Bycie właścicielem zabytkowego samochodu to powód do dumy. To jednak również kilka zobowiązań, o których nie można zapomnieć. Najważniejsze z nich to rejestracja i ubezpieczenie auta. Podpowiadamy, jak to zrobić oraz jakimi prawami rządzą się historyczne pojazdy.

Najstarszy pojazd zabytkowym zarejestrowany w Polsce w 2020 roku to amerykański Maxwell rocznik 1909. Jego konkurentem jest o 6 lat młodszy Ford T z roku 1915. Te a także inne inne zabytkowe auta są dumą dla swoich właścicieli. Właściciele natomiast zyskują prawo do paru przywilejów. Jakich? Jedną z głównych zalet posiadania auta zabytkowego jest możliwość wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia OC w formie krótkoterminowej polisy, a nie – jak w przypadku zwykłych samochodów – na rok. Z naszego poradnika dowiesz się, jak wykupić taką polisę oraz o czym pamiętać, rejestrując auto jako zabytek.

Czym jest pojazd historyczny?

Aby auto mogło zostać zarejestrowane jako zabytkowe, musi posiadać kilka ważnych cech. To, jakie kryteria są brane pod uwagę, jest ustalane i regulowane przez konserwatorów a nie – jak mogłoby się wydawać – przez prawo o ruchu drogowym. Zabytkowy samochód powinien:

  • Mieć minimum 25 lat
  • Posiadać większość oryginalnych części
  • Być od co najmniej 15 lat wycofany z produkcji
  • Zostać wpisany do rejestru zabytków, lub być wpisany do centralnej ewidencji dóbr kultury

Aby auto mogło zostać uznane za zabytkowe, musi uzyskać także pozytywną opinię konserwatora. To kryterium jest odpowiedzią na pytanie o to, dlaczego niektóre samochody tego samego modelu nie są wpisane na listę pojazdów zabytkowych.

Innym sposobem, by nasz samochód został uznany za zabytek, jest udowodnienie, że jest unikalny. W takim przypadku nawet auta młodsze niż 25 lat mogą zostać wpisane na listę zabytkowych. Za unikalny uznaje się pojazd, który:

  • Ma nietypową konstrukcję lub unikatowe rozwiązania techniczne
  • Pozostaje w posiadaniu osób o wysokiej randze społecznej
  • Jego produkcja jest niskowolumenowa

Czy pojazd historyczny i pojazd zabytkowy to to samo?

Chociaż nie każdy samochód historyczny jest pojazdem zabytkowym, wszystkie auta zabytkowe są natomiast pojazdami historycznymi. Chociaż każdy z tych pojazdów jest na swój sposób wyjątkowy, nie można ich ze sobą utożsamia. Jakie zachodzą między nimi różnice i co charakteryzuje każdy z nich?

  • Pojazd zabytkowy – mianem zabytkowego określmy taki samochód, który spełnia ujęte w art. 2 pkt 39 Ustawy Prawo o ruchu drogowym zasady. Aby auto mogło zostać uznane za jako zabytek, musi być wpisane do rejestru zabytków, albo do inwentarza muzealiów.
  • Pojazd historyczny – auto historyczne nie może być  młodszy niż 40 lub 25 lat, oraz – na mocy opinii rzeczoznawcy – musi być uznany za unikat w dziedzinie motoryzacji.

Rejestracja zabytkowego auta

Jeżeli chcemy zarejestrować nasz pojazd jako historyczny, musimy przejść przez kilkuetapowy, ale prosty proces:

  1. Przede wszystkim musimy wpisać nasz samochód do rejestru zabytków
  2. Następnie musi zostać wydana decyzja o dopuszczeniu go do ruchu drogowego
  3. Ostatecznie pojazd zabytkowy musi zostać zarejestrowany w odpowiednim wydziale komunikacji

Wpisanie do rejestru zabytków

Jeśli chcemy, by nasz pojazd mógł zostać wpisany do rejestru zabytków, musimy:

  • Zdobyć pozytywną opinię specjalisty do spraw techniki samochodowej
  • Uzyskanie białej karty, czyli innymi słowy karty ewidencji pojazdu
  • Uzyskanie od konserwatora zabytków oceny stanu auta
  • Otrzymanie zaświadczenia od konserwatora zabytków

Dopuszczenie zabytkowego auta do ruchu drogowego

Aby zabytkowy samochód mógł poruszać się po drogach, musi – podobnie jak inne pojazdy – posiadać ważne badanie techniczne. Można je wykonać w okręgowych stacjach kontroli pojazdów albo w Instytucie Transportu Drogowego w Warszawie, po uprzednim złożeniu stosownego wniosku. Jeśli auto przejdzie przegląd, zostanie dopuszczone no ruchu drogowego.

Rejestracja w wydziale komunikacji

By dokonać rejestracji samochodu zabytkowego trzeba przede wszystkim udać się do przypisanego do miejsca zamieszkania wydziału komunikacji. Co trzeba ze sobą zabrać?

  • Wniosek o rejestrację
  • Dowód własności pojazdu
  • Ubezpieczenie OC
  • Dokument potwierdzający tożsamość
  • Dokumenty rejestracyjne
  • Opinię rzeczoznawcy

Ile kosztuje rejestracja zabytkowego auta?

Aby zarejestrować samochód jako zabytkowy, nie musimy wydawać dużo pieniędzy, szczególnie, że jest to wydatek jednorazowy. Obecnie za kompleksowy proces rejestracji auta wraz z wydaniem wszystkich niezbędnych dokumentów, będziemy musieli zapłacić około 700 złotych. Jakie dokładnie opłaty trzeba ponieść?

  • Wydanie białej karty – 250 PLN
  • Badania techniczne – 250 PLN
  • Wydanie żółtych tablic rejestracyjnych – 100 PLN
  • Inne opłaty wynikające z rejestracji – około 100 PLN

Czy OC na pojazd historyczny jest obowiązkowe?

OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym dla każdego samochodu. Zabytkowe auta są jednak na tym polu uprzywilejowane. Na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, właściciele pojazdów zabytkowych mogą bowiem wykupić tak zwaną polisę krótkoterminową (na czas dłuższy niż 30 dni).

To praktyczne i korzystne rozwiązanie dla tych, którzy nie używają na co dzień auta zabytkowego. Krótkie OC będzie dobrym pomysłem również wtedy, gdy auto pełni jedynie funkcję atrakcji na sezonowych zlotach i festiwali z udziałem pojazdów zabytkowych. Wybierając krótkoterminowy wariant ubezpieczenia, musimy jednak pamiętać, że po upływie ujętego w umowie ubezpieczeniowej czasu, polisa automatycznie wygaśnie, inaczej niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnego OC.

Przykład: Pan Włodzimierz ma w garażu zabytkowe auto o unikatowych cechach. Nie korzysta z niego jednak na co dzień. Wyprowadza samochód na drogę jedynie w wakacje, gdy wybiera się na sezonowy zlot fanów starych pojazdów. Dzięki temu, że Pan Włodzimierz zarejestrował swój samochód jako zabytek, ma możliwość wykupienia polisę tylko w tym miesiącu, w którym rozpoczyna się zlot. Co więcej, może to zrobić tylko na 30 dni, nie ponosząc przy tym niepotrzebnych kosztów generowanych przez polisę, gdy auto jest nieużywane.

Jak kupić OC na pojazd historyczny?

Aby móc wybrać najlepsze ubezpieczenie, właściwie dopasowane do naszych potrzeb, warto porównać ze sobą oferty kilku towarzystw ubezpieczeniowych. Choć jednym z najważniejszych czynników, jakie mają wpływ na wybór polisy, jest cena, nie można zapominać, że ubezpieczenie powinno gwarantować nam jak największą ochronę. Dokładne zapoznanie się z poszczególnymi elementami ofert różnych ubezpieczycieli, pozwoli w spokoju cieszyć się kompleksową ochroną podczas jazdy zabytkowym autem.

Jeśli chcemy kupić ubezpieczenie szybko, łatwo i bez wychodzenia z domu, warto skorzystać z przystępnego kalkulatora ubezpieczeń online https://kalkulator.ubezpieczamy-auto.pl/kalkulator/oc-ac/.  Taka porównywarka pozwoli nam przeanalizować wszystkie dostępne oferty. Co więcej, jeżeli po zapoznaniu się z ofertami wybranych ubezpieczycieli, zdecydujemy się na którąś z nich, w kilku krokach wykupimy ubezpieczenie online.

Ile kosztuje OC na pojazd historyczny?

Jeśli chcemy kupić tańsze ubezpieczenie OC dla zabytkowego auta, zdecydowanie lepszą opcją niż polisa całoroczna będzie ubezpieczenie krótkoterminowe. Przy jego zakupie składka jest bowiem obliczana indywidualnie dla każdego kierowcy. Jak to często bywa, najmniej będą jednak musieli zapłacić właściciele z bezszkodową historią jazdy. Każde z towarzystw ubezpieczeniowych wykorzystuje swoje kryteria przy wyliczaniu składek. Niektóre towarzystwa oferują dodatkowo specjalne zniżki dla osób, które są członkami Polskiego Związku Motorowego.

Inaczej będzie, jeśli zdecydujemy się na polisę całoroczną. Wybierając taką polisę OC, będziemy mieli możliwość skorzystania z dodatkowych ubezpieczeń, jak choćby Assistance, autocasco, czy NNW.

Kara za brak OC pojazdu historycznego

Posiadanie ważnej polisy OC jest o tyle istotne, że bez niej właściciel zabytkowego auta, poruszający się pojazdem po drodze publicznej, zostanie obciążony karą za brak ciągłości w OC. Kara nakładana jest na kierowców przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Jeśli z winy kierowcy nieubezpieczonego pojazdu dojdzie do wypadku lub kolizji, w wyniku której uszczerbku na zdrowiu doznają osoby trzecie, będzie on musiał pokryć wynikające z tego koszty z własnej kieszeni. Podobnie, jeśli dojdzie do szkody na mieniu poszkodowanych.

W roku 2022, z związku z podniesieniem wysokości płacy minimalnej, wzrosły ceny kar za przerwanie ciągłości ubezpieczenia OC. Jak to wygląda w obecnej sytuacji?

Długość przerwySamochody osoboweSamochody ciężarowePozostałe pojazdy
Do 3 dni1 200 zł1810 zł200 zł
Od 4 do 14 dni3010 zł4520 zł500 zł
Więcej niż 14 dni6020 zł9030 zł1000 zł

Podsumowanie

  • Auto zabytkowe to takie, które spełnia warunki ustalone przez konserwatora zabytków. Kluczowe z nich to wiek pojazdu, ilość oryginalnych części, rok wycofania z produkcji, a także wpis wpis do rejestru zabytków.
    Zabytkowy jest także pojazd, który został uznany za unikalny, na przykład dlatego, że posiada nietypowe rozwiązania techniczne lub w przeszłości był własnością sławnej osoby.
    Aby zarejestrować pojazd jako zabytkowy, trzeba mieć przy sobie: wniosek o rejestrację, dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, dowód własności pojazdu, czy ubezpieczenie OC.
    Aby zarejestrować samochód zabytkowy, musimy pokonać trzy kroki: wpisanie pojazdu do rejestru zabytków, uzyskanie decyzji o dopuszczenie do ruchu drogowego, a trzeci – zarejestrowanie auta w wydziale komunikacji.
    Nie każdy samochód historyczny musi być autem zabytkowym, ale każde auto zabytkowe jest pojazdem historycznym.
    Właściciele aut zabytkowych mogą wykupić ubezpieczenie krótkoterminowe, w związku z czym nie muszą płacić za całoroczną polisę OC.
    Za brak ważnego OC kierowca zapłaci karę, uzależnioną od rodzaju pojazdu i długości przerwy.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie pojazdu historycznego

  1. Czy towarzystwo ubezpieczeniowe musi zgodzić się na sprzedaż polisy OC dla auta zabytkowego?

    Tak. Żaden ubezpieczyciel nie może odmówić ubezpieczenia samochodu zabytkowego. Każdy oldtimer, na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ma prawo do bycia objętym polisą.

  2. Czy tylko samochody osobowe mogą zostać uznane za zabytek?

    Nie. Około 50 procent zabytków to faktycznie auta osobowe, ale dodatkowe 30 procent stanowią motocykle, 5 procent to ciężarówki, a reszta - inne pojazdy, jak motorowery, pojazdy specjalne, ciągniki rolnicze, a nawet przyczepy czy autobusy.

  3. Jakich pojazdy zabytkowe można spotkać najczęściej?

    Z danych zawartych w raporcie instytutu SAMAR wiemy, że w roku 2020 w Polsce za zabytkowe uznane zostało 2060 pojazdów. Wśród nich ponad 50 procent to samochody osobowe. Najpopularniejszym jeśli chodzi o markę wśród aut z żółtymi rejestracjami jest Mercedes. Najwięcej z samochodów zostało wyprodukowanych w latach 80. Wśród aut zabytkowych znajduje się między innymi popularny Fiat 126p, VW Golf, BMW 3, a także Mercedes klasy C.

  4. Czy pojazd zabytkowy musi przechodzić regularne przeglądy techniczne?

    Nie. Jeśli samochód pozytywnie przejdzie badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz uzyska wpis do ewidencji zabytków, jego właściciel nie musi zabierać auta na przyszłe przeglądy okresowe. Coroczne badania musi przechodzić tylko ten pojazd, który służy do zarobkowego transportu drogowego.

redakcja

Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny