Kupujesz samochód od dealera lub handlarza? Bardzo prawdopodobne, że otrzymasz propozycję wykupienia dodatkowego ubezpieczenia od awarii samochodu. Sprawdzamy, jakie korzyści płyną z posiadania takiej polisy i ile ona kosztuje.

Jeszcze kilka lat temu ubezpieczenie od awarii samochodu (tzw. motogwarancja) było rzadko spotykane. Aktualnie osoby korzystające z ofert dealerów i komisów coraz częściej spotykają się z pytaniem, czy są zainteresowane ubezpieczeniem od awarii auta, którego zakup chcą sfinalizować. Pozostaje jednak pytanie, czy warto.

Czym jest gwarancja od awarii samochodu?

Gwarancja od awarii samochodu jest dodatkowym zabezpieczeniem, które można nabyć przy zakupie używanego pojazdu, ale też i nowego. Bywa zamiennie nazywane motogwarancją lub gwarancją na używane auto. Zakup gwarancji od awarii samochodu najczęściej oferują:

  • komisy,
  • dealerzy,
  • firmy leasingowe,
  • importerzy pojazdów,
  • banki.

Oznacza to, że na pewno nie kupisz takiego dodatkowego zabezpieczenia, jeśli nabywasz samochód od osoby prywatnej.

Gwarancja od awarii samochodu jest to nic innego, jak ubezpieczenie, które daje kierowcy pewność naprawy samochodu w przypadku awarii lub usterki, która objęta jest ochroną wynikającą z takiej polisy. Zakup używanego samochodu często wiąże się z dużym ryzykiem, że w niedalekiej przyszłości wystąpią niespodziewane problemy, nawet jeśli bardzo dobrze sprawdzisz samochód przed zakupem. Właśnie wtedy ochronę zapewni Ci gwarancja od awarii i uchroni przed kosztami, jakie musiałbyś ponieść, aby usunąć zdiagnozowaną usterkę.

Ważne! Pamiętaj, aby przed zakupem pojazdu zawsze sprawdzić jego historię, na przykład w rządowej bazie historiapojazdu.gov.pl. Masz wówczas pewność, że auto pochodzi z legalnego źródła, ale też dowiesz się, czy nie brało udziału w wypadku, o którym sprzedający nie napomknął.

Na jakie auta można kupić ubezpieczenie od awarii samochodu?

Ubezpieczenie od awarii samochodu sprzedawane jest przez firmy ubezpieczeniowe inaczej niż AC czy OC. Nie da się wykupić go samodzielnie, a oferty przygotowywane są dla konkretnych przedsiębiorców, którzy zajmują się kupnem-sprzedażą pojazdów. Każdy z ubezpieczycieli ma inne warunki udzielania polisy, co oznacza, że nie każdy pojazd będzie mógł być objęty taką ochroną. Tylko niektórzy ubezpieczyciele, jak firma Defend Insurance, oferują motogwarancję na pojazdy nowe; jest to jednak oferta, która ma formę przedłużenia gwarancji producenta, gdy ta się kończy.

Jakie obecnie istnieją ograniczenia, jeśli chodzi o dostępność motogwarancji? Oto kilka przykładów:

  • Autoprotect Polska – ubezpiecza pojazdy w wieku od 5 do 12 lat z przebiegiem do 150 000 km lub 250 000 km, zależnie od pakietu,
  • Get Help – oferuje cztery warianty, a w najszerszym ubezpieczane są auta do 7 lat i przebiegu do 150 000 km,
  • Moto Gwarancja – obejmuje pojazdy do 7 lat z przebiegiem do 220 000 km lub od 16 lat z przebiegiem 300 000 km,
  • Select Auto Wagas – gwarancja jest przeznaczona dla pojazdów w wieku do 10 lat z przebiegiem do 220 000 km,
  • VIP Gwarant Service – ubezpieczenie od awarii jest dostępne dla pojazdów o pojemności silnika do 4000 cm3, w wieku do 15 lat i przebiegu do 300 000 km.

Jak widać, rozpiętość jest spora, dlatego większość kupujących auta w komisie znajdzie ofertę dla siebie.

Jakie naprawy zrobisz w ramach motogwarancji?

To, co konkretnie obejmuje ubezpieczenie od awarii samochodu, zależy od konkretnego pakietu, długości jego trwania czy wieku pojazdu. Jednocześnie warto przed wyborem takiej oferty sprawdzić, jak usuwanie awarii działa w praktyce. Może się okazać, że konieczne jest jechanie do warsztatu położonego daleko od Twojego miejsca zamieszkania, co generuje dodatkowe koszty – a te nie są pokrywane przez ubezpieczyciela. Z tego powodu, przed podjęciem decyzji o wyborze motogwarancji, przeanalizuj OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Przyjrzyjmy się szczegółom oferty kilku firm.

Autoprotect Polska

W ramach pakietu Autoprotect Warranty dostępne są trzy pakiety:

  • Bronze – dla pojazdów do 12 lat z sumą ubezpieczenia 6 000 zł,
  • Silver – dla pojazdów do 10 lat z sumą ubezpieczenia 10 000 zł,
  • Gold – dla pojazdów do 5 lat z sumą ubezpieczenia 15 000 lub wartości rynkowej, przy czym nie większą niż 10 000 zł na szkodę.

W każdym z przypadków maksymalny przebieg pojazdu to 250 000 km. Wszystkie pakiety działają na terenie Polski, a także Unii Europejskiej i krajów EFTA. Możesz wybrać ofertę na okres: 3, 6, 12, 24 lub 36 miesięcy. Podstawową różnicą są części, które są objęte naprawą w ramach polisy.

Zakres napraw w ofercie Autoprotect Polska
BronzeSilver Gold
SilnikTak, oprócz:
– rolek mechanizmu krzywkowego,
– napędu rozdzielacza zapłonu,
– chłodnicy oleju,
śrub mocujących głowice cylindrów.
W całościW całości
Mechaniczna skrzynia biegówTak, oprócz przekładni rozdzielaczaW całościW całości
Automatyczna skrzynia biegówTak, oprócz:
– przekładni hydrokinetycznej,
– bloków zaworów hydraulicznych,
– modulatora,
– tarczy sprzęglającej,
– przekładni rozdzielacza.
Tak, oprócz:
– tarczy sprzęglającej,
– przekładni rozdzielacza.
W całości
Bezstopniowa skrzynia biegówW całościW całościW całości
Wał napędowyW całościW całości
ZawieszenieW całościW całości
Układ elektrycznyTylko:
– rozrusznik oraz elektromagnes wraz z mechanizmem sprzęglającym i kółkiem napędowym,
– alternator.
W całości
Układ kierowniczyTak, oprócz:
– obudowy przekładni kierowniczej,
– mechanizmu zębatkowego.
W całości
SprzęgłoW całości
Układ paliwowyW całości
Paski napędu rozrząduW całości
Mechanizm różnicowyW całościW całościW całości
Przekładnia hydrokinetycznaW całościW całościW całości
Koła napędowe przednieTak, oprócz łożysk przednich kół napędowychW całości
Napęd tylnyTylko półosie napędoweW całości
Układ chłodzenia silnikaTylko pompa cieczy chłodzącejW całości
Układ hamulcowyTak, bez przedniego zacisku hamulcowegoW całości
Źródło: https://www.autoprotect.com.pl/produkty/autoprotect-warranty. Aktualne na dzień 18.09.2025

Firma prowadzi również program Autoprotect Warranty Premium, przeznaczony dla posiadaczy nowych samochodów, które mają jeszcze gwarancję producenta.

Get Help

Gwarancje Get Help występują w czterech wariantach, które różnią się m.in. sumą gwarancyjną czy zakresem ochrony. Oto krótkie porównanie.

Oferta motogwarancji firmy Get Help
ClassicOptimumGrandMaster
Suma gwarancyjna5 000 zł20 000 zł30 000 zł40 000 zł
ZakresPodstawowa ochrona silnika i skrzyni biegówOchrona dla aut z silnikiem benzynowymOchrona 100% usterek mechanicznychOchrona 100% usterek mechanicznych
Liczba chronionych elementów31, w tym silnik, manualna skrzynia biegów, obudowy130, w tym układy chłodzenia, hamulcowy, napędowy, kierowniczy, zapłonowy181, w tym układy hybrydowy, paliwowy, doładowania, ogrzewania i klimatyzacji235, w tym układy oczyszczania spalin, elektryczny, elektroniczny
Zakres procentowy awarii mechanicznych w ramach polisy28%67%100%100%
Dodatkowe udogodnieniaSamochód zastępczySamochód zastępczy i ochrona układu elektrycznego i elektronicznego, a także systemów komfortowych, bezpieczeństwa, multimediów i nawigacji
Źródło: https://gethelp.pl/nasze-gwarancje/ Aktualne na dzień 18.09.2025

Zależnie od wybranej ochrony różnią się również kwoty, które należy opłacić za dodatkową polisę.

Ile kosztuje gwarancja od awarii samochodu?

Zakup nowego lub używanego samochodu zawsze wiąże się z kosztami – kierowca musi zakupić ubezpieczenie OC/AC, uiścić podatek oraz ponieść koszty rejestracji samochodu. Z tej prostej przyczyny cena dodatkowej ochrony ma znaczenie. Ile trzeba zapłacić za ubezpieczenie od awarii samochodu?

Cena zaproponowana kupującemu pojazd zawsze zależy od kilku czynników. Są to przede wszystkim okres ochrony (najczęściej od 3 do 12 miesięcy, choć bywa też dłuższy), suma ubezpieczenia i liczba części objętych ewentualną naprawą w razie awarii. Wszystkie te informacje znajdziesz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), z którymi koniecznie trzeba się zapoznać jeszcze przed podpisaniem umowy. Na przykład firma Get Help ceny ustala indywidualnie dla każdego klienta, przez co nie posiada nawet przykładowego cennika.

Można jednak ceny podejrzeć u niektórych firm, na przykład Get Help. Na stronie internetowej zawarty jest cennik ze składkami rocznymi, które wynoszą:

  • 1 000 zł dla wariantu Classic,
  • 1 495 zł dla wariantu Optimum,
  • 1 995 zł dla wariantu Grand,
  • 2 995 zł dla wariantu Master.

Jak widać, rozbieżność cenowa jest spora, ale podobnie wygląda kwestia zakresu ochrony.

Zobacz również:
Sprawdzenie ubezpieczenia OC
Wypowiedzenie OC – krok po kroku

Gwarancja od awarii a odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową

Od gwarancji od awarii wyraźnie należy odróżnić odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Jeżeli kupujący jest osobą fizyczną i nabywa rzecz od przedsiębiorcy (w tym przypadku dealera lub komisu samochodowego), to przysługuje mu szczególna ochrona, czyli tzw. rękojmia. Sprowadza się ona do tego, że sprzedawca będzie odpowiadał wobec swojego klienta wówczas, gdy sprzedany przez niego samochód nie będzie zgodny z umową.

Przykład:

Pan Jan kupił samochód z komisu. Został poinformowany, że pojazd ma odnowiony silnik i zużywa 5.8 l paliwa na 100 km w warunkach jazdy po małym mieście. Pan Jan zdecydował się na zakup, bo szukał samochodu, który jest oszczędny i sprawdzi się w dojazdach do pracy, oddalonej od miejsca zamieszkania o 30 km. Podczas użytkowania okazało się, że samochód pali prawie 7.8 l paliwa na 100 km, co naraziło pana Jana na straty finansowe. Jest to podstawą do skorzystania z prawa do rękojmi. Pan Jan może oczekiwać zwrotu środków za część ceny, czyli jej obniżenia, jak również regeneracji silnika, jeśli w warsztacie okaże się, że w rzeczywistości nie była ona wykonana lub występuje jakaś usterka.

Gwarancja od awarii samochodu w żaden sposób nie wyklucza rękojmi, czyli odpowiedzialności, jaką ponosi sprzedawca samochodu wobec kupującego. W jakich sytuacjach zastosowanie ma odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową? Z rękojmi możesz skorzystać w momencie kiedy spostrzegłeś, że zakupiony samochód posiada wadę o której w czasie sprzedaży, sprzedawca Cię nie poinformował. W takim przypadku masz prawo do:

  • odstąpienia od umowy,
  • żądania obniżenia ceny,
  • żądania wymiany rzeczy na pozbawioną wad, jednak w przypadku samochodu używanego nie ma możliwości wymiany na inny samochód, tylko naprawy wady na koszt sprzedawcy.

Ważne jest to, że komis czy inna firma sprzedająca samochody nie może w żadnym wypadku odmówić lub ograniczyć rękojmi z tytułu sprzedaży samochodu.

Assistance w podróży – co to jest i czym różni się od gwarancji od awarii samochodu?

Na właścicieli samochodów czeka wiele dodatkowych, dobrowolnych ubezpieczeń. Jednym z nich jest ubezpieczenie assistance w podróży. W zależności od firmy ubezpieczeniowej w jego ramach ubezpieczony może liczyć na:

  • odholowanie pojazdu do warsztatu samochodowego lub na parking,
  • dowiezienie paliwa,
  • zakwaterowanie w hotelu na koszt ubezpieczyciela,
  • pomoc tłumacza i prawnika.

Assistance w podróży nie obejmuje naprawy pojazdu – za nią właściciel pojazdu będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni, chyba że wykupi dodatkowe pakiety w ramach ubezpieczenia AC lub posiada motogwarancję. Ubezpieczenie assistance może wydawać się podobne do gwarancji od awarii, ale to  coś zupełnie innego – produkty te mogą się natomiast uzupełniać.

MOTOGWARANCJAUBEZPIECZENIE ASSISTANCE
W ramach ubezpieczenia samochód zostanie naprawiony w warsztacie partnerskim oraz zostaną pokryte koszty za holowanie, naprawę i części.W tej opcji zostanie udzielona pomoc kierowcy na miejscu awarii lub nastąpi odholowanie do najbliższego warsztatu. Jednak koszty za naprawę i części kierowca poniesie sam.
Zapewnia pomoc w przypadku awarii określonego podzespołu samochodu np. silnika, skrzyni biegów itp.Zapewnia pomoc tylko na drodze czyli w miejscu awarii (np. drobna naprawa ) oraz odholowanie do warsztatu
Składa wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych rocznie, zależnie od wariantuCzęsto OC zawiera zwykły pakiet, natomiast bardziej rozszerzony kosztuje do 100 zł rocznie.
Istnieje możliwość dokupienia dodatkowo usługi assistance.W ramach pakietu oferowana jest: pomoc prawna, tłumacz lub pomoc medyczna.
Oferty gwarancji od awarii posiadają wyłącznie komisy, firmy leasingowe czy banki.Ofertę assistance można dokupić w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym zarówno stacjonarnie, jak i przez Internet.

Kierowca, który zakupi ubezpieczenie od awarii samochodu, powinien zorientować się, czy ubezpieczenia assistance w podróży nie otrzyma w pakiecie, ponieważ niektóre firmy proponują takie połączenie.

Jeżeli elementy ubezpieczenia assistance w motogwarancji są dodatkowo płatne, na przykład w ramach wyższego pakietu, sprawdź najpierw, co obejmuje wybrana przez Ciebie oferta OC. Może się okazać, że w polisie OC ubezpieczyciel zaproponował część pakietu assistance, na przykład samochód zastępczy – mówi Katarzyna Gaweł, specjalistka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych.

Jakie korzyści wynikają z zakupu gwarancji na samochód?

Zakup gwarancji od awarii na samochód może przynieść wiele korzyści dla kierowcy. Jedną z najważniejszych jest pewność pokrycia kosztów naprawy w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych problemów technicznych. Dzięki temu jako kierowca nie musisz się martwić o wysokie koszty naprawy, które mogą znacznie obciążyć Twój budżet.

Ponadto gwarancja od awarii może zapewnić również pomoc drogową w przypadku zepsucia się samochodu w trakcie podróży. Taka pomoc obejmuje holowanie samochodu do warsztatu partnerskiego, zapewnienie samochodu zastępczego oraz co najważniejsze naprawę samochodu, za którą zapłaci ubezpieczyciel. Zakup gwarancji od awarii da Ci spokój i poczucie bezpieczeństwa. Będziesz chroniony przed nieprzewidzianymi awariami i wysokimi kosztami naprawy oraz mieć świadomość, że możesz liczyć na pomoc w każdej chwili.

Znajdź najlepsze OC/AC w Kalkulatorze ubezpieczeń samochodowych!

Podsumowanie

  • Gwarancja od awarii samochodu to dobrowolne ubezpieczenie, z którego pokrywane są koszty naprawy pojazdu.
  • Motogwarancja jest dostępna przede wszystkim dla samochodów używanych sprzedawanych w komisach czy u dealerów.
  • Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują również gwarancję od awarii samochodu przeznaczoną dla pojazdów nowych, którym kończy się gwarancja producenta.
  • Ubezpieczyciel określa zwykle maksymalny wiek pojazdu oraz jego przebieg – tylko auta spełniające wymogi mogą być ubezpieczone od awarii.
  • Zakres ochrony zależy od wybranego pakietu – firmy oferują pakiety podstawowe i rozszerzone.
  • Gwarancji od awarii auta nie należy mylić z odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową i assistance w podróży.

Bibliografia

  • https://gethelp.pl/nasze-gwarancje/
  • https://www.autoprotect.com.pl/produkty/autoprotect-warranty

FAQ - najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie od awarii samochodu

  1. Czy Assistance obejmuje awarię silnika?

    Nie, ubezpieczenie assistance stanowi pomoc przy awariach, ale nie obejmuje ono pokrycia kosztów naprawy. Zazwyczaj w ofercie assistance znajduje się na przykład holowanie do najbliższego warsztatu, samochód zastępczy czy zakwaterowanie dla kierowcy i pasażerów. Awarię silnika możesz naprawić na podstawie motogwarancji lub AC, o ile polisa obejmuje takie zdarzenia.

  2. Czy każdy komis lub firma sprzedająca samochody posiada w ofercie gwarancję od awarii samochodu?

    Zazwyczaj każdy komis lub firma sprzedająca samochody posiada w swojej ofercie gwarancję od awarii pojazdu. Zależy to jednak od polityki i strategii każdej konkretnej firmy. Wielu sprzedawców samochodów używanych oferuje taką gwarancję, aby zachęcić klientów do kupna samochodu u nich.

  3. Czy zawsze przy kupnie używanego samochodu z komisu lub leasingu muszę wykupić gwarancję od awarii samochodu?

    Nie. Decyzja o zakupie takiego ubezpieczenia należy do Ciebie. Gwarancja od awarii samochodu jest opcjonalną usługą, którą możesz dokupić za dodatkową opłatą lub nie. Sprzedawca nie ma prawa zmusić Cię do zakupu takiego ubezpieczenia, jeśli tego nie chcesz.

  4. Czy z gwarancji od awarii samochodu mogę korzystać tylko na terenie Polski?

    W przypadku gwarancji od awarii samochodu, zazwyczaj istnieje możliwość skorzystania z niej zarówno w Polsce, jak i za granicą, ale tylko w Europie. Oznacza, że jeśli jesteś w Polsce i Twój samochód ulegnie awarii, to zawsze możesz skorzystać z gwarancji, aby pokryć koszty naprawy. Również jeśli masz plan podróżowania za granicę, gwarancja wciąż może być ważna, pod warunkiem, że ubezpieczyciel udostępnia taką opcję. Warto jednak przeczytać dokładnie warunki gwarancji przed podróżą, aby upewnić się, że obejmuje ona również awarie za granicą.

  5. Czy można ubezpieczyć samochód od awarii?

    Tak, jest to możliwe w dwóch formach. Przede wszystkim kierowca samodzielnie, na przykład poprzez porównywarkę internetową, może wykupić dla pojazdu polisę AC. W jej ramach pokrywana jest naprawa pojazdów. Drugą opcją, dostępną dla osób kupujących samochody w komisach, ale również właścicieli pojazdów nowych na końcu gwarancji producenta, jest motogwarancja. Zależnie od pakietu, obejmuje ona naprawę różnych awarii.

redakcja

Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny