Polskie przepisy nakładają na motocyklistę obowiązek noszenia kasku ochronnego. Powinien w nim jeździć nie tylko kierujący jednośladem, ale również jego pasażer. Odpowiedni strój i wyposażenie motocyklisty wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Czy można dostać mandat za brak kasku? Jak zostanie ukarany kierowca podróżujący bez wymaganej ochrony? Sprawdzamy.

Zgodnie z artykułem 40 ust. 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym motocyklista ma obowiązek być wyposażonym w kask ochronny. Przepisy nie wspominają o innym wymaganym elemencie stroju.

Co więcej, zarówno kierowca, jak i pasażer muszą zakładać kask niezależnie od tego, jak długą trasę zamierzają pokonać, czy z jaką prędkością będą się przemieszczać. W Ustawie nie znajdziemy informacji, jaki rodzaj kasku musi posiadać motocyklista, wiadomo jednak, że powinien on spełniać normy bezpieczeństwa. Za jazdę bez wymaganego zabezpieczenia kierowca zostanie ukarany mandatem oraz punktami karnymi.

Obowiązek noszenia kasku ochronnego – przepisy

Kierujący motocyklem musi mieć kask ochronny. Obowiązek jego posiadania wynika bezpośrednio z przepisów prawa.

Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.

wo o ruchu drogowym art. 40 ust. 1

Kask chroni głowę przed urazami, które mogą być wynikiem wypadku. Motocyklista podróżujący bez kasku jest bardziej narażony na poważne obrażenia, których konsekwencją może być trwały uszczerbek na zdrowiu, a nawet śmierć.

Pamiętaj! Jazda w kasku to nie tylko postępowanie zgodne z przepisami prawa, ale przede wszystkim wyraz troski o własne bezpieczeństwo i własne zdrowie.

Jaki rodzaj kasku wybrać?

Przepisy nie wspominają, jaki rodzaj kasku ochronnego powinien wybrać motocyklista. Mówią jedynie, że musi on spełniać normy bezpieczeństwa – w Polsce i Europie jest to certyfikat ECE R22-05.

Motocyklista może wybierać wśród kasków ochronnych:

  • integralnych – to kaski najczęściej wybierane do codziennej jazdy; mają aerodynamiczne skorupy, miękkie wyściółki, blendę przeciwsłoneczną, zapięcia z mikroregulacją, wydajną wentylację;
  • szczękowych – umożliwiają uniesienie przyłbicy; najczęściej wybierane do spokojnej jazdy turystycznej lub miejskiej;
  • otwartych – te modele są lżejsze, lepsze na upalne dni, nie zapewniają jednak tak skutecznej ochrony jak kaski integralne, ponieważ nie zakrywają szczęki;
  • off-road – do jazdy terenowej, wymagają noszenia gogli.

Ważne! Odpowiedni model kasku ochronnego należy dopasować do rozmiaru głowy, nie powinien on być zbyt ciasny lub zbyt luźny. Istotna jest też jego waga – za ciężki kask szybciej prowadzi do zmęczenia szyi i karku. Kierowca powinien także zwrócić uwagę na dobry system wentylacji.

Mandat za brak kasku – czy zawsze? Wyjątki od obowiązku noszenia kasku ochronnego

Przepisy Prawa o ruchu drogowym precyzują również, kogo nie dotyczy obowiązek noszenia kasku ochronnego. Przewidziano bowiem pewne wyjątki:

  • obowiązek noszenia kasku nie dotyczy motocyklisty, który jedzie motocyklem fabrycznie wyposażonym w pasy bezpieczeństwa;
  • przepisu tego nie stosuje się do czterokołowców fabrycznie wyposażonych w nadwozie zamknięte i pasy bezpieczeństwa.

Warto jednak pamiętać, że kask nadal pełni funkcję ochronną, zabezpiecza głowę przed skutkami kolizji, wypadków, dlatego jego noszenie jest zalecane niezależnie od tego, czy przepisy wymagają jazdy w kasku, czy pozwalają z niego zrezygnować.

Ile wynosi mandat za brak kasku

Kierujący motocyklem oraz jego pasażer powinni podróżować w kaskach ochronnych. Za złamanie przepisu grozi im kara pieniężna oraz punkty karne. Co ważne, grzywną zostanie ukarany nie tylko kierowca, ale też towarzysz podróży.

Ważne! Aktualny taryfikator przewiduje mandat za brak kasku ochronnego w wysokości 100 zł.

Motocyklista otrzyma 2 punkty karne za nieużywanie kasku ochronnego odpowiadającego właściwym warunkom technicznym podczas jazdy motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem, jednak 4 punkty karne w przypadku kierowania motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem przewożącym pasażera nieużywającego kasku ochronnego odpowiadającego właściwym warunkom technicznym.

Kiedy należy wymienić kask?

Kask będący obowiązkowym wyposażeniem motocyklisty może wymagać wymiany. Warto o tym pamiętać, ponieważ jego zadaniem jest ochrona głowy jadącego – spełni je, jeżeli będzie w dobrym stanie.

Wymiana kasku będzie niezbędna:

  • gdy doszło do wypadku, kolizji – nawet jeśli kask nie ma widocznych uszkodzeń, mogło dojść do uszkodzenia wewnętrznych struktur, a w konsekwencji osłabienia działania ochronnego kasku;
  • po upływie określonego czasu (3-5, a nawet 10 lat) – producenci zalecają, aby co kilka lat wymienić kask, częstotliwość powinna zależeć od warunków przechowywania, rodzaju materiałów, z jakich wykonano kask czy intensywności jego używania;
  • gdy widoczne są uszkodzenia struktury kasku jak pęknięcia, zadrapania itp. – mogą one zmniejszać skuteczność ochrony;
  • w przypadku zniszczeń wewnątrz kasku jak zużyte poduszki, wyściółki;
  • gdy kask jest zbyt luźny lub ciasny – niewłaściwie dobrany rozmiar kasku powoduje, że obniża się komfort użytkowania i znacznie zmniejsza skuteczność ochrony.

Szukając odpowiedniego kasku ochronnego, pamiętaj, że przed zakupem należy sprawdzić, czy spełnia on normy bezpieczeństwa.

O czym jeszcze musi pamiętać motocyklista?

Obowiązek jazdy w kasku ochronnym to jedna z ważniejszych zasad, o których musi pamiętać kierowca jednośladu. W przeciwnym razie grozi mu mandat i punkty karne. Na tym jednak nie koniec, motocyklista musi także zadbać o ubezpieczenie OC motocykla. Jest ono obowiązkowe, a za jego brak grożą surowe kary finansowe. W 2024 roku motocyklista zapłaci:

  • za brak OC do 3 dni 290 zł;
  • w przypadku zwłoki od 3 do 14 dni 720 zł;
  • przy opóźnieniu powyżej 14 dni 1430 zł.
kary za brak OC

Aby znaleźć korzystną ofertę OC, wystarczy skorzystać z porównywarki ubezpieczeń OC i AC. Kalkulator dostępny w Internecie pozwala sprawdzić propozycje kilkunastu towarzystw.

Pamiętaj! Zakres OC jest zawsze taki sam. Kwestię tę reguluje to Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Jazda motocyklem a bezpieczeństwo

Podczas jazdy motocyklem należy korzystać z kasku ochronnego – nakaz ten jest uregulowany przepisami prawa. Kask ma zabezpieczyć głowę w przypadku wypadku. Uderzenie w głowę może bowiem prowadzić do poważnych obrażeń, a nawet śmierci. Wsiadając na motocykl, warto pamiętać także o innych elementach odzieży, które znacznie zwiększą bezpieczeństwo podróżujących.

Przydadzą się na pewno:

  • wyższe buty;
  • rękawice;
  • kurtka i spodnie z wzmocnieniami w newralgicznych punktach.

Osoba kierująca motocyklem oraz jej pasażer muszą podróżować w kaskach. W tym przypadku nie jest istotna odległość, jaką mają zamiar pokonać. Nawet na krótkich odcinkach może dojść do kolizji czy wypadku zagrażającego zdrowiu i życiu jadących. Odpowiedni strój i kask minimalizują takie niebezpieczeństwo.

  1. Według obowiązujących przepisów Ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierowca motocykla i jego pasażer muszą mieć kaski ochronne.
  2. Za jazdę bez kasku ochronnego grozi mandat karny w wysokości 100 zł. Kierowca otrzyma również punkty karne.
  3. Karę finansową przewidziano dla kierowcy i pasażera.
  4. Istnieją wyjątki, w których motocyklista może jeździć bez kasku – np. motocykl jest fabrycznie wyposażony w pasy bezpieczeństwa lub czterokołowiec w nadwozie zamknięte i pasy bezpieczeństwa.
  5. Kask powinien spełniać wymogi normy bezpieczeństwa. Musi być też odpowiednio dobrany do rozmiaru głowy.

Bibliografia

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym.

Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli.

Najczęściej zadawane pytania o mandat za brak kasku

  1. Co, jeśli kierowca motocykla nie ma na głowie kasku? Czy faktycznie grozi mu kara?

    Tak, przepisy mówią o konieczności jazdy w kasku ochronnym. Za jego brak motocyklista dostanie mandat oraz punkty karne. 2 punkty grożą mu, jeśli podróżuje sam. Jeśli jego pasażer również nie ma kasku, kierowca otrzyma 4 punkty karne. Także osoba podróżująca jako pasażer może zostać ukarana mandatem – podobnie jak kierowca, zapłaci 100 zł.

  2. Jak sprawdzić, czy kask spełnia normy bezpieczeństwa?

    Informacje na temat normy, jaką spełnia dany model kasku, znajdziesz na etykiecie umieszczonej na wizjerze albo nalepce znajdującej się na tylnej lub bocznej części skorupy. Sprawdź również metkę umieszczoną na pasku wewnątrz kasku.

  3. Jak wybrać najlepszy kask?

    Przede wszystkim należy sprawdzić, czy spełnia wymogi norm bezpieczeństwa. Kask należy dobrać do rozmiaru głowy, upewniając się, że nie będzie ani zbyt luźni, ani za ciasny. Warto zwrócić uwagę na system wentylacji. Rodzaj kasku należy dobrać do własnych wymagań, ale też dostosować do rodzaju aktywności (jazda terenowa, turystyczna itp.). W razie wątpliwości dobrze jest zasięgnąć porady specjalisty, np. pracownika sklepu z wyposażeniem dla motocyklistów.

Agnieszka Wawrzaszek
Agnieszka Wawrzaszek

Copywriter z prawdziwym zamiłowaniem do pisania, która wierzy, że najbardziej skomplikowane zagadnienia można opisać w przystępny, a czasem nawet zabawny sposób. Moje zainteresowania nie mają ściśle wyznaczonych granic, dlatego piszę o ubezpieczeniach, upadłości konsumenckiej, a także medycynie naturalnej i sporcie. Chcę, aby moje teksty były odpowiedzią na najbardziej nurtujące czytelników pytania, wsparciem podczas podejmowania codziennych decyzji. Gdy nie piszę, czytam lub zagłębiam tajniki jogi.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny