Jazda na suwak ma przede wszystkim usprawnić ruch w godzinach największego szczytu oraz na zatłoczonych trasach. Mimo że jest ona obowiązkowa od końca 2019 roku, to nie wszyscy kierowcy stosują się do tego przepisu. Dowiedz się więcej na temat jazdy na suwak oraz zobacz, co grozi za jej nieprzestrzeganie.
Czym jest jazda na suwak?
Jest to rodzaj jazdy stosowany w przypadku jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu. Jeśli jeden z nich zanika i od pewnego momentu jest możliwe poruszanie się wyłącznie drugim z nich, to kierowcy powinni jechać kończącym się pasem tak długo, jak to możliwe. Dopiero po dojechaniu do samego końca pasa, należy zmienić go na inny. Jazda na suwak jest możliwa wyłącznie w warunkach znacznego ograniczenia prędkości, gdy wszystkie pojazdy poruszają się bardzo wolno.
Pamiętaj! Zgodnie z zasadami jazdy na suwak ruch samochodów z obu pasów musi odbywać się naprzemiennie. Kierujący pojazdem poruszającym się po jezdni bez zwężenia ma obowiązek wpuszczenia przed siebie jednego samochodu z prawej lub lewej strony i kontynuowania jazdy.
Głównym założeniem takiego stylu jazdy jest przede wszystkim zmniejszanie zatorów drogowych i zapewnienie płynności ruchu.
Jazda na suwak – przepisy prawa
Dla wielu kierowców jazda na suwak to jedynie gest ich dobrej woli oraz wyraz kultury drogowej. Jest to błędne myślenie, gdyż 6 grudnia 2019 roku weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nią jazda na suwak to obowiązek wszystkich kierujących pojazdami.
Zapisy dotyczące tej kwestii są zawarte w art. 22 pkt. 4 ust. 4a i 4b. Warto się z nimi zapoznać nieco bliżej:
- 22 pkt. 4 ust. 4a. – dotyczy jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku w warunkach wymagających znacznego zmniejszenia prędkości, gdy kontynuowanie jazdy jest niemożliwe ze względu na przeszkodę lub zanikanie odcinka drogi. W takiej sytuacji kierujący, który znajduje się na sąsiednim pasie ruchu ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem, w którym występuje przeszkoda lub zanikanie odcinka drogi, umożliwić jednemu pojazdowi (lub zespołowi pojazdów) zmianę pasa na ten, którym może poruszać się dalej.
- 22 pkt. 4 ust. 4b – odnosi się do jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku. Jeśli nie ma możliwości jazdy po dwóch z nich ze względu na przeszkodę lub ich zanikanie, a między nimi znajduje się pas, którym można kontynuować poruszanie się, to kierujący, którzy się na nim znajdują muszą bezpośrednio przed miejscem, gdzie znajduje się przeszkoda lub kończy pas, umożliwić zmianę toru jazdy pojazdowi z prawej, a następnie z lewej strony.
Nieprzestrzeganie wymienionych przepisów prawa wiąże się z ryzykiem otrzymania mandatu oraz punktów karnych.
Może cię zainteresować: Kasowanie punktów karnych – jak to zrobić?
Jazda na suwak i najważniejsze korzyści dla kierujących pojazdami
Ten styl jazdy to nie tylko obowiązek wynikający z nowelizacji wspomnianej ustawy, ale także korzyści dla kierowców. Jest to bowiem skuteczna metoda na rozładowanie korków i upłynnienie ruchu. Kierujący pojazdami dzięki niej tracą mniej czasu i mogą pokonać określony dystans zdecydowanie szybciej. Aby jazda na suwak przynosiła korzyści, musi być praktykowana przez wszystkich uczestników ruchu drogowego, co niestety nadal jest rzadkością.
Warto wspomnieć także o tym, że spokojna jazda na zakładkę zmniejsza ryzyko niebezpiecznych sytuacji, które nierzadko kończą się kolizją, a nawet poważnym wypadkiem. Zgodnie z założeniami kierujący zmieniający pas mogą się bezpiecznie włączyć do ruchu. Wszystko powinno się odbywać płynnie i spokojnie.
W jakich sytuacjach jazda na suwak nie jest obowiązkowa?
Warto wiedzieć, że przepisy ruchu drogowego określają kilka wyjątków, czyli sytuacji, w których wspomniane zasady nie mają zastosowania. Warto przyjrzeć im się nieco bliżej.
Pierwsza z nich dotyczy braku pierwszeństwa na zanikającym pasie aż do jego końca. Co to oznacza w praktyce? Kierujący pojazdem poruszający się po zanikającym lub zablokowanym pasie musi dojechać do jego końca, czyli do miejsca, w którym nie ma możliwości kontynuowania jazdy. Dopiero wtedy ma pierwszeństwo i musi zostać wpuszczony przez pojazd znajdujący się po lewej lub prawej stronie. Wcześniejsze usiłowanie zmiany pasa ruchu to jeden z najczęściej popełnianych błędów, przez które jazda na zakładkę nie spełnia swojej funkcji, gdyż nie przyczynia się do zredukowania korków.
Drugim wyjątkiem jest jazda pasem służącym do skrętu, który nie zanika. Najczęściej dotyczy to sytuacji, gdy droga ma co najmniej trzy tory. Dwa z nich, lewy i środkowy służą do jazdy na wprost, natomiast trzeci jest przeznaczony dla osób skręcających w prawo. Pojazdy, które się na nim znajdują, nie mają pierwszeństwa, jeśli chcą jednak kontynuować jazdę na wprost. Pas skrętu nie jest bowiem odcinkiem zanikającym. Praktykowanie jazdy na suwak w takiej sytuacji to dość powszechne wykroczenie, które stosują kierowcy chcący uniknąć stania w korkach.
Trzeci wyjątek dotyczy poruszania się zanikającym pasem, ale w warunkach normalnego ruchu. Należy pamiętać, że jazda na suwak może być stosowana wyłącznie, gdy samochody poruszają się bardzo wolno ze względu np. na korek wynikający ze zwężenia. W sytuacji, gdy jazda pozostałymi pasami odbywa się normalnie, kierujący znajdujący się na zanikającym odcinku drogi musi ustąpić im pierwszeństwa i zmienić pas dopiero wtedy, gdy będzie to mógł zrobić w pełni bezpiecznie. Taka sama zasada dotyczy pasów rozbiegowych.
Mandaty za nieprzestrzeganie przepisów związanych z jazdą na suwak
Jak już doskonale wiesz, jazda na suwak jest w niektórych przypadkach obowiązkowa. Niestosowanie się do przepisów prawa wiąże się z karami finansowymi oraz punktami karnymi nakładanymi na kierowców. Jeśli dwa pojazdy chcą wjechać jednocześnie na pas, którym możliwe jest kontynuowanie jazdy, to drugi z nich popełnia wykroczenie. Zgodnie z przepisami jazda na zakładkę polega na naprzemiennym włączaniu się do ruchu, a więc kierujący drugim pojazdem z pasa zanikającego musi poczekać na swoją kolej. Jeśli tego nie zrobi, może zostać ukarany mandatem w wysokości co najmniej 500 zł oraz otrzyma 8 punktów karnych za tamowanie lub utrudnianie ruchu (zobacz: taryfikator mandatów). Taka sama kara dotyczy kierującego pojazdem na pasie, na którym można kontynuować jazdę, gdy nie chce wpuścić innych samochodów z zanikających odcinków drogi.
Najsurowsze konsekwencje czekają jednak na osoby, które zmieniają pas ruchu, stosując pierwszeństwo wynikające z jazdy na suwak w sytuacjach, gdy jest to bezzasadne. Tym samym stwarzają one duże zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Najwyższy mandat może wynosić nawet 5000 zł.
Jazda na suwak a korytarz życia – to warto wiedzieć
Kierowcy poruszający się po drogach muszą także wiedzieć, czym jest korytarz życia. Ma on na celu ułatwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym, które poruszają się na sygnałach dźwiękowych i świetlnych. Tworzenie korytarza życia ma szczególne znaczenie zwłaszcza na autostradach i drogach szybkiego ruchu, gdzie najczęściej tworzą się korki w wyniku wypadku czy kolizji. Aby dojechać do miejsca zdarzenia, służby ratownicze muszą mieć zapewniony wolny przejazd.
Sprawdź także: Bezpłatne autostrady w Polsce – które i od kiedy?
O czym należy pamiętać? Jeśli zbliżasz się do korka, który może być spowodowany zdarzenie drogowym od razu ustaw swój samochód w odpowiedni sposób. Jeśli droga ma dwa pasy, to kierujący znajdujący się na prawym torze powinni zjechać jak najbliżej prawej krawędzi drogi. Z kolei pojazdu na lewym pasie powinny zbliżyć się do lewej skrajnej części drogi.
Pamiętaj! Jeśli na autostradzie lub drodze ekspresowej znajduje się pas awaryjny, to kierowcy na prawym pasie powinni z niego skorzystać. Mimo że w normalnych warunkach jest to wykroczeniem, to podczas tworzenia korytarza życia można to zrobić bez obaw.
Jeśli poruszasz się drogą z co najmniej 3 pasami, zawsze stosuj zasadę prawej ręki. Zgodnie z nią pojazdy na lewym torze jazdy muszą maksymalnie zbliżyć się do lewej krawędzi. Natomiast te, które stoją na pozostałych pasach, muszą przesunąć się w prawo na tyle, ile to możliwe.
Podsumowanie
- Jazda na suwak nie ma nic wspólnego z uprzejmością drogową, gdyż jest regulowana przepisami prawa wprowadzonymi pod koniec 2019 roku. Zakładają one, że w przypadku, gdy jeden z pasów jezdni się zwęża lub niemożliwa jest dalsza jazda po nim z innych przyczyn, a warunki na drodze zmuszają wszystkich uczestników do znacznego zmniejszenia prędkości, kierowcy muszą dojechać do końca zanikającego pasa, a następnie zmienić go. Musi się to odbywać naprzemiennie z pojazdami poruszającymi się po pasie z możliwością kontynuacji jazdy.
- Jazda na suwak ma przede wszystkim zmniejszyć zatory drogowe i zapewnić płynność ruchu.
- Jazda na suwak nie zawsze jest obowiązkowa. Wyjątkiem jest np. poruszanie się pasem przeznaczonym do skrętu, który nie zanika. W takiej sytuacji kierujący, który nim jedzie, nie ma pierwszeństwa, jeśli chce i może zmienić tor jazdy.
- Nieprzestrzeganie zasad związanych z jazdą na suwak wiąże się z możliwością otrzymania mandatu w wysokości co najmniej 500 zł.
FAQ
-
Kiedy obowiązuje jazda na suwak?
Zasadę jazdy na suwak stosuje się w przypadku warunków znacznego ograniczenia prędkości związanej np. ze zwężeniem jezdni. W takiej sytuacji kierujący pojazdem, który porusza się po zanikającym pasie, ma obowiązek dojechać do jego końca, a następnie zmienić go z uprzednim zastosowaniem kierunkowskazu. Z kolei samochód znajdujący się na jezdni, która ma możliwość kontynuowania jazdy, musi go przepuścić.
-
Czy jazda na suwak jest obowiązkowa?
Tak, zgodnie z nowelizacją, która weszła w życie 6 grudnia 2019 roku, kierowcy muszą przestrzegać art. 22 pkt. 4 ust. 4a i 4b ustawy Prawo o ruchu drogowym, które określają zasady jazdy na suwak.
-
Jaki znak informuje o obowiązku jazdy na suwak?
Kierowcy są informowani o konieczności jazdy na suwak na określonym odcinku drogi poprzez umieszczenie na nim znaku D-56. Najczęściej stosuje się go wraz z oznakowaniem A-30 ostrzegającym przed niebezpieczeństwem.