Polisa OC dla Fiata już za 330 zł!
Włoska marka Fiat zasłynęła w Polsce za sprawą modeli 125p i 126p. Sprawdzamy, jakie samochody tej marki są obecnie produkowane, czy warto kupić używanego Fiata oraz ile kosztują nowe pojazdy. Najbardziej znane modele: Fiat 125p i 126p, pomimo, że ich produkcja już dawno została zakończona, nadal są w posiadaniu wielu Polaków. Fiat to jednak nie tylko historia. Obecnie na rynku motoryzacyjnym jest sporo nowych modeli, produkowanych na potrzeby różnych grup klientów. 

Historia Fiata

Włoska marka została założona w 1899 r. przez Giovanniego Agnellego w Turynie. Jednym z pomysłodawców był także hrabia Roberto Biscaretti di Ruffia. Nazwa pochodzi od skrótu Fabbrica Italiana Automobili Torino, co znaczy Włoska Fabryka Samochodów w Turynie. Na przestrzeni lat firma doskonale się rozwijała, powstały m.in. fabryki w Nowym Jorku i Moskwie. Fiat produkował także odrzutowe samoloty myśliwskie. Obecnie, po przejęciu amerykańskiej marki Chrysler, prosperuje spółka Fiat Chrysler Automobiles.

Fiat w Polsce

W krajobrazie Polski z lat 70 czy 80 mocno zarysował się Fiat 125p, produkowany w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu oraz Fiat 126p produkowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej oraz Tychach. Popularny Fiat 126p otrzymał nawet oficjalną nazwę Maluch. W Polsce wyprodukowano 3 318 674 sztuk Fiata 126p oraz 1 445 699 modeli Fiata 125p.  W naszym kraju nadal nie brakuje miłośników tych samochodów i z powodzeniem działa wiele fanklubów Fiata. W ostatnich latach Fiaty 126 i 125 zyskały też na wartości. Jeszcze niedawno za Malucha trzeba było zapłacić kilkaset złotych, a dziś jego ceny oscylują w granicach kilku tysięcy złotych. 

Ceny nowego Fiata

Ceny najtańszego modelu z rodziny Fiata zaczynają się od 37 700 zł. Tyle trzeba zapłacić za nowego Fiata Pandę. Stawki za Fiata 500, jednego z najbardziej popularnych modeli, zaczynają się od 43 700 zł. Aby kupić Fiata Punto, należy przygotować co najmniej 41 900 zł, a na nieco większego Tipo od 44 900 zł. Fiat ma także w swojej ofercie samochody terenowe. Fiata Doblo można kupić od 72 800 zł. Fiat 500 Dolcevita Jednym z nowszych propozycji Fiata jest model 500 Dolcevita. Włoski producent postawił w nim na klimat gorących wakacji, proponując model z panoramicznym dachem lub wersję cabrio. W samochodzie zamontowano Apple CarPlay, który pozwoli na podłączenie iPhone, a wbudowana synchronizacja map, kontaktów, audiobooków na pewno zainteresuje kierowców, podróżujących w bardziej odległe miejsca. Nie tylko właściciele iPhonów mogą liczyć na synchronizację danych, bo dla posiadaczy smartfonów Fiat przygotował Android Auto Pojazdy są dostępne z wersji z silnikiem benzynowym 1,2 l (69 KM). Posiadają one przyspieszenie 12,9 i maksymalną prędkość 160 km/h. Fiat 500 Dolcevita jest także dostępny w wersji z silnikiem 0,9. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki obniżono w nim zużycie paliwa i emisję spalin, przy zachowaniu takiej samej mocy i wydajności co w silniku 1,2. 

Czy warto kupić używanego Fiata?

Osobom, którym zależy na oszczędnym i mało awaryjnym aucie, znawcy motoryzacji polecają model Punto. Kilkunastoletnie auto można kupić nawet za niecałe 2000 złotych. Koszt jego utrzymania również nie będzie wysoki - części do naprawy są łatwo dostępne i tanie. Nawet starsze modele Fiata Punto (z 2000 r.) mają elektryczną funkcję CITY, która pozwala na łatwiejsze parkowanie. Niestety, mniej zachęcająco wygląda wnętrze pojazdu - plastik na desce rozdzielczej nie jest ładnym elementem.  Ekonomiczne zużycie paliwa i tanie części są główną zaletą nie tylko Fiata Punto, ale także wielu innych modeli, np. Grande Punto, Panda, Bravo czy popularnego niegdyś Seicento. 

Ubezpieczenie OC i AC Fiata

W pierwszym półroczu 2019 r. OC Fiata kosztowało średnio 625 zł, co pozwoliło mu na zajęcie czwartego miejsca w rankingu najtańszych do ubezpieczenia marek pojazdów. Dla porównania - kierowcy płacili najmniej za OC Skody (średnio 612 zł), a najwięcej za ubezpieczenie BMW (904 zł).  Należy jednak pamiętać, że nie tylko marka pojazdu ma wpływ na wysokość ceny OC (sprawdź tutaj jak kupić oc najtaniej)  i każdy kierowca otrzymuje indywidualną propozycję ubezpieczenia. Wysokość składki wylicza się m.in. na podstawie historii ubezpieczenia posiadacza pojazdu, jego wieku, miejsca zamieszkania oraz cech samochodu, np. pojemności silnika, rodzaju tankowanego paliwa czy przebiegu.  Wyliczyliśmy najtańsze ceny OC, dla przykładowych właścicieli różnych modeli Fiata:
Marka Model Właściciel Zniżki Towarzystwo Cena OC
Fiat Panda Kobieta, 58 lat, opolskie 60% Link4 399 zł
Fiat Punto Kobieta, 29 lat, małopolskie 60% Link4 410  zł
Fiat  Doblo Mężczyzna, 40 lat, mazowieckie 60% AXA 450 zł
Fiat Tipo Kobieta, 39 lat, pomorskie 60% Aviva 419 zł
Fiat 500 Mężczyzna, 25 lat, śląskie 60% AXA 320 zł
Fiat 500X Mężczyzna, 45 lat, mazowieckie 60% Aviva 490 zł 
Fiat 500L Kobieta, 47 lat, małopolskie 60% Allianz 502 zł
  Ubezpieczenie autocasco (AC) Fiata zazwyczaj nie należy do najdroższych. Jednak wiele zależy od wartości pojazdu. Jeżeli właściciel Fiata zgłasza do ubezpieczenia auto nowe, przedstawiające dużą wartość, polisa może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Na najtańsze AC starszych i najbardziej popularnych modeli wydamy za to średnio zaledwie kilkaset złotych.  
Marka Model Właściciel Zniżki Towarzystwo Cena AC
Fiat Panda Kobieta, 58 lat, opolskie 60% Link4 330 zł
Fiat Punto Kobieta, 29 lat, małopolskie 60% Link4 412  zł
Fiat  Doblo Mężczyzna, 40 lat, mazowieckie 60% AXA 540 zł
Fiat Tipo Kobieta, 39 lat, pomorskie 60% Aviva 530 zł
Fiat 500 Mężczyzna, 25 lat, śląskie 60% AXA 369 zł
Fiat 500X Mężczyzna, 45 lat, mazowieckie 60% Aviva 502 zł 
Fiat 500L Kobieta, 47 lat, małopolskie 60% Allianz 560 zł
  Podsumowanie Większość modeli Fiata to ekonomiczne i tanie w eksploatacji auta. Nowe modele zachęcają do zakupu m. in. świeżym designem i wysoką jakością, jednak wiele osób wciąż z sentymentem patrzy w przeszłość. Na naszych drogach nadal można zobaczyć Maluchy i Duże Fiaty, produkowane przed kilkoma dekadami. Porównaj OC AC i kup najlepsze ubezpieczenie samochodu w kalkulatorze OC/AC
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments