Problem z ogumieniem to jedna z częstszych przyczyn unieruchomienia samochodu w trasie. Przebite opony mogą być efektem najechania na ostry przedmiot, uderzenia w krawężnik, wjechania w dziurę na drodze. Kierowca musi sięgnąć po zestaw naprawczy lub koło zapasowe. Co jednak, jeśli wymiana koła na własną rękę jest niemożliwa? W takiej sytuacji przyda się ubezpieczenie. Przeczytaj, jaka polisa zapewni wsparcie w przypadku kłopotów z przebitą oponą.
Jedynym obowiązkowym ubezpieczeniem komunikacyjnym jest polisa OC. Chroni ona osoby poszkodowane w wyniku zdarzenia drogowego, którego sprawcą jest ubezpieczony kierowca. Niestety polisa ta nie pomoże, gdy np. dojdzie do awarii w podróży.
- Przebite opony w aucie – przyczyny awarii
- Pęknięta opona – jak sobie radzić?
- Co zrobić z przebitą oponą, gdy wymiana koła jest niemożliwa?
- Pęknięta opona a ubezpieczenie
- Przebite opony – ubezpieczenie assistance (ASS)
- Ile kosztuje ubezpieczenie opon?
- Dlaczego warto kupić ubezpieczenie opon?
- Najczęściej zadawane pytania na temat przebitych opon
Dlatego też spora część właścicieli samochodów decyduje się na zakup dodatkowego ubezpieczenia jak autocasco, assistance, ubezpieczenie szyb czy opon. Dzięki temu mogą liczyć na pomoc w nagłych i nieprzewidzianych sytuacjach jak choćby przebita opona w aucie. Ubezpieczenie pozwoli spokojnie pokonać zaplanowaną trasę, a w razie problemów zaoszczędzić czas i pieniądze.
Przebite opony w aucie – przyczyny awarii
Najczęstszą przyczyną pęknięcia opony jest najechanie na ostry przedmiot. Równie powszechnym problemem jest uszkodzenie obręczy, do którego dochodzi np. na skutek najechania na wysoki krawężnik bądź dziurę. Defekt ogumienia może być również spowodowany nieprawidłową eksploatacją. Częste błędy to:
- nadmierne obciążenie pojazdu – wszystkie opony mają swój indeks nośności; przekroczenie zalecanych wartości może prowadzić nawet do wystrzału opony;
- nieprawidłowe ciśnienie w oponach – zbyt wysokie lub za niskie powoduje deformacje wewnętrznych warstw;
- niewłaściwy montaż, źle dobrana opona;
- zbyt długie użytkowanie opon – z upływem czasu guma traci swoje właściwości i staje się bardziej podatna na uszkodzenia.
Uszkodzenia opony – rodzaje
Problemy z ogumieniem można podzielić na dwa rodzaje – usterka boku opony oraz czoła bieżnika. Do pierwszej grupy zalicza się wybrzuszenia, nacięcia, pęknięcia na ściance bocznej koła.
Ważne! Z reguły uszkodzeń tego rodzaju nie naprawia się, zalecana jest wymiana ogumienia.
Uszkodzenia boku opony są najczęściej spowodowane najechaniem lub otarciem o krawężnik np. podczas parkowania. Mogą być także rezultatem niedopilnowania właściwego ciśnienia lub zbyt długim użytkowaniem opon.
Uszkodzenia czoła bieżnika to przebicia, do których dochodzi po najechaniu na ostry przedmiot, np. gwóźdź. Przebite opony udaje się zazwyczaj uratować, naprawiając je w zakładzie wulkanizacyjnym.
Pęknięta opona – jak sobie radzić?
Jazda z przebitą oponą jest niemożliwa, dlatego problem wymaga od kierowcy natychmiastowej reakcji. Co powinieneś zrobić? Przede wszystkim zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu – na poboczu lub pasie awaryjnym autostrady. Miejsce postoju musisz też odpowiednio oznaczyć, ustawiając trójkąt ostrzegawczy. Następnie włącz światła awaryjne, załóż kamizelkę odblaskową i dopiero wtedy zajmij się naprawą koła.
Pamiętaj! Trójkąt ostrzegawczy musi być ustawiony w odpowiedniej odległości. Na autostradach i drogach ekspresowych jest to 100 metrów, na drogach krajowych poza terenem zabudowanym 30-50 metrów.
Przed podjęciem jakiegokolwiek działania, należy ocenić uszkodzenia – rozwiązaniem może być samodzielna wymiana koła lub jego naprawa przy użyciu zestawu naprawczego. Przebite opony nie zawsze nadają się do naprawy, niekiedy konieczne jest wezwanie lawety, która odtransportuje pojazd do wulkanizatora.
Koło zapasowe lub koło dojazdowe
Najczęstszym sposobem radzenia sobie z uszkodzonym ogumieniem jest użycie koła zapasowego. Dlatego też tak istotne jest, aby regularnie kontrolować jego stan. Może się bowiem zdarzyć, że gdy dojdzie do wymiany koła, okaże się, że zapas nie nadaje się do użytku. Jak założyć koło zapasowe krok po kroku?
- Zjedź z drogi i stań w bezpiecznym miejscu.
- Zabezpiecz miejsce postoju.
- Jeśli masz kliny, użyj ich. Zaciągnij hamulec postojowy, wrzuć bieg, aby samochód nie mógł się stoczyć.
- Przygotuj koło zapasowe.
- Jeśli koło jest wyposażone w kołpak, zdejmij go.
- Poluzuj śruby koła.
- Umieść podnośnik pod ramą pojazdu, obróć jego uchwyt w prawo, aby naprawiane koło znalazło się nad ziemią.
- Odkręć śruby i zdejmij koło.
- Załóż koło zapasowe.
- Zacznij opuszczać samochód.
- Zakończ opuszczanie pojazdu (opuść lewarek i mocno dokręć śruby).
Ważne! Jeżeli nie masz koła zapasowego, a jedynie dojazdowe, pamiętaj o ograniczeniu prędkości. Z kołem dojazdowym możesz poruszać się 50-60 km/h.
Przebite opony a zestawy naprawcze do kół
Do naprawy koła stosuje się również specjalne zestawy naprawcze. Na rynku dostępne są różnego rodzaju zestawy – pozwalające na manualną naprawę koła oraz wykorzystujące substancje chemiczne uszczelniające. Jak korzystać z zestawów naprawczych?
W przypadku chemicznego zestawu należy wypełnić oponę uszczelniaczem, a następnie napompować ją. Naprawa nie wymaga użycia narzędzie, a dobrej jakości zestaw pozwala na dalsze przemieszczanie się nawet z prędkością 80 km/h.
Do naprawy z użyciem zestawu manualnego kierowca potrzebuje dodatkowych narzędzi, ale też nieco więcej umiejętności technicznych. Poza tym, z użyciem takiego zestawu, zaleca się naprawiać jedynie uszkodzenia punktowe o wielkości do 6 mm. Aby przywrócić ogumienie do sprawności, należy rozwiercić otwór i przeciągnąć przez niego sznur butylowy nasączony w kleju. Po naprawie należy napompować koło.
Ciekawe! Taki sposób naprawy pozwala całkiem usprawnić koło. Kierowca może kontynuować jazdę z prędkością autostradową.
Co zrobić z przebitą oponą, gdy wymiana koła jest niemożliwa?
W niektórych sytuacjach samodzielna wymiana koła jest niemożliwa – wystarczy, że kierowca nie ma przy sobie koła zapasowego lub zestawu naprawczego. Bywa i tak, że poszkodowany nie ma doświadczenia, nie może poradzić sobie z odkręceniem śrub. W takim przypadku uszkodzona opona oznacza brak możliwości kontynuowania podróży – kierowca jest zmuszony skorzystać z pomocy drogowej.
Wezwanie lawety to niekiedy spory koszt – cena zależy m.in. od odległości, jaką muszą pokonać służby. Pomoc drogowa może naprawić pojazd na miejscu, a jeśli to niemożliwe, samochód zostanie odholowany do warsztatu wulkanizacyjnego. Przed wysokimi kosztami transportu na lawecie może kierowcę ochronić odpowiednie ubezpieczenie.
Pęknięta opona a ubezpieczenie
Pęknięcie opony w samochodzie to zawsze spory kłopot dla kierowcy. Taka sytuacja może przytrafić się każdemu, niezależnie od tego, jak dba o ogumienie i jak ostrożnie jeździ. Oczywiście, można wymienić koło i jechać dalej, jednak jak wspomnieliśmy, nie zawsze będzie to możliwe. Warto więc pomyśleć o jakiejś formie zabezpieczenia, ochrony na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń jak problemy z oponami.
Na jaką pomoc można liczyć w ramach ubezpieczenia opon?
Towarzystwa ubezpieczeniowe gwarantują naprawę ogumienia na miejscu oraz transport pojazdu do najbliższego warsztatu i finansowanie naprawy. Dodatkowym wsparciem jest pomoc informacyjna – firmy podają dane teleadresowe zakładów wulkanizacyjnych, sklepów z oponami czy punktów oferujących usługę przechowywania kół.
Ważne! Przed wykupieniem polisy sprawdź limity – z poszczególnych usług nie można korzystać bez ograniczeń. Co więcej, jeśli nie masz w samochodzie zapasowego koła lub zestawu naprawczego, towarzystwo nie zorganizuje pomocy na drodze. Pojazd będzie odholowany.
To jeszcze powinno cię zainteresować:
- suma ubezpieczenia, czyli maksymalna kwota przeznaczona na wszystkie zdarzenia;
- limit zdarzeń objętych ochroną – niektóre towarzystwa oferują pomoc tylko przy pierwszym uszkodzeniu opony;
- definicja uszkodzenia opony – każda firma ubezpieczeniowa może inaczej podchodzić do problemu uszkodzonego ogumienia i udzielać pomocy w różnych przypadkach;
- limit kilometrów holowania;
- wyłączenia odpowiedzialności, czyli przypadki, w których TU nie udzieli pomocy.
Kiedy ubezpieczenie opon nie zadziała?
Może się zdarzyć, że mimo wykupienia ubezpieczenia opon, kierowca nie może liczyć na pomoc. Najczęstsze wyłączenia odpowiedzialności dotyczą sytuacji, gdy do uszkodzenia ogumienia doszło na skutek rażącego niedbalstwa czy w wyniku eksploatacji niezgodnej z zalecaniami producenta. Inne przypadki dotyczą:
- uszkodzenia ogumienia w samochodzie, który nie jest dopuszczony do ruchu lub nie posiada ważnych badań technicznych;
- prowadzenia samochodu przez osobę będącą pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających;
- uszkodzenia opony podczas wyścigów lub treningu przygotowującego do niego;
- przebicia opony w trakcie strajków, działań wojennych, aktów terroryzmu.
Poza generalnymi wyłączeniami firmy ubezpieczeniowe stosują również inne ograniczenia. Na pomoc drogową z polisy niekiedy nie będą mogli liczyć kierowcy, którzy:
- doprowadzili do zniszczenia opony – bieżnik ma grubość mniejszą niż 1,6 mm;
- uszkodzili ogumienie na skutek kolizji z innym pojazdem;
- nie zgłosili szkody do ubezpieczyciela, a samodzielnie zorganizowali pomoc drogową;
- uszkodzili opony podczas jazdy po drodze nieutwardzonej.
Ważne! Zanim zdecydujesz się wykupić ubezpieczenie opon, sprawdź dokładnie OWU i wszystkie wyłączenia odpowiedzialności. Będziesz mieć pewność, w jakich sytuacjach możesz liczyć na wsparcie ubezpieczyciela.
Przebite opony – ubezpieczenie assistance (ASS)
Wielu kierowców decyduje się na wykupienie ubezpieczenia assistance, które zapewnia wsparcie w przypadku awarii w drodze. Jest to polisa dobrowolna, dzięki której kierowca może liczyć na naprawę samochodu na miejscu zdarzenia, holowanie pojazdu do warsztatu, dostarczenie paliwa, pomoc w organizacji noclegu czy dalszego transportu. Ubezpieczenie assistance może również obejmować wymianę lub naprawę opon.
O tym, czy dany wariant ubezpieczenia zapewnia wsparcie w przypadku problemów z ogumieniem, można przeczytać w OWU. Warto sięgnąć do tych zapisów, by sprawdzić, kiedy ochrona zadziała.
Ile kosztuje ubezpieczenie opon?
Ubezpieczenie, które zapewnia naprawę ogumienia, to zazwyczaj koszt kilkunastu złotych – jest to dodatek do pakietu OC i AC, ale też rozszerzenie assistance. Dlatego warto zwrócić uwagę na cenę całego pakietu, a nie jedynie na cenę ubezpieczenia opon. Aby porównać wysokość składki ubezpieczenia, skorzystaj z kalkulatora OC i AC dostępnego w internecie. Szybko i w wygodny sposób sprawdzisz koszt ochrony, a także jej zakres.
Ważne! Zakres dodatkowego ubezpieczenia należy zawsze dobierać do swoich potrzeb. Warto zastanowić się, na jakiej ochronie najbardziej nam zależy i po taki wariant polisy sięgnąć.
Nie zawsze cena polisy idzie w parze z zakresem ochrony. Niekiedy kierowca zapłaci mniej za bardziej rozbudowany pakiet. Dlatego też zaleca się porównywanie ofert wielu towarzystw.
Dlaczego warto kupić ubezpieczenie opon?
Przebicie opony może przytrafić się każdemu kierowcy. Największy problem pojawia się, gdy do awarii dochodzi podczas dalszej podróży. Nie każdy rodzaj uszkodzenia kwalifikuje się do szybkiej naprawy na miejscu, niekiedy podróżny zmuszony jest skorzystać z pomocy drogowej. Koszt takiej usługi może wynieść nawet kilkaset złotych.
Ubezpieczenie opon daje kierowcy pewność, że gdy opona w samochodzie zostanie uszkodzona, otrzyma on niezbędne wsparcie. Tym samym zapewni sobie poczucie bezpieczeństwa i zaoszczędzi np. gdy konieczne będzie wezwanie pomocy drogowej. Kierowca nie będzie musiał samodzielnie radzić sobie z pękniętą oponą, zajmie się tym serwis przybyły na miejsce zdarzenia.
- Przebita opona w aucie uniemożliwia dalszą podróż, najczęściej awaria zmusza kierowcę do wymiany koła.
- Kierowca może naprawić koło, używając zestawu naprawczego chemicznego lub manualnego.
- Ubezpieczenie opon to polisa typu assistance stanowiąca dodatek do OC i AC.
- Pomoc w razie uszkodzenia ogumienia może zapewnić również standardowe ASS.
- W ramach ubezpieczenia opon kierowca może liczyć na naprawę na miejscu, holowanie do warsztatu, pomoc informacyjną.
- Przed zakupem warto sprawdzić zakres polisy, a także wyłączenia odpowiedzialności.
Najczęściej zadawane pytania na temat przebitych opon
-
Na jaką pomoc mogę liczyć z ubezpieczenia opon?
W ramach ubezpieczenia opon kierowca może liczyć na naprawę ogumienia na miejscu, a jeśli to niemożliwe, na holowanie pojazdu do zakładu wulkanizacji. Przebita opona zostanie naprawiona na miejscu zdarzenia, gdy kierowca ma zestaw naprawczy lub koło zapasowe. Rozszerzony wariant ubezpieczenia może również gwarantować auto zastępcze na czas naprawy niesprawnego pojazdu.
-
Od czego zależy cena ubezpieczenia opon?
Cena polisy zależy od wariantu ubezpieczenia, zakresu ochrony. Warto porównać propozycje wielu ubezpieczycieli. Czasem bardziej rozbudowany pakiet będzie oferowany w atrakcyjniejszej cenie niż ten o węższym zakresie ochrony.
-
Czy każde pęknięcie opony wymaga wymiany koła?
Drobne przebicia punktowe, które często są spowodowane przez nienaturalne zużycie bieżnika, najczęściej nadają się do naprawy. Warunkiem jest, aby miały średnicę nie większą niż 5 milimetrów. Wymiana konieczna jest, gdy pojawią się głębokie nacięcia, czyli tzw. bąble na ściance bocznej koła – taka opona nie może być dłużej eksploatowana. Zazwyczaj nie naprawia się również opon, które mają wysokie indeksy prędkości – przekraczające 240 km/h. Bezwzględnie należy wymienić również opony, jeśli ich wiek przekracza 10 lat.
-
Jak długo ważne jest ubezpieczenie opon?
Zazwyczaj jest ono ważne 12 miesięcy. Trzeba pamiętać, że nie przedłuża się ono automatycznie, a więc wygasa z upływem okresu, na jaki została zawarta umowa.