Francuska marka samochodów Citroen jest coraz popularniejsza w Polsce. Nic dziwnego. Stosunkowo niski koszt zakupu i ekonomiczna eksploatacja zachęcają do zakupu auta tej marki.
Markę Citroen stworzył w 1919 r. Andre Citroen. W jej historii ma udział także Polska. Andre Citroen podczas swojej podróży odwiedził łódzkie zakłady tekstylne i zobaczył technologię kół zębatych o daszkowym uzębieniu. Stąd też wzięło się logo Citroena – szewrony, które poddawane były różnym zmianom. Jednak kształt zębatek na stalowych kołach pozostał do dziś.
W latach 30. nastąpił kryzys i Andre Citroen musiał sprzedać firmę Eduardowi Michelinowi. To uratowało firmę przez upadkiem i marka Citroen do dziś funkcjonuje jako jedna z wiodących marek motoryzacyjnych. Citroen należy do koncernu PSA razem z francuskim Peugeotem.
Ceny samochodów marki Citroen
Ceny Citroena nie należą do najwyższych. Nowe C1 można kupić już od 39 890 zł. Citroen C3 to natomiast wydatek rzędu 41 850 zł. Jednym z droższych samochodów osobowych tej marki jest C4 Spacetour. Ceny tego modelu zaczynają się od 78 240 zł.
Znacznie droższe są nowe samochody dostawcze. Przykładowo, Citroena Berlingo można kupić od 63 900 zł, a Spacetourera od 134 000 zł.
Eksploatacja Citroena
Kierowcom którzy zakupili Citroena C5 pierwszej generacji przydarzały się niestety awarie, nawet unieruchamiające pojazd na trasie. Była to ewidentna wpadka producenta. Zrehabilitował on się jednak, wypuszczając na rynek Citroena C5 drugiej generacji.
Jeżeli chodzi o bezawaryjność i ekonomiczne utrzymanie auta, warto zwrócić uwagę na Citroena C-Elysee. Nie jest to drogi samochód i ma pojemne wnętrze. Niewielki minus to design środka, który nie wzbudza szczególnego zachwytu. Samochód, dzięki niskiej masie i silnikowi 1.6 (benzyna lub diesel), ma wysokie osiągi. W benzynie spalanie nie przekracza 9 l/100 km. Również części do tego pojazdu są stosunkowo tanie.
Citroen ma dobre silniki
Wśród zalet Citroena możemy wyróżnić trwałe silniki, których ewentualna naprawa nie wymaga dużych nakładów finansowych. Wysokoprężny silnik 2.0 HDi jest jednym z najlepszych, pochodzących od francuskiego producenta. Także silnik 1.6 HDi jest wart uwagi. Jego osiągi w stosunku do spalania są zadowalające. Dodatkowym plusem zakupu Citroena z takim silnikiem jest montaż w wielu modelach pojazdów, przez co ceny części zamiennych nie są wygórowane i ogólnie dostępne.
Popularność Citroena w Polsce
Citroen C5 należy do jednego z najchętniej sprowadzanych pojazdów do Polski. W 2018 r. do naszego kraju trafiło prawie 7200 samochodów używanych tego producenta. Najczęściej sprowadzany rocznik to 2009. Najmniej importowanych Citroenów zostało wyprodukowanych w 2001 r. i 2016 r., czyli najstarszych i najmłodszych. Polacy wybierali najczęściej silnik 2.0, nieco mniej popularne są silniki 1.6. Najmniej aut sprowadzono z zagranicy z silnikiem 3.0.
Innowacje
Citroen stosuje w swoich silnikach normę Euro 6.2. w związku z ograniczaniem emisji zanieczyszczeń. Przygotowuje się także do kolejnej normy Euro 6, która zacznie obowiązywać w 2020 r. poprzez stworzenie silników PureTech oraz BlueHDi. Citroen dokonał także downsizingu silników benzynowych, czyli zmniejszył pojemność silnika i jednocześnie zwiększył jego moc. Dzięki temu, pojazdy zużywają mniej paliwa i emitują mniej CO2. Citroen wprowadził także silnik full electric w modelach C-zero, E-MEHARI, Berlingo Electric. Napęd tych samochodów jest wyłącznie elektryczny, a zasięg wynosi: 150 km (Citroen C-zero), 170 km (Berlingo Electric) i 200 km (E-MEHARI) .
Ceny ubezpieczenia OC i AC dla marki Citroen
Ceny ubezpieczenia OC Citroena nie są zazwyczaj wygórowane. W I kwartale 2019 roku Citroen znalazł się na 5 miejscu w naszym rankingu najtańszych OC (na 11 najczęściej ubezpieczanych marek). Średnia składka za OC Citroena wyniosła 646 zł i była tylko o 24 zł wyższa od ubezpieczenia najtańszej z wszystkich marek Skody (620 zł).
Samochody marki Citroen nie należą do najdroższych, co przekłada się m.in. na koszt polisy AC (zazwyczaj im droższe auto, tym wyższa składka). Należy pamiętać jednak, że cena OC i AC jest uzależniona od wielu czynników, związanych zarówno z pojazdem jak i jego właścicielem.
Sprawdziliśmy oferty ubezpieczenia przedstawiane w czerwcu br. przykładowym kierowcom. Okazuje się, że ceny polis nie są bardzo zróżnicowane i nie przekraczają zazwyczaj 600 złotych.
Ceny ubezpieczeń OC dla marki Citroen
Marka |
Model | Właściciel | Zniżki | Towarzystwo |
Cena OC |
|||
Citroen | C1 | Kobieta, 39 lat, mazowieckie | 60% | LINK4 | 450 zł | |||
Citroen | C3 | Mężczyzna, 40 lat, małopolskie | 60% | LINK4 | 448 zł | |||
Citroen | C4 CACTUS | Mężczyzna, 29 lat, mazowieckie | 60% | AXA | 500 zł | |||
Citroen | BERLINGO | Kobieta, 44 lata, pomorskie | 60% | AXA | 601 zł | |||
Citroen | C-ELYSSE | Mężczyzna, 58 lat, opolskie | 60% | Uniqa | 498 zł | |||
Citroen | SPACETOURER | Kobieta, 54 lat, świętokrzyskie | 50% | LINK4 | 602 zł | |||
Citroen | XSARA PICASSO | Mężczyzna, 30 lat, łódzkie | 60% | LINK4 | 469 zł |
Ceny ubezpieczeń AC dla marki Citroen
Marka | Model | Właściciel | Zniżki | Towarzystwo | Cena AC | |||
Citroen | C1 | Mężczyzna, 40 lat, mazowieckie | 60% | LINK4 | 420 zł | |||
Citroen | C3 | Mężczyzna, 60 lat, łódzkie | 60% | LINK4 | 390 zł | |||
Citroen | C4 CACTUS | Mężczyzna, 38 lat, małopolskie | 60% | AXA | 499 zł | |||
Citroen | BERLINGO | Kobieta, 44 lata, pomorskie | 60% | Allianz | 480 zł | |||
Citroen | C-ELYSSE | Mężczyzna, 49 lat, świętokrzyskie | 60% | Uniqa | 450 zł | |||
Citroen | SPACETOURER | Kobieta,35 lat, opolskie | 50% | Allianz | 580 zł | |||
Citroen | XSARA PICASSO | Kobieta, 49 lat, mazowieckie | 60% | LINK4 | 389 zł |
Podsumowanie
Citroen ma w ofercie samochody osobowe, a także dostawcze. Pojazdy tej marki należą do czołówki najczęściej sprowadzanych do Polski. Docenia się je głównie z powodu niskiej ceny zakupu, niewielkich kosztów utrzymania oraz niezawodnych silników. Za OC samochodów tej marki również nie trzeba przepłacać. Koszt obowiązkowego ubezpieczenia nie przekracza zazwyczaj średnich stawek krajowych.