Kupując samochód z salonu, musisz zadbać o jego ubezpieczenie. Możliwości są dwie – wybór pakietu dealerskiego lub znalezienie polis we własnym zakresie. W drugim przypadku pomocna będzie porównywarka ubezpieczeń, z której możesz skorzystać jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji.
Ubezpieczenie auta z salonu – podsumowanie
- Dla nowych pojazdów obowiązkowo należy wykupić ubezpieczenie OC.
- Właścicielom nowych pojazdów zaleca się również nabycie dodatkowej ochrony – polisy AC.
- Pakiet polis można kupić w ramach tzw. pakietu dealerskiego lub na własną rękę.
- Przy wyborze ubezpieczenia AC warto szczególną uwagę zwrócić na zakres ochrony – im będzie on szerszy, tym lepiej.
Wymóg posiadania ubezpieczenia OC samochodu dotyczy każdego właściciela pojazdu, a wiek samochodu nie ma w tej kwestii żadnego znaczenia. Osoby kupujące pojazd z salonu najczęściej kupują cały pakiet ubezpieczeń, zapewniając sobie w ten sposób szeroką ochronę. Nawet najbardziej rozbudowany zestaw polis można kupić w rozsądnej cenie – konieczne jest tylko porównanie dostępnych ofert.
Kiedy trzeba ubezpieczyć auto z salonu?
Procedura jest jasna – kupiony samochód trzeba zarejestrować. Rejestracji dokonują wydziały komunikacji, zatem musisz udać się do urzędu, który jest właściwy ze względu na Twoje miejsce zamieszkania. Obsługującemu Cię urzędnikowi przedstaw wniosek o rejestrację pojazdu (może być w wersji papierowej lub wydrukowany pdf) oraz:
- potwierdzenie własności pojazdu, czyli umowę kupna (fakturę VAT),
- kartę pojazdu,
- dowód tożsamości.
Jeżeli kupiony pojazd chcesz zarejestrować na przedsiębiorstwo, będziesz potrzebował również odpisu KRS oraz deklaracji zgodności WE (dokument wystawiany przez producenta, który stwierdza że auto spełnia normy bezpieczeństwa i ochrony środowiska).
Jak długo będziesz czekał na stały dowód rejestracyjny? O terminie odbioru zostaniesz poinformowany w dogodny dla Ciebie sposób, np. SMS-em.
Ubezpieczenie – na własną rękę czy od dealera?
Gdy kupujesz pojazd z salonu, sprzedawca zaproponuje Ci ubezpieczenie. To tzw. pakiet dealerski. Salony sprzedaży samochodów współpracują najczęściej z jedną lub dwiema firmami ubezpieczeniowymi, dzięki czemu mogą zaproponować klientom polisy o bardzo szerokim zakresie. Przykładowo kupując pakiet dealerski przygotowany przez Allianz, klienci otrzymują kompleksową ochronę – zestaw składa się z OC, AC, NNW i Car Assistance. Jak można przeczytać na stronie tej firmy ubezpieczeniowej, współpracuje ona z wieloma markami, np. Audi, Mercedes-Benz, Hyundai, Honda, Ford, Mazda czy KIA.
Mimo że kupno pakietu dealerskiego jest wygodne (wszystkie formalności załatwia się w jednym miejscu – salonie sprzedaży), to nie zawsze musi się opłacać. Jako kupujący nie będziesz miał możliwości negocjacji ceny, nie będziesz miał też żadnego wpływu na to, z jakim towarzystwem ubezpieczeniowym podpiszesz umowę. Właśnie dlatego rozważyć warto także drugą możliwość – kupno pakietu ubezpieczeń na własną rękę. Wiąże się to z koniecznością porównania propozycji różnych ubezpieczycieli, ale wysiłek może opłacić się finansowo.
Ile kosztuje ubezpieczenie nowego samochodu?
Jednym z najprostszych sposobów, by porównać oferty wielu firm ubezpieczeniowych, jest skorzystanie z porównywarki ubezpieczeń OC AC. Po wpisaniu informacji o pojeździe oraz o sobie (jako kierowcy), otrzymasz oferty od ubezpieczycieli działających na polskim rynku.
Dodatkową korzyścią płynącą z zakupu pakietu ubezpieczeń na własną rękę jest możliwość dostosowania zakresu ochrony do swoich potrzeb. Możesz dowolnie zmniejszać lub zwiększać zakres ochrony, dobierając lub rezygnując z ubezpieczeń np. NNW czy Assistance.
By pokazać różnice między cenami ubezpieczeń, przeprowadziliśmy kalkulację. Przyjęliśmy, że polisę OC i AC chce kupić 45-letni kawaler, pracownik służby zdrowia, który mieszka w Szczecinie, ma prawo jazdy od 15 lat i 40 proc. zniżki. Oto ceny dla popularnych modeli pojazdów.
Samochód | Najtańszy pakiet OC i AC | Najdroższy pakiet OC i AC | Różnica |
Skoda Octavia (diesel, poj. silnika 1968 cm3) | 1936 zł (AC mini i Assistance) | 4142 zł (Assistance i NNW) | 2206 zł |
Opel Astra (benzyna, poj. silnika 1364 cm3) | 1316 zł (AC mini i Assistance) | 2820 zł (Assistance i NNW) | 1504 zł |
Toyota Yaris (benzyna, poj. silnika 998 cm3) | 1352 zł (AC mini i Assistance) | 2725 zł (Assistance i NNW) | 1373 zł |
Volkswagen Golf (benzyna, poj. silnika 1498 cm3) | 1676 zł (AC mini i Assistance) | 3969 zł (Assistance i NNW) | 2293 zł |
Dacia Duster (diesel, poj. silnika 1461 cm3) | 1334 zł (AC mini i Assistance) | 3454 zł (Assistance i NNW) | 2120 zł |
Na powyższych przykładach widać, że różnice między cenami pakietów ubezpieczeń są bardzo duże. To jeden z głównych powodów, dla których za dobrym zestawem ubezpieczeń warto rozejrzeć się jeszcze przed kupnem wybranego modelu z salonu. Nasza porównywarka OC AC jest wyposażona w opcję „Nie posiadam jeszcze tego auta”. Zaznaczając to pole, będziesz mógł zorientować się w cenach pakietów OC/AC/NNW/Assistance.
AC na auto z salonu – na co zwrócić uwagę?
Jednym z najchętniej wybieranych przez właścicieli nowych samochodów ubezpieczeń dodatkowych jest ubezpieczenie AC. Dzięki niemu kierowca może liczyć, że otrzyma odszkodowanie w razie kradzieży auta lub uszkodzeń spowodowanych przez działanie sił natury. By wysokość odszkodowania pokryła szkody, uwagę warto zwrócić na zakres ochrony. Ważne są:
- rodzaj AC. Ubezpieczyciele proponują AC pełne i AC mini. W przypadku nowych samochodów lepiej sprawdzi się pełna wersja AC, gdyż mini obejmuje tylko wybrane ryzyka (np. kradzież i żywioły);
- sposób naprawy. Praktykowane są dwa sposoby naprawy: kosztorysowy i warsztatowy. W pierwszym przypadku ubezpieczyciel wypłaca poszkodowanemu pieniądze; w drugim rozlicza się z warsztatem;
- części użyte do naprawy. Mogą być oryginalne lub zamienniki, czyli o jakości porównywalnej do oryginalnych;
- udział własny w szkodzie. Opcja bez udziału własnego oznacza, że cały koszt likwidacji szkody leży po stronie ubezpieczyciela;
- amortyzacja części. Jeżeli w ofercie jest wzmianka o amortyzacji części, to ubezpieczyciel pomniejszy odszkodowanie za części (np. o 50 proc.) o ich zużycie.
Uwagę warto też zwrócić na sumę ubezpieczenia (górną granicę odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej) oraz zakres terytorialny ubezpieczenia. Ten drugi parametr będzie szczególnie istotny dla kierowców, którzy często wyjeżdżają za granicę.
Gdyby kierowca z powyższego przykładu chciał ubezpieczyć posiadaną Skodę Octavię, mógłby wybierać m.in. między takimi ofertami:
Oferta 1 | Oferta 2 | Oferta 3 | Oferta 4 | Oferta 5 | |
Rodzaj części | Zamienne | Oryginalne | Zamienne | Oryginalne | Zamienne |
Amortyzacja części | 0 proc. | 0 proc. | 0 proc. | 0 proc. | 0 proc. |
Sposób likwidacji szkody | Warsztat | Warsztat | Kosztorys | Warsztat | Warsztat |
Wysokość udziału własnego | 0 zł | 0 zł | 500 zł wypadek
10 proc. kradzież |
0 zł | 0 zł |
Suma ubezpieczenia | 82 255 zł | 82 255 zł | 88 100 zł | 91 400 zł | 88 100 zł |
Zakres terytorialny | Polska, Europa | Polska, Europa | Polska | Polska, Europa | Polska |
Cena pakietu | 2 213 zł | 2 282 zł | 2 540 zł | 3 439 zł | 4 142 zł |
Jak widać na powyższych przykładach, najdroższa oferta wcale nie musi być najkorzystniejsza. Godząc się na niższą sumę ubezpieczenia, kierowca mógł zaoszczędzić 1 860 zł, wybierając ofertę drugą zamiast ostatniej. Również Ty możesz sporo zaoszczędzić, dokładnie sprawdzając, co w zamian za składkę otrzymasz od ubezpieczyciela.