Samochód z Anglii jest wciąż dla wielu polskich kierowców tematem tabu. Nie dość, że kierownica jest po innej stronie, to jeszcze dodatkowo Brexit skomplikował kwestie formalne. Mimo wszystko wciąż do Polski trafiają tak zwane „angliki”. Dowiedz się więcej na temat procesu ich sprowadzenia, rejestracji oraz ubezpieczenia!

W 2017 roku aż 13,9% samochodów sprowadzonych do Polski pochodziło z Wielkiej Brytanii. Potem jednak nastąpił Brexit, który spowodował, że w 2024 roku z tego kraju sprowadzono wyłącznie 1,6% wszystkich importowanych do kraju aut. Nadal jednak, przy zachowaniu odpowiednich zasad, import auta z Anglii może się opłacać.

Jak szukać auta z Anglii?

Sprowadzanie aut z Anglii to opłacalne rozwiązanie, ale pod warunkiem, że wiesz, jak się do tego zabrać. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy firm specjalizujących się importem aut z zagranicy, ale – co oczywiste – trzeba odpowiednio za taką usługę zapłacić, co oznacza często dojście do granicy opłacalności transakcji.

Jeśli więc zdecydowałeś się na samodzielne szukanie pojazdu, skorzystać możesz z kilku stron internetowych funkcjonujących w Wielkiej Brytanii. Znajdują się na nich ogłoszenia dotyczące używanych aut. Oczywiście nie należy oceniać stanu pojazdu wyłącznie na podstawie opisu i zdjęć, ale może to stanowić dobry początek owocnych poszukiwań. Wśród najpopularniejszych brytyjskich stron z ogłoszeniami warto wymienić:

Obsługa stron jest intuicyjna i nie wymaga zaawansowanej znajomości języka angielskiego. Oczywiście można po prostu kliknąć „kupuję” i cieszyć się nowym zakupem, ale warto mieć świadomość, że to ryzykowna decyzja. Samochód z Anglii może być zarówno zadbany i świetnie utrzymany, jak i zniszczony i zaniedbany. Nie ma  tutaj reguły i w każdym przypadku warto dać sobie odpowiedni czas do namysłu.

Jak sprawdzić przebieg i stan techniczny samochodu z UK?

Istotne, jeśli chodzi o auto z Anglii, jest ustalenie, w jakim jest ono stanie technicznym. W Polsce mógłbyś pojechać na stację kontroli pojazdów i sprawdzić, czy nie kupujesz uszkodzonego auta, które zostało naprawione tylko z zewnątrz. Nawet jeśli nie planujesz pojechać na Wyspy w celu osobistych oględzin, możesz skorzystać z możliwości, jakie daje Internet. Znając numer rejestracyjny pojazdu, możesz online sprawdzić takie informacje jak:

  • przebieg danego samochodu,
  • zaległości w opłatach,
  • historię stłuczek i kolizji.

O jakich dokładnie portalach mowa?

  • check-mot.service.gov.uk – to serwis państwowy, do którego dostęp jest całkowicie bezpłatny, w którym znajdują się wszystkie podstawowe informacje związane ze wskazanym pojazdem; pozwala sprawdzić m.in. historię pojazdu,
  • hpicheck.com – płatny serwis, dzięki któremu sprawdzisz np. czy interesujący Cię samochód uczestniczył w wypadku. W zależności od wybranej opcji, za dostęp do informacji zapłacisz od 10 do 20 funtów. 

Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z Anglii?

Podstawowym kosztem jest ten związany z kupnem samochodu. Import auta z Anglii wymaga jednak także opłacenia akcyzy, która wynosi obecnie:

  • 0% w przypadku aut hybrydowych typu plug-in (PHEV) o silniku mniejszym niż 2000 cm3 oraz aut elektrycznych o zwiększonym zasięgu (REX),
  • 1,55% w przypadku klasycznych i miękkich hybryd o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 3,1% w przypadku samochodów spalinowych o silniku do 2000 cm3,
  • 9,3% w przypadku hybryd plug-in, miękkich hybryd i klasycznych hybryd o silnikach większych niż 2000 cm3, ale mniejszych niż 3500 cm3,
  • 18,6% w przypadku samochodów spalinowych o silnikach pojemności ponad 2000 cm3.

Jeżeli sprowadzasz samochód uszkodzony na lawecie, aby następnie go naprawić albo wykorzystać części, możesz wnioskować o zadeklarowanie niższej wartości pojazdu. Wówczas od niej obliczana jest akcyza. Pamiętaj jednak, że niższa kwota musi być wpisana w umowie kupna-sprzedaży, a jej zasadność udowodniona na przykład dokumentacją techniczną. W wyjątkowych przypadkach Urząd Skarbowy może zalecić wykonanie wyceny przez rzeczoznawcę.

Katarzyna Gaweł, ekspert ds. ubezpieczeń w ubezpieczamy-auto.pl

Akcyzę opłacasz w ciągu 30 dni od sprowadzenia auta do Polski.

Prócz tego do wydatków po sprowadzeniu samochodu z Wielkiej Brytanii należą:

  • podatek VAT, przy czym płacony jest on w kraju, do którego sprowadzisz auto, co może być ważne dla obniżenia kosztów,
  • cło, o ile auto nie spełnia warunków do zwolnienia – poznasz je w Urzędzie Celno-Skarbowym.

Do kosztów doliczyć należy również:

  • opłacenie polisy na 30 dni, jeśli samochód z Anglii wjeżdża do kraju na kołach,
  • lawetę, jeżeli korzystasz z tej formy transportu auta,
  • usługi tłumacza przysięgłego,
  • opłaty związane z dostosowaniem samochodu sprowadzonego z Anglii do potrzeb polskich dróg,
  • późniejsze koszty rejestracji samochodu w Polsce.

Samochód z Anglii – o jakich formalnościach należy pamiętać?

Część z nich została już wspomniana. Przede wszystkim, jeśli sprowadzisz auto z Anglii, powinieneś opłacić akcyzę. Na złożenie dokumentu potrzebnego do tej czynności, czyli AKC-U/S, masz 14 dni od momentu sprowadzenia samochodu.

Najwięcej jednak formalności będzie dotyczyć rejestracji pojazdu, który nie spełnia norm polskich dróg, czyli nie ma kierownicy po lewej stronie. Między 2015 a 2020 rokiem, sprowadzając samochód z Anglii do Polski, nie musiałeś przekładać kierownicy z uwagi na istniejące wówczas przepisy międzynarodowe. Zmieniło się to po Brexicie i od tamtej pory zmiana położenia kierownicy jest konieczna, jeśli:

  • auto było zarejestrowane po 1 stycznia 2021 roku w Wielkiej Brytanii, a potem dopiero sprowadzone do Polski,
  • auto było zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej przed 31 grudnia 2020 roku.

Oznacza to, że głównie starsze, używane samochody nie wymagają po zakupie samochodu zmiany całej konstrukcji układu kierowniczego. Prócz tego w przypadku samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii musisz:

  • zmodyfikować ustawienie lusterek,
  • zmienić wartość licznika z mil na kilometry,
  • zmienić ustawienie przednich lamp,
  • zmienić tylne światło przeciwmgielne na takie położone po lewej stronie, zgodnie z ruchem prawostronnym w Polsce.

Zainteresuje Cię także: OC krótkoterminowe (ubezpieczenie oc na miesiąc) – kiedy możesz kupić? (ubezpieczamy-auto.pl)

Ile kosztuje ubezpieczenie „anglika”?

Działające w Polsce firmy ubezpieczeniowe nie robią problemu z ubezpieczeniem samochodów z Anglii. Najlepszego ubezpieczenia szukaj z wykorzystaniem kalkulatorów OC i porównywarek. Szybko ocenisz, która propozycja jest dla Ciebie najkorzystniejsza. Taką możliwość wypróbował 40-letni Janek z Kutna, który nie ma na swoim koncie żadnej szkody i właśnie sprowadził z Anglii BMW X3 z 2016 roku, diesel 2.0.

 

Wyliczenie składki ubezpieczenia przy kierownicy po prawej stronie

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
931,00 zł rata od 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1389,00 zł rata od 0 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
6294,00 zł rata od 0 zł
Trasti
931,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
1389,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
6294,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

*kalkulacja z dnia 16.04.2025

Wyliczenie składki ubezpieczenia przy kierownicy po lewej stronie

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
564,00 zł rata od 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
688,00 zł rata od 0 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
2027,00 zł rata od 0 zł
Trasti
564,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
688,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
2027,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

*kalkulacja z dnia 16.04.2025

Dlaczego ubezpieczenie OC anglika jest droższe od aut z kierownicą po lewej stronie?

Auto bez przekładki będzie miało prawdopodobnie wyższą stawkę za OC czy AC. W Polsce, w odróżnieniu od Wielkiej Brytanii, obowiązuje ruch prawostronny – właśnie z tego powodu kierownice w samochodach są po lewej stronie. Jeśli chcesz ubezpieczyć anglika z kierownicą po prawej stronie, prawdopodobnie zapłacisz więcej za polisę. Wszystko dlatego, że auto z taką konfiguracją sprawia, że kierowca ma gorszą widoczność, a to przekłada się bezpośrednio na większe zagrożenie na drodze. Z tego powodu towarzystwa ubezpieczeniowe traktują pojazdy tego rodzaju jako bardziej kolizyjne, a tym samym podwyższają kwotę polisy ubezpieczenia anglika.

Warto wiedzieć:

  • To, ile kosztuje import auta z Anglii, zależy w dużej mierze od sposobu, który wybierzesz – jeśli wynajmiesz do tego firmę, będzie to kosztowniejsze rozwiązanie.
  • Po zakupie samochodu z Wielkiej Brytanii masz obowiązek dokonać konkretnych zmian, na przykład związanych z ustawieniami świateł czy lusterek.
  • Jeśli dokonujesz importu auta z Anglii na kołach, musisz wykupić krótkoterminowe ubezpieczenie anglika.
  • Wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe w Polsce oferują polisy OC, a często też AC po zakupie samochodów z Anglii.
  • To, ile kosztuje ubezpieczenie anglika, zależy od tego, czy została wykonana przekładka kierownicy – samochody z kierownicą po prawej stronie mają wyższe stawki OC i AC.

Bibliografia

  • https://puesc.gov.pl/uslugi/podatek-akcyzowy-za-sprowadzony-samochod
  • https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/brexit-informacja-w-sprawie-opodatkowania-akcyza-wyrobow-akcyzowych-i-samochodow-osobowych
  • https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000502/O/D20240502.pdf
  • https://clicktrans.pl/info/raport-samochody-2024

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile płaci się akcyzy za samochód z Anglii?

    Akcyza jest zależna przede wszystkim od tego, jaka jest pojemność silnika danego pojazdu. W 2025 roku zwolnione z akcyzy są wyłącznie auta elektryczne o zwiększonym zasięgu, jak i hybrydy plug-in o silniku mniejszym niż 2000 cm3. Wszystkie pozostałe są zobowiązane do zapłaty akcyzy zależnej od pojemności oraz typu silnika. Samochody z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 obciążone są podatkiem akcyzowym w wysokości 3,1% wartości. Auta z silnikiem powyżej 2000 cm3 – 18,6% wartości. W przypadku hybryd akcyza waha się od 0 do 9,3%.

  2. Czy muszę zapłacić cło, jeżeli kupuję samochód z Anglii?

    Choć Wielka Brytania wystąpiła z Unii Europejskiej, jej rząd porozumiał się ze wspólnotą w kwestii cła. Obecnie obowiązuje zerowe cło na samochody pochodzące z Anglii.

  3. Czy wszystkich samochodów z Anglii dotyczy konieczność montażu przekładki?

    W świetle obecnych przepisów panujących przekładka dla samochodów pochodzących z Wielkiej Brytanii nie jest wymagana, ale pod warunkiem, że pierwsza rejestracja samochodu miała miejsce wcześniej, niż 1 stycznia 2021 roku. To efekt Brexitu.

  4. Dlaczego ubezpieczenie auta z Anglii jest droższe niż pojazdów z innych krajów?

    Jeśli nie zrobiono przekładki, czyli kierownica w samochodzie jest po prawej stronie, ubezpieczyciel podnosi stawkę OC, ponieważ w jego opinii kierowanie takim pojazdem jest bardziej niebezpieczne. Mniejsza widoczność i ograniczony komfort jazdy sprawiają, że „angliki” są bardziej narażone na wypadki.

  5. Czy można ubezpieczyć auto na angielskich tablicach?

    Jeżeli auto nie jest zarejestrowane w Polsce, nie możesz ubezpieczyć go inaczej niż polisą krótkoterminową, czyli zawieraną na 30 dni. Aby ubezpieczyć samochód osobowy, musisz spełnić wszystkie warunki niezbędne do dopuszczenia pojazdu do rejestracji. Dopiero gdy zarejestrujesz samochód i zmienisz dotychczasowe tablice rejestracyjne na polskie, możesz ubezpieczyć pojazd.

  6. Co trzeba zapłacić po sprowadzeniu auta z Anglii?

    Po sprowadzeniu anglika do Polski musisz zapłacić przede wszystkim akcyzę, która zależy od pojemności silnika. Prócz tego w niektórych przypadkach konieczna jest opłata cła. Jeśli chcesz sprowadzić samochód z Anglii, musisz opłacić też VAT w kraju, w którym auto pierwszy raz przekroczyło granicę Unii Europejskiej. Reszta to opłaty za usługi tłumacza przysięgłego, a także koszty wykonania zmian konstrukcyjnych, przeglądu i rejestracji samochodu w polskim urzędzie.

  7. Czy można ubezpieczyć auto z Anglii w Polsce?

    Możliwe jest wykupienie ubezpieczenia krótkoterminowe, jeśli nie zdecydowałeś się zarejestrować auta albo jeszcze nie zdążyłeś tego zrobić. Musisz zarejestrować anglika w Polsce, aby móc ubezpieczyć go standardową, roczną polisą OC.

Michał Grzybowski
Michał Grzybowski

Dziennikarz i redaktor internetowy z wieloletnim doświadczeniem. Od lat zajmuje się tematami związanymi z motoryzacją oraz pozornie zawiłymi kwestiami związanymi z rynkiem ubezpieczeń komunikacyjnych. Wychodzi z założenia, że wszystkie – nawet najbardziej złożone tematy – można wyjaśnić w prosty i przystępny sposób.

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny