odwolanie-od-decyzji-ubezpieczyciela
20 października 2016 (aktualizacja 15 marca 2017)
[Głosów:88    Średnia:4.5/5]

Zostałeś poszkodowany w kolizji lub wypadku drogowym? Otrzymasz odszkodowanie z OC sprawcy. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych gwarantuje ci rekompensatę, która pokryje wszystkie straty. A co, jeśli twoim zdaniem zakład ubezpieczeń nie sprostał zadaniu i świadczenie jest zaniżone? Zamiast słać pod jego adresem niecenzuralne słowa, napisz odwołanie od decyzji ubezpieczyciela.

Już sam fakt uczestnictwa w kolizji oznacza spory stres. Nie mniej nerwów może kosztować cię zbyt niska wycena twojej szkody. Wcale nie dlatego, że dochodzenie wyższego świadczenia jest bardzo skomplikowane. Wręcz przeciwnie. W wielu przypadkach wystarczy napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Niewłaściwie postąpisz zaczynając od walki z towarzystwem na zasadzie: zadzwonię i powiem im co o nich myślę albo: opiszę wszystko na forum – niech inni wiedzą jacy to oszuści! Oficjalna droga będzie z pewnością mniej stresująca i bardziej owocna.

Ile masz czasu na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Zgodnie z ustawą o działalności ubezpieczeniowej, zawsze masz prawo odwołać się od decyzji ubezpieczyciela. Nawet jeśli w dokumencie dotyczącym wysokości przyznanych świadczeń nie znalazłeś takiej informacji.

W przypadku likwidacji szkody z ubezpieczenia OC masz na to czas:

  • do trzech lat od momentu, w którym dowiedziałeś się o szkodzie i o osobie zobowiązanej do jej naprawy (art.442 k.c §1), ale nie dłużej niż 10 lat od zdarzenia – jeżeli szkoda wynika z czynu niedozwolonego (np. spowodowania krzywdy i straty materialnej w wyniku nieuwagi),
  • przed upływem 20 lat bez względu na dzień, w którym dowiedziałeś się o szkodzie – gdy jest ona skutkiem zbrodni lub występku (art.442 k.c §2). Dotyczy to głównie poważnych wypadków komunikacyjnych.

Pamiętaj, że podane terminy dotyczą przedawnienia roszczeń. W rzeczywistości czas działa na twoją niekorzyść. Im później napiszesz odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, tym trudniej będzie mu zbadać sporną sytuację.

Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

W odwołaniu postaraj się uzasadnić swoje racje, przedstawiając fakty, które ułatwią ubezpieczycielowi ponowne rozpatrzenie sprawy.

  • Podaj numer szkody i opisz decyzję towarzystwa, z którą się nie zgadzasz (możesz też załączyć jej kopię);
  • Postaraj się uzasadnić swoje stanowisko, w zależności od zgłaszanego problemu. Np. przedstaw wyższą wartość pojazdu, ceny aukcyjne, faktury potwierdzające montaż wyposażenia dodatkowego itp.;
  • Napisz jakie są twoje oczekiwania względem ubezpieczyciela;
  • Powołaj się np. na wyroki sądowe i orzeczenia w podobnych do twojej sprawach.

Gdzie złożyć reklamację (odwołanie)?

Pismo najlepiej skierować do zarządu towarzystwa ubezpieczeniowego. Chociaż ubezpieczyciele honorują najczęściej odwołania w formie e-maila lub zgłoszenia z internetowego konta klienta, my polecamy tradycyjny list polecony za potwierdzeniem odbioru. Będziesz miał wtedy pewność, że pismo dotarło do właściwej osoby (a raczej działu reklamacji).

Zobacz także: Odwołanie od kary za brak OC – kiedy i jak złożyć?

Ile czasu ma ubezpieczyciel na rozpatrzenie twojego odwołania (reklamacji)?

Czas rozpatrzenia reklamacji (a jest nią także odwołanie od decyzji ubezpieczyciela) reguluje najnowsza ustawa z 11 października 2015 roku (Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym).

Towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobowiązane do zapoznania się ponownie ze sprawą i udzielenia ci odpowiedzi w ciągu 30 dni.

W jej treści powinny się znaleźć:

  • informacja o decyzji,
  • faktyczne i prawne uzasadnienie (jeżeli nie uwzględniono reklamacji),
  • wskazanie osoby udzielającej odpowiedzi,
  • termin spełnienia roszczeń (jeżeli pozytywnie odniesiono się do odwołania).

Według zapisów ustawy, zakład ubezpieczeń może odpowiedzieć na reklamację w późniejszym terminie (do 60 dni), ale powinieneś otrzymać informację o przyczynie zwłoki i okolicznościach, które trzeba dodatkowo ustalić.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela uważa się za zaakceptowane na korzyść klienta, jeżeli w ustawowych terminach (30 lub 60 dni) nie zostało ono rozpatrzone.

Reklamacja nie została uwzględniona – co dalej?

Jeżeli po ponownym rozpatrzeniu sprawy towarzystwo ubezpieczeniowe nie zamierza spełnić twoich roszczeń, nie musisz rezygnować z walki o należne odszkodowanie. Możesz poprosić o interwencję Rzecznika Finansowego (dawniej Rzecznika Ubezpieczonych, więcej o zmianie można znaleźć w tym artykule) lub zwrócić się do sądu polubownego. Ostatecznie, gdy to nie przyniesie efektów, a ty nadal jesteś pewny swoich racji, pozostaje wniesienie sprawy do sądu powszechnego.

Przeczytaj także artykuł pt.: „Zmiana ubezpieczyciela OC”

Redakcja
Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Oblicz ceny online lub zadzwoń do naszego agenta

(22) 270 00 00