Prawidłowe odczytanie oznaczeń znajdujących się na oponach umożliwia ich najlepszy dobór a później – właściwą eksploatację. Z opony można odczytać jej rozmiar i datę produkcji, ale także indeks nośności i prędkości. Co oznaczają poszczególne symbole, które producent umieszcza na ogumieniu? Oto, co warto wiedzieć!

Jakie są najważniejsze oznaczenia na oponach?

Do najważniejszych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu, należą:

  • rozmiar opony – to ciąg znaków (np. 205/55 R16 91 V), znajdujący się na boku każdej opony, a także na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapce wlewu paliwa, w instrukcji pojazdu,
  • indeks prędkości – to wskazówka na temat tego, z jaką największą prędkością można   poruszać się na danej oponie; znajduje się na końcu oznaczenia z rozmiarem i jest opisany literą (np. Q oznacza do 160 km/h, T do 190 km/h, a W maksymalnie do 270 km/h); indeks prędkości wyznaczany jest dla maksymalnej szybkości, jaką można osiągnąć na oponie przy maksymalnym obciążeniu pojazdu przewidzianym przez producenta, czyli przy indeksie nośności – indeks prędkości i nośności to dwa niezwykle istotne i nierozerwalnie ze sobą związane parametry,
  • indeks nośności – to oznaczenie, które wskazuje, jakie jest maksymalne obciążenie jednej opony przy jeździe z maksymalną dla niej prędkością; nie wolno korzystać z opon o niższym indeksie nośności niż zalecany dla danego modelu samochodu.

Może cię zainteresować: Ubezpieczenie opon – jakie wybrać?

Jakie dodatkowe informacje można odczytać z opony?

Różne typy oznaczenia opon
Przykłady różnych oznaczeń ścian bocznych opon – źródło wikipedia

Z opon można odczytać również inne, bardzo szczegółowe informacje. Które oznaczenia warto znać?

  • DOT opony, który informuje o jej dacie produkcji. Jest to ciąg maksymalnie 12 znaków, które tworzą numer seryjny lub identyfikacyjny opony. Cztery ostatnie cyfry oznaczają właśnie datę produkcji. Dwie pierwsze określają tydzień, natomiast dwie kolejne rok produkcji opony. Przykładowo zapis 0722 umieszczony na końcu numeru DOT oznacza, że dana opona wyprodukowana została w 7. tygodniu 2022 roku. Po kodzie DOT można także rozpoznać, z jakiej fabryki pochodzi opona, ponieważ dwa pierwsze znaki wskazują na kod producenta.
  • E (albo ECE), czyli homologację europejską, która oznacza dopuszczenie opony do użytku na terenie Europy. Symbol ten połączony jest z cyfrą pozwalającą określić kraj, w którym udzielono homologacji potwierdzającej zgodność opony z wymaganymi normami, np. E20 oznacza Polskę.
  • TWI – z angielskiego Treadwear Indicator, czyli wskaźnik zużycia. Oznaczenie to występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Gdy zużyje się on do poziomu wskaźnika TWI, jest to równoznaczne z tym, że opona osiągnęła ustawowo wymaganą głębokość 1,6 mm i należy ją wymienić.
  • C – oznaczenie opony dostawczej.
  • MAX – maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
  • SUV – Sport Utility Vehicle, czyli pojazd z napędem na cztery koła.
  • S1 – opony spełniające nowe europejskie normy w zakresie redukcji hałasu.
  • STUDDED – opony zimowe z możliwością montażu kolców.

Które oznaczenia mówią o konstrukcji opony?

Na ogumieniu znajdziesz również oznaczenia, objaśniające rodzaj jej konstrukcji:

  • R oznacza oponę radialną. To najpowszechniejszy typ opony, w którym nici osnowy nie krzyżują się, ale rozciągają równolegle do siebie, łącząc przeciwległe drutówki opony.
  • , czyli opona diagonalna. Jej osnowa składa się minimów z dwóch warstw kordu. Nici osnowy ułożono skośnie względem siebiee, pod kątem 20–-40 stopni względem osi opony. Ta konstrukcja nie pozwala na osiąganie wysokich prędkości i jest przeznaczona do pojazdów specjalistycznych, roboczych i terenowych.
  • TL (Tubeless Tyre) – opona bezdętkowa.
  • TT (Tubed Type Tyre) – opona dętkowa.

Wszystkie opony w samochodzie powinny charakteryzować się tą samą budową – mieszanie różnych konstrukcji jest niedopuszczalne.

Na oponie może znajdować się także oznaczenie dotyczące montażu:

  • rotation – oznaczenie opon kierunkowych, wskazujące strzałką prawidłowy kierunek toczenia,
  • inside, outside – oznaczenie opon asymetrycznych, które wskazuje wewnętrzną oraz zewnętrzna stronę montażu.

Oznaczenia opony UTQG

Na oponach znajduje się także oznaczenie UTQG, będące angielskim skrótem od Uniform Tire Quality Grading. Informuje ono o jednorodnej klasyfikacji jakości opon i dotyczy głównie ogumienia pochodzącego z amerykańskiego rynku. Takie oznaczenia spotyka się jednak także na oponach trafiających na rynek europejski, ponieważ niektóre modele są sprzedawane zarówno tutaj, jak i w USA. Nie obowiązują one natomiast w Europie, dlatego producenci opon i sprzedawcy nie informują o ich znaczeniu i wartościach dla danych modeli.

Oznaczenia UTQG znajdują się na ścianie bocznej opony w postaci napisów z przypisanymi wartościami:

  • traction – przyczepność opony na mokrej nawierzchni,
  • temperature – odporność opony na ewentualne przegrzanie,
  • treadwear – odporność bieżnika na ścieranie ogumienia.

Rant ochronny opony – do czego służy i jak jest oznaczony?

Podczas użytkowania pojazdu, jedne z częściej zdarzających się uszkodzeń dotyczą felg. Żeby temu zapobiegać, niektóre modele opon są wyposażone w rant ochronny, którego zadaniem jest ograniczenie kontaktu felgi z otoczeniem, np. z krawężnikiem. Jest to po prostu zgrubienie z boku opony. Oznakowanie opon wyposażonych w rant ochronny jest następujące:

  • RFP (Goodyear) – Rim Fringe Protector,
  • FP (Goodyear)– Fringe Protector,
  • MFS (Dunlop) – Maximum Flange Shield,
  • FR (Continental) – Felgen Ripen.

Ogumienie z rantem ochronnym produkowane przez Michelin, Pirelli oraz Bridgestone nie ma dodatkowych oznaczeń.

Jak odróżnić opony letnie od zimowych po oznaczeniu?

Opony zimowe mają na boku oznaczenie M+S (z angielskiego: mud – błoto, snow – śnieg) oraz symbol trzech szczytów i płatka śniegu. Czasem na oponach nie ma liter, a jedynie symbol płatka śniegu – to również oznacza, że ogumienie jest przeznaczone na zimę.

Sprawdź także: Ubezpieczenie samochodu od zdarzeń losowych

Trudniej jest odróżnić opony zimowe od całorocznych, ponieważ w Europie jeden i drugi rodzaj ma oznaczenie M+S i symbol płatka śniegu. Należy więc porównać dodatkowo bieżnik – ten w oponie całorocznej ma mniej nacięć i rowków niż typowa opona zimowa. Aby ułatwić kierowcom wybór, wielu producentów już w nazwie produktu sugeruje, z jakim typem ogumienia ma się do czynienia, dodając do nazwy określenia „All season”, „4seasons”, „All weather” lub, „Quatrac”.

Homologacja marek samochodowych

Niektóre opony są przystosowane do pracy z pojazdami konkretnej marki. Nazywa się to homologacją, a homologowane opony są wówczas traktowane jako oryginalne wyposażenie samochodu wskazanego producenta. Dzięki temu można idealnie dopasować konkretny model ogumienia do specyfiki pojazdu. Zakup opon z homologacją jest szczególnie ważny w przypadku sportowych aut o dużej mocy, np. Ferrari czy Porsche. Niektóre modele wręcz wymagają stosowania opon z homologacją, ponieważ w innym przypadku układ napędowy pojazdu może nie działać właściwie. Oznaczenie opon określające homologację producenta samochodu składa się z litery albo litery + cyfry, np. F oznacza Ferrari, N0, N1 Porsche, a AO Audi.

Na oponie znajdują się wszystkie kluczowe informacje, dzięki którym nie tylko wybierzesz ogumienie odpowiednie dla swojego auta, ale także uzyskasz wskazówki co do jego użytkowania. Niektóre dane na temat właściwości opon znajdują się również na etykiecie informacyjnej – jest to jednak zaledwie ich częściowa charakterystyka.

Podsumowanie:

  • Oznaczenia na oponach umożliwiają dobór i eksploatację ogumienia.
  • Najważniejsze oznaczenia to: rozmiar, indeks prędkości i nośności.
  • Rozmiar opony jest podany w ciągu znaków na boku opony i w instrukcji pojazdu.
  • Indeks prędkości informuje o maksymalnej prędkości, jaką można osiągnąć na danej oponie przy maksymalnym obciążeniu pojazdu.
  • Indeks nośności informuje o maksymalnym obciążeniu jednej opony przy jeździe z maksymalną dla niej prędkością.
  • Na oponie można odczytać również datę produkcji, informacje o homologacji, wskaźnik zużycia i inne szczegóły.
  • DOT oznacza datę produkcji, a homologacja europejska oznacza dopuszczenie opony do użytku na terenie Europy.
  • Wskaźnik zużycia (TWI) informuje o granicy dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika.
  • Inne oznaczenia to m.in.: C – oznaczenie opony dostawczej, MAX – maksymalna wartość ciśnienia w oponie, SUV – pojazd z napędem na cztery koła, S1 – opony spełniające nowe europejskie normy w zakresie redukcji hałasu, STUD… – oznaczenie opony z możliwością zakładania ćwieków.

FAQ

  1. Jakie oznaczenia znajdują się na oponach? 

    Z opon można odczytać szereg informacji. Najważniejsze to: rozmiar opony, indeks prędkości, indeks nośności. Dodatkowo, z opony można dowiedzieć się, gdzie i kiedy została wyprodukowana, jaką ma konstrukcję, czy ma homologację konkretnej marki. 

  2. Gdzie znajduje się informacja o rozmiarze opony? 

    Rozmiar opony znajduje się na oznaczeniu z boku opony (jest to litera), a także przy wlewie paliwa, w schowku, przy drzwiach kierowcy oraz w instrukcji pojazdu. 

  3. Jak sprawdzić, czy opona jest zimowa? 

    Opony zimowe łatwo jest odróżnić od ich letnich odpowiedników. Są oznaczone literami M+S oraz symbolem trzech szczytów i płatka śniegu. Niektóre modele opon są pozbawione liter, zawierają jedynie symbol. 

redakcja

Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny