Tablica z numerem rejestracyjnym to nieodłączny element wyposażenia każdego pojazdu na drodze publicznej. Powszechnie wiadomo, że litery na tablicy rejestracyjnej informują o tym, w jakim województwie został zarejestrowany samochód. A co z cyframi? Kiedy sprawdzanie tablic rejestracyjnych się przydaje i co można z nich wyczytać? Dowiedz się, czy poznasz w ten sposób właściciela interesującego Cię pojazdu.

Wszystkie informacje, które składają się na historię pojazdu, można łatwo sprawdzić i udokumentować. To przydatne choćby przy zakupie używanego samochodu – próbna jazda i rozmowa ze sprzedającym nie zawsze wystarczają, aby dobrze zweryfikować stan auta. Jest jednak także wiele innych sytuacji, w których sprawdzanie tablic rejestracyjnych ma znaczenie.

Do czego są potrzebne tablice rejestracyjne?

Tablice rejestracyjne to swoisty dowód na to, że konkretny pojazd został zarejestrowany i bez przeszkód może uczestniczyć w publicznym ruchu drogowym. Co istotne, mowa tutaj o tablicach, które zostały wydane przez wydział komunikacji urzędu miasta, dzielnicy lub powiatu (w zależności od miejsca rejestracji).

To coś w rodzaju unikatowego numeru identyfikacyjnego, dzięki któremu można uzyskać istotne informacje na temat danego pojazdu czy jego właściciela. To unikatowa kombinacja liter i cyfr – na całym świecie nie będzie drugiego takiego samego egzemplarza.

Powodów, dla których sprawdza się tablice rejestracyjne może być wiele. Może dokonać tego zarówno osoba prywatna, jak i służby specjalne czy przedstawiciele urzędów państwowych. Zakres informacji udostępnianych dla każdej z tych grup będzie się od siebie różnił.

Rodzaje tablic rejestracyjnych w Polsce – jak wyglądają?

Na polskich drogach funkcjonuje obecnie około 20 wzorów. Zanim zaczniesz sprawdzanie tablic rejestracyjnych, warto wiedzieć na ten temat nieco więcej.

Najwięcej samochodów oznaczonych jest standardowymi tablicami z czarnymi znakami na białym tle oraz skrótem PL i unijnymi gwiazdkami na bocznym niebieskim pasku. Ten typ tablic rejestracyjnych obowiązuje w naszym kraju od 2006 roku. Poza tym na pojazdach w Polsce można również spotkać m.in. tablice:

  • zielone (auta z aut z napędem elektrycznym oraz wodorowym),
  • żółte (pojazdy zabytkowe),
  • niebieskie (samochody służb dyplomatycznych).

W Polsce wydawane są także specjalne numery rejestracyjne:

  • dla przyczep – taki sam wzór jak zwykłe rejestracje samochodowe,
  • zmniejszone – uwzględniające 4 znaki i wprowadzone z myślą o autach, w których rejestracje o standardowych wymiarach nie mieszczą się w fabryczne wnęki (np. sprowadzanych z Japonii czy Stanów Zjednoczonych),
  • dla motocykli i ciągników rolniczych – w kształcie zbliżonym do kwadratu z 6 lub 7 znakami w kolorze czerwonym na białym tle,
  • dla motorowerów – obejmujące również 6 lub 7 znaków w kolorze czarnym na białym tle,
  • indywidualne – właściciel pojazdu może samodzielnie wybrać napis lub inny ciąg znaków, który znajdzie się na tablicy (to koszt ok. 1000 zł),
  • tymczasowe – z czerwonymi znakami na białym tle,
  • profesjonalne – z zielonymi znakami na białym tle; służą do oznaczenia pojazdów podczas jazd testowych przez przedsiębiorców produkujących, dystrybuujących lub badających pojazdy niezarejestrowane wcześniej na terytorium Polski lub za granicą, a także jednostki badawcze producenta,
  • wojskowe – z czarnymi znakami na białym tle; wyróżnik w numerze rejestracyjnym zaczyna się od litery U,
  • policyjne – podobne do tablic standardowych, jednak wyróżnikiem w numerze jest litera H na początku.

Rozszyfruj numer rejestracyjny, czyli co oznaczają jego elementy?

Zanim weźmiesz się za sprawdzanie tablic rejestracyjnych, powinieneś wiedzieć, co oznaczają poszczególne litery i cyfry. Pierwsza litera w numerze rejestracyjnym pojazdu wskazuje na jedno z 16 województw w Polsce, w którym auto zostało zarejestrowane. Każdy region oznaczony jest inną literą. Druga litera wskazuje z kolei na miasto. Poza wyróżnikiem literowym w rejestracji zawsze znajduje się także ciąg cyfr lub kombinacja cyfr i liter.

Uwaga!

Jeśli pojazd został zarejestrowany w mieście na prawach powiatu, po lewej stronie na tablicy rejestracyjnej widnieją tylko dwie literki. Kiedy natomiast auto wpisano do rejestru poza miastem na prawach powiatu, po lewej stronie numeru rejestracyjnego znajdą się trzy litery.

W niektórych przypadkach numer rejestracyjny może także zdradzać dzielnicę miasta, w której dokładnie zrejestrowano samochód. Taka sytuacja ma miejsce np. w Warszawie.

Przykład: Jeśli na tablicy widnieje numer WB 435526, W na początku wskazuje na Warszawę, zaś B oznacza dzielnicę Bemowo. Następujący później ciąg cyfr to już  wyróżnik konkretnego pojazdu.

Pamiętaj także, że litery w numerze rejestracyjnym nie zawsze będą pochodziły od pierwszej litery w nazwie danego województwa. Jeśli masz wątpliwości, czyj to numer rejestracyjny samochodu, najlepiej skorzystać z ogólnodostępnej listy wyróżników:

  • Dolnośląskie – D,
  • Kujawsko-pomorskie – C,
  • Lubelskie – L,
  • Lubuskie – F,
  • Łódzkie – E,
  • Małopolskie – K,
  • Mazowieckie – W,
  • Opolskie – O,
  • Podkarpackie – R,
  • Podlaskie – B,
  • Pomorskie – G,
  • Śląskie – S,
  • Świętokrzyskie – T,
  • Warmińsko-mazurskie – N,
  • Wielkopolskie – P,
  • Zachodniopomorskie – Z.

W wyróżniku pojazdu po prawej stronie tablicy nie stosuje się liter B, D, I, O, Z, ponieważ zbytnio przypominają kształtem cyfry 8, 0, 1, 0, 2 – może to być mylące, zwłaszcza przy ograniczonej widoczności czy z większej odległości.

Numer rejestracyjny samochodu – czego możesz się dowiedzieć?

Kiedy już wiesz, co oznaczają poszczególne litery i cyfry w numerze rejestracyjnym, za jego pomocą możesz uzyskać informacje istotne z punktu widzenia właściciela pojazdu. Unikalna kombinacja liter i cyfr pozwoli Ci sprawdzić m.in.:

  • dane techniczne samochodu, np. rodzaj paliwa czy moc silnika,
  • ważność ubezpieczenia OC (może się okazać, że pojazd w ogóle nie jest objęty ochroną),
  • liczbę dotychczasowych właścicieli pojazdu (zarówno osoby fizyczne, jak i firmy czy organizacje),
  • status pojazdu (czy nie został skradziony),
  • ważność badań technicznych, 2010
  • stan licznika odnotowany w trakcie ostatniego badania. 2014

Gdzie i jak sprawdzić historię pojazdu po numerze rejestracyjnym?

Formularz z serwisu historiapojazdu.gov.pl

Interesuje Cię historia używanego pojazdu? Sprawdź tablice rejestracyjne całkowicie bezpłatnie na stronie www.historiapojazdu.gov.pl. Baza jest prowadzona przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (CEPiK) i obejmuje dane zarówno o samochodach z Polski, jak i sprowadzanych z zagranicy.

W tym celu potrzebujesz:

  • numeru rejestracyjnego auta,
  • numeru VIN,
  • daty pierwszej rejestracji auta.

Po wprowadzeniu danych wystarczy kliknąć przycisk „Sprawdź pojazd”, aby uzyskać najpotrzebniejsze informacje w ciągu kilku minut.

CEPiK 2.0 – sprawdzisz auto niezarejestrowane w Polsce

A co z samochodami z zagranicy, których nie możesz znaleźć za pomocą prostego wyszukiwania? To zazwyczaj sytuacja dotycząca samochodów, które nie zostały jeszcze zarejestrowane w Polsce lub są wystawione na sprzedaż za granicą, a ty chcesz sprawdzić historię zanim zdecydujesz się na zakup i ściągnięcie auta do kraju. Taką możliwość daje CEPiK 2.0.

Usługa jest całkowicie bezpłatna. Aby uzyskać dostęp do raportu o przeszłości zagranicznego pojazdu niezarejestrowanego w Polsce, musisz jednie zalogować się do panelu Profilem Zaufanym. Jeśli auto zostało już zarejestrowane w kraju, profil nie będzie konieczny. Wtedy w zakładce  „Dane zagraniczne” znajdziesz informacje w siedmiu kategoriach:

  • kradzież,
  • złomowanie,
  • powypadkowy,
  • uszkodzony,
  • przekręcone liczniki,
  • niedopuszczony do ruchu,
  • służył jako taxi.

Jeśli dana kategoria dotyczy weryfikowanego przez ciebie pojazdu, pojawi się przy niej alert w postaci czerwonego ostrzegawczego symbolu. Jeśli nie, oznaczenie przy kategorii będzie zielone. W tym momencie w serwisie można znaleźć samochody w wybranych krajów na terenie Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Kanady.

Numer rejestracyjny samochodu – jak sprawdzić auto w płatnym serwisie?

W Polsce możesz również skorzystać z kilku płatnych serwisów, w których dokładnie zweryfikujesz historię pojazdu zarejestrowane w Polsce, ale i za granicą. Warto wymienić m.in.

  • autoDNA,
  • autobazę,
  • VIN-info,
  • Carfax.

Najczęściej wystarczy wpisać w odpowiednie pole numer VIN samochodu. W serwisie carQ konieczny jest natomiast także numer rejestracyjny i data pierwszej rejestracji. Co prawda bezpłatnie otrzymasz podstawowe dane o aucie, ale za pogłębiony, szczegółowy raport będziesz musiał zapłacić. Takie szczegółowe informacje będą dotyczyć:

  • wyposażenia pojazdu,
  • legalności pojazdu (weryfikacja w polskich i zagranicznych bazach),
  • przebiegu pojazdu (licznik może zostać najpierw przekręcony za granicą, a następnie w Polsce, to nieuczciwa praktyka, którą należy eliminować),
  • wypadkowości pojazdu,
  • przeznaczenia pojazdu (czy np. nie był w przeszłości używany jako taksówka),
  • wyglądu pojazdu.

Kiedy sprawdzanie tablic rejestracyjnych się przydaje?

To możliwość, z której najczęściej korzystają osoby chcące kupić używany samochód. Sprawdzanie tablic rejestracyjnych pomaga zweryfikować wiarygodność informacji o pojeździe, które podaje sprzedawca. Historia pojazdu ma jeszcze większe znaczenie, gdy chodzi o auto sprowadzane z zagranicy. W ten sposób możesz poznać nawet najbardziej ukryte wady, które stara się ukryć sprzedający.

Zobacz także: Obowiązki stron podczas kupna-sprzedaży auta

Przed zakupem warto przyjrzeć się najmniejszemu szczegółowi, jak choćby karoserii. Niektóre znaki mogą np. świadczyć o tym, że auto uległo wypadkowi, choć nie zostałeś o tym uczciwie poinformowany. Jeśli z kolei dowiesz się, że przez kilka lat auto służyło za taksówkę, będzie ono dość mocno wyeksploatowane. Wówczas wyjątkowo uważnie sprawdzić stan licznika. Być może zyskasz dzięki temu dobry argument w negocjacjach ceny, jeśli wciąż będziesz zainteresowany.

Zmiana stanu licznika kilometrów w samochodach była prawdziwą plagą na polskim rynku używanych samochodów i niewiele można było z tym zrobić. W 2019 roku zaszły w tym względzie istotne zmiany – cofnięcie licznika zostało opisane w Kodeksie karnym jako przestępstwo karane pozbawieniem wolności od 3 miesięcy do nawet 5 lat – zaznacza Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Innym przypadkiem, w którym sprawdzanie tablic rejestracyjnych się przydaje, jest kolizja drogowa. Można wówczas zweryfikować, czy kierowca, który spowodował stłuczkę, wykupił polisę OC dla swojego samochodu. Ten aspekt ma zresztą znaczenie także przy transakcji kupna-sprzedaży samochodu. Pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się już na zakup auta używanego, sprzedawca wraz z dowodem rejestracyjnym ma obowiązek przekazać ci polisę OC pojazdu. Warto jednak także samodzielnie sprawdzić, czy pojazd na pewno jest objęty ochroną. Jeśli nie, za poruszanie się nim po drogach narazisz się na wysoką karę ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

Porównaj ceny OC/AC

Czy można poznać właściciela samochodu po numerze rejestracyjnym?

Inny kierowca wyprowadził cię z równowagi swoją brawurową jazdą, spisałeś „blachy” i chcesz sprawdzić, czy to numer rejestracyjny samochodu?  A może spodobał ci się pojazd wystawiony na sprzedaż i zamierasz zweryfikować, czy pochodzi od uczciwego sprzedawcy? Niestety po samym numerze rejestracyjnym nie zweryfikujesz tożsamości właściciela auta. Do danych osobowych dostęp może mieć jedynie policja czy inne służby.

Jeśli więc świadek niepokojącego zdarzenia lub ucieczki sprawcy z miejsca wypadku spisze numer rejestracyjny jego pojazdu i poda policjantom, funkcjonariusze będą mogli szybciej i sprawniej wdrożyć odpowiednie procedury.

Numer rejestracyjny a ubezpieczenie OC – dlaczego jest ważny?

Numer rejestracyjny pojazdu ma istotne znaczenie w kontekście ubezpieczenia OC (odpowiedzialności cywilnej) samochodu. Wpływ numeru rejestracyjnego na ubezpieczenie OC można rozważyć pod kilkoma aspektami:

  • Identyfikacja pojazdu – numer rejestracyjny jest podstawowym elementem identyfikującym pojazd w dokumentach ubezpieczeniowych. Umożliwia towarzystwu ubezpieczeniowemu dokładne przypisanie polisy do konkretnego pojazdu i właściciela.
  • Historia pojazdu – towarzystwa ubezpieczeniowe korzystają z baz danych, które zawierają informacje o historii ubezpieczeniowej pojazdu. Numer rejestracyjny pozwala na szybkie sprawdzenie historii szkód, co ma bezpośredni wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej. Samochody z bogatą historią szkód mogą mieć wyższą składkę OC.
  • Regionalne różnice w składkachskładki OC mogą się różnić w zależności od regionu, w którym pojazd jest zarejestrowany. Numer rejestracyjny wskazuje miejsce rejestracji pojazdu, co pozwala ubezpieczycielowi ocenić ryzyko związane z regionem (np. różne natężenie ruchu, statystyki wypadków).
  • Weryfikacja prawidłowości danych – numer rejestracyjny jest również używany do weryfikacji prawidłowości innych danych pojazdu, takich jak marka, model, rok produkcji. Poprawne dane są kluczowe dla dokładnej wyceny składki ubezpieczeniowej.
  • Zmiana numeru rejestracyjnego – w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego (np. zmiana właściciela, zmiana miejsca rejestracji), konieczne jest poinformowanie ubezpieczyciela i aktualizacja polisy. Nowy numer rejestracyjny musi być zarejestrowany w dokumentach ubezpieczeniowych, aby uniknąć problemów w razie szkody.

Numer rejestracyjny pojazdu ma kluczowy wpływ na proces ubezpieczania samochodu. Jest on używany do identyfikacji pojazdu, weryfikacji jego historii ubezpieczeniowej, oceny ryzyka regionalnego oraz aktualizacji danych w przypadku zmian. Dlatego właściciele pojazdów powinni zawsze dbać o poprawność i aktualność numeru rejestracyjnego w dokumentach ubezpieczeniowych.

Fałszywe lub uszkodzone tablice rejestracyjne – co za to grozi?

Numer rejestracyjny pojazdu to jego nieodłączny i unikalny element, o który każdy właściciel samochodu powinien się należycie troszczyć. Przepisy prawa wyraźnie wskazują, że

  • kradzież tablic rejestracyjnych,
  • podrabianie numerów,
  • korzystanie z tablic nieprzypisanych do danego pojazdu,

traktowane jest jak przestępstwo regulowane zapisami Kodeksu karnego.

Art. 306c KK

1. Kto dokonuje zaboru tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego, umożliwiającej dopuszczenie tego pojazdu do ruchu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, albo w celu użycia za autentyczną tablicę rejestracyjną pojazdu mechanicznego podrabia lub przerabia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

2. Tej samej karze podlega, kto używa tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego nieprzypisanej do pojazdu, na którym ją umieszczono, albo używa jako autentycznej podrobionej lub przerobionej tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego.

Z kolei zasłanianie czy zaginanie tablicy rejestracyjnej może skończyć się grzywną. Podobnie jak jazda samochodem z uszkodzonym numerem. Jeśli zostaniesz zatrzymany, musisz liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Warto pamiętać o tym, że policjant może nałożyć karę w wysokości 100 zł również za brudne tablice rejestracyjne, gdy zanieczyszczenia utrudniają np. poprawne odczytanie oznaczeń. Jak dokładnie wygląda taryfikator mandatów w tym kontekście? Oto kwoty, które cię zainteresują:

  • zasłonięta tablica rejestracyjna – 500 zł grzywny i 3 punkty karne,
  • umieszczanie tablic w innym miejscu niż konstrukcyjnie do tego przeznaczone – 500 zł grzywny,
  • brak tablicy rejestracyjnej – 1500 zł grzywny i 1 punkt karny,
  • „mała blacha” bez uzasadnienia – 300 zł grzywny.

Okazuje się zatem, że choć z tablic rejestracyjnych nie poznasz tożsamości właściciela pojazdu, jest to skarbnica innych cennych informacji i danych technicznych interesującego cię pojazdu.

Sprawdzanie historii pojazdu sprowadzanego z zagranicy

Zakup używanego samochodu sprowadzanego z zagranicy może być atrakcyjną opcją, jednak wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami związanymi ze sprawdzeniem historii pojazdu. Poniżej przedstawiamy, jak można sprawdzić historię takiego samochodu za pomocą numeru rejestracyjnego oraz innych dostępnych metod.Zobacz też: Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z zagranicy?

Sprawdzanie historii pojazdu w krajach europejskich

W niektórych krajach europejskich, takich jak Dania czy Szwecja, możliwe jest sprawdzenie historii pojazdu w sposób podobny do tego, jaki funkcjonuje w Polsce. W tych krajach istnieją systemy umożliwiające dostęp do informacji na temat przeszłości pojazdu, co pozwala na uzyskanie danych dotyczących serwisowania, liczby właścicieli czy ewentualnych uszkodzeń. Warto skorzystać z tych usług, aby mieć pewność co do stanu technicznego i prawnego pojazdu przed jego zakupem.

Niemcy są jednym z najpopularniejszych krajów, z których Polacy sprowadzają samochody. Niestety w Niemczech nie ma możliwości bezpłatnego sprawdzenia pełnej historii pojazdu. Można jednak skorzystać z płatnych dekoderów VIN, które dostarczają danych o pochodzeniu i historii pojazdu.

Alternatywnie można sprawdzić historię pojazdu w Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO), choć usługa ta również jest płatna i obejmuje tylko naprawy wykonane w oficjalnej sieci serwisów producenta.

Płatne raporty z USA i Kanady

W przypadku samochodów sprowadzanych z USA lub Kanady, sprawdzenie historii pojazdu często wymaga skorzystania z płatnych raportów oferowanych przez firmy specjalizujące się w zbieraniu takich danych. Raporty te mogą być bardzo szczegółowe, zawierając:

  • zdjęcia i opisy uszkodzeń,

  • historię serwisową,

  • informacje o stanie licznika.

Choć te usługi są płatne, ich koszty mogą się zwrócić poprzez uniknięcie zakupu pojazdu z ukrytymi wadami lub nieuczciwej transakcji.

Warto szukać i sprawdzać

Dzięki Internetowi wpisanie numeru VIN lub numeru rejestracyjnego w wyszukiwarkę Google może dostarczyć wielu informacji o pojeździe – niezależnie od tego, z jakiego kraju pochodzi. Czasami poprzedni właściciele lub inni użytkownicy publikują swoje doświadczenia z danym samochodem, co może pomóc w wykryciu potencjalnych problemów. Takie informacje mogą być cenne przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Najważniejsze to nie podejmować pochopnych decyzji i do procesu zakupu używanego auta podejść z odpowiednim nastawieniem. Lepiej unikać kłopotów, które wynikają z zakupu pojazdu z ukrytymi wadami.

Sprawdzenie historii samochodu sprowadzanego z zagranicy jest kluczowe, aby uniknąć problemów związanych z ukrytymi wadami czy nieuczciwymi sprzedawcami. Choć w wielu przypadkach wymaga to skorzystania z płatnych usług, koszty te mogą się zwrócić, zapewniając pewność co do stanu technicznego i prawnego pojazdu.

Korzystanie z dostępnych narzędzi i usług, takich jak płatne raporty, systemy krajowe czy internetowe wyszukiwarki, pozwala na dokładne sprawdzenie historii pojazdu i podjęcie świadomej decyzji zakupowej.

Sprawdzenie numeru rejestracyjnego samochodu – co warto wiedzieć?

  • Każdy numer rejestracyjny przypisany do pojazdu jest unikatowy – nigdzie na świecie nie występuje druga taka sama kombinacja liter i cyfr.
  • Standardowe tablice rejestracyjne w Polsce uwzględniają czarne znaki na białym tle oraz skrót PL i unijne gwiazdki na bocznym niebieskim pasku.
  • Pierwsza litera w numerze rejestracyjnym pojazdu nie zawsze będzie odpowiadać pierwszej literze nazwy województwa, w którym go zarejestrowano. W celu identyfikacji warto korzystać z ogólnodostępnej listy wyróżników.
  • Historię pojazdu po numerze rejestracyjnym można sprawdzić w bezpłatnej bazie CEPiK lub płatnych serwisach.
  • Nie można sprawdzić danych osobowych właściciela pojazdu po numerze rejestracyjnym pojazdu. Dostęp do takich informacji mają jedynie służby i wybrane instytucje.

Bibliografia

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zaświadczenie o numer rejestracyjny samochodu

  1. Jakie informacje mogę wyczytać z tablic rejestracyjnych?

    Z numeru rejestracyjnego dowiesz się szczegółów m.in. na temat danych technicznych pojazdu, liczby jego właścicieli, wyposażenia, wypadkowości czy dotychczasowego przeznaczenia oraz miejsca użytkowania.

  2. Czy numer rejestracyjny pojazdu wystarczy do zidentyfikowania jego właściciela?

    Nie. Znając numer rejestracyjny samochodu, możesz uzyskać informacje na jego temat, ale niewiele dowiesz się o samym właścicielu. To dane osobowe objęte ochroną, do których dostęp może mieć np. policja.

  3. Gdzie mogę bezpłatnie sprawdzić samochód po numerze rejestracyjnym?

    Numer rejestracyjny zweryfikujesz w bazie CEPiK bez ponoszenia żadnych kosztów. W innych serwisach, takich jak autobaza czy autoDNA, podstawowe dane również uzyskasz bezpłatnie, ale za poszerzony raport trzeba dodatkowo zapłacić.

  4. Kiedy sprawdzanie samochodu po numerze rejestracyjnym się przydaje?

    Głównie w przypadku zakupu używanego samochodu, kiedy liczy się historia pojazdu, realny przebieg kilometrów czy bezwypadkowość. Po numerze rejestracyjnym sprawdzić także, czy pojazd jest ubezpieczony, np. w sytuacji kolizji na drodze.

  5. Jakie kary grożą za nieprawidłowe, fałszywe lub uszkodzone tablice rejestracyjne?

    Zarówno za brak tablic rejestracyjnych, jak i ich sfałszowanie czy kradzież możesz zostać surowo ukarany. Dwa ostatnie przypadki mogą zostać uznane za przestępstwo, które wiąże się z wysoką grzywną i pozbawieniem wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Z kolei jazda z zasłoniętymi, nieczytelnymi lub uszkodzonymi tablicami może skończyć się mandatem w wysokości od 100 do 500 zł.

Michał Grzybowski
Michał Grzybowski

Dziennikarz i redaktor internetowy z wieloletnim doświadczeniem. Od lat zajmuje się tematami związanymi z motoryzacją oraz pozornie zawiłymi kwestiami związanymi z rynkiem ubezpieczeń komunikacyjnych. Wychodzi z założenia, że wszystkie – nawet najbardziej złożone tematy – można wyjaśnić w prosty i przystępny sposób.

Subscribe
Powiadom o
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
asf
1 rok temu

Z publicznych rejestrów na podstawie samego numeru rejestracyjnego można jedynie dowiedzieć się czy samochód w danej chwili miał i ewentualnie w jakiej firmie aktualne ubezpieczenie OC oraz jego markę/model.
Odsyłanie czytelnika do historiapojazdu.gov.pl, w którym żeby uzyskać jakiekolwiek informacje należy oprócz numeru rejestracyjnego podać jeszcze VIN i datę pierwszej rejestracji (tą jeszcze stosunkowo łatwo można poznać) jest kpiną z czytelnika.

Editor
Reply to  asf

Dzień dobry,

w tekście wyraźnie wskazujemy, jakie dane są potrzebne do uzyskania informacji ze strony historiapojazdu.gov.pl poza numerem rejestracyjnym.

Pozdrawiam,

×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny