Tablice rejestracyjne pojazdów muszą spełniać konkretne kryteria określające m.in. ich wielkość. W niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie blach mniejszych niż standardowe. Dotyczy to jednak wyłącznie określonych pojazdów, a więc nie każdy właściciel samochodu może wyrobić małe tablice. Dowiedz się dla kogo są one przeznaczone oraz jaki jest ich koszt.
- Krótkie tablice rejestracyjne – co warto o nich wiedzieć?
- Jak wyglądają małe tablice rejestracyjne?
- Małe tablice rejestracyjne i najważniejsze problemy z nimi związane
- Krótkie tablice rejestracyjne w Polsce a aktualne przepisy prawa
- Jak wyrobić małe tablice rejestracyjne?
- Ile kosztuje rejestracja samochodu z małymi tablicami?
- Rodzaje tablic rejestracyjnych stosowanych w Polsce
- FAQ
Krótkie tablice rejestracyjne – co warto o nich wiedzieć?
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych z 1 lipca 2018 r. wprowadziło możliwość wyrobienia krótkich tablic. W jakich samochodach można je zastosować? Tego rodzaju rejestracje są przewidziane dla pojazdów silnikowych, w których miejsca przeznaczone do umieszczenia tablic są mniejsze niż standardowe. Dotyczy to przede wszystkim aut sprowadzanych do Polski ze Stanów Zjednoczonych oraz Japonii.
Przed wprowadzeniem zmian w przepisach prawa właściciele takich pojazdów musieli sobie radzić ze zbyt dużymi tablicami. Najczęściej wystawały one poza przeznaczony do tego obszar i były mocno wygięte. Sprawiało to nie lada problemy także podczas kontroli drogowej.
Jak wyglądają małe tablice rejestracyjne?
Małe tablice mają wymiary 305 mm x 114 mm. Dla porównania w przypadku standardowych blach ich długość wynosi 520 mm (szerokość jest taka sama). Ze względu na ograniczone miejsce na krótkich tablicach umieszcza się wyłącznie 4 znaki. Pierwsza litera to oznaczenie województwa, a pozostałe wskazują na miasto i powiat.
Małe tablice rejestracyjne i najważniejsze problemy z nimi związane
Wprowadzenie nowych przepisów to krok mający na celu ułatwić życie właścicielom pojazdów z mniejszymi wnękami przeznaczonymi na montaż tablic. Jednak stworzyło to nowe problemy, a najważniejszym z nich jest nieuprawnione korzystanie z tego rodzaju blach. Dla wielu kierowców mała tablica rejestracyjna była świetnym sposobem na to, aby wyróżnić swój samochód wśród innych pojazdów. Co istotne, jej wyrobienie kosztowało tyle samo, co w przypadku zwykłych blach. W wyniku tego krótkie rejestracje zaczęły się pojawiać nie tylko na autach sprowadzanych zza oceanu czy z Azji, ale także na typowo europejskich modelach.
Mimo że na pierwszy rzut oka nie było to kłopotliwe, to w praktyce okazało się, że nieuprawnione korzystanie z małych tablic rejestracyjnych wiąże się z negatywnymi konsekwencjami. Przede wszystkim ze względu na to, że mają one długość tylko 4 znaków liczba kombinacji na każde województwo jest ograniczona. Pojawiło się więc zagrożenie, że wyrabianie tablic przez właścicieli aut, w których przypadku można zastosować standardowe blachy, spowoduje wyczerpanie puli dla pojazdów, które ich naprawdę potrzebują.
W jaki sposób ustawodawca zmniejszył to ryzyko? Jeszcze w 2018 roku wprowadzono nowelizację przepisów prawa, które wprowadziło obowiązek przedstawiania wraz z wnioskiem o rejestrację oświadczenia właściciela, że jego pojazd ma mniejsze wnęki przeznaczone na tablice. Jednak to działanie było skuteczne jedynie w praktyce. W rzeczywistości kontrole były bardzo rzadkie, a popularność małych tablic wcale się nie zmniejszyła.
