ubezpieczenie od awarii samochodu
4 marca 2020
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Kupujesz samochód od dealera lub handlarza? Bardzo prawdopodobne, że otrzymasz propozycję ubezpieczenia od awarii samochodu. Sprawdzamy, jakie korzyści płyną z posiadania takiej polisy i ile ona kosztuje.

 

Podsumowanie

  • Gwarancja od awarii samochodu to dobrowolne ubezpieczenie, z którego pokrywane są koszty naprawy pojazdu.
  • Ubezpieczenie od awarii pojazdów można zakupić zarówno dla nowych, jak i używanych aut. Ochronę oferują dealerzy i komisy samochodowe.
  • Aby skorzystać z gwarancji, kierowca musi spełnić pewne wymagania. Odnoszą się one do maksymalnego wieku i limitu przebiegu pojazdu.
  • Zakres ochrony zależy od wybranego pakietu – firmy oferują pakiety podstawowe i rozszerzone.
  • Gwarancji od awarii auta nie należy mylić z odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową i assistance w podróży.

 

Jeszcze kilka lat temu ubezpieczenie od awarii samochodu (tzw. motogwarancja) było rzadko spotykane. Aktualnie osoby korzystające z ofert dealerów i komisów coraz częściej spotykają się z pytaniem, czy są zainteresowane ubezpieczeniem od awarii auta, którego zakup chcą sfinalizować. Pozostaje jednak pytanie, czy warto.

Czym jest gwarancja od awarii samochodu?

Gwarancja od awarii samochodu chroni użytkownika pojazdu przed kosztami, jakie musiałby on ponieść, aby usunąć zdiagnozowaną usterkę. Rzadkością jest, by auto sprzedawane przez komis samochodowy było na gwarancji producenta. Tymczasem brak tej gwarancji oznacza jedno – wszystkie koszty napraw będą obciążać nabywcę.

Decydując się w momencie zakupu (lub później) na gwarancję od awarii samochodu, właściciel może uchronić się przed kosztownymi naprawami. Trzeba pamiętać, że zwłaszcza młodsze modele pojazdów są bogato wyposażone w elektronikę. Usunięcie usterki we własnym zakresie jest możliwe tylko niekiedy – coraz częściej kierowcy muszą korzystać z pomocy fachowców.

Na jakie auta można kupić ubezpieczenie od awarii samochodu?

Ubezpieczenie od awarii samochodu to produkt oferowany właścicielom zarówno nowych, jak i używanych pojazdów. Firmy mające w ofercie to ubezpieczenie współpracują z dealerami i komisami samochodowymi. To właśnie w tych punktach, przy zakupie pojazdu, klient może skorzystać z oferty dodatkowej ochrony.

Niektóre firmy proponują także swoim klientom przedłużenie gwarancji, przy czym możliwe jest to wyłącznie w odniesieniu do pojazdów, które posiadają ważną gwarancję producenta.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać z oferty?

Na polskim rynku działa kilka firm oferujących ubezpieczenie od awarii samochodu. Każda z nich wymaga, by pojazd spełniał pewne warunki. Odnoszą się one przede wszystkim do:

  • wieku pojazdu – przykładowo Carlife obejmuje ochroną pojazdy w wieku od 5 do 20 lat,
  • przebiegu pojazdu – często jest on powiązany z wiekiem auta, np. dla 5-letniego pojazdu Autoprotect stosuje limit 150 000 km.

Samochód, który ma zostać objęty ochroną, musi być też sprzedawany przez partnera firmy oferującej gwarancję. Ograniczenie to zostało wprowadzone ze względów praktycznych – ubezpieczenie jest oferowane wyłącznie do samochodów sprawdzonych, które są w dobrym stanie technicznym.

Ile kosztuje gwarancja od awarii samochodu?

Zakup nowego lub używanego samochodu zawsze wiąże się z kosztami – kierowca musi zakupić ubezpieczenie OC/AC czy uiścić podatek. Z tej prostej przyczyny cena dodatkowego ubezpieczenia ma znaczenie. Ile trzeba zapłacić za ubezpieczenie od awarii samochodu?

Cena zaproponowana kupującemu pojazd zawsze zależy od kilku czynników. Są to przede wszystkim okres ochrony (najczęściej od 3 do 12 miesięcy), suma ubezpieczenia i zakres terytorialny. Przykładowe ceny na swojej stronie podaje Vipgwarant – klienci zainteresowani skorzystaniem z dodatkowej ochrony muszą przygotować się na wydatek rzędu:

  • od 500 zł – jeżeli chcą ubezpieczyć w pakiecie podstawowym pojazd o rynkowej wartości do 50 000 na okres 3 miesięcy,
  • od 1000 zł – jeżeli ubezpieczeniem w pakiecie podstawowym ma zostać objęty pojazd o wartości rynkowej do 50 000 zł na okres 12 miesięcy.

Ostateczną, wiążącą propozycję cenową klient otrzymuje zawsze od dealera lub pracownika komisu samochodowego, w którym nabywa auto.

Jakie usterki można zlikwidować w ramach gwarancji?

Liczba i rodzaj ubezpieczonych komponentów zależą od wybranego pakietu. Przykładowo GetHelp.pl proponuje klientom cztery pakiety – Classic, Premium, Grand i Master. W pierwszym, czyli podstawowym pakiecie, klient może liczyć, że:

  • nie zapłaci za naprawę auta na drodze,
  • będzie mógł skorzystać z całodobowego Assistance,
  • ochrona będzie obejmować naprawy uszkodzeń silnika i manualnej skrzyni biegów.

Każda osoba zainteresowana nabyciem ubezpieczenia od awarii powinna wykazać się przezornością – koniecznie należy zapoznać się ze szczegółowymi zapisami, które zostały zamieszczone w umowie. Może się okazać, że naprawa silnika obejmuje tylko pewne jego elementy.

Czy gwarancja od awarii pojazdu się opłaca? Na to pytanie nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie. Dopiero po przeanalizowaniu zapisów znajdujących się w umowie właściciel pojazdu może określić, czy w zamian za opłaconą składkę otrzyma kompleksową ochronę, na której mu zależy.

Gwarancja od awarii a odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową

Od gwarancji od awarii wyraźnie należy odróżnić odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Jeżeli kupujący jest osobą fizyczną i nabywa rzecz od przedsiębiorcy (w tym przypadku dealera lub komisu samochodowego), to przysługuje mu szczególna ochrona. Sprowadza się ona do tego, że sprzedawca będzie odpowiadał wobec swojego klienta wówczas, gdy sprzedany przez niego samochód nie będzie zgodny z umową.

Przykładem sytuacji, gdy klient będzie mógł powołać się na odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową jest choćby błędna informacja o zużyciu paliwa. Również wady, które ujawniły się dopiero po zakupie samochodu, będą podstawą do wezwania sprzedawcy do ich usunięcia.

Assistance w podróży – co to jest i czym różni się od gwarancji od awarii samochodu?

Na właścicieli samochodów czeka wiele dodatkowych, dobrowolnych ubezpieczeń. Jednym z nich jest ubezpieczenie assistance w podróży. W zależności od firmy ubezpieczeniowej w jego ramach ubezpieczony może liczyć na: odholowanie pojazdu do warsztatu samochodowego lub na parking, dowiezienie paliwa, zakwaterowanie w hotelu na koszt ubezpieczyciela czy pomoc tłumacza i prawnika.

Assistance w podróży nie obejmuje naprawy pojazdu – za nią właściciel pojazdu będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Ubezpieczenie assistance to zatem coś zupełnie innego niż gwarancja od awarii samochodu – produkty te się uzupełniają. Kierowca, który zakupi ubezpieczenie od awarii samochodu, powinien zorientować się, czy ubezpieczenia assistance w podróży nie otrzyma w pakiecie – niektóre firmy proponują takie połączenie.  

 

 

Redakcja
Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Oblicz ceny online lub zadzwoń do naszego agenta

(22) 270 00 00