Polscy kierowcy chętnie kupują samochody sprowadzane z Niemiec – są one atrakcyjne nie tylko ze względu na stan techniczny, ale i cenę. Co więcej, bogata oferta niemieckiego rynku sprawia, że jest w czym wybierać. Auto można kupić, korzystając z usług pośredników lub samodzielnie. Gdy już staniesz się szczęśliwym posiadaczem nowego samochodu, musisz dopełnić kilku formalności. Jakich? Podpowiadamy, o czym nie możesz zapomnieć.
- Kupno samochodu z Niemiec – jakie masz możliwości?
- Jak przygotować się do rejestracji samochodu w Polsce?
- Rejestracja w wydziale komunikacji
- Ile kosztuje rejestracja samochodu z Niemiec?
- Brak rejestracji – konsekwencje
- Gdzie kupić ubezpieczenie dla auta z Niemiec?
- FAQ – najczęściej zadawane pytania o kupno auta na niemieckich tablicach
Kupiłem auto na niemieckich blachach – co dalej? Czy mogę legalnie poruszać się nim po polskich drogach? Takie pytania wciąż padają z ust świeżo upieczonych właścicieli niemieckich pojazdów. Muszą oni pamiętać, że zagraniczne tablice rejestracyjne trzeba będzie wymienić – kierowcę czeka więc wizyta w wydziale komunikacji, a wcześniej przygotowanie niezbędnej dokumentacji. Cała procedura nie jest ani skomplikowana, ani czasochłonna, trzeba jednak wiedzieć, jak krok po kroku przez nią przejść. Po przeczytaniu naszego artykułu nie będziesz mieć żadnych wątpliwości.
Kupno samochodu z Niemiec – jakie masz możliwości?
To, jak będzie wyglądała procedura sprowadzenia auta z Niemiec, zależy od tego, czy zdecydujesz się przyjechać zakupionym samochodem do kraju samodzielnie, czy też skorzystasz z lawety. Dlaczego ma to tak duże znaczenie? Przeanalizujmy kilka przypadków.
Kupno samochodu wyrejestrowanego
Najczęściej auta przeznaczone na sprzedaż są już przez właściciela wyrejestrowane – dzięki temu nie muszą oni ponosić kosztów ubezpieczenia czy przeprowadzania przeglądów technicznych. Jeśli trafi Ci się takie auto, możesz zorganizować lawetę i przewieźć na niej zakupiony pojazd do Polski, gdzie będziesz musiał go zarejestrować.
Możesz też przyjechać do kraju takim samochodem, jednak wcześniej będziesz musiał go zarejestrować czasowo w Niemczech, udając się do lokalnego wydziału komunikacji (Zulassungstelle). Po złożeniu wniosku i wymaganych dokumentów, otrzymasz pięciodniowe tablice rejestracyjne (z żółtym paskiem) lub tablice wywozowe, celne, eksportowe (z czerwonym paskiem).
Pamiętaj! Tablice wywozowe będą Ci potrzebne, jeśli zamierzasz pozostać w Niemczech dłużej niż 5 dni. Są one ważne od 9 dni do roku.
Co ważne, samochód, którym zamierzasz podróżować do Polski, musi mieć ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC – do czasowego zarejestrowania auta niezbędna będzie krótkoterminowa polisa eVB.
Sprowadzenie auta zarejestrowanego w Niemczech
Może się zdarzyć, że samochód, który wybrałeś, jest wciąż zarejestrowany. Oczywiście możesz kupić taki pojazd i wrócić nim do kraju. Pamiętaj jednak, że po powrocie może być trudno przeprowadzić wyrejestrowanie auta.
Ważne! Aby samochód mógł być zarejestrowany w Polsce, musi zostać wyrejestrowany w Niemczech.
Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem będzie więc wspólna wyprawa sprzedającego i kupującego do niemieckiego urzędu, wyrejestrowanie auta i czasowe zarejestrowanie na nowego właściciela.
Jak przygotować się do rejestracji samochodu w Polsce?
Gdy już sprowadzisz nowo zakupiony samochód do kraju, musisz postarać się o polskie tablice rejestracyjne – krótko mówiąc, czeka Cię wizyta w wydziale komunikacji. Zanim jednak wybierzesz się zarejestrować samochód, musisz przygotować niezbędne dokumenty. Pierwszym krokiem będzie zapłata podatku akcyzowego. Potwierdzenie uiszczenia opłaty musisz przedstawić w urzędzie.
Opłacenie podatku akcyzowego
Kupujący samochód musi rozliczyć się z urzędem skarbowym. Jeśli kupujesz auto w Polsce, płacisz podatek PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych) w wysokości 2% wartości rynkowej pojazdu. Jeśli sprowadzasz samochód z zagranicy, opłacasz akcyzę.
Ważne! Wysokość podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika i wartości samochodu. Nie jest więc stawką odgórnie ustaloną.
Na zapłatę podatku akcyzowego właściciel samochodu ma 30 dni od momentu przekroczenia granicy. Najpóźniej musi to zrobić w dniu rejestracji auta.
Ile wynosi podatek akcyzowy?
- 18,6% – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3;
- 3,1% – dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3;
- 9,3% – dla klasycznych hybryd (HEV), miękkich hybryd (MHEV) i plug-in (PHEV) z silnikiem spalinowym o pojemności od 2001 do 3500 cm3;
- 1,55% – dla klasycznych i miękkich hybryd z silnikiem spalinowym o pojemności do 2000 cm3.
Właściciele hybryd typu plug-in o pojemności silnika do 2000 cm3, a także aut w pełni elektrycznych i napełnianych wodorem nie muszą opłacać podatku akcyzowego. Choć na uregulowanie należności kierowca ma 30 dni, wcześniej powinien złożyć deklarację AKC-US. Czas na dopełnienie formalności to 14 dni. Deklarację podatkową można złożyć online lub osobiście, z kolei podatek opłacić przelewem elektronicznym lub tradycyjnym przelewem pocztowym.
Stefania Stuglik, ekspert w ubezpieczamy-auto.pl
Ważne! Akcyzę należy wpłacić na konto Urzędu Skarbowego w Nowym Targu (ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ), na rachunek bankowy nr 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000.
Bez przeglądu technicznego ani rusz!
Najczęściej auto sprowadzone z Niemiec ma ważne badanie techniczne, czyli TUV, Technischer Überwachungsverein. Właściciel powinien jednak udać się do Stacji Kontroli Pojazdów, aby przeprowadzić przegląd uzupełniający. Czy to zawsze konieczne?
Warto skontaktować się w wydziałem komunikacji i dopytać, czy takie uzupełniające badanie jest niezbędne. Nie zawsze przegląd niemiecki będzie honorowany przez polski urząd. Standardowe badanie techniczne samochodu osobowego to koszt 98 zł. Może się zdarzyć, że zapłacisz mniej, jeśli będzie to tylko przegląd uzupełniający.
Aby zarejestrować pojazd, potrzebne Ci ważne badanie techniczne, dlatego nie możesz pominąć tego etapu przygotowań.
Tłumaczenie dokumentów z Niemiec
Zanim udasz się o wydziału komunikacji, by zarejestrować nowo nabyty samochód, musisz przetłumaczyć wszystkie niemieckie dokumenty. Nie możesz zrobić tego sam, konieczna będzie pomoc tłumacza przysięgłego. Za tłumaczenie zapłacisz ok. 100-200 zł.
Jakie dokumenty powinny być przetłumaczone?
- Umowa kupna-sprzedaży, jeżeli nie została sporządzona w dwóch wersach językowych;
- dowód rejestracyjny, jeśli są w nim dodatkowe informacje, adnotacje.
Pamiętaj! Nie musisz tłumaczyć dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu sprowadzonego z Unii Europejskiej, jeśli nie ma w nim dodatkowych adnotacji czy pieczątek.
Ubezpieczenie OC
Przed rejestracją samochodu sprowadzonego z Niemiec musisz też wykupić ubezpieczenie OC – jest to obowiązkowa polisa komunikacyjna dla każdego pojazdu mechanicznego (mówi o tym Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych). Bez ważnego OC nie tylko nie zarejestrujesz samochodu, ale zapłacisz karę.
Wysokość kary za brak OC uzależniona jest od rodzaju pojazdu oraz długości okresu, przez który był on pozbawiony ochrony. W 2025 roku kierowca może zapłacić nawet 9330 zł.
Ubezpieczenie OC chroni kierowcę przed odpowiedzialnością finansową za spowodowane zdarzenia – jeśli doprowadzi do kolizji, koszt likwidacji szkód poniesie towarzystwo ubezpieczeniowe. Polisa ta jest obowiązkowa, a za przerwę w ochronie grozi wysoka kara. Co więcej, jeśli kierowca będzie sprawcą zdarzenia, a jego auto nie będzie miało ważnego OC, UFG wypłaci odszkodowanie, ale zwróci się do sprawcy o zwrot poniesionych wydatków (regres ubezpieczeniowy). Kierowca zapłaci nie tylko karę, ale będzie musiał oddać całą kwotę wypłaconą poszkodowanym.
Katarzyna Gaweł, ekspert w ubezpieczamy-auto.pl
Rejestracja w wydziale komunikacji
Przeszedłeś już przez najważniejsze formalności, możesz więc zebrać komplet dokumentów i udać się do wydziału komunikacji, by zarejestrować sprowadzony samochód. Przygotuj:
- dotychczasowy dowód rejestracyjny – jeśli to konieczne, przetłumaczony;
- umowę kupna-sprzedaży (dwujęzyczną wersję lub niemiecki dokument przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego na język polski);
- zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym;
- dowód opłacenia akcyzy;
- potwierdzenie wyrejestrowania samochodu w Niemczech;
- tablice rejestracyjne, jeżeli do Polski przyjechałeś samochodem na zagranicznych tablicach;
- dowód tożsamości do wglądu;
Na zarejestrowanie samochodu sprowadzonego z Niemiec masz 30 dni – to czas na skompletowanie wymaganych dokumentów, wykupienie ubezpieczenia i wniesienie opłat. Rejestracji dokonujesz w wydziale komunikacji właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania:
- starostwie powiatowym;
- urzędzie miasta, jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu;
- urzędzie dzielnicy, jeżeli jesteś mieszkańcem Warszawy.
Pamiętaj! Aby zarejestrować samochód musisz wypełnić stosowny wniosek – pobierzesz go ze strony urzędu komunikacji (możesz też uzyskać papierową wersję w urzędzie).
Jak wygląda wniosek o rejestrację pojazdu?
Niezależnie od tego, czy kupiłeś używany samochód w Polsce, czy sprowadziłeś go z Niemiec, wypełniasz ten sam wniosek o rejestrację pojazdu. Jakie informacje muszą się w nim znaleźć?
- Miejscowość, data wypełnienia wniosku;
- imię, nazwisko, adres właściciela;
- PESEL;
- nazwa organu rejestrującego i miejscowość;
- dane pojazdu – marka, model, numer VIN, rok produkcji, dotychczasowy numer rejestracyjny;
- lista załączników;
- oświadczenie o zgodności danych ze stanem faktycznym;
- podpis wnioskodawcy.
Konieczne może być podanie daty sprowadzenia pojazdu do Polski oraz daty jego nabycia.
Etapy rejestracji samochodu
Proces rejestracji samochodu składa się z dwóch etapów – rejestracji czasowej i właściwej. Na początek właściciel otrzymuje czasowe pozwolenie oraz tymczasowe tablice rejestracyjne, z których może korzystać przez 30 dni. W tym czasie urzędnicy przygotują właściwy dowód rejestracyjny oraz stałe tablice.
Rejestracja czasowa pozwala urzędnikom sprawdzić wszystkie otrzymane dokumenty, przygotować stały dowód rejestracyjny – może ona zostać wydłużona o kolejne 14 dni.
Pamiętaj! Złożenie niekompletnego wniosku skutkuje jego odrzuceniem – samochód nie zostanie zarejestrowany.
Ile kosztuje rejestracja samochodu z Niemiec?
Za zarejestrowanie samochodu musisz zapłacić – na ostateczny koszt składa się cena polisy OC, ewentualnego przeglądu technicznego, tłumaczenia dokumentów, opłaty akcyzy.
A jak wyglądają opłaty rejestracyjne?
Rodzaj opłaty | kwota |
Standardowe tablice rejestracyjne | 80 zł |
Indywidualne tablice rejestracyjne | 1000 zł |
Dowód rejestracyjny | 54 zł |
Pozwolenie czasowe | 13,50 zł |
Nalepka legalizacyjna | 12,50 zł |
Jeśli zawnioskujesz o standardowe tablice rejestracyjne, w urzędzie zapłacisz 160 zł, jeśli wybierzesz tablice indywidualne, koszt rejestracji wzrośnie do 1080 zł.
Brak rejestracji – konsekwencje
Właściciel ma obowiązek zarejestrować zakupiony samochód – rejestracja jest potwierdzeniem, że pojazd może zostać wprowadzony do ruchu, może przemieszczać się po drogach publicznych.
Co więcej, niedopełnienie obowiązku grozi karą finansową w wysokości 500-1000 zł (jeśli termin zostanie przekroczony o 180 dni).
Gdzie kupić ubezpieczenie dla auta z Niemiec?
Jak już wspomnieliśmy, jednym z obowiązków nabywcy samochodu jest wykupienie polis OC – może to być od razu całoroczna polisa lub ubezpieczenie OC krótkoterminowe, ważne 30 dni. Trzeba jednak pamiętać, że takie OC nie przedłuża się automatycznie, dlatego kierowca musi pilnować terminu, by w porę zakupić kolejną polisę.
Gdzie szukać atrakcyjnego ubezpieczenia? Możesz skorzystać z internetowego kalkulatora OC i AC, dzięki któremu porównasz propozycje wielu towarzystw – sprawdzisz wysokość składki OC, ale też pakietów ubezpieczeń (np. assistance, NNW, czy autocasco). Wystarczy podać najważniejsze informacje na temat pojazdu (model, markę, pojemność silnika, przebieg), a także kierowcy (miejsce zamieszkania, stan cywilny, dane dotyczące historii ubezpieczeniowej i doświadczenia).
Wybraną polisę można też zakupić online – szybko i wygodnie, bez wychodzenia z domu. Warto też pamiętać, że OC ma zawsze taki sam zakres ochrony, niezależnie od towarzystwa ubezpieczeniowego – możesz więc wybrać najtańszą ofertę.
Rejestracja samochodu z Niemiec przebiega podobnie do rejestracji auta zakupionego w Polsce. W każdym przypadku właściciel musi pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia, ważnym badaniu technicznym i przygotowaniu wniosku. Również opłaty rejestracyjne są takie same – nabywca samochodu z zagranicy musi jednak pamiętać o ewentualnym tłumaczeniu dokumentów i zapłacie podatku akcyzowego.
Warto wiedzieć:
- Na rejestrację samochodu sprowadzonego z Niemiec właściciel ma 30 dni.
- Kupno auta z Niemiec wymaga opłacenia podatku akcyzowego.
- Przed wizytą w wydziale komunikacji należy przeprowadzić badanie techniczne auta i wykupić polisę OC.
- Niekiedy wymagane jest tłumaczenie dokumentów przez tłumacza przysięgłego (np. umowy kupna-sprzedaży).
- Opłaty rejestracyjne dla samochodu sprowadzonego są identyczne jak dla auta kupionego w Polsce (160 lub 1080 zł).
Bibliografia
Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o kupno auta na niemieckich tablicach
-
Czy muszę osobiście stawić się w wydziale komunikacji, by zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec?
Nie. Istnieje inna możliwość – skorzystanie z pomocy pełnomocnika, który uda się do urzędu z kompletem dokumentów. Konieczne będzie przygotowanie pełnomocnictwa, w którym muszą znaleźć się dane upoważniającego i upoważnionego. Jeśli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny, nie trzeba wnosić opłaty – w przeciwnym razie opłata za pełnomocnictwo wynosi 17 zł.
-
Czy wniosek o rejestrację można złożyć online?
Tak, ale należy sprawdzić, czy dany urząd daje taką możliwość (ma elektroniczną skrzynkę podawczą). Warto sprawdzić to na jego stronie internetowej.
-
Czy ubezpieczenie OC można kupić po zarejestrowaniu samochodu?
Nie, auto musi być objęte ochroną w momencie rejestracji. OC trzeba wykupić najpóźniej w dniu rejestracji.
-
Czy zawsze trzeba płacić akcyzę od samochodu sprowadzonego z Niemiec?
Podatek akcyzowy opłaca się od samochodów sprowadzonych z zagranicy, jeśli nie były one wcześniej zarejestrowane na terenie Polski. Jego wysokość zależy od wartości pojazdu i pojemności silnika.