Jeśli znalazłeś kupca na swój samochód, cieszysz się, że sprzedasz auto, zarobisz pieniądze i będziesz mieć problem z głowy. Nie tak szybko! Sprzedanie samochodu to wbrew pozorom nie bułka z masłem – i to także od strony formalnej. Masz chętnego na twoje auto? To świetnie, ale zadbaj, aby dopełnić wszystkich formalności. W ten sposób i Ty, i sam kupiec unikniecie problemów oraz nieporozumień. Podpowiadamy, co trzeba zrobić po sprzedaży auta.

Sprzedałem auto – co dalej? Dobicie targu to nie wszystko

Po długich negocjacjach z kupującym wspólnie ustaliliście cenę i warunki sprzedaży samochodu? Aby cała transakcja przebiegła zgodnie z przepisami oraz żadna z jej stron nie miała problemów, musicie załatwić urzędowe sprawy. Nie zrobicie tego, jeżeli nie podpiszecie umowy sprzedaży auta.

Zawrzyj zgodną z przepisami umowę sprzedaży

Pamiętaj, aby umowa była sporządzona w dwóch, jednobrzmiących egzemplarzach. Powinna mieć tytuł, a jej treść musi obejmować dane spędzającego i kupującego, a także samochodu. Powinny się w niej znajdować oświadczenia stron – sprzedającej o sprzedaży auta, a kupującej o jego nabyciu. Każdy egzemplarz umowy musi być podpisany przez zawierające ją osoby.

Spisz z kupującym protokół zdawczo-odbiorczy auta

Ten dokument będzie dla ciebie dowodem, że przekazałeś pojazd wraz z jego wyposażeniem i dokumentami kupującemu. W protokole zdawczo-odbiorczym powinna znajdować się informacja o tym, że kupiec otrzymał od ciebie:

  • samochód,
  • kluczyki,
  • dowód rejestracyjny,
  • kartę pojazdu,
  • polisę OC,
  •  ewentualne wyposażenie dodatkowe, np. bagażnik na rowery.

Co trzeba zrobić po sprzedaży auta? Obowiązkowe formalności

Niestety, nawet jeśli sprzedasz auto, to ciągle będziesz mieć wobec niego obowiązki. Dotyczą one zgłoszenia sprzedaży pojazdu oraz kwestii polisy OC. Załatw te formalności jak najszybciej, a unikniesz problemów (w tym kary finansowej) oraz przykrych nieporozumień. Musisz skontaktować się z ubezpieczycielem oraz zająć się sprawami w urzędzie.

Zgłoś zbycie samochodu w wydziale komunikacji

Należy to zrobić niezależnie od tego, jaką formę miało zbycie auta – czy zbywca je sprzedał, czy np. podarował. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja odziedziczenia samochodu.

Kto zgłasza zbycie pojazdu?

Na zgłoszenie zbycia pojazdu jest tyle samo czasu jak na jego zarejestrowanie. Sprzedający musi to zrobić w ciągu 30 dni od podpisania umowy kupna-sprzedaży. Obowiązek ten ciąży na wszystkich współwłaścicielach sprzedanego auta. Zgłoszeniem zbycia może zająć się jeden z nich pod warunkiem, że udzielono mu stosownego pełnomocnictwa. Muszą znaleźć się w nim:

  • data i miejsce udzielenia pełnomocnictwa,
  • dane samochodu (marka, model, numer rejestracyjny i VIN);
  • dane mocodawcy i pełnomocnika (czyli współwłaścicieli auta);
  • opis zakresu umocowania – informacja o tym, do czego jest upoważniony pełnomocnik, który będzie działać w imieniu mocodawcy. W tym wypadku będzie to zawiadomienie o zbyciu pojazdu;
  • podpis mocodawcy.

Za takie pełnomocnictwo należy zapłacić 17 zł – jest to opłata skarbowa. Mocodawca nie poniesie kosztów, jeżeli udzieli go małżonkowi, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Jak zgłosić zbycie pojazdu?

Zgłoszenia zbycia pojazdu dokonasz w starostwie, urzędzie miasta lub dzielnicy (w przypadku Warszawy). Możesz też to zrobić przez Internet za pomocą platformy ePUAP. Potrzebny jest do tego profil zaufany lub e-dowód osobisty.

Aby zgłosić zbycie samochodu, niezbędne są:

  • podpisana przez dwie strony umowa kupna-sprzedaży;
  • dokument tożsamości, czyli paszport lub dowód osobisty.

W urzędzie lub na urzędowych stronach (np. na Biuletynie Informacji Publicznej) znajdziesz wzór formularza dotyczącego zbycia auta. Muszą znaleźć się w nim dane zbywcy i samochodu (dotychczasowy numer rejestracyjny, numer VIN, marka, model i typ auta oraz rok jego produkcji). Trzeba też zaznaczyć odpowiednie pole, czego dotyczy wniosek, czyli podkreślić lub zakreślić krzyżykiem miejsce przy napisie „zawiadamiam o zbyciu pojazdu”.

Kara za niezgłoszenie sprzedaży pojazdu

Jeżeli przegapisz termin zawiadomienia o zbyciu auta, zapłacisz karę. Z twojego portfela może zniknąć do 1000 zł. Karę za takie spóźnialstwo i za brak zgłoszenia sprzedaży samochodu w ciągu 30 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży może wymierzyć ci starosta.

Jakie znaczenie ma zawiadomienie o zbyciu pojazdu?

Dopóki nie zgłosisz, że dany samochód nie jest już twoją własnością, możesz ciągle figurować w Centralnej Ewidencji Pojazdów jako jego właściciel. Stanie się tak, gdy trafisz na nieuczciwego kupca, który nie przerejestruje samochodu na siebie. Może on to zrobić, by wykorzystać auto np. do celów przestępczych. Jeżeli zostanie przyłapany na gorącym uczynku, to ty jako sprzedawca również będziesz mieć problemy i nie unikniesz tłumaczenia się na policji.

Możesz znaleźć się w kłopotliwej sytuacji, jeżeli kupujący postanowi zarejestrować auto na ostatnią chwilę, a ty nie zgłosisz jego zbycia. Jeżeli będzie w tym okresie jeździć za szybko, a fotoradar zrobi mu wtedy zdjęcia, mandaty i punkty karne powędrują do ciebie. „Odkręcenie” całej sprawy będzie czasochłonne i trudne.

Skontaktuj się z ubezpieczycielem

OC, które wykupiłeś dla samochodu, przechodzi na jego nowego właściciela. Sprawa wydaje się prosta – komplikuje ją fakt płacenia za polisę na raty. Oprócz tego, jeśli kupujący zdecyduje się zrezygnować z twojego OC opłaconego za rok z góry, to może uda ci się odzyskać część pieniędzy wydanych na ubezpieczenie.

Sprzedaż samochodu a OC na raty

W tym przypadku musisz trzymać rękę na pulsie i jak najszybciej po zawarciu umowy kupna-sprzedaży zgłosić ten fakt ubezpieczycielowi. Dlaczego? Dopóki tego nie zrobisz, umowa zawarta z towarzystwem ubezpieczeniowym będzie nadal obowiązywać. Oznacza to, że ciągle będziesz płacić za OC. Po sprzedaży samochodu na pewno nie będziesz o tym pamiętać, ale przypomni ci o tym zawiadomienie od ubezpieczyciela z wezwaniem do zapłaty.

Sprzedaż samochodu a OC zapłacone za rok z góry

Jeżeli np. w styczniu opłacisz OC za cały rok z góry, a auto sprzedasz w marcu, to nie zawsze oznacza, że pieniądze zostały wyrzucone w błoto. Wszystko zależy od tego, jaką decyzję podejmie kupujący.

W związku z tym, że po nabyciu samochodu na nabywcę przechodzi OC sprzedającego, to on może decydować o umowie zawartej z dotychczasowym ubezpieczycielem. Zgodnie z przepisami może on korzystać z wykupionego przez sprzedającego ubezpieczenia, aż utraci ono swoją ważność. Może też wypowiedzieć umowę i wykupić polisę od innego ubezpieczyciela. Jeżeli to zrobi, to jako sprzedający jesteś w dobrej sytuacji. To właśnie wtedy możesz starać się o zwrot nadpłaconej kwoty. Jeśli zapłaciłeś OC za cały rok, a obowiązywało ono przez np. 3 miesiące, to ubezpieczyciel powinien zwrócić ci pieniądze za pozostałe 9 miesięcy.

Jak zawiadomić ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu?

Ubezpieczyciela należy zawiadomić o zbyciu samochodu w ciągu 14 dni od podpisania umowy kupna-sprzedaży. Można to zrobić u agenta, w placówce albo drogą mailową. Takie zawiadomienie musi obejmować:

  • datę sprzedaży samochodu,
  • dane zbywcy i nabywcy,
  • dane pojazdu,
  • załącznik – skan lub kopię zawartej umowy.

Sprzedaż auta a AC

Autocasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym. Zabezpiecza ono interesy wyłącznie właściciela auta. Zapewnia mu wypłatę odszkodowania, gdy ktoś wybije lusterka w jego samochodzie, kiedy na pojazd spadnie ciężką gałąź i będzie wymagał on naprawy oraz gdy ktoś go ukradnie.

Może cię zainteresować: Ubezpieczenie auta od kradzieży – czy warto wykupić?

W przeciwieństwie do OC autocasco nie przechodzi na nowego właściciela auta. Umowa na AC rozwiązuje się automatycznie z chwilą zawarcia umowy sprzedaży samochodu. Kupujący, który chce, aby samochód nadal był kompleksowo ubezpieczony, musi sam poszukać odpowiedniej polisy.

Zwrot składki AC po sprzedaży auta

Na początku roku udało ci się znaleźć dobrą polisę AC i samochód został ubezpieczony na większą kwotę. W chwili zawarcia umowy kupna-sprzedaży nie tracisz pieniędzy, które trzeba było na nią wydać. To, czy je odzyskasz, nie zależy w tej sytuacji decyzji kupującego.

Możesz złożyć wniosek o zwrot składki. Najpierw poinformuj ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu – osobiście, w jego placówce lub drogą mailową. Następnie dowiedz się, czy musisz sam napisać wniosek o zwrot pieniędzy za niewykorzystany czas ochrony, czy też możesz zrobić to, wypełniając formularz towarzystwa ubezpieczeniowego.

Podsumowanie

  • Aby móc dopełnić formalności związanych ze sprzedażą samochodu, postaraj się, aby umowa kupna-sprzedaży była poprawnie spisana.
  • W ciągu 30 dni od sprzedaży auta zgłoś jego sprzedaż w wydziale komunikacji (starostwa powiatowego, miasta lub dzielnicy – w przypadku Warszawy)
  • Urząd możesz zawiadomić o zbyciu osobiście lub za pomocą Internetu – korzystając z platformy ePUAP oraz e-dowodu osobistego lub profilu zaufanego.
  • O sprzedaży auta trzeba zawiadomić ubezpieczyciela – w ciągu 14 dni od podpisania umowy z kupującym.
  • Można wnioskować do ubezpieczyciela o zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony. Dotyczy to zarówno ubezpieczenia OC, jak i AC.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy ubezpieczyciel może podwyższyć dotychczasową wysokość składki nowemu właścicielowi auta?

    Tak, istnieje taka możliwość. Firma ubezpieczeniowa ma prawo do rekalkulacji składki. Będzie ona wyższa, jeżeli np. doświadczony kierowca sprzeda samochód osobie, która jest młoda i dopiero otrzymała prawo jazdy. W takim przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że ubezpieczyciel postanowi o zwiększeniu ceny OC.

  2. Czy dostanę karę finansową, jeżeli nie zawiadomię ubezpieczyciela o zbyciu samochodu?

    Nie, przepisy prawa nie przewidują w tej sytuacji kary pieniężnej. Jednak zbyt późne skontaktowanie się z ubezpieczycielem może spowodować problemy – np. żądanie zapłaty kolejnej raty OC mimo zbycia auta.

  3. Czy zgłaszając sprzedaż auta przez Internet, otrzymam potwierdzenie złożenia zawiadomienia o zbyciu pojazdu?

    Tak. Otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP). Zostanie ono przesłane na twoją skrzynkę na ePUAP.

  4. Co się stanie, jeżeli nabywca zapomni zarejestrować samochód a sprzedający zawiadomić o jego zbyciu?

    Wtedy o zawarciu umowy kupna-sprzedaży będą wiedzieli tylko nabywca i strona sprzedająca. W systemie urzędowym jako właściciel będzie ciągle figurował sprzedający.

redakcja

Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny