Aby pojazd został dopuszczony do ruchu publicznego, musi przejść badanie techniczne. Niezależnie od tego, czy przemieszczasz się samochodem, motocyklem, czy nawet quadem, musisz pamiętać o stawieniu się na stacji diagnostycznej. To również twój obowiązek, jeśli poruszasz się skuterem. A jak wygląda przegląd skutera i ile trzeba za niego zapłacić? Sprawdziliśmy.
Pojazd dopuszczony do poruszania się po drogach publicznych należy zarejestrować, co oznacza obowiązkowy przegląd oraz wykupienie polisy OC. Dopiero po dopełnieniu tych formalności właściciel może, zgodnie z prawem, przemieszczać się swoim autem lub motorowerem.
Do tej drugiej kategorii zalicza się również skuter. Te pojazdy zyskują coraz większą popularność, dlatego też coraz częściej spotykamy je na ulicach – umożliwiają sprawne pokonywanie trasy, nie są drogie, oferują osiągi wystarczające, by dojechać do pracy czy na zakupy.
Najnowsze dane z Instytutu SAMAR pokazują, że w pierwszych 5 miesiącach 2024 roku zarejestrowano w Polsce ponad 5 tys. nowych motorowerów – żaden z nich nie wyjedzie w trasę bez ważnego przeglądu technicznego.
Czym jest skuter?
Skuter to pojazd, który może być zakwalifikowany jako motorower, ale też jako motocykl – wszystko zależy od jego parametrów. W Ustawie Prawo o ruchu drogowym znajdziemy definicje właśnie tych dwóch rodzajów pojazdów – podczas rejestracji skutera należy zaznaczyć właściwą kategorię:
- motorower – pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności do 50 cm3 lub silnik elektryczny do 4 kW, a także taki, którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h;
- motocykl – pojazd z silnikiem spalinowym o pojemności powyżej 50 cm3.
Nazwa „skuter” odnosi się jedynie do konstrukcji pojazdu, jednak w zależności od pojemności silnika oraz rodzaju napędu może on być zakwalifikowany jako motorower lub motocykl.
Kiedy należy przeprowadzić badanie techniczne skutera?
Każdy skuter, podobnie jak samochód czy motocykl, musi przejść badanie techniczne. O zasadach ich przeprowadzania mówi 3 rozdział Ustawy Prawo o ruchu drogowym. W myśl przepisów pojazd bez ważnego badania technicznego nie zostanie dopuszczony do ruchu.
Ważne! Wyróżniamy badania techniczne okresowe, dodatkowe oraz co do zgodności z warunkami technicznymi. Okresowe przeprowadza się w ustalonych odstępach czasu, dodatkowe tylko w szczególnych sytuacjach.
Kiedy wykonuje się okresowe przeglądy?
- pierwsze badanie techniczne skutera wykonuje się przed upływem 3 lat od rejestracji;
- kolejne badanie techniczne motoroweru przeprowadza się po 2 latach od pierwszego;
- każdy następny przegląd wykonuje się przed upływem roku od poprzedniego;
- okresowy przegląd trzeba też wykonać przed zarejestrowaniem, jeśli skuter jest nowy, nigdy nie był rejestrowany w Polsce, nie ma świadectwa WE lub deklaracji zgodności.
Dodatkowe przeglądy techniczne przeprowadza są najczęściej po wypadku, gdy organ kontrolujący uzna, że stan skutera nie spełnia wymogów lub na wniosek samego właściciela.
Ważne! Badanie co do zgodności z warunkami technicznymi przeprowadza się jedynie raz. Dotyczy ono pojazdów zabytkowych, których krajem pierwszej rejestracji nie była Polska.
Jak wygląda badanie techniczne skutera?
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że badanie techniczne często potocznie nazywane jest przeglądem technicznym. Są to jednak dwie różne procedury.
Ciekawe! Skuter bez przeglądu technicznego zostanie dopuszczony do ruchu, ale bez ważnego badania technicznego nie może wyjechać na ulicę!
Co jest sprawdzane na stacji kontroli pojazdów?
To, jak wygląda przegląd techniczny skutera określa rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
Diagnosta nie ma tu dowolności, musi kierować się wytycznymi wspomnianego rozporządzenia.
Co zostanie zweryfikowane podczas badania technicznego skutera? Przegląd skutera obejmuje sprawdzenie wszystkich ważnych układów, ale też detali jak np. tablica rejestracyjna.
Aby ocenić stan techniczny skutera, diagnosta sprawdzi:
- hamulce – stan zaworów, przewodów, sprawność działania;
- układ kierowniczy – stan połączeń, stopień zużycia;
- układ wydechowy;
- ogumienie – stopień zużycia, dobór;
- oświetlenie – stan reflektorów, sposób działania, ustawienie;
- napięcie i stan łańcucha napędowego i pasa zębatego;
- amortyzatory;
- czystość spalin i poziom hałasu.
Diagnosta sprawdzi również numer silnika i ramy, stan tablicy rejestracyjnej, zgodność numeru z dokumentem.
Jeśli podczas badania zostanie wykryta jakakolwiek nieprawidłowość, diagnosta oceni ją za pomocą trzystopniowej skali. Mogą to być:
- drobne usterki;
- poważne i istotne usterki;
- niebezpieczne, czyli stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przegląd skutera a wykrycie nieprawidłowości
Jeśli przegląd techniczny skutera wykaże jakieś nieprawidłowości, właściciel zostanie o nich poinformowany i będzie musiał przedsięwziąć odpowiednie kroki.
Ważne! Obowiązkiem każdego kierowcy jest upewnienie się, że jego pojazd nie stwarza zagrożenia dla innych. Stąd konieczność przeprowadzania regularnych badań i ewentualnych napraw usterek.
W przypadku wykrycia drobnej usterki diagnosta poinformuje właściciela, ale skuter przejdzie badanie. Jeśli wykryta wada jest istotna lub stwarza zagrożenie, skuter otrzyma wynik badania negatywny. W tej ostatniej sytuacji diagnosta może nawet zatrzymać dowód rejestracyjny.
Właściciel pojazdu ma 14 dni na usunięcie wskazanych usterek. Po naprawieniu pojazdu powinien stawić się na tej samej stacji kontroli pojazdów w celu sprawdzenia, czy usterkę usunięto. Tym razem diagnosta skupi się jedynie na elementach naprawianych.
Gdzie wykonuje się badanie techniczne skutera?
Badania technicznego skutera nie możesz przeprowadzić u dowolnego mechanika, musisz się udać do Stacji Kontroli Pojazdów (SKP), czyli warsztatu, który ma pozwolenia na wykonanie takiej usługi. Jaką stację kontroli pojazdów wybrać – podstawową czy okręgową?
- Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów sprawdza stan techniczny pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – zrobisz tam przegląd motocykla, przegląd motoroweru, skutera.
- W Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów bada się stan techniczny pozostałych pojazdów.
Pamiętaj! Badanie techniczne przeprowadzisz w dowolnym miejscu Polski, ponieważ w tym przypadku nie obowiązuje rejonizacja.
Jak szukać właściwej stacji diagnostycznej? Powinna być oznakowana niebieskim szyldem, na którym znajdą się informacje jak numer SKP, godziny otwarcia, określenie rodzaju stacji. O wymogach tych mówi Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów.
Ile kosztuje przegląd skutera?
Ile w 2024 kosztuje przegląd motoroweru (w tym skutera)? Koszt przeglądu obowiązkowego reguluje ustawa, dlatego kierowca zapłaci tyle samo niezależnie od tego, w którym mieście wykona badanie. W przypadku motoroweru i skutera jest to 50 zł.
Ważne! Za przegląd techniczny skutera kierowca musi zapłacić przed wykonaniem usługi! Wymóg taki zapisano w przepisach.
Do niedawna konieczne było również wniesienie opłaty ewidencyjnej za wpis do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) – przestała ono obowiązywać od 1 lipca 2023 roku.
Co grozi za brak ważnego przeglądu technicznego?
Za brak ważnego badania technicznego właścicielom pojazdów grożą kary. Kontrolujący policjant może wypisać mandat w wysokości 1500-5000 zł. Funkcjonariusz ma także prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, co spowoduje, że pojazdu nie będzie można używać legalnie na drogach publicznych.
Samochód osobowy, motocykl, a nawet skuter, który jest niesprawny stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa, co często wpływa na wysokość odszkodowania wypłacanego w razie wypadku.
Przeprowadzanie regularnych badań technicznych jest istotne z kilku względów. To nie tylko wymóg prawa, ale wyraz troski o bezpieczeństwo kierowcy oraz pozostałych użytkowników ruchu drogowego. Niesprawny pojazd stwarza zagrożenie dla właściciela i innych uczestników ruchu.
Ile kosztuje OC skutera?
Poza pilnowaniem terminów badań technicznych właściciel jest zobowiązany do wykupienia polisy OC – to ubezpieczenie obowiązkowe. Bez ważnego przeglądu oraz OC nie można zarejestrować pojazdu, co uniemożliwia dopuszczenie go do ruchu.
Za ubezpieczenie skutera kierowca zapłaci znacznie mniej niż posiadacza samochodu, a nawet motocykla. Przygotowując kalkulację, towarzystwa biorą pod uwagę zarówno:
- rodzaj pojazdu,
- rocznik,
- pojemność silnika,
jak i dane dotyczące kierowcy:
- doświadczenie,
- stan cywilny,
- miejsce zamieszkania.
Oferty OC w prosty sposób porównasz, korzystając z kalkulatora OC i AC. Oto przykładowe wyliczenia dla 45-letniej właścicielki skutera Romet Joy z 2018 roku (49 cm3):
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 111,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 133,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 134,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 193,00 zł rata od 0 zł | |
111,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
133,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
134,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
193,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Każdy pojazd musi przejść przegląd – badanie ma na celu sprawdzenie stanu technicznego. Pierwsze badanie techniczne wykonuje się w ciągu 3 lat od chwili zarejestrowania motoroweru w wydziale komunikacji. Następne badanie przeprowadza się po 2 latach, a kolejne badania techniczne już co roku.
Za jazdę skuterem bez ważnego badania technicznego kierowca może otrzymać mandat. Przegląd motocykla czy skutera wykonuje się w Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów. Trzeba pamiętać, że skuter sprawny technicznie to gwarancja bezpieczeństwa kierowcy i innych użytkowników ruchu drogowego.
- Skuter jak i inne pojazdy musi przejść badanie techniczne (często nazywane zamiennie przeglądem technicznym).
- Pierwszy przegląd skutera wykonuje się po 3 latach od daty pierwszej rejestracji, kolejny po 2 latach od ostatniego badania, a każdy następny po roku.
- Za badanie kierowca zapłaci 50 zł.
- Pierwszy i każdy kolejny przegląd przeprowadza się na Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów.
- Za brak badania kierowcy grozi mandat, a nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
Bibliografia
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o przegląd skutera
-
Czy do jazdy skuterem potrzebne jest prawo jazdy?
Do prowadzenia skutera zazwyczaj konieczne jest prawo jazdy kategorii AM. Warunkiem jest, aby pojemność skokowa silnika nie przekraczała 50 cm3. Pojazdy z większym silnikiem są motocyklami, a do ich prowadzenia niezbędne jest prawo jazdy kategorii A.
-
Czy przegląd techniczny skutera mogę przeprowadzić w dowolnym warsztacie?
Nie, musi to być stacja diagnostyczna upoważniona do wykonywania takich badań. Są to podstawowe stacje kontroli. Powinny być one dobrze oznaczone – w widocznym miejscu znajduje się niebieska tabliczka z określeniem rodzaju stacji.
-
Czy coś mi grozi za brak przeglądu skutera?
Tak, kontrolujący funkcjonariusz może nałożyć mandat, a w poważnych przypadkach zatrzymać dowód rejestracyjny. Kierowca bez ważnego badania technicznego może mieć kłopoty, gdy dojdzie do kolizji czy wypadku. Ubezpieczyciel może obniżyć wysokość odszkodowania.