Kupujesz samochód od dealera lub handlarza? Bardzo prawdopodobne, że otrzymasz propozycję wykupienia dodatkowego ubezpieczenia od awarii samochodu. Sprawdzamy, jakie korzyści płyną z posiadania takiej polisy i ile ona kosztuje.

Jeszcze kilka lat temu ubezpieczenie od awarii samochodu (tzw. motogwarancja) było rzadko spotykane. Aktualnie osoby korzystające z ofert dealerów i komisów coraz częściej spotykają się z pytaniem, czy są zainteresowane ubezpieczeniem od awarii auta, którego zakup chcą sfinalizować. Pozostaje jednak pytanie, czy warto.

Czym jest gwarancja od awarii samochodu?

Gwarancja od awarii samochodu jest dodatkowym zabezpieczeniem, które można nabyć przy zakupie używanego pojazdu, ale też i nowego. Zakup gwarancji od awarii samochodu najczęściej oferują:

  • komisy,
  • dealerzy,
  • firmy leasingowe,
  • importerzy pojazdów,
  • banki.

Pamiętaj, że takiej gwarancji na pewno nie udzielają prywatni sprzedawcy.

Gwarancja od awarii samochodu jest to nic innego, jak ubezpieczenie, które daje kierowcy pewność naprawy samochodu w przypadku awarii lub usterki, która objęta jest ochroną wynikającą z takiej polisy. Zakup używanego samochodu często wiąże się z dużym ryzykiem, że w niedalekiej przyszłości wystąpią niespodziewane problemy, nawet jeśli bardzo dobrze sprawdzisz samochód przed zakupem. Właśnie wtedy ochronę zapewni Ci gwarancja od awarii i uchroni przed kosztami, jakie musiałbyś ponieść, aby usunąć zdiagnozowaną usterkę.

Rzadko zdarza się, aby auto sprzedawane przez komis samochodowy było na gwarancji producenta. Tymczasem jej brak oznacza jedno – wszystkie koszty napraw będą obciążać nabywcę.

Decydując się w momencie zakupu (lub później) na gwarancję od awarii samochodu, właściciel może uchronić się przed kosztownymi naprawami. Trzeba pamiętać, że zwłaszcza młodsze modele pojazdów są bogato wyposażone w elektronikę. Usunięcie usterki we własnym zakresie jest możliwe tylko niekiedy – coraz częściej kierowcy muszą korzystać z pomocy fachowców.

Na jakie auta można kupić ubezpieczenie od awarii samochodu?

Ubezpieczenie od awarii samochodu to produkt oferowany właścicielom zarówno nowych, jak i używanych pojazdów. Gwarancji od awarii auta nie kupisz przez Internet, tak jak OC czy AC. Firmy mające w ofercie to ubezpieczenie współpracują z dealerami i komisami samochodowymi. To właśnie tam, przy zakupie pojazdu, klient może skorzystać z oferty dodatkowej ochrony. Ponadto sprzedażą gwarancji od awarii samochodu zajmują się także banki lub leasingi, które współfinansują zakup samochodu.

Niektóre firmy proponują także swoim klientom przedłużenie gwarancji, przy czym możliwe jest to wyłącznie w odniesieniu do pojazdów, które mają ważną gwarancję producenta.

To na jaki samochód można wykupić gwarancję od awarii samochodu, zależne jest od każdej firmy ubezpieczeniowej. Dlatego warto zawsze sprawdzić zakres ochrony i ogólne warunki ubezpieczenia. Znajdziesz tam m.in. informacje dotyczące zakresu terytorialnego, limitów czy świadczeń obejmujących konkretne awarie. Przykłady firm oferujących gwarancję od awarii samochodu wyglądają następująco:

  • Firma Get Help oferuje gwarancję w 4 wariantach: Classic (obowiązuje limit 10 000 km liczonych od momentu zakupu pojazdu. Kwota dostępna na jednorazową naprawę to minimum 1500 zł), Premium (limit 10 000 km liczonych od momentu zakupu pojazdu. Kwota dostępna na jednorazową naprawę to minimum 2000 zł), Grand (limit 10 000 km liczonych od momentu zakupu pojazdu, Kwota dostępna na jednorazową naprawę to minimum 2500 zł), Master (limit 20 000 km liczonych od momentu zakupu pojazdu. Kwota dostępna na jednorazową naprawę to minimum 2000 zł). Gwarancje zaczynają się od 30 dniowych aż do 12 miesięcznych.
  • Firma Moto gwarancja oferuje 3 warianty – Standard dla aut do 16 lat i przebiegu do 300 tys. km, Premium A+ dla aut do 16 lat i przebiegu do 300 tys. km, Premium B+ dla aut do 7 lat i przebiegu do 220 tys. km.
  • Autoprotect Warranty Polska oferuje gwarancję dla aut w wieku od 5 do 12 lat, z limitem przebiegu od 150 do 250 tys. km.
  • Firma Wagas Select Auto oferuje gwarancje dla samochodów w wieku do 10 lat i z przebiegiem do 220 tys. km.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać z oferty?

Na polskim rynku działa kilka firm oferujących ubezpieczenie od awarii samochodu. Każda z nich wymaga, by pojazd spełniał pewne warunki. Zazwyczaj dotyczą one:

  • wieku pojazdu – przykładowo Carlife obejmuje ochroną pojazdy w wieku od 5 do 20 lat,
  • przebiegu pojazdu – często jest on powiązany z wiekiem auta, np. dla 5-letniego pojazdu Autoprotect stosuje limit 150 000 km,
  • potwierdzenia wykonywania okresowych przeglądów samochodu.

Samochód, który ma zostać objęty ochroną, musi być też sprzedawany przez partnera firmy oferującej gwarancję. Ograniczenie to zostało wprowadzone ze względów praktycznych – ubezpieczenie jest oferowane wyłącznie do samochodów sprawdzonych, które są w dobrym stanie technicznym.

Ile kosztuje gwarancja od awarii samochodu?

Zakup nowego lub używanego samochodu zawsze wiąże się z kosztami – kierowca musi zakupić ubezpieczenie OC/AC, uiścić podatek oraz ponieść koszty rejestracji samochodu. Z tej prostej przyczyny cena dodatkowej ochrony ma znaczenie. Ile trzeba zapłacić za ubezpieczenie od awarii samochodu?

Cena zaproponowana kupującemu pojazd zawsze zależy od kilku czynników. Są to przede wszystkim okres ochrony (najczęściej od 3 do 12 miesięcy), suma ubezpieczenia i zakres terytorialny. Wszystkie te informacje znajdziesz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), z którymi koniecznie trzeba się zapoznać jeszcze przed podpisaniem umowy. Na przykład firma Get Help ceny ustala indywidualnie dla każdego klienta, przez co nie posiada nawet przykładowego cennika.

Z kolei ceny na swojej stronie podaje Vipgwarant – klienci zainteresowani skorzystaniem z dodatkowej ochrony muszą przygotować się na wydatek rzędu:

  • od 500 zł – jeżeli chcą ubezpieczyć w pakiecie podstawowym pojazd o rynkowej wartości do 50 000 na okres 3 miesięcy,
  • od 1000 zł – jeżeli ubezpieczeniem w pakiecie podstawowym ma zostać objęty pojazd o wartości rynkowej do 50 000 zł na okres 12 miesięcy.

Warto pamiętać, że podane ceny są orientacyjne i ostateczną, wiążącą propozycję cenową klient otrzymuje zawsze od dealera lub pracownika komisu samochodowego, w którym nabywa auto.

Zobacz również:
Sprawdzenie ubezpieczenia OC
Wypowiedzenie OC – krok po kroku

Jakie usterki można zlikwidować w ramach gwarancji?

W ramach gwarancji można zlikwidować różnego rodzaju usterki, które mogą wystąpić w czasie użytkowania auta objętego gwarancją. Przed zgłoszeniem usterki pamiętaj, aby dobrze sprawdzić warunki gwarancji i upewnić się, czy problem, z którym się borykasz, jest nią objęty i na jakich warunkach.

Liczba i rodzaj ubezpieczonych komponentów zależą od wybranego pakietu oraz firmy dającej taką gwarancję. Poniżej przedstawiamy jaki zakres ochrony gwarantują poszczególne firmy.

GetHelp.pl

Proponuje w pakiecie Classic że:

  • nie zapłacisz za naprawę auta na drodze,
  • będziesz mógł skorzystać z całodobowego Assistance,
  • ochrona będzie obejmować naprawy uszkodzeń silnika i manualnej skrzyni biegów.

W pakiecie Premium naprawisz:

  • komputer główny silnika,
  • układ chłodzenia,
  • koło dwumasowe,
  • automatyczną skrzynię biegów,
  • układ hamulcowy,
  • dyferencjał,
  • osprzęt silnika,
  • wał napędowy,
  • otrzymasz auto zastępcze.

W pakiecie Grand naprawisz to co w Premium plus:

  • most napędowy,
  • układ dolotowy,
  • układ chłodzenia,
  • pompę paliwa,
  • wtryskiwacze,
  • układ zapłonowy,
  • półoś,
  • rozrusznik i alternator,
  • kolumnę kierowniczą,
  • wspomaganie kierownicy,
  • zawieszenie silnika i skrzyni,
  • EGR,
  • DPF.

Natomiast pakiet Master zagwarantuje Ci ochronę taką samą jak w poprzednich pakietach oraz dodatkowo ochronę takich elementów jak:

  • układ elektryczny,
  • systemy bezpieczeństwa,
  • klimatyzacja,
  • systemy komfortowe,
  • nawigacja.

MotoGwarancja

Ochrona ze strony tej firmy obejmuje podzespoły takie jak:

  • silnik,
  • wał napędowy,
  • paski rozrządu,
  • obudowy,
  • główny komputer silnika,
  • skrzynie biegów,
  • łańcuch rozrządu,
  • zawieszenie,
  • mechanizmy różnicowe,
  • turbiny,
  • DPF,
  • układ chłodzenia,
  • układ hamulcowy,
  • koła dwumasowe,
  • alternator,
  • silnik hybrydowy.

Program Autoprotect Warranty

W tym przypadku gwarancja od awarii obejmuje:

  • silnik,
  • skrzynię biegów – mechaniczna, automatyczna, bezstopniowa,
  • mechanizm różnicowy,
  • przekładnię hydrokinetyczną,
  • tylny,
  • koła napędowe – przednie,
  • układ chłodzenia silnika,
  • układ hamulcowy,
  • wał napędowy,
  • zawieszenie,
  • układ elektryczny, kierowniczy, paliwowy,
  • sprzęgło,
  • turbosprężarkę (zamontowaną przez producenta pojazdu),
  • paski napędu,
  • rozrząd.

Każda osoba zainteresowana nabyciem ubezpieczenia od awarii powinna wykazać się przezornością – koniecznie należy zapoznać się ze szczegółowymi zapisami, które zostały zamieszczone w umowie. Może się okazać, że naprawa silnika obejmuje tylko pewne jego elementy.

Czy gwarancja od awarii pojazdu się opłaca? Na to pytanie nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie. Dopiero po przeanalizowaniu zapisów znajdujących się w umowie właściciel pojazdu może określić, czy w zamian za opłaconą składkę otrzyma kompleksową ochronę, na której mu zależy.

Gwarancja od awarii a odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową

Od gwarancji od awarii wyraźnie należy odróżnić odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Jeżeli kupujący jest osobą fizyczną i nabywa rzecz od przedsiębiorcy (w tym przypadku dealera lub komisu samochodowego), to przysługuje mu szczególna ochrona, czyli tzw. rękojmia. Sprowadza się ona do tego, że sprzedawca będzie odpowiadał wobec swojego klienta wówczas, gdy sprzedany przez niego samochód nie będzie zgodny z umową.

Przykładem sytuacji, gdy klient będzie mógł powołać się na odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową jest choćby błędna informacja o zużyciu paliwa. Również wady, które ujawniły się dopiero po zakupie samochodu, będą podstawą do wezwania sprzedawcy do ich usunięcia.

Gwarancja od awarii samochodu w żaden sposób nie wyklucza rękojmi, czyli odpowiedzialności, jaką ponosi sprzedawca samochodu wobec kupującego. W jakich sytuacjach zastosowanie ma odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową? Z rękojmi możesz skorzystać w momencie kiedy spostrzegłeś, że zakupiony samochód posiada wadę o której w czasie sprzedaży, sprzedawca Cię nie poinformował. W takim przypadku masz prawo do:

  • odstąpienia od umowy,
  • żądania obniżenia ceny,
  • żądania wymiany rzeczy na pozbawioną wad, jednak w przypadku samochodu używanego nie ma możliwości wymiany na inny samochód, tylko naprawy wady na koszt sprzedawcy.

Ważne jest to, że komis czy inna firma sprzedająca samochody nie może w żadnym wypadku odmówić lub ograniczyć rękojmi z tytułu sprzedaży samochodu.

Assistance w podróży – co to jest i czym różni się od gwarancji od awarii samochodu?

Na właścicieli samochodów czeka wiele dodatkowych, dobrowolnych ubezpieczeń. Jednym z nich jest ubezpieczenie assistance w podróży. W zależności od firmy ubezpieczeniowej w jego ramach ubezpieczony może liczyć na: odholowanie pojazdu do warsztatu samochodowego lub na parking, dowiezienie paliwa, zakwaterowanie w hotelu na koszt ubezpieczyciela czy pomoc tłumacza i prawnika.

Assistance w podróży nie obejmuje naprawy pojazdu – za nią właściciel pojazdu będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Ubezpieczenie assistance może wydawać się podobne do gwarancji od awarii, ale to  coś zupełnie innego – produkty te mogą się natomiast uzupełniać.

MOTOGWARANCJAUBEZPIECZENIE ASSISTANCE
W ramach ubezpieczenia samochód zostanie naprawiony w warsztacie partnerskim oraz zostaną pokryte koszty za holowanie, naprawę i części.W tej opcji zostanie udzielona pomoc kierowcy na miejscu awarii lub nastąpi odholowanie do najbliższego warsztatu. Jednak koszty za naprawę i części kierowca poniesie sam.
Zapewnia pomoc w przypadku awarii określonego podzespołu samochodu np. silnika, skrzyni biegów itp.Zapewnia pomoc tylko na drodze czyli w miejscu awarii (np. drobna naprawa ) oraz odholowanie do warsztatu
Składa zazwyczaj kosztuje kilkaset złotych rocznieCzęsto OC zawiera zwykły pakiet, natomiast bardziej rozszerzony kosztuje do 100 zł rocznie.
Istnieje możliwość dokupienia dodatkowo usługi assistance.W ramach pakietu oferowana jest: pomoc prawna, tłumacz lub pomoc medyczna.
Oferty gwarancji od awarii posiadają wyłącznie komisy, firmy leasingowe czy banki.Ofertę assistance można dokupić w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym zarówno stacjonarnie, jak i przez Internet.

Kierowca, który zakupi ubezpieczenie od awarii samochodu, powinien zorientować się, czy ubezpieczenia assistance w podróży nie otrzyma w pakiecie, ponieważ niektóre firmy proponują takie połączenie.

Jakie korzyści wynikają z zakupu gwarancji na samochód?

Zakup gwarancji od awarii na samochód może przynieść wiele korzyści dla kierowcy. Jedną z najważniejszych jest pewność pokrycia kosztów naprawy w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych problemów technicznych. Dzięki temu jako kierowca nie musisz się martwić o wysokie koszty naprawy, które mogą znacznie obciążyć Twój budżet.

Ponadto gwarancja od awarii może zapewnić również pomoc drogową w przypadku zepsucia się samochodu w trakcie podróży. Taka pomoc obejmuje holowanie samochodu do warsztatu partnerskiego, zapewnienie samochodu zastępczego oraz co najważniejsze naprawę samochodu, za którą zapłaci ubezpieczyciel. Zakup gwarancji od awarii da Ci spokój i poczucie bezpieczeństwa. Będziesz chroniony przed nieprzewidzianymi awariami i wysokimi kosztami naprawy oraz mieć świadomość, że możesz liczyć na pomoc w każdej chwili.

Znajdź najlepsze OC/AC w Kalkulatorze ubezpieczeń samochodowych!

Podsumowanie

  • Gwarancja od awarii samochodu to dobrowolne ubezpieczenie, z którego pokrywane są koszty naprawy pojazdu.
  • Ubezpieczenie od awarii pojazdów można zakupić zarówno dla nowych, jak i używanych aut. Ochronę oferują dealerzy i komisy samochodowe.
  • Aby skorzystać z gwarancji, kierowca musi spełnić pewne wymagania. Odnoszą się one do maksymalnego wieku i limitu przebiegu pojazdu.
  • Zakres ochrony zależy od wybranego pakietu – firmy oferują pakiety podstawowe i rozszerzone.
  • Gwarancji od awarii auta nie należy mylić z odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową i assistance w podróży.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie od awarii samochodu

  1. Czy każdy samochód może zostać objęty gwarancją od awarii?

    Niestety nie. To czy samochód może zostać objęty taką gwarancją zależne jest wyłącznie od firm oferujących takie ubezpieczenie. To one ustalają jakie auto będzie się zaliczać do takiej gwarancji oraz jakie są wyłączenia np. wiek samochodu czy przebieg. Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w ogólnych warunkach ubezpieczenia.

  2. Czy każdy komis lub firma sprzedająca samochody posiada w ofercie gwarancję od awarii samochodu?

    Zazwyczaj każdy komis lub firma sprzedająca samochody posiada w swojej ofercie gwarancję od awarii pojazdu. Zależy to jednak od polityki i strategii każdej konkretnej firmy. Wielu sprzedawców samochodów używanych oferuje taką gwarancję, aby zachęcić klientów do kupna samochodu u nich.

  3. Czy zawsze przy kupnie używanego samochodu z komisu lub leasingu muszę wykupić gwarancję od awarii samochodu?

    Nie. Decyzja o zakupie takiego ubezpieczenia należy do Ciebie. Gwarancja od awarii samochodu jest opcjonalną usługą, którą możesz dokupić za dodatkową opłatą lub nie. Sprzedawca nie ma prawa zmusić Cię do zakupu takiego ubezpieczenia, jeśli tego nie chcesz.

  4. Czy z gwarancji od awarii samochodu mogę korzystać tylko na terenie Polski?

    W przypadku gwarancji od awarii samochodu, zazwyczaj istnieje możliwość skorzystania z niej zarówno w Polsce, jak i za granicą, ale tylko w Europie. Oznacza, że jeśli jesteś w Polsce i Twój samochód ulegnie awarii, to zawsze możesz skorzystać z gwarancji, aby pokryć koszty naprawy. Również jeśli masz plan podróżowania za granicę, gwarancja wciąż może być ważna, pod warunkiem, że ubezpieczyciel udostępnia taką opcję. Warto jednak przeczytać dokładnie warunki gwarancji przed podróżą, aby upewnić się, że obejmuje ona również awarie za granicą.

redakcja

Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny