały bezprawnie naliczone dodatkowe koszty;
  • nie jest przestrzegany harmonogram spłat.

Do Rzecznika Praw Ubezpieczonych możesz złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego lub postępowania polubownego. Ostatnim etapem jest postępowanie sądowe.

Ważne! Rzecznik nie wydaje decyzji wiążącej dla instytucji finansowej, może jedynie przygotować argumentację, która przekonującą do zmiany stanowiska.

Wniosek o interwencję Rzecznika Finansowego

Ubezpieczony, który nie zgadza się z decyzją towarzystwa ubezpieczonego, powinien najpierw złożyć reklamację – odwołanie od negatywnej decyzji. Dopiero po odrzuceniu reklamacji lub braku odpowiedzi ze strony towarzystwa warto zwrócić się o pomoc do Rzecznika Finansowego. Złożenie wniosku o interwencję jest bezpłatne. Rzecznik przedstawi argumenty, które mogą wpłynąć na zmianę decyzji przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

Wzory wniosków można znaleźć na stronie https://rf.gov.pl/dla-klientow/wzory-wnioskow/.

Wniosek o wszczęcie postępowania polubownego

Jeśli wcześniejsza interwencja Rzecznika nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, możesz złożyć kolejny wniosek – o przeprowadzenie postępowania polubownego. Złożenie tego pisma kosztuje 50 zł.

Warto pamiętać, że postępowanie polubowne może zostać przeprowadzone na każdym etapie sporu.

Co ważne, Rzecznik zachowuje tu bezstronność, nie jest reprezentantem poszkodowanego i nie jest związany stanowiskiem prezentowanym podczas wcześniejszej interwencji.

Droga sądowa – jak pomoże Rzecznik Praw Ubezpieczonych?

Jeśli wejdziesz na drogę sądową, również masz prawo skorzystać z pomocy Rzecznika, zwracając się o tzw. istotny pogląd w sprawie. Jest to opinia Rzecznika, mająca charakter pomocniczy, której sąd nie może zignorować. Choć nie musi ona wpłynąć na wydany wyrok, powinna zostać uwzględniona podczas analizy spraw. Wniosek ten jest bezpłatny.

Wniosek o istotny pogląd musi być odręcznie podpisany. Pamiętaj, aby dołączyć do niego kopie dokumentacji procesowej, całą korespondencję z danym podmiotem finansowym. Będą to:

  • pozew;
  • odpowiedź na pozew;
  • pisma procesowe;
  • umowa z ubezpieczycielem;
  • OWU;
  • regulamin;
  • załączniki i aneksy do umowy.

Istotny pogląd jest dostarczany bezpośrednio do sądu, Ty otrzymasz kopię.

Rzecznika musisz też poinformować o dacie rozprawy. Pamiętaj też o podaniu informacji, przed jakim sądem i pod jaką sygnaturą jest rozpatrywana Twoja sprawa.

Jak zwrócić się do Rzecznika Praw Ubezpieczonych?

Sposobów na skontaktowanie się z Rzecznikiem Finansowym jest kilka.

Możesz zadzwonić na infolinię:

  • 22 333 73 28 – linia działa w poniedziałek, środę, piątek w godz. 10.00-14.00; prawnicy udzielają porad klientom rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego;
  • 22 333 73 25 – linia działa w poniedziałek, środę, piątek w godz. 10.00-14.00; prawnicy udzielają porad klientom podmiotów rynku bankowego i kapitałowego;
  • 22 333 73 26 – telefon ogólny.

Jeśli chcesz, możesz wysłać wiadomość na adres: [email protected].

Wnioski kierowane do Rzecznika Finansowego można również składać przez ePUAP. Więcej informacji, wzory wniosków i niezbędnych dokumentów znajdziesz na https://rf.gov.pl/.

Podsumowanie, czyli co warto wiedzieć o Rzeczniku Praw Ubezpieczonych:

  1. Rzecznik Praw Ubezpieczonych to aktualnie Rzecznik Finansowy.
  2. Do zadań Rzecznika należy ochrona klientów podmiotów finansowych.
  3. Rzecznik pomaga rozwiązywać spory w drodze ugody, udziela porad, opiniuje, edukuje.
  4. Z Rzecznikiem Finansowym można skontaktować się telefonicznie, wysyłając e-mail, wypełniając formularz.
  5. Podczas sporu z ubezpieczycielem Rzecznik jest mediatorem, nie reprezentuje ubezpieczonego.

Bibliografia

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o Rzecznika Praw Ubezpieczonych

  1. Jak sprawdzić, na jakim etapie jest moja sprawa?

    Wystarczy zadzwonić na infolinię i podać dane identyfikujące spraw, by otrzymać informacje na temat toczącej się sprawy.

  2. Jak długo trwa postępowanie interwencyjne prowadzone przez Rzecznika?

    To zależy od liczby spraw wpływających do Rzecznika, ale też od złożoności sprawy oraz tego, ile razy Rzecznik musi w danej sprawie wystąpić. Do tego rodzaju postępowania nie stosuje się terminu na załatwienie sprawy, który jest określony przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.

  3. Po co przeprowadza się postępowanie polubowne?

    Postępowanie polubowne ma na celu rozstrzygnięcie, zakończenie sporu między klientem a podmiotem finansowym przez wypracowanie wspólnego stanowiska. Obie strony muszą pójść na ustępstwa. Rzecznik finansowy ma pomóc w wypracowaniu ugody, wspiera negocjacje stron, pomaga zrozumieć im ich stanowiska. Celem postępowania nie jest wpływanie na instytucję finansową, by uznała roszczenia klienta.

  4. Ile trwa postępowanie polubowne?

    Postępowanie polubowne powinno być zakończone w terminie 90 dni od złożenia kompletnego wniosku. W szczególnych przypadkach może zostać wydłużone.

Agnieszka Wawrzaszek
Agnieszka Wawrzaszek

Copywriter z prawdziwym zamiłowaniem do pisania, która wierzy, że najbardziej skomplikowane zagadnienia można opisać w przystępny, a czasem nawet zabawny sposób. Moje zainteresowania nie mają ściśle wyznaczonych granic, dlatego piszę o ubezpieczeniach, upadłości konsumenckiej, a także medycynie naturalnej i sporcie. Chcę, aby moje teksty były odpowiedzią na najbardziej nurtujące czytelników pytania, wsparciem podczas podejmowania codziennych decyzji. Gdy nie piszę, czytam lub zagłębiam tajniki jogi.

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny