Jeśli oddałeś samochód do kasacji, wyrejestruj go. Jeśli skradziono Ci pojazd, zrób to samo. Zasada ta dotyczy jeszcze kilku innych sytuacji. Jeśli się do niej nie zastosujesz, UFG uzna, że auto wciąż jest przez Ciebie użytkowane i nałoży na Ciebie karę finansową za brak polisy OC.
Jeśli nie chcesz ponosić kosztów związanych z ubezpieczeniem samochodu, którego już nie masz lub nie używasz, musisz go wyrejestrować. Podpowiadamy, jak i kiedy to zrobić oraz jakie dokumenty należy dostarczyć do urzędu.
Kiedy trzeba wyrejestrować samochód?
Wyrejestrowanie pojazdu musi nastąpić w kilku sytuacjach. Obowiązek ten reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nią samochód należy wyrejestrować jeśli:
- zostało skradzione,
- właściciel wywiózł je lub sprzedał za granicę,
- zostało oddane do kasacji,
- zostało trwale i całkowicie utracone,
- zostało wycofane z obiegu,
- zostało przekazane do stacji demontażu pojazdów albo do punktu zbierania odpadów.
Jeśli samochód zostanie wyrejestrowany, nie ma możliwości jego ponownego zarejestrowania. Do wyjątków należą sytuacje: odzyskania auta po kradzieży, auta wywiezionego lub sprzedanego za granicą, auta zabytkowego, ciągników i przyczep rolniczych.
Co należy zrobić?
W celu wyrejestrowania pojazdu trzeba udać się do urzędu komunikacji odpowiedniego dla swojego miejsca zamieszkania i złożyć wniosek. Dokument jest identyczny jak w przypadku rejestracji samochodu, a w nagłówku wystarczy wykreślić odpowiednie zwroty. Możesz go pobrać wcześniej z serwisu internetowego, wydrukować i wypełnić. Jeśli nie masz takiej możliwości, druki są dostępne na miejscu. Standardowo, musisz mieć przy sobie dowód osobisty oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej. Dodatkowe dokumenty zależą od powodu, z jakiego chcesz wyrejestrować samochód (tabela poniżej).
Wyrejestrowanie pojazdu – ile kosztuje?
Jeśli składasz wniosek osobiście, opłata skarbowa wynosi 10 zł. W Twoim imieniu może go dostarczyć pełnomocnik. Wiąże się to z koniecznością wypełniania dodatkowego dokumentu oraz wyższą opłatą w kwocie 17 zł. Wyjątek stanowi upoważnienie osoby blisko spokrewnionej – w takim przypadku opłata nie będzie wyższa.
Ile trwa wyrejestrowanie auta?
Zgodnie z ustawą, wniosek powinien zostać rozpatrzony w trybie natychmiastowym, a czas oczekiwania nie może przekroczyć jednego miesiąca lub w przypadku szczególnie skomplikowanych spraw – dwóch miesięcy. W przypadku odrzucenia wniosku, możesz odwołać się od decyzji w ciągu 14 dni od momentu jej wydania.
Przeczytaj także:
Stawki OC w 2018 roku
Auto zastępcze z OC sprawcy
Najtańsza polisa OC
Jakie dokumenty należy przygotować?
Jak już wspomnieliśmy, zawsze należy mieć przy sobie dowód osobisty oraz potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej. Dodatkowo, trzeba mieć przy sobie kilka innych dokumentów, zależnych od powodu wyrejestrowania samochodu. Poniżej – zaświadczenie wydane przez policję, potwierdzające kradzież, samodzielnie napisane oświadczenie, dowód rejestracyjny, karta pojazdu (jeśli była wydana) przygotowaliśmy zestawienie dokumentów, które trzeba przygotować w poszczególnych sytuacjach:
Kradzież pojazdu
- zaświadczenie wydane przez policję, potwierdzające kradzież,
- samodzielnie napisane oświadczenie,
- -dowód rejestracyjny,
- karta pojazdu (jeśli była wydana)
Wywóz pojazdu za granicę
- dokument potwierdzający zbycie pojazdu
- kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą
Kasacja pojazdu za granicą
- dokument potwierdzający kasację
- dowód rejestracyjny,
- karta pojazdu (jeśli była wydana)
- tablice rejestracyjne
Trwała utrata pojazdu
- dokument potwierdzający trwałą utratę pojazdu,
- dowód rejestracyjny,
- karta pojazdu (jeśli była wydana),
- dowód wpłaty na rzecz gminy,
- tablice rejestracyjne
Wycofanie pojazdu z obiegu
- dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obiegu,
- dokument potwierdzający wykupienie wycofanego pojazdu,
- kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu.
Przekazanie auta do stacji demontażu
- zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu,
- dowód rejestracyjny,
- karta pojazdu (jeśli była wydana),
- tablice rejestracyjne.
Jeśli brakuje Ci któregoś z wymaganych dokumentów, powinieneś złożyć stosowne oświadczenie. W przypadku złożenia fałszywych zeznań, właścicielowi samochodu grozi odpowiedzialność karna.
Sprzedaż auta a jego wyrejestrowanie
Jeśli zbywasz pojazd na rzecz nowego właściciela, wciąż pozostaje ono zarejestrowane. Musisz jednak zgłosić do ubezpieczyciela fakt sprzedaży samochodu. Masz na to 14 dni od momentu podpisania umowy. Jeśli tego nie zrobisz, ubezpieczyciel uzna, że nadal jesteś w posiadaniu pojazdu. Jeśli np. polisa nie została opłacona w całości, a nowy właściciel nie opłaci kolejnej raty składki, ponosisz z nim solidarną odpowiedzialność finansową, aż do dnia zgłoszenia sprzedaży pojazdu do towarzystwa.
Regulacje prawne
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat kwestii wyrejestrowania samochodu, regulują ją następujące akty prawne:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 2005 nr 108 poz. 908, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. 2007 nr 186 poz. 1322, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. 2007 nr 137 poz. 968 z późn. zm.).
Jak wyrejestrować auto – podsumowanie:
- Obowiązek wyrejestrowania auta regulowany jest ustawą Prawo o ruchu drogowym.
- Poza kilkoma wyjątkami, wyrejestrowanie pojazdu jest nieodwracalne.
- Opłata za wyrejestrowanie pojazdu to 10 zł. W przypadku upoważnienia niespokrewnionej osoby – 17 zł.
- Decyzja o wyrejestrowaniu auta powinna zostać podjęta nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku do urzędu.
- Dokumenty, jakie należy złożyć, zależą od powodu, z jakiego auto zostaje wyrejestrowane.