Krótkie tablice rejestracyjne w Polsce a aktualne przepisy prawa
4 grudnia 2020 roku wprowadzono pakiet deregulacyjny. Jednym z jego zapisów był punkt dotyczący stosowania małych tablic rejestracyjnych. Zgodnie z nim do ustawy Prawo o ruchu drogowym trafił zapis mówiący o tym, że zabrania się umieszczania na pojeździe jednorzędowych zmniejszonych tablic, w przypadku, gdy wymiary wnęki na rejestracje nie są zmniejszone. Ta nowelizacja sprawiła, że osoby niestosujące się do tego zakazu muszą liczyć się z konsekwencjami.
Przede wszystkim taki samochód nie przejdzie badania technicznego. Diagnosta, który je wykonuje, nie może wydać pozytywnej decyzji, a więc pojazd nie może uczestniczyć w ruchu drogowym. Należy również mieć na uwadze, że policja ma prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego auta, które ma niewłaściwie tablice rejestracyjne.
Może cię zainteresować: Jak zarejestrować samochód online?
Co powinien zrobić właściciel samochodu ze zbyt małymi blachami? Przede wszystkim udać się niezwłocznie do wydziału komunikacji w celu przerejestrowania swojego auta.
Jak wyrobić małe tablice rejestracyjne?
Procedura rejestracji samochodu z mniejszymi wnękami na tablice jest taka sama, jak w przypadku innych pojazdów. W tym celu należy udać się do wydziału komunikacji w starostwie lub urzędzie miasta. W przypadku Warszawy właściwym organem jest urząd dzielnicy. Istnieje możliwość złożenia wniosku i dokumentów drogą elektroniczną.
Co należy przygotować? Dokumenty niezbędne do zarejestrowania samochodu to przede wszystkim:
- wypełniony wniosek o rejestrację,
- dokument tożsamości,
- dowód własności pojazdu (umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT itd.),
- dowód rejestracyjny i dotychczasowe tablice (jeśli pojazd był już wcześniej zarejestrowany),
- ważne zaświadczenie z badania technicznego,
- ważną polisę OC.
Sprawdź artykuł: Lista dokumentów potrzebnych do rejestracji auta
Nieco bardziej skomplikowana jest procedura pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Jeśli Twoje auto przyjechało np. z USA lub Japonii i chcesz wyrobić małe tablice, to musisz przedstawić dowód odprawy celnej przywozowej. Jest ona niezbędna w przypadku pojazdów z krajów, które nie należą do Unii Europejskiej. Trzeba także przygotować dokument potwierdzający opłacenie akcyzy lub stwierdzający brak takiego obowiązku.
Pamiętaj! W przypadku aut sprowadzanych z zagranicy konieczne jest także tłumaczenie wszystkich dokumentów na język polski. Musi być wykonane przez konsula lub tłumacza przysięgłego.
Wniosek o wydanie mniejszych tablic rejestracyjnych wymaga złożenia oświadczenia właściciela auta dotyczące tego, że jest on konstrukcyjnie przystosowany wyłącznie do takich blach. Gotowy wzór tego dokumentu można znaleźć w sieci. Musi on zawierać adnotację, że wnioskujący jest świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Takie działania są zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.
Ile kosztuje rejestracja samochodu z małymi tablicami?
Proces rejestracji samochodu wiąże się z kosztami. W przypadku auta, które już wcześniej było zarejestrowane na terenie Polski, łączna opłata wynosi 160 zł. Składają się na nią następujące koszty:
- 80 zł – wydanie małych tablic,
- 54 zł – wydanie dowodu rejestracyjnego,
- 13,50 zł – pozwolenie czasowe,
- 12,50 zł – nalepka legalizacyjna.
Możesz jednak zdecydować się na pozostawienie dotychczasowej rejestracji. Jeśli nie będziesz także wnioskować o wydanie pozwolenia czasowego, to łączna opłata wyniesie jedynie 66,50 zł.
Pamiętaj! W przypadku auta sprowadzanego z zagranicy nie ma możliwości pozostawienia dotychczasowych tablic.
Rodzaje tablic rejestracyjnych stosowanych w Polsce
Oprócz zmniejszonych tablic rejestracyjnych wyróżnia się ich następujące rodzaje:
- tymczasowe – z czerwoną czcionką na białym tle, wydawane na maksymalnie 30 dni,
- zwyczajne – z czarną czcionką na białym tle, stosowane w przypadku zarejestrowanych pojazdów,
- indywidualne – z czarną czcionką na białym tle, mogą mieć maksymalnie 7 znaków (2 pierwsze to oznaczenie województwa),
- aut zabytkowych – z czarną czcionką na żółtym tle, dodatkowo obok numeru znajduje się symbol zabytkowego samochodu,
- dyplomatyczne – z białą czcionką na niebieskim tle, nadawane pojazdom przedstawicielstw dyplomatycznych i misji obcych państw, mogą być dodatkowo oznaczone naklejką z literami CD,
- aut elektrycznych – z czarną czcionką na zielonym tle, stosuje się je także w przypadku aut napędzanych wodorem.
Na drogach można także spotkać pojazdy specjalne. Dla nich przewidziane są charakterystyczne oznaczenia. Funkcjonariusze Policji poruszają się autami z rejestracjami zaczynającymi się od liter HP (z wyjątkiem nieoznakowanych radiowozów). Służba Celno-Skarbowa posługuje się ciągiem znaków z HC na początku. Z kolei dla pojazdów Straży Granicznej przewidziano rejestracje z oznaczeniem HW, a dla wojska – UA.
Podsumowanie
- Krótkie tablice rejestracyjne mają mniejsze rozmiary niż standardowe. Są przewidziane dla aut sprowadzanych głównie z USA i Japonii. Ich budowa uniemożliwia bowiem montaż standardowych blach.
- Małe tablice rejestracyjne składają się z 4 znaków: pierwsza litera oznacza województwo, a kombinacja pozostałych 3 określa miasto i powiat.
- Wprowadzenie możliwości stosowania krótkich tablic wywołało problem związany z nadużywaniem tego przywileju przez właścicieli pojazdów, w których można zastosować standardowe blachy.
- Niewłaściwe stosowanie małych tablic w samochodach wiążę się z tym, że taki pojazd nie przejdzie badań technicznych, a policja może zatrzymać dowód rejestracyjny.
- Proces rejestracji auta, które może mieć mniejsze tablice, jest taki sam, jak w przypadku standardowych samochodów.
FAQ
-
Czy małe tablice rejestracyjne to to samo, co indywidualne blachy?
Indywidualne tablice, a małe blachy to zupełnie co innego. Pierwsze z nich to standardowe tablice jednorzędowe, na których można umieścić spersonalizowany napis składający się z oznaczenia województwa oraz kombinacji co najmniej 3 znaków. Koszt ich wydania to 1000 zł. Tablice małe nie mogą być personalizowane. Różnią się od standardowych wyłącznie mniejszym rozmiarem oraz tym, że zawierają ciąg tylko 4 znaków.
-
Czy małe tablice można zastąpić standardowymi i nie montować ich we wnęce, ale umieścić w widocznym miejscu?
Takie działanie jest niezgodne z przepisami prawa i wiąże się z karami finansowymi. Jeśli Twój samochód ma mniejszą wnękę na tablicę, to zgłoś się do wydziału komunikacji i tam wyrób odpowiednie blachy. Koszty są identyczne, jak w przypadku standardowych rejestracji.
-
Czy małe tablice rejestracyjne mogą mieć także inne pojazdy niż samochody?
Tablice rejestracyjne o zmniejszonych rozmiarach są przeznaczone wyłącznie dla samochodów, których konstrukcja jest przystosowana do ich zamontowania. Oznacza to, że inne pojazdy, takie jak np. motocykle czy ciągniki nie mogą ich mieć.
-
Czy podczas badania technicznego diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu z niewłaściwymi tablicami?
Tak, jeśli stwierdzi, że auto jest przystosowane do montażu standardowych blach. W takiej sytuacji zatrzyma dokument do momentu wymiany małych tablic na tradycyjne.