W maju 2025 roku Francja znalazła się na drugim miejscu wśród krajów, z których Polacy sprowadzili najwięcej samochodów. W pierwszej trójce państwo to utrzymuje się już od lat. Dlaczego chętnie kupujemy auta z Francji i jak wygląda procedura sprowadzenia pojazdu z zagranicy? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać. Interesuje Cię samochód z Francji? Przeczytaj!
- Czy warto postawić na samochód z Francji?
- Jak szukać francuskich aut?
- Jak sprawdzić przebieg samochodu z Francji?
- Samochód z Francji – jak sprowadzić auto do Polski?
- Rejestracja samochodu z Francji w Polsce
- Rejestracja samochodu z Francji w urzędzie
- Gdzie kupić ubezpieczenie OC dla samochodu sprowadzonego z Francji?
- FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód z Francji
Sprowadzenie samochodu z zagranicy to sprawdzony sposób na zakup pojazdu w dobrym stanie technicznym i w przystępnej cenie. Od lat największą popularnością cieszy się rynek niemiecki – to tam najczęściej kupujemy samochody. Tuż za Niemcami uplasowała się Francja. Auta znad Sekwany mają małe przebiegi, blachę pozbawioną korozji i bogate wyposażenie. Często są też tańsze niż ich odpowiedniki sprowadzane z innych europejskich krajów. Według raportów IBRM SAMAR Polacy najchętniej wybierają Renault Megan oraz Renault Clio. Na liście sprowadzanych z Francji marek znajdują się również Peugeot i Dacia.
Czy warto postawić na samochód z Francji?
Francuzi uchodzą za kierowców, którzy dość często zmieniają samochody. Co to oznacza dla osoby zainteresowanej zakupem auta eksploatowanego we Francji? Przede wszystkim niewielki przebieg oraz dobry stan techniczny pojazdu.
Ciekawe! Francuskie samochody podlegają regularnym przeglądom. Są one przeprowadzane co dwa lata – podczas badania zapisywany jest aktualny przebieg samochodu, dlatego w prosty sposób można go zweryfikować.
Nie bez znaczenia pozostaje również panujący we Francji klimat, który jest znacznie łagodniejszy niż w Polsce czy Niemczech. Przekłada się to na mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia usterek spowodowanych przez długotrwały kontakt z wilgocią czy mrozem. Korozja jest we francuskich autach rzadkością – blacha jest w bardzo dobrym stanie.
Co ze stanem technicznym samochodów użytkowanych przez Francuzów? Sprowadzone modele mogą mieć drobne obicia i zarysowania karoserii, ale na tym koniec. Niewielkie zewnętrzne uszkodzenia tracą znaczenie w zestawieniu z dobrym stanem poszczególnych podzespołów. Francuzi często serwisują swoje pojazdy, a każda najdrobniejsza usterka jest natychmiast usuwana. Dzięki temu nie dopuszczają do poważniejszych awarii.
Niewątpliwą zaletą francuskich samochodów jest również bogate wyposażenie. Auta są przestronne, wygodne, mają ciekawy design. W podstawowych wersjach wielu francuskich modeli znajdziesz automatyczną klimatyzację, komplet poduszek powietrznych, a nawet kilka różnych systemów zabezpieczenia.
Kierowcy, którzy zdecydują się sprowadzić samochód z Francji, muszą liczyć się z nieco większym wydatkiem za transport niż np. w przypadku zakupu pojazdu w Niemczech. Przewiezienie auta na lawecie kosztuje nawet ok. 4 000 zł.
Samochód z Francji – jak model wybrać?
Modele, które najchętniej sprowadzamy do Polski to:
- Renault Clio – idealne dla osób, które szukają samochodu do jazdy po mieście, o kompaktowych rozmiarach i niskim spalaniu.
- Peugeot 308 – samochód z oszczędnym silnikiem i bogatym wyposażeniem.
- Renault Megan – auto niezawodne i przestronne; wersje kombi często wybierane na samochody rodzinne.
- Ducia Duster – praktyczny i solidny SUV.
Ciekawe! W 2024 roku sprowadzono z Francji 100 158 sztuk samochodów. To wzrost w stosunku do roku 2023 o 7,4%.
Jak szukać francuskich aut?
Samochód z Francji bez problemu kupisz w polskim komisie. Możesz też poszukać auta od prywatnego sprzedawcy. Zainteresowany kierowca powinien przejrzeć strony z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Do najpopularniejszych należą:
- auto123.com/fr – popularny portal ogłoszeniowy, dostępny jest również w polskiej wersji językowej,
- autoscout24.fr,
- autojournal.fr – można tu znaleźć ogłoszenia promocyjne,
- paruvendu.fr – jest to odpowiednik polskiego otomoto.pl z dużą liczbą ogłoszeń,
- lacentrale.fr – francuskie OLX z propozycjami sprzedaży pojazdów od osób prywatnych.
Jeśli bariera językowa nie jest dla Ciebie trudnością, sprawdź też francuskie portale akcyjne, które działają na podobnej zasadzie jak OLX. Twojej uwadze polecamy m.in.:
- alcopa-auction.fr/pl. – popularna francuska platforma aukcyjna, na której wystawiane są również samochody uszkodzone,
- mercier-auto.com,
- fr/pl,
- encheres-vo.com,
- annonces.fr/,
- leboncoin.fr/.
Pamiętaj! Zakup samochodu na aukcji wiąże się z koniecznością wniesienia dodatkowych opłat, np. kilkuprocentowej prowizji od wylicytowanej ceny. Dodatkowo zostanie doliczona ustalona kwota za przygotowanie niezbędnej dokumentacji czy przetrzymanie pojazdu po upływie 48 godzin od zakupu.
Możesz także zapoznać się z ofertą miejscowych salonów samochodowych i profesjonalnych dealerów, jednak znalezienie dobrej okazji cenowej może stanowić wyzwanie.
Jak sprawdzić przebieg samochodu z Francji?
Historię francuskiego pojazdu możesz sprawdzić na stronie historiapojazdu.gov.pl i to bez żadnych opłat. Serwis opiera się na bazach danych ze Stanów Zjednoczonych, Kanady oraz kilkunastu krajów europejskich.
Aby dowiedzieć się więcej o wybranym samochodzie, musisz podać jego numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Po wpisaniu tych danych otrzymasz komplet najważniejszych informacji o samochodzie, takich jak dane techniczne, stan licznika, ważność polisy OC czy przeprowadzone badania techniczne. Dowiesz się również, czy auto nie figuruje na liście skradzionych pojazdów.
Do dyspozycji masz także płatne serwisy, takie jak autodna.pl czy carvertical.com/pl. lub vinstory.pl. Po uiszczeniu odpowiedniej opłaty (22-50 zł), otrzymasz bardziej szczegółowe dane na temat samochodu – upewnisz się czy auto nie było użytkowane jako taksówka, sprawdzisz, czy było wcześniej sprzedawane i za jaką cenę.
We Francji popularne są również strony, przez które sprawdzenie samochodu można zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi. Usługi takie oferują:
- https://trustoo.fr/,
- https://www.experveo.fr/.
Za taką weryfikację pojazdu należy zapłacić ok. 100 euro (podstawowe informacje), a nawet ponad 200 euro w przypadku rozszerzonego raportu.
Część francuskich ofert sprzedaży online zawiera link do serwisu Historique du Véhicule, poprzez który właściciel auta udostępnia informacje na jego temat osobom zainteresowanym kupnem. Wystarczy wygenerować wiadomość z prośbą o przesłanie raportu.
Jeśli wybierasz się do Francji osobiście, sprawdzenie samochodu możesz zlecić już na miejscu – najlepiej umówić się na wizytę do mechanika.
Na co zwrócić uwagę, kupując auto z Francji?
Wielu kupujących zwraca uwagę przede wszystkim na przebieg samochodu. Warto jednak pamiętać, że liczba przejechanych kilometrów wcale nie musi świadczyć o stanie samochodu. Samo oglądanie zdjęć czy nadmierna ufność w opisy pojazdów na stronach może skończyć się rozczarowaniem. Na miejscu może się okazać, że auto ma wyraźne oznaki stłuczki albo słabo zamaskowane uszkodzenia lakieru. Jak to zweryfikować przed przejechaniem tak długiej trasy?
Najlepiej skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika, który sprawdzi stan nadwozi i silnika, zweryfikuje ewentualne uszkodzenia.
Ważne! Należy wybierać niezależnych specjalistów. Takich, którzy nie są w żaden sposób powiązani ze sprzedającym.
Decydując się na sprowadzenie samochodu z zagranicy (nie tylko z Francji), musisz pamiętać także o:
- sprawdzeniu dokumentacji i stan prawnego samochodu – należy zapoznać się z dokumentami rejestracyjnymi, serwisowymi, informacjami na temat poprzednich właścicieli,
- weryfikacji pod względem zastawów, pożyczek, zobowiązań kredytowych,
- upewnieniu się, że pojazd nie figuruje na liście samochodów kradzionych,
- sprawdzeniu, czy samochód spełnia normy unijne dotyczące np. emisji spalin.
Jeśli to możliwe (jesteś na miejscu), zaproponuj sprzedającemu jazdę próbną – to doskonały sposób, by sprawdzić osobiście jak pojazd zachowuje się na drodze. Podczas przejażdżki zwróć uwagę na pracę skrzyni biegów i wszelkie odgłosy dochodzące z silnika.
Samochód z Francji – jak sprowadzić auto do Polski?
Aby sfinalizować transakcję z francuskim sprzedawcą, podpisz umowę kupna-sprzedaży, najlepiej dwujęzyczną (po polsku i po francusku). Aby dokument był wiążący, musi zawierać:
- dane osobowe obu stron,
- szczegółowe dane przedmiotu sprzedaży (marka, model, numer VIN, rok produkcji, data pierwszej rejestracji, numer rejestracyjny, pojemność silnika, przebieg),
- cenę sprzedaży,
- miejscowość i datę sporządzenia umowy,
- odręczne podpisy sprzedającego i kupującego.
Potwierdzeniem legalnego zakupu samochodu może być też faktura.
Sprzedawca powinien przekazać kupującemu następujące dokumenty:
- certificat d’immatriculation, czyli francuski dowód rejestracyjny – musi być przekreślony, oznaczony datą i godziną sprzedaży, a także podpisany przez sprzedającego w miejscu tych wprowadzonych ręcznie zmian (z takim dokumentem można legalnie poruszać się na terenie Francji przez 30 dni),
- le certificat de session, czyli zaświadczenie o zbyciu pojazdu – ten dokument sprzedawca uzyska w prefekturze, czyli francuskim odpowiedniku naszego wydziału komunikacji,
- un certificat de situation ou de non-gage – dokument zaświadczający, że auto nie jest obciążone żadnym kredytem,
- le rapport de contrôle technique – raport kontroli technicznej, który jest opcjonalnym dokumentem wydawanym dla aut mających ponad 4 lata i użytkowanych przez osoby fizyczne,
- polisę OC – w sytuacji, gdy jeszcze jest aktualna.
Formalności przed opuszczeniem Francji
Formalności będą się różnić w zależności od tego, czy chcesz do kraju wrócić zakupionym samochodem, czy zamierzasz skorzystać z lawety.
Przykład 1: Kupiłeś samochód z Francji i chcesz wrócić nim do Polski.
W takiej sytuacji musisz udać się ze sprzedawcą do francuskiej prefektury, czyli urzędu będącego odpowiednikiem polskiego wydziału komunikacji. Tam dokonasz wyrejestrowania samochodu i wykupisz tablice wyjazdowe (ich koszt to kilkadziesiąt euro).
Musisz też sprawdzić, czy samochód ma ważny przegląd techniczny – na przedniej szybie powinna znajdować się specjalna naklejka. Znajdziesz tam dane stacji diagnostycznej, w której odbyło się ostatnie badanie. Aby dojechać autem do Polski, samochód musi mieć ważną polisę OC – o to też musisz zadbać. Jeśli polisa zbywcy wygasła, należy zakupić OC krótkoterminowe, które pozwoli dotrzeć do Polski i przeprowadzić rejestrację.
Kosz dojazdu samochodem do Polski to nie tylko cena paliwa (trasa Warszawa – Paryż liczy ponad 1500 km), ale też opłaty za winiety (prawie wszystkie autostrady we Francji są płatne).
Pamiętaj! Sprowadzasz samochód z Francji? Potrzebe będą Ci winiety. Zakupisz je online na stronie https://www.certificat-air.gouv.fr/demande.
Przykład 2: Kupiłeś auto i chcesz przewieźć je do kraju na lawecie.
Zazwyczaj każda oferta jest tworzona indywidualnie, pod danego klienta – cena za kilometr to około 1,7 zł.
Nie musisz starać się o tablice wywozowe ani o polisę OC, ponieważ samochód będzie przewieziony, nie będziesz się nim przemieszczał. Musisz jednak pamiętać, że taka usługa sporo kosztuje – należy liczyć się z wydatkiem od 2 000 do 4 000 zł. Oczywiście ostateczna cena zależy od odległości i stawek danego przewoźnika.
Rejestracja samochodu z Francji w Polsce
Po sprowadzeniu samochodu do Polski kierowca ma 30 dni na zarejestrowanie pojazdu w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Zanim jednak uda się do urzędu, musi dopełnić kilku formalności. Warto pamiętać, że rejestracja samochodu z Francji niczym nie różni się od rejestracji pojazdu z innego państwa UE.
Przygotowanie dokumentów – tłumaczenie
Dokumenty składane podczas rejestracji samochodu muszą być przetłumaczone na język polski. Mowa przede wszystkim o umowie kupna-sprzedaży. Jeśli została ona już wcześniej przygotowana w dwóch językach, nie musisz nic robić. Jeśli była sporządzona jedynie w języku francuskim, należy przetłumaczyć ją na język polski, korzystając z usługi tłumacza przysięgłego. Za tłumaczenie zapłacisz ok. 200 zł.
Co z pozostałymi dokumentami? Jeśli kupujesz samochód z kraju należącego do UE, nie musisz tłumaczyć dowodu rejestracyjnego – pod warunkiem, że zawiera on ujednolicone kody.
Opłacenie akcyzy
Jeszcze przed rejestracją nabywca musi zapłacić podatek akcyzowy. Jego wysokość zależy od pojemności silnika i rodzaju napędu. Z opłaty zwolnieni są posiadacze aut w pełni elektrycznych, napędzanych wodorem oraz hybrydowych plug-in o pojemności silnika równej lub mniejszej niż 2000 cm3. Dla pozostałych samochodów stawki kształtują się następująca:
- 3,1% dla samochodów z silnikiem do 2000 cm3 (1,55% w przypadku hybryd),
- 18,6% dla samochodów z silnikiem większym niż 2000 cm3 (9,3% w przypadku hybryd).
Nabywcę obowiązują terminy – w ciągu 14 dni należy złożyć w urzędzie skarbowym stosowną deklarację (AKC-U/S), a do 30 dni zapłacić podatek. Potwierdzenie wniesienia opłaty jest niezbędne do rejestracji samochodu w polskim wydziale komunikacji.
Samochód z Francji a przegląd techniczny
Jeśli auto ma aktualny francuski przegląd, warto skontaktować się z urzędem komunikacji i dopytać, czy jest on wystarczający. Może się jednak okazać, że wymagany jest tzw. przegląd zerowy. Jest to pierwsze obowiązkowe badanie techniczne samochodu sprowadzonego do Polski z zagranicy, jeszcze przed jego rejestracją.
Pamiętaj! Przegląd zerowy dotyczy pojazdów, które nie były wcześniej zarejestrowane w Polsce. Weryfikowany jest ich stan techniczny, sprawdzana jest zgodność z przepisami. Aktualnie koszt takiego przeglądu dla samochodu osobowego to 98 zł. Można go wykonać na każdej stacji diagnostycznej.
Rejestracja samochodu z Francji w urzędzie
Gdy dopełnisz wszystkich formalności, musisz zgromadzić wymagane dokumenty i zgłosić się do wydziału komunikacji. Co będzie potrzebne do zarejestrowania samochodu?
- Wypełniony wniosek o rejestrację samochodu,
- umowę kupna-sprzedaży lub fakturę (dowód własności),
- dowód rejestracyjny,
- dokument potwierdzający pozytywne przejście badania technicznego,
- dowód opłacenia akcyzy,
- potwierdzenie posiadania OC,
- potwierdzenie dokonania opłat rejestracyjnych,
- dowód osobisty do wglądu,
- ewentualnie tablice wywozowe.
Na zarejestrowanie pojazdu właściciel ma 30 dni od momentu wjazdu do Polski.
Ile kosztuje zarejestrowanie samochodu z Francji?
Na koszt rejestracji samochodu składają się następujące opłaty:
- dowód rejestracyjny – 54 zł,
- tablice rejestracyjne – 80 zł,
- nalepki legalizacyjne – 12,50 zł,
- pozwolenie czasowe – 13,50 zł.
Więcej za rejestrację zapłacą kierowcy, którzy wybiorą indywidualne tablice rejestracyjne – ich koszt to 1000 zł.
Samochód z Francji. Jak przebiega rejestracja?
Pierwszy etap rejestracji to wydanie tymczasowego, tzw. miękkiego dowodu rejestracyjnego. Jest on ważny 30 dni – w tym czasie zostanie przygotowany właściwy dowód i tablice.
Zwykle na wydanie właściwego dowodu czeka się około 2 tygodnie. Wybierając się po odbiór dokumentu, należy mieć wykupione ubezpieczenie OC.
Gdzie kupić ubezpieczenie OC dla samochodu sprowadzonego z Francji?
Jeśli przyjechałeś do Polski samochodem zakupionym we Francji, pojazd musiał mieć wykupione OC – mogła to być jeszcze ważna polisa zbywcy lub wykupione przez Ciebie OC krótkoterminowe (koszt ok. 150 euro). Po przyjeździe do kraju, musisz wykupić standardowe ubezpieczenie OC. Należy to zrobić w najpóźniej w dniu rejestracji, nie później niż w dniu wprowadzenia pojazdu do ruchu.
Musisz pamiętać, że tymczasowe OC nie przedłuża się automatycznie, a samochodem bez polisy nie można się poruszać po drogach publicznych. Za brak ubezpieczenia właściciel zapłaci karę nakładaną przez UFG.

Zanim zakupisz całoroczne OC, sprawdź oferty, porównaj ceny u różnych ubezpieczycieli. Zakres obowiązkowej polisy jest zawsze taki sam, jednak o wysokości stawki decyduje dane towarzystwo, kalkulując ryzyko. Aby znaleźć atrakcyjne ubezpieczenie, wystarczy skorzystać z internetowego kalkulatora OC i AC – podaj najważniejsze informacje na temat samochodu i kierowcy, a otrzymasz nawet kilkanaście propozycji od znanych towarzystw.
Ile kosztuje OC dla samochodu z Francji?
Jak wspomnieliśmy, choć zakres OC jest taki sam, ceny polis znacznie się różnią. Ubezpieczyciele, ustalając wysokość składki, biorą pod uwagę szereg różnych czynników:
- wiek kierowcy, jego doświadczenie,
- historię ubezpieczenia,
- miejsce zamieszkania,
- rodzaj, markę i model pojazdu,
- rocznik,
- przebieg,
- pojemność silnika.
Przykład: 46-letni Marek sprowadził do Polski Peugeota 308 (silnik 1.6, 2020 rok). Skorzystał z kalkulatora OC i AC, aby porównać oferty kilku towarzystw. Oto otrzymane propozycje:
| Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
|---|---|---|---|---|---|
| OC | AC | Assistance | NNW | ||
| OC | AC | Assistance | NNW | 668,00 zł rata od 209,50 zł |
| Dodatkowo: Holowanie: Polska (do 75 km) Samochód zastępczy | |||||
| OC | AC | Assistance | NNW | 483,10 zł rata od 266,64 zł |
| Dodatkowo: Holowanie: Polska (do 100 km) Samochód zastępczy Ubezpieczenie opon | |||||
| OC | AC | Assistance | NNW | 639,00 zł rata od 0 zł |
| OC | AC | Assistance | NNW | 693,00 zł rata od 0 zł |
| OC | AC | Assistance | NNW | 719,00 zł rata od 413 zł |
| OC | AC | Assistance | NNW | 727,00 zł rata od 418 zł |
| 668,00 zł rata od 209.50 | ||
| OC | AC | Assistance | NNW |
| Dodatkowo: Holowanie: Polska (do 75 km) Samochód zastępczy | |||
| 483,10 zł rata od 266.64 | ||
| OC | AC | Assistance | NNW |
| Dodatkowo: Holowanie: Polska (do 100 km) Samochód zastępczy Ubezpieczenie opon | |||
| 639,00 zł rata od 0.00 | ||
| OC | AC | Assistance | NNW |
| 693,00 zł rata od 0.00 | ||
| OC | AC | Assistance | NNW |
| 719,00 zł rata od 413.00 | ||
| OC | AC | Assistance | NNW |
| 727,00 zł rata od 418.00 | ||
| OC | AC | Assistance | NNW |
Dzięki kalkulacji kierowca może zdecydować o zakupie samego OC lub o wyborze pakietu, czyli rozszerzonej ochronie.
Sprowadzenie samochodu z Francji wygląda podobnie jak zakup pojazdu w innych krajach UE. Kierowca musi pamiętać o tych samych formalnościach – opłaceniu akcyzy, przeprowadzeniu przeglądu czy zakupie polisy OC. Różnice pojawiają się, gdy mowa o kosztach sprowadzenia samochodu – spora odległość między Polską a Francją powoduje wzrost opłat za transport pojazdu, czy to na lawecie, czy „na kołach”.
Podsumowanie, czyli co warto wiedzieć o sprowadzeniu samochodu z Francji:
- Polacy chętnie sprowadzają samochody z Francji – kraj ten znalazł się na drugiej pozycji pod względem liczby zakupionych pojazdów.
- Przed zakupem auta, warto zweryfikować jego stan licznika i stan techniczny.
- Kierowca, który chce przyjechać do Polski „na kołach” musi wykupić tablice wywozowe i tymczasowe OC.
- Przed zarejestrowaniem pojazdu należy opłacić akcyzę, przetłumaczyć dokumenty (jeśli np. umowa nie została sporządzona w dwóch językach).
- Najpóźniej w dniu rejestracji należy wykupić całoroczną polisę OC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód z Francji
-
Czy warto korzystać z pomocy pośrednika podczas sprowadzania samochodu z Francji?
Korzystanie z pomocy pośrednika oznacza wyższy koszt, ale oszczędność czasu i pewność, że wszystko przebiegnie sprawnie. Dla osób niedoświadczonych przejście przez całą procedurę może być stresujące i długotrwałe. Pośrednik pomoże załatwić wszystkie formalności zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami. Ostatecznie to od kupującego zależy, czy sam przejdzie przez proces, czy zda się na specjalistów.
-
Czy za niezarejestrowanie auta w terminie grozi kara?
Tak. Po sprowadzeniu pojazdu do Polski masz 30 dni na jego zarejestrowanie. Opóźnienie może oznaczać karę finansową – 500-2000 zł.
-
Czy mogę przyjechać do Polski samochodem na francuskich tablicach?
Jeśli chcesz przyjechać do kraju samochodem zakupionym we Francji, musisz zdobyć specjalne tablice wywozowe. Kupisz je w urzędzie – odpowiedniku polskiego wydziału komunikacji.
-
Ile trwa załatwianie formalności związanych z przygotowaniem samochodu do wywozu?
Na tablice wywozowe czeka się zazwyczaj 2 dni. Niekiedy wszystkie formalności udaje się załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie.