Tablice rejestracyjne pojazdów muszą spełniać konkretne kryteria określające m.in. ich wielkość. W niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie blach mniejszych niż standardowe. Dotyczy to jednak wyłącznie określonych pojazdów, a więc nie każdy właściciel samochodu może wyrobić małe tablice. Dowiedz się dla kogo są one przeznaczone oraz jaki jest ich koszt.

Krótkie tablice rejestracyjne – co warto o nich wiedzieć?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych z 1 lipca 2018 r. wprowadziło możliwość wyrobienia krótkich tablic. W jakich samochodach można je zastosować? Tego rodzaju rejestracje są przewidziane dla pojazdów silnikowych, w których miejsca przeznaczone do umieszczenia tablic są mniejsze niż standardowe. Dotyczy to przede wszystkim aut sprowadzanych do Polski ze Stanów Zjednoczonych oraz Japonii.

Przed wprowadzeniem zmian w przepisach prawa właściciele takich pojazdów musieli sobie radzić ze zbyt dużymi tablicami. Najczęściej wystawały one poza przeznaczony do tego obszar i były mocno wygięte. Sprawiało to nie lada problemy także podczas kontroli drogowej.

Jak wyglądają małe tablice rejestracyjne?

Małe tablice mają wymiary 305 mm x 114 mm. Dla porównania w przypadku standardowych blach ich długość wynosi 520 mm (szerokość jest taka sama). Ze względu na ograniczone miejsce na krótkich tablicach umieszcza się wyłącznie 4 znaki. Pierwsza litera to oznaczenie województwa, a pozostałe wskazują na miasto i powiat.

Małe tablice rejestracyjne i najważniejsze problemy z nimi związane

Wprowadzenie nowych przepisów to krok mający na celu ułatwić życie właścicielom pojazdów z mniejszymi wnękami przeznaczonymi na montaż tablic. Jednak stworzyło to nowe problemy, a najważniejszym z nich jest nieuprawnione korzystanie z tego rodzaju blach. Dla wielu kierowców mała tablica rejestracyjna była świetnym sposobem na to, aby wyróżnić swój samochód wśród innych pojazdów. Co istotne, jej wyrobienie kosztowało tyle samo, co w przypadku zwykłych blach. W wyniku tego krótkie rejestracje zaczęły się pojawiać nie tylko na autach sprowadzanych zza oceanu czy z Azji, ale także na typowo europejskich modelach.

Mimo że na pierwszy rzut oka nie było to kłopotliwe, to w praktyce okazało się, że nieuprawnione korzystanie z małych tablic rejestracyjnych wiąże się z negatywnymi konsekwencjami. Przede wszystkim ze względu na to, że mają one długość tylko 4 znaków liczba kombinacji na każde województwo jest ograniczona. Pojawiło się więc zagrożenie, że wyrabianie tablic przez właścicieli aut, w których przypadku można zastosować standardowe blachy, spowoduje wyczerpanie puli dla pojazdów, które ich naprawdę potrzebują.

W jaki sposób ustawodawca zmniejszył to ryzyko? Jeszcze w 2018 roku wprowadzono nowelizację przepisów prawa, które wprowadziło obowiązek przedstawiania wraz z wnioskiem o rejestrację oświadczenia właściciela, że jego pojazd ma mniejsze wnęki przeznaczone na tablice. Jednak to działanie było skuteczne jedynie w praktyce. W rzeczywistości kontrole były bardzo rzadkie, a popularność małych tablic wcale się nie zmniejszyła.

Krótkie tablice rejestracyjne w Polsce a aktualne przepisy prawa

4 grudnia 2020 roku wprowadzono pakiet deregulacyjny. Jednym z jego zapisów był punkt dotyczący stosowania małych tablic rejestracyjnych. Zgodnie z nim do ustawy Prawo o ruchu drogowym trafił zapis mówiący o tym, że zabrania się umieszczania na pojeździe jednorzędowych zmniejszonych tablic, w przypadku, gdy wymiary wnęki na rejestracje nie są zmniejszone. Ta nowelizacja sprawiła, że osoby niestosujące się do tego zakazu muszą liczyć się z konsekwencjami.

Przede wszystkim taki samochód nie przejdzie badania technicznego. Diagnosta, który je wykonuje, nie może wydać pozytywnej decyzji, a więc pojazd nie może uczestniczyć w ruchu drogowym. Należy również mieć na uwadze, że policja ma prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego auta, które ma niewłaściwie tablice rejestracyjne.

Może cię zainteresować: Jak zarejestrować samochód online?

Co powinien zrobić właściciel samochodu ze zbyt małymi blachami? Przede wszystkim udać się niezwłocznie do wydziału komunikacji w celu przerejestrowania swojego auta.

Jak wyrobić małe tablice rejestracyjne?

Procedura rejestracji samochodu z mniejszymi wnękami na tablice jest taka sama, jak w przypadku innych pojazdów.  W tym celu należy udać się do wydziału komunikacji w starostwie lub urzędzie miasta. W przypadku Warszawy właściwym organem jest urząd dzielnicy. Istnieje możliwość złożenia wniosku i dokumentów drogą elektroniczną.

Co należy przygotować? Dokumenty niezbędne do zarejestrowania samochodu to przede wszystkim:

  • wypełniony wniosek o rejestrację,
  • dokument tożsamości,
  • dowód własności pojazdu (umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT itd.),
  • dowód rejestracyjny i dotychczasowe tablice (jeśli pojazd był już wcześniej zarejestrowany),
  • ważne zaświadczenie z badania technicznego,
  • ważną polisę OC.

Sprawdź artykuł: Lista dokumentów potrzebnych do rejestracji auta

Nieco bardziej skomplikowana jest procedura pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Jeśli Twoje auto przyjechało np. z USA lub Japonii i chcesz wyrobić małe tablice, to musisz przedstawić dowód odprawy celnej przywozowej. Jest ona niezbędna w przypadku pojazdów z krajów, które nie należą do Unii Europejskiej. Trzeba także przygotować dokument potwierdzający opłacenie akcyzy lub stwierdzający brak takiego obowiązku.

Pamiętaj! W przypadku aut sprowadzanych z zagranicy konieczne jest także tłumaczenie wszystkich dokumentów na język polski. Musi być wykonane przez konsula lub tłumacza przysięgłego.

Wniosek o wydanie mniejszych tablic rejestracyjnych wymaga złożenia oświadczenia właściciela auta dotyczące tego, że jest on konstrukcyjnie przystosowany wyłącznie do takich blach. Gotowy wzór tego dokumentu można znaleźć w sieci. Musi on zawierać adnotację, że wnioskujący jest świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Takie działania są zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

Ile kosztuje rejestracja samochodu z małymi tablicami?

Proces rejestracji samochodu wiąże się z kosztami. W przypadku auta, które już wcześniej było zarejestrowane na terenie Polski, łączna opłata wynosi 160 zł. Składają się na nią następujące koszty:

  • 80 zł – wydanie małych tablic,
  • 54 zł – wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • 13,50 zł – pozwolenie czasowe,
  • 12,50 zł – nalepka legalizacyjna.

Możesz jednak zdecydować się na pozostawienie dotychczasowej rejestracji. Jeśli nie będziesz także wnioskować o wydanie pozwolenia czasowego, to łączna opłata wyniesie jedynie 66,50 zł.

Pamiętaj! W przypadku auta sprowadzanego z zagranicy nie ma możliwości pozostawienia dotychczasowych tablic.

Rodzaje tablic rejestracyjnych stosowanych w Polsce

Oprócz zmniejszonych tablic rejestracyjnych wyróżnia się ich następujące rodzaje:

  • tymczasowe – z czerwoną czcionką na białym tle, wydawane na maksymalnie 30 dni,
  • zwyczajne – z czarną czcionką na białym tle, stosowane w przypadku zarejestrowanych pojazdów,
  • indywidualne – z czarną czcionką na białym tle, mogą mieć maksymalnie 7 znaków (2 pierwsze to oznaczenie województwa),
  • aut zabytkowych – z czarną czcionką na żółtym tle, dodatkowo obok numeru znajduje się symbol zabytkowego samochodu,
  • dyplomatyczne – z białą czcionką na niebieskim tle, nadawane pojazdom przedstawicielstw dyplomatycznych i misji obcych państw, mogą być dodatkowo oznaczone naklejką z literami CD,
  • aut elektrycznych – z czarną czcionką na zielonym tle, stosuje się je także w przypadku aut napędzanych wodorem.

Na drogach można także spotkać pojazdy specjalne. Dla nich przewidziane są charakterystyczne oznaczenia. Funkcjonariusze Policji poruszają się autami z rejestracjami zaczynającymi się od liter HP (z wyjątkiem nieoznakowanych radiowozów). Służba Celno-Skarbowa posługuje się ciągiem znaków z HC na początku. Z kolei dla pojazdów Straży Granicznej przewidziano rejestracje z oznaczeniem HW, a dla wojska – UA.

Podsumowanie

  • Krótkie tablice rejestracyjne mają mniejsze rozmiary niż standardowe. Są przewidziane dla aut sprowadzanych głównie z USA i Japonii. Ich budowa uniemożliwia bowiem montaż standardowych blach.
  • Małe tablice rejestracyjne składają się z 4 znaków: pierwsza litera oznacza województwo, a kombinacja pozostałych 3 określa miasto i powiat.
  • Wprowadzenie możliwości stosowania krótkich tablic wywołało problem związany z nadużywaniem tego przywileju przez właścicieli pojazdów, w których można zastosować standardowe blachy.
  • Niewłaściwe stosowanie małych tablic w samochodach wiążę się z tym, że taki pojazd nie przejdzie badań technicznych, a policja może zatrzymać dowód rejestracyjny.
  • Proces rejestracji auta, które może mieć mniejsze tablice, jest taki sam, jak w przypadku standardowych samochodów.

FAQ

  1. Czy małe tablice rejestracyjne to to samo, co indywidualne blachy?

    Indywidualne tablice, a małe blachy to zupełnie co innego. Pierwsze z nich to standardowe tablice jednorzędowe, na których można umieścić spersonalizowany napis składający się z oznaczenia województwa oraz kombinacji co najmniej 3 znaków. Koszt ich wydania to 1000 zł. Tablice małe nie mogą być personalizowane. Różnią się od standardowych wyłącznie mniejszym rozmiarem oraz tym, że zawierają ciąg tylko 4 znaków.

  2. Czy małe tablice można zastąpić standardowymi i nie montować ich we wnęce, ale umieścić w widocznym miejscu?

    Takie działanie jest niezgodne z przepisami prawa i wiąże się z karami finansowymi. Jeśli Twój samochód ma mniejszą wnękę na tablicę, to zgłoś się do wydziału komunikacji i tam wyrób odpowiednie blachy. Koszty są identyczne, jak w przypadku standardowych rejestracji.

  3. Czy małe tablice rejestracyjne mogą mieć także inne pojazdy niż samochody?

    Tablice rejestracyjne o zmniejszonych rozmiarach są przeznaczone wyłącznie dla samochodów, których konstrukcja jest przystosowana do ich zamontowania. Oznacza to, że inne pojazdy, takie jak np. motocykle czy ciągniki nie mogą ich mieć.

  4. Czy podczas badania technicznego diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu z niewłaściwymi tablicami?

    Tak, jeśli stwierdzi, że auto jest przystosowane do montażu standardowych blach. W takiej sytuacji zatrzyma dokument do momentu wymiany małych tablic na tradycyjne.

redakcja

Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny