Na polskich drogach coraz częściej można spotkać samochód marki Mazda. Nowoczesny design w połączeniu z wysoką jakością japońskiej produkcji zrzesza coraz więcej fanów motoryzacji. Sprawdzamy, co jeszcze wyróżnia samochody tej marki, ile kosztują nowe modele i czy warto kupić używaną Mazdę.
Mazda to japońska marka samochodów, stworzona przez Jujiro Matsudę w 1920 r. Na początku firma specjalizowała się w produkcji obrabiarek i nazywała się Toyo Cork Kogyo. Od 1931 roku zaczęto produkować także pojazdy. Pierwsze z nich były małymi, trójkołowymi bagażówkami Mazda-go. Dopiero w 1960 r. Mazda zaprezentowała światu model Mazda R360 – pierwszy pojazd osobowy.
Ceny nowej Mazdy
Ceny Mazdy są zróżnicowane. Najtańszy model Mazda 2 można kupić od 51 900 zł. Na Mazdę 3 trzeba natomiast przeznaczyć od 94 900 zł, a Mazdy 6 od 103 900 zł. W ofercie Mazdy znajdują się także SUV-y i roadstery. Za Mazdę CX-3 trzeba zapłacić co najmniej 70 900 zł, a za Mazdę CX-5 107 900 zł.
Filozofia zoom-zoom
Japońska marka specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości pojazdów i działa w myśl filozofii zoom-zoom. Wszystko zaczęło się od pojawienia się w 2002 r. modelu Mazda 6. W Mazdzie postawiono głównie na design zewnętrzny, wewnętrzny, osiągi i możliwości pojazdu. Zoom-zoom dąży do tego, aby kierowca odczuwał przyjemność z prowadzenia pojazdu oraz przebywania w jego wnętrzu. Producent stara się więc połączyć w jednym: wyrafinowany design, dynamikę, elastyczność i moc.
Nowoczesne technologie
Nowe Mazdy wyposażone są w napęd na cztery koła. Napęd korzysta z 27 czujników, które do 200 razy na sekundę monitorują warunki drogowe i parametry samochodu. Wprowadzono także technologię SkyAcitv, która pozwala na niższe zużycie paliwa i lepszą dynamikę. Mazda stawia także na płynne, bardziej intuicyjne prowadzenie. Układ G-Vectoring Control umożliwia precyzyjne kierowanie pojazdem i pomaga utrzymać przyczepność kół na mokrej powierzchni. Producent stawia także na bezpieczeństwo. System i-Activsense pomaga przy zagrożeniach jakich może nie dostrzec kierowca. W jego skład wchodzi inteligentny asystent hamowania, system ostrzegania o opuszczaniu, adaptacyjne reflektory diodowe, asystent utrzymania pasa ruchu.
Czy warto kupić używaną Mazdę?
Sprawdzamy to na przykładzie Mazdy 3, produkowanej w latach 2003-2009.
Wnętrze samochodu jest przestronne, można w nim znaleźć sporo miejsca do przechowania, jednak sam bagażnik w wersji hatchback ma pojemność tylko 300/1280 l. Mazda 3 posiada silnik benzynowy 1.4 i 2.0 lub diesel 1.6 CD. Na rynku w 2006 r. pojawił się także turbo diesel z silnikiem 2.0 CD oraz silnik benzynowy 2.2 w sportowej wersji auta. Najbardziej ekonomiczny jest silnik 1.6 benzyna, jednak nie jest przeznaczony dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę. Silnik 2.0 przysporzy więcej radości z jazdy, ale dla portfela nie będzie łaskawy.
Utrzymanie auta z silnikiem benzynowym nie jest kosztowne ze względu na małą awaryjność. Natomiast pojazdy z silnikiem diesla, zdaniem fachowców, są bardziej awaryjne, psują się turbosprężarki i świece żarowe. Trzeba także pamiętać, że zabezpieczenie antykorozyjne może nie działać jak należy – korozja dotyka szczególnie tylnych błotników.
Ubezpieczenie OC i AC Mazdy
W pierwszym półroczu 2019 r. ubezpieczenie OC Mazdy kosztowało średnio 723 złote i było droższe o 5,2 % od średniej ceny OC w całym kraju (687 zł).
Należy jednak pamiętać, że na wysokość składki OC ma wpływ nie tylko marka, ale i historia ubezpieczenia posiadacza pojazdu, wiek kierowcy, adres zamieszkania, przebieg auta, pojemność silnika czy model. Ceny OC są wyliczane indywidualnie, na podstawie różnych taryf ubezpieczycieli i mogą się różnić nawet o kilkaset/kilka tysięcy złotych.
Poniżej przedstawiamy ceny OC wyliczone dla przykładowych posiadaczy samochodu marki Mazda.
Marka | Model | Właściciel | Zniżki | Towarzystwo | Cena OC |
Mazda | 6 | Mężczyzna, 39 lat, łódzkie | 60% | Aviva | 499 zł |
Mazda | Premacy | Kobieta, 45 lat, mazowieckie | 60% | AXA | 379 zł |
Mazda | CX-5 | Mężczyzna, 63 lata, podkarpackie | 60% | Link4 | 380 zł |
Mazda | 3 | Kobieta, 23 lat, pomorskie | 60% | Link4 | 430 zł |
Mazda | CX-3 | Mężczyzna, 48 lat, mazowieckie | 60% | AXA | 512 zł |
Mazda | 2 | Mężczyzna, 28 lat, małopolskie | 60% | Aviva | 560 zł |
Mazda | 626 | Kobieta, 58 lat, mazowieckie | 60% | Allianz | 402 zł |
Cena AC zależy m.in. od wartości auta (im większa, tym droższe AC). Właściciele najdroższych modeli Mazdy powinni więc brać pod uwagę dość wysoki koszt ubezpieczenia. Podczas wyceny składki znaczenie mogą mieć także ceny części potrzebnych do wymiany podczas likwidacji szkody i ich dostępność, miejsce parkowania auta oraz statystyki kradzieży w danym regionie.
Marka | Model | Właściciel | Zniżki | Towarzystwo | Cena AC |
Mazda | 6 | Mężczyzna, 39 lat, łódzkie | 60% | Aviva | 780 zł |
Mazda | Premacy | Kobieta, 45 lat, mazowieckie | 60% | AXA | 460 zł |
Mazda | CX-5 | Mężczyzna, 63 lata, podkarpackie | 60% | Link4 | 598 zł |
Mazda | 3 | Kobieta, 23 lat, pomorskie | 60% | Link4 | 730 zł |
Mazda | CX-3 | Mężczyzna, 48 lat, mazowieckie | 60% | AXA | 852 zł |
Mazda | 2 | Mężczyzna, 28 lat, małopolskie | 60% | Aviva | 496 zł |
Mazda | 626 | Kobieta, 58 lat, mazowieckie | 60% | Allianz | 568 zł |
Podsumowanie
Mazda to japońska marka pojazdów, głównie wysokiej klasy. Polityka firmy opiera się na filozofii zoom-zoom, która promuje radość z prowadzenia samochodu oraz samego przebywania w pojeździe. Ceny nowych modeli zaczynają się od 51 900 zł. Jeżeli decydujemy się na zakup używanego pojazdu, warto zwrócić uwagę na Mazdy z silnikiem benzynowym, które są bardzo ekonomiczne i mniej awaryjne niż auta z silnikiem diesla. Warto sprawdzić najtańsze ubezpieczenie OC w kalkulatorze i sprawdzić jak kształtują się ceny dla tej marki.