Problem z ogumieniem to jedna z częstszych awarii samochodu – może przytrafić się każdemu kierowcy. Niestety niejednokrotnie oznacza przerwę w podróży, opóźnienie, a nawet konieczność skorzystania z profesjonalnej pomocy. Przyczyną niedogodności może być najechanie na ostry przedmiot. Sprawdzamy, jak sobie radzić, gdy przytrafi się gwóźdź w oponie.
Przebita opona to skutek uderzenia w krawężnik, wjechania w dziurę na drodze, czy najechania na ostry przedmiot. Problemy z ogumieniem mogą być także spowodowane jego nieprawidłową eksploatacją. Najczęściej kierowcy decydują się samodzielnie naprawić oponę, sięgając po zestaw naprawczy lub koło zapasowe. Nie zawsze jednak jest to możliwe i jedyną opcją jest wezwanie pomocy drogowej i odstawienie auta do wulkanizatora. W takich sytuacjach przydaje się dodatkowa polisa autocasco, assistance czy ubezpieczenie opon.
Uszkodzenie opony – najczęstsze przyczyny
W większości przypadków do uszkodzenia opony dochodzi na skutek najechania na ostry przedmiot, np. gwóźdź. Przebicie może również nastąpić po wjechaniu na wysoki krawężnik bądź w dziurę. Niejednokrotnie ogumienie ulega uszkodzeniu z powodu niewłaściwej eksploatacji – kierowca powinien pamiętać o regularnej kontroli ciśnienia w oponach, nieprzekraczaniu dopuszczalnego obciążenia pojazdu, ale też odpowiednim doborze opon. Gorsza kondycja ogumienia wiąże się też z jego zbyt długim użytkowaniem.
Uszkodzenia opony można podzielić na dwa rodzaje:
- usterka boku opony – wybrzuszenia, nacięcia i pęknięcia na bocznej ściance koła; w ich przypadku zalecana jest wymiana opony, nie jej naprawianie;
- uszkodzenie w strefie czołowej bieżnika – przebicia, do których dochodzi po najechaniu na ostry przedmiot; opona nadaje się zazwyczaj do naprawy samodzielnej lub w zakładzie wulkanizatorskim.
Zapamiętaj! Sprawne opony to nie tylko kwestia komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa podróżnych i pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Gwóźdź w oponie – co robić?
Jeśli podejrzewasz, że doszło do przecięcia opony, przede wszystkim zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu – może to być pobocze lub pas awaryjny na autostradzie. Istotne jest, by pamiętać o ustawieniu trójkąta ostrzegawczego w odpowiedniej odległości. Na autostradach i drogach ekspresowych trójkąt ustawiamy 100 metrów za pojazdem, na drogach krajowych poza terenem zabudowanym 30-50 metrów za autem. Kierowca powinien też włączyć światła awaryjne.
W trosce o swoje bezpieczeństwo, zanim zajmiesz się diagnozowaniem problemu, załóż kamizelkę odblaskową – choć nie należy ona do obowiązkowego wyposażenia samochodów w Polsce, warto mieć ją przy sobie.
Najpierw musisz ocenić uszkodzenie opony, co pozwoli na podjęcie dalszych kroków. Rozwiązaniem może być naprawa opony na miejscu, ale też wezwanie lawety.
Ważne! Jeśli stwierdzisz, że w oponie tkwi jakiś obcy element nie próbuj go wyciągnąć. Takie działanie spowoduje gwałtowną utratę powietrza i znacznie skomplikuje sytuację.
Samodzielna wymiana opony
Jeśli masz w aucie koło zapasowe, możliwa będzie samodzielna wymiana opony. To najczęstsza metoda radzenia sobie z uszkodzonym ogumieniem. Przede wszystkim pamiętaj, by zaprzestać dalszej jazdy, jeśli w oponie zauważysz gwóźdź. Gdy znajdziesz się w bezpiecznym miejscu i odpowiednio je oznaczysz, możesz przystąpić do pracy.
Jak krok po kroku wymienić koło?
- Zabezpiecz samochód przed stoczeniem się – zastosuj kliny pod koła, zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć bieg.
- Przygotuj koło zapasowe oraz niezbędne narzędzia – lewarek, klucz do kół.
- Z naprawianego koła zdejmij kołpak i poluzuj śruby.
- Podnośnik umieść pod ramą pojazdu w taki sposób, by naprawiane koło uniosło się nad ziemią.
- Podnieś samochód.
- Odkręć śruby i zdejmij koło.
- Załóż zapasowe koło, przekręć śruby.
- Opuść samochód.
- Wyjmij lewarek i dokręć mocno śruby.
Pamiętaj! Zamiast zapasowego koła możesz użyć tzw. koła dojazdowego. Jest ono mniejsze i lżejsze. Jadąc na kole dojazdowym, pamiętaj o ograniczeniu prędkości. Maksymalna prędkość dla kierowcy jadącego na dojazdówce to 50-60 km/h.
Użycie zestawu naprawczego
Aby opona nadawała się do dalszego użytku, możesz użyć zestawu naprawczego. Do wyboru są zestawy manualne oraz chemiczne. Który wybrać?
- Zestaw naprawczy manualny – z jego użyciem zaleca się naprawiać uszkodzenia punktowe o wielkości do 6 mm;
- zestaw chemiczny – do naprawy wykorzystuje substancje chemiczne uszczelniające.
Do naprawy opon z użyciem zestawu manualnego kierowca potrzebuje narzędzi – należy rozwiercić otwór i przeciągnąć przez niego sznur butylowy nasączony klejem. Następnie należy napompować koło.
Wykorzystując do naprawienia zestaw chemiczny, należy napełnić oponę specjalnym uszczelniaczem i napompować ją.
Ważne! Po naprawie z pomocą zestawu chemicznego można kontynuować jazdę, ograniczając prędkość do 80 km/h. Naprawa pęknięcie w ogumieniu przy użyciu zestawu manualnego pozwala całkiem usprawnić koło, umożliwia również podróżowanie z prędkością autostradową.
Czy zawsze naprawa opony na miejscu jest możliwa?
Gwóźdź w oponie oznacza problem i konieczność naprawy ogumienia. Czy jednak zawsze można zrobić to samodzielnie, będąc w trasie? Niestety, niekiedy konieczne może okazać się wezwanie lawety. Kierowca może nie mieć w samochodzie zapasowego koła, zestawu naprawczego, ale może też nie mieć wystarczającego doświadczenia czy siły, by poradzić sobie z awarią.
W takiej sytuacji pozostaje skorzystanie z pomocy drogowej. Trzeba jednak pamiętać, że koszt lawety może być spory – zależy od odległości, jaką służby muszą pokonać. Fachowcy mogą pomóc na miejscu lub odtransportować pojazd do wulkanizatora. Na wypadek problemów z ogumieniem warto mieć wykupioną stosowną polisę, np. dodatek do OC, jakim jest ubezpieczenie opon. Uchroni ono przed wysokim kosztem holowania auta do warsztatu.
Gwóźdź w oponie – kiedy naprawa opony, a kiedy wymiana?
Uszkodzenie opony może zostać naprawione w zakładzie wulkanizacyjnym – czy będzie to jednak możliwe, zależy od kilku czynników:
- wielkości dziury;
- lokalizacji uszkodzenia;
- rodzaju uszkodzenia.
Fachowiec sprawdzi przy okazji stan bieżnika i oceni, czy opona nie wymaga już wymiany. Czasem gwóźdź w oponie staje się dobrym pretekstem, aby zadbać o ogumienie.
Jakie usterki nie kwalifikują do naprawy opon?
Dobry warsztat wulkanizatorski będzie w stanie stwierdzić, czy dana opona kwalifikuje się do naprawy, czy należy ją wymienić. Ze względów bezpieczeństwa wprowadzono szereg zasad dotyczących przywracania opon do sprawności.
Naprawa opony jest zabroniona, gdy gwóźdź uszkodził boczną ćwiartkę bieżnika lub ściany boczne opony. Druga naprawa również jest niezgodna z przepisami – przy kolejnym uszkodzeniu należy oponę bezwzględnie wymienić. Naprawy opon nie przeprowadza się również:
- gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm;
- jeśli guma jest zużyta, ma obniżoną jakość;
- gdy kordy są odsłonięte;
- w przypadku, gdy widoczne są ślady wcześniejszych, nieprawidłowo przeprowadzonych napraw;
- jeśli opona ma wysoki indeks prędkości (ponad 240 km/h).
We wszystkich tych przypadkach zaleca się zakupić nową oponę.
Kiedy można naprawić oponę?
Niekiedy naprawa opony jest możliwa. Załatane mogą zostać dziury o średnicy nie większej niż 5 mm. Najczęściej są to uszkodzenia, do których doszło na skutek najechania na ostry i podłużny przedmiot jak gwóźdź lub pręt.
Pamiętaj! Jeśli na ściance bocznej opony pojawią się niewielkie wgłębienia, ślady przypominające otarcia lub dojdzie do wyząbkowania bieżnika, nie ma konieczności wymiany ogumienia. W razie wątpliwości warto skonsultować się z wulkanizatorem.
Wymienić oponę czy raczej naprawić? Zawsze dobrze jest zapytać fachowca, ponieważ stawką jest bezpieczeństwo podróżujących.
Gwóźdź w oponie – cena naprawy opon
Koszt naprawy opony zależy od zakresu wykonanych prac i cennika danego zakładu. Zazwyczaj jest to kwota od 30 do 70 zł za oponę. Jeśli przy przebitej oponie trzeba popracować dłużej, widoczne są uszkodzenia o średnicy większej niż 6 mm, pojawi się wybrzuszenie czy naruszenia osnowy, a specjalista zdecyduje o naprawie, cena może wzrosnąć.
Standardowe łatanie opony to usługa trwająca około 15 do 30 minut.
Gwóźdź w oponie a ubezpieczenie
Uszkodzenie opony może przytrafić się każdemu, niezależnie od tego, jak bardzo będzie uważać. Przebicie można naprawić samodzielnie, jednak nie zawsze jest to możliwe. Zdarza się, że kierowca jest zmuszony wezwać lawetę, co oznacza spory wydatek. Jak ograniczyć koszty? Rozwiązaniem jest dodatkowe ubezpieczenie samochodu. Wielu kierowców decyduje się na dokupienie do obowiązkowego OC dodatkowej polisy autocasco lub assistance, które przydają się w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń.
Ważne! Jeśli nie masz w samochodzie zestawu naprawczego lub koła zapasowego, ubezpieczyciel nie zorganizuje pomocy na miejscu, a odholuje auto do warsztatu.
Czy warto wykupić ubezpieczenie opon?
Ubezpieczenie opon jest najczęściej dodatkiem do polisy OC lub AC – można je kupić za niewielką dopłatą lub w pakiecie. Kierowca musi pamiętać, że najczęściej obejmuje ono ochroną jedynie zdarzenia, do których doszło na terenie Polski. Osoby decydujące się na skorzystanie z ubezpieczenia opon, mogą liczyć na organizację i pokrycie kosztów naprawy lub wymiany ogumienia na miejscu zdarzenia, a także holowanie i naprawę w warsztacie.
W ramach pomocy kierowca może otrzymać wsparcie informacyjne – dane zakładów wulkanizacyjnych, sklepów z oponami. Warto jednak zwracać uwagę na limity zapisane w OWU, ponieważ z proponowanych usług nie można korzystać bez ograniczeń.
Ubezpieczenie opon daje kierowcy gwarancję, że w razie kłopotów w trasie, otrzyma niezbędną pomoc i będzie mógł kontynuować podróż.
O czym pamiętać, decydując się na ubezpieczenie opon?
Wybierając ubezpieczenie opon, warto zwrócić uwagę na wyłączenia odpowiedzialności towarzystwa, które zostają zapisane w OWU. Bywają bowiem sytuacje, w których kierowca nie będzie mógł liczyć na pomoc ubezpieczyciela. Najczęściej dzieje się tak, gdy do uszkodzenia opony doszło na skutek niedbalstwa lub eksploatacji niezgodnej z zaleceniami producenta. Towarzystwo nie udzieli wsparcia, jeśli:
- do uszkodzenia opony doszło podczas jazdy po nieutwardzonej nawierzchni;
- uszkodzona została opona w pojeździe niedopuszczonym do ruchu lub nieposiadającym ważnych badań technicznych;
- do awarii ogumienia doszło, gdy kierowcą była osoba znajdująca się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających;
- po awarii kierowca nie zgłosił zdarzenia do ubezpieczyciela, a samodzielnie zorganizował pomoc drogową.
Pamiętaj! Przypadków, w których ubezpieczenie opon nie zadziała może być więcej. Wszystkie zostają wyszczególnione przez ubezpieczyciela w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, które każdy kupujący polisę powinien dokładnie przeczytać.
Ile kosztuje ubezpieczenie opon?
Ubezpieczenie opon to koszt zaledwie kilkunastu złotych. Jest ono sprzedawane jako dodatek do autocasco lub OC, dlatego kierowca musi przyjrzeć się cenie całego pakietu. W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC zakres ochrony jest zawsze taki sam, zatem kupujący może sugerować się ceną. Inaczej wygląda jednak kwestia zakupu autocasco, którego koszt zależy od zakresu ochrony – im jest on większy, tym więcej zapłaci kierowca.
Jeśli szukasz pakietu ubezpieczeń, sprawdź oferty wielu towarzystw. Możesz to zrobić szybko i bez wychodzenia z domu, korzystając z kalkulatora internetowego OC i AC. Dzięki porównywarce poznasz propozycje najbardziej znanych TU, wybierzesz dopasowany do potrzeb pakiet, a nawet dokonasz zakupu.
Sprawdziliśmy, ile za ubezpieczenie zapłaci 35-letni kierowca Toyoty Verso z 2017 roku.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 1700,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 2332,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 1245,51 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 1462,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 1803,35 zł rata od 0 zł | |
1700,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
2332,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1245,51 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1462,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1803,35 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Kalkulacja ważna na dzień 20.11.2024
Jak dbać o opony?
Jazda ze zniszczonymi, czy uszkodzonymi oponami jest niebezpieczna, dlatego każdy kierowca powinien zadbać o stan ogumienia. Jak może to zrobić?
- Regularnie sprawdzaj bieżnik opony – jego minimalna, dopuszczalna przez prawo głębokość to 1,6 mm.
- Sprawdzaj ciśnienie w oponach co miesiąc i przed każdą dłuższą podróżą.
- Pamiętaj o okresowym wyważaniu kół – szczególnie po wymianie ogumienia.
- Zadbaj o prawidłową zbieżność i geometrię kół.
- Właściwie przechowuj opony – w miejscu suchym, osłoniętym przed działaniem słońca, złymi warunkami pogodowymi.
- Naprawy opon konsultuj ze specjalistą – nie zawsze jest wskazane łatanie opony, w wielu przypadkach należy wymienić ją na nową.
- Pamiętaj o maksymalnym okresie użytkowania opon – nie korzystaj z nich dłużej niż 10 lat.
Prawidłowa konserwacja i eksploatacja z całą pewnością sprawią, że opony dłużej będą w dobrym stanie. To z kolei wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa podróżujących i innych uczestników ruchu drogowego. Każde uszkodzenie opony powinno być jak najszybciej naprawione, a jeśli to niemożliwe, kierowca powinien wymienić ją na nową. Aby otrzymać wsparcie w razie problemów, warto zadbać o dobrze dopasowane ubezpieczenie komunikacyjne.
- Gwóźdź w oponie to częsta przyczyna uszkodzenia ogumienia.
- Kierowca może naprawić oponę samodzielnie, korzystając z zestawu naprawczego, użyć koła zapasowego lub wezwać pomoc drogową.
- Nie każde uszkodzenie da się naprawić, w niektórych przypadkach konieczna jest wymiana opony na nową.
- W przypadku problemów z oponami pomocne może okazać się dodatkowe ubezpieczenie – polisa typu assistance będąca dodatkiem do OC lub AC.
- W ramach ubezpieczenia opon kierowca otrzyma wsparcie w postaci naprawy na miejscu lub holowania do warsztatu.
- Kupując ubezpieczenie opon, warto zwrócić szczególną uwagę na zakres terytorialny oraz limit usług.
FAQ
-
Czy każde uszkodzenie opony da się naprawić?
Niestety, naprawa opon nie zawsze jest możliwa. Bywają sytuacje, w których konieczna jest ich wymiana na nowe. Wszystko zależy od tego, jaki jest stan ogumienia, jakiego rodzaju są to uszkodzenia. Nie przeprowadza się naprawy, jeśli gwóźdź uszkodził boczną ćwiartkę bieżnika lub ściany boczne opony. Dyskwalifikuje również zbyt płytki bieżnik czy bardzo zły stan gumy. Trzeba pamiętać, że naprawa ma pozwolić na dalsze bezpieczne użytkowanie opony, dlatego specjaliści nie zawsze się na nią decydują.
-
Co zrobić, gdy zauważę gwóźdź w oponie?
Jeśli zauważysz gwóźdź, a jesteś w trasie, musisz naprawić oponę lub wymienić koło. Możesz to zrobić samodzielnie, możesz też wezwać pomoc drogową (dobrze, jeśli masz odpowiednie ubezpieczenie). Jeżeli zauważysz gwóźdź w oponie, a nie jesteś aktualnie w podróży, możesz odstawić samochód do wulkanizatora, który zajmie się naprawą uszkodzenia. Co ważne, nie próbuj samodzielnie usunąć ciała obcego – możesz tylko pogorszyć stan opony.
-
Na jaką pomoc mogę liczyć, gdy mam ubezpieczenie opon?
Kierowca może liczyć na naprawę ogumienia na miejscu lub odstawienie i naprawę w warsztacie. Wariant rozszerzony może też gwarantować samochód zastępczy na czas niedostępności auta.
-
Jakie ubezpieczenie pomoże w razie awarii ogumienia?
W takiej sytuacji zadziała dodatek do OC lub AC, czyli ubezpieczenie opon. Kierowca może też skorzystać z polisy assistance. Warto jednak upewnić się, jaki dokładnie jest zakres polisy, jakie są limity holowania, usług, a także zakres terytorialny. Ubezpieczenie opon może działać jedynie na terenie Polski, a standardowe ASS także za granicą.