Autocasco to nieobowiązkowa, dodatkowa polisa zapewniająca ochronę w przypadku uszkodzenia pojazdu czy jego kradzieży. Aby towarzystwo ubezpieczeniowe mogło udzielić pomocy, należy jak najszybciej poinformować firmę o zdarzeniu. W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia pojawia się zapis o terminie, w jakim powinno nastąpić zgłoszenie szkody. Sprawdziliśmy, co robić, by uzyskać odszkodowanie z AC.

Zgłoszenie szkody z AC powinno nastąpić niezwłocznie lub w ciągu 24 godzin. Często taki zapis można znaleźć w umowie polisy. Ubezpieczony musi pamiętać, że niedopilnowanie terminu może się wiązać z odmową wypłaty odszkodowania lub pomniejszeniem jego wysokości.

Jeśli dojdzie do szkody, a kierowca chce ją zlikwidować korzystając z autocasco, powinien zajrzeć do OWU i sprawdzić, jak przebiega procedura zgłaszania zdarzenia i w jakim czasie należy to zrobić. Podpisując umowę z firmą ubezpieczeniową, kierowca zgadza się na ustalone warunki i zobowiązuje do przestrzegania poszczególnych zapisów – również tych dotyczących zgłoszenia szkody.

W jakim czasie powinno nastąpić zgłoszenie szkody AC?

Nie ma jednego terminu na zgłoszenie szkody AC, ponieważ towarzystwa ubezpieczeniowe mogą samodzielnie ustalać takie warunki.

Ważne! Terminy zgłoszenia szkody z autocasco mogą różnić się w zależności od towarzystwa. Szczegółowych informacji należy szukać w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.

Dlaczego towarzystwa ubezpieczeniowe wprowadzają różne terminy? Trzeba pamiętać, że autocasco jest polisą dobrowolną, to kierowca decyduje, czy potrzebna mu taka polisa i jaki zakres ubezpieczenia go satysfakcjonuje. Firma ubezpieczeniowa oraz ubezpieczony mają sporą elastyczność w kształtowaniu warunków umowy.

Najczęściej ubezpieczyciel ustala maksymalny termin zgłoszenia szkody AC. Oznacza to, że ubezpieczony musi powiadomić firmę o zdarzeniu nie później niż wskazują zapisy umowy. Warto też zwrócić uwagę, że inny czas na zgłoszenie szkody AC stosowany jest w przypadku kradzieży pojazdu, a inny, gdy auto zostało uszkodzone. W umowie trzeba też szukać informacji o niezbędnych krokach, jakie ubezpieczony musi podjąć w celu likwidacji szkody np. w razie kradzieży powinien poinformować również policję.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ile czasu na zgłoszenie szkody w poszczególnych towarzystwach?

Termin zgłoszenia szkody w każdym towarzystwie może być inny, zależy też od tego, czy kierowca informuje o kradzieży samochodu, czy jego uszkodzeniu na skutek kolizji. Jak wyglądają w poszczególnych firmach ubezpieczeniowych?

  • Compensa – maksymalny termin zgłoszenia szkody, do której doszło w Polsce to 5 dni roboczych, w przypadku kradzieży pojazdu czas na poinformowanie ubezpieczyciela skraca się do 2 dni roboczych.
  • Generali – szkodę należy zgłosić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od daty powstania szkody lub daty powzięcia informacji o szkodzie.
  • Link4 – zgłoszenie szkody powinno nastąpić niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 7 dni od momentu wydarzenia, do którego doszło zarówno w kraju, jak i za granicą.
  • PZU – kierowca powinien zgłosić szkodę w ciągu 7 dni od daty szkody, jeśli doszło do kradzieży pojazdu właściciel powinien powiadomić towarzystwo nie później niż następnego dnia roboczego.
  • Uniqa – ubezpieczony powinien zgłosić szkodę z AC w ciągu 7 dni, w przypadku kradzieży ma na zgłoszenie 48 godzin.
  • Warta – kierowca ma 7 dni na zawiadomienie towarzystwa o szkodzie i 1 dzień na zgłoszenie kradzieży.

Ważne! Ubezpieczony powinien jak najszybciej zgłosić szkodę – ubezpieczyciel daje jednak zazwyczaj 5-7 dni na poinformowanie o zdarzeniu. Nieco inaczej wygląda zgłaszanie kradzieży – poszkodowany powinien zrobić to najczęściej w ciągu 24-48 godzin.

Jak zgłosić szkodę z AC?

O zdarzeniu warto poinformować towarzystwo jak najszybciej. Na pewno trzeba przestrzegać zapisów umowy i nie przekroczyć terminów ustalonych podczas zakupu polisy. Dlaczego to tak istotne?

  • szybkie zgłoszenie szkody pozwoli uruchomić proces odszkodowawczy i przyspieszy wypłatę odszkodowania;
  • ubezpieczony ograniczy ryzyko zwiększenia uszkodzenia samochodu;
  • właściciel uniknie problemów z wypłatą odszkodowania, np. jego wielkością.

Aby likwidacja szkody była możliwa, ubezpieczony musi podjąć odpowiednie kroki.

Zabezpieczenie samochodu po zdarzeniu

Jeśli doszło do szkody, a starasz się o odszkodowanie, nie naprawiaj samochodu, zanim nie zostaną przeprowadzone oględziny. Zazwyczaj towarzystwo wysyła rzeczoznawcę, który ma ocenić stan uszkodzeń, powinna też zostać przygotowana dokumentacja w sprawie.

Uszkodzony pojazd powinien zostać zabezpieczony, aby nie doszło do powiększenia rozmiaru szkody. Właściciel ma obowiązek użyć wszelkich dostępnych środków, by chronić przedmiot ubezpieczenia.

Ciekawe! Jeśli w celu zabezpieczenia samochodu poniesiesz koszty, ubezpieczyciel powinien zaproponować ci zwrot (w granicach sumy ubezpieczenia), jeżeli działania były celowe. Co więcej, zwrot może nastąpić nawet w sytuacji, gdy podjęte kroki nie przyniosły rezultatu.

Ubezpieczenie autocasco – jak zgłosić szkodę?

W OWU ubezpieczenia AC znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, zarówno o tym, jakie są terminy zgłoszenia szkody, jak i o sposobie informowania towarzystwa o zaistniałej szkodzie.

Zazwyczaj szkodę zgłosić można na kilka sposobów:

  • telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii;
  • przez formularz ubezpieczyciela dostępny na jego stronie internetowej;
  • poprzez indywidualne konto klienta;
  • na piśmie, wysyłając zgłoszenie pocztą.

Pamiętaj, aby zachować dowód wysłania zgłoszenia. Jeśli wybierasz drogę pocztową, wyślij list polecony.

Jakie informacje trzeba przekazać zgłaszając szkodę?

Przygotowując się do zgłoszenia szkody, miej przy sobie polisę, aby podać wymagane informacje:

  • dane właściciela pojazdu – imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, a w przypadku firmy nazwę, adres siedziby, NIP/REGON/KRS;
  • informacje o zgłaszającym szkodę – imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu i adres e-mail;
  • dane osoby, która doprowadziła do zdarzenia – imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, dane pojazdu oraz zakładu ubezpieczeń;
  • informacje na temat ubezpieczonego samochodu – markę, model, rok produkcji, numer rejestracyjny, numer VIN, wersję wyposażenia;
  • opis okoliczności wystąpienia zdarzenia – miejsce, godzina zdarzenia, opis sytuacji;
  • numer polisy ubezpieczeniowej;
  • skan zaświadczenia z policji;
  • numer konta do wypłaty odszkodowania;
  • w przypadku szkód likwidowanych w wariancie kosztorysowym należy podać sugerowaną kwotę roszczenia.

Zobacz więcej: Darmowe sprawdzenie VIN – jak i gdzie to zrobić?

Przekroczony termin zgłoszenia szkody – konsekwencje

Niedotrzymanie terminu zgłoszenia szkody z autocasco może skutkować zmniejszeniem odszkodowania. Takie działanie firmy wynika bezpośrednio z zapisów w OWU. Znajduje się tam bowiem informacja, że w razie naruszenia z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa obowiązków określonych w OWU, towarzystwo ubezpieczeniowe może zmniejszyć odszkodowanie. Szczególnie jeśli naruszenie przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło ustalenie skutków wypadku czy jego okoliczności.

Warto więc zgłaszać szkodę w wyznaczonym przy podpisywaniu umowy terminie, niezależnie od tego, czy było to uszkodzenie, czy kradzież pojazdu. W ten sposób właściciel samochodu zadba, by otrzymać pełną należną kwotę odszkodowania.

Pamiętaj! Ubezpieczyciel może odpowiednio zmniejszyć odszkodowanie z AC, jeśli kierowca spóźni się ze zgłoszeniem szkody.

Oczywiście ubezpieczyciel weźmie pod uwagę powód, dla którego nie zgłosiłeś szkody w terminie. Jeśli było to niemożliwe, bo nie miałeś fizycznej czy technicznej możliwości, może zgodzić się na wypłatę odszkodowania mimo opóźnienia.

Jakie szkody można zlikwidować z AC?

Czy towarzystwo ubezpieczeniowe zlikwiduje z AC każdą szkodę? To, w jakich sytuacjach zadziała autocasco zależy od wybranego ubezpieczenia. Przed zawarciem umowy AC warto sprawdzić nie tylko zakres polisy, ale również wyłączenia odpowiedzialności.

Najczęściej ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania z AC w sytuacji, gdy:

  • do zdarzenia doszło na skutek prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu czy środków odurzających;
  • kierowca dopuścił się rażącego niedbalstwa, np. zostawił kluczyki w stacyjce, a samochód został skradziony;
  • samochód prowadziła osoba bez odpowiednich uprawnień;
  • kierowca ucieknie z miejsca zdarzenia;
  • szkody powstały w wyniku działań wojennych, zamieszek;
  • szkody powstały na skutek udziału w rajdach wyścigach;
  • pojazd był wykorzystywany niezgodnie z jego przeznaczeniem lub jako narzędzie przestępstwa.

Zanim zgłosisz szkodę, sprawdź, czy w danym przypadku odszkodowanie ci się należy. Zakres ochrony i wyłączenia odpowiedzialności zależą od danego towarzystwa ubezpieczeniowego. Istotne jest, co było przyczyną szkody i czy dopilnowałeś wszystkich formalności wymaganych umową. Warto dokładnie przestudiować zapisy OWU.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Wypłata odszkodowania w przypadku kradzieży samochodu

Aby towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło odszkodowanie w przypadku kradzieży samochodu, ubezpieczony musi dopilnować formalności.

W OWU wielu towarzystw istnieje zapis, że właściciel samochodu musi przedłożyć komplet kluczyków służących do otwierania i uruchamiania pojazdu oraz urządzenia uruchamiające mechanizmy zabezpieczające przed kradzieżą.

Ważne! Zapis ten nie obowiązuje, jeśli wcześniej (przed zdarzeniem) ubezpieczony zgłosił utratę kluczyków. Warto niezwłocznie poinformować ubezpieczyciela o utracie, zgubieniu kluczyków.

Trzeba też pamiętać, że kradzież pojazdu należy zawsze zgłosić na policję. Do wypłaty odszkodowania niezbędny będzie protokół policyjny.

Jak szybko nastąpi likwidacja szkody?

Im szybciej zgłosisz szkodę, tym szybciej towarzystwo będzie mogło zająć się likwidacją szkody. Termin na wypłatę odszkodowania z AC określony jest przez przepisy Kodeksu cywilnego. Ubezpieczyciel ma na to 30 dni.

Zazwyczaj proces przebiega jednak znacznie szybciej – ubezpieczony nie musi czekać 30 dni na naprawę czy wypłatę odszkodowania.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że czas likwidacji szkody zależy również od jej wybranego wariantu – warsztatu lub kosztorysu. Najczęściej szybciej następuje wypłata środków na konto niż naprawa w warsztacie.

W tym drugim przypadku znaczenie mają:

  • stopień uszkodzenia pojazdu,
  • dostępność części,
  • tempo pracy warsztatu.

Gdzie znaleźć atrakcyjną polisę AC?

Na rynku ubezpieczeń znajdziesz wiele interesujących ofert dodatkowej polisy autocasco. Zanim jednak podejmiesz decyzję, którą wybrać, porównaj propozycje wielu firm. Możesz to zrobić kupując polisę OC – często pakiet ubezpieczeń możesz nabyć w atrakcyjniejszej cenie niż w przypadku kupowania oddzielnych polis.

Aby sprawdzić oferty wielu towarzystw, skorzystaj z kalkulatora OC i AC. Wystarczy, że podasz najważniejsze informacje na temat samochodu oraz swoje dane, a otrzymasz propozycje kilkunastu największych towarzystw ubezpieczeniowych. Przeglądając je, zwróć uwagę na zakres ochrony i wyłączenia odpowiedzialności – im niższa cena polisy AC, tym więcej wyłączeń. Warto to zweryfikować.

Pamiętaj! Zakres OC jest zawsze taki sam, zakres AC może być różny, zależy od towarzystwa i wariantu polisy.

Likwidacja szkody z AC a utrata zniżek

Zgłoszenie szkody i jej likwidacja z polisy AC może oznaczać utratę zgromadzonych zniżek. Cena polisy w kolejnym roku częśto jest wyższa. Zazwyczaj zniżki wracają do poprzedniego poziomu po kolejnych 2 latach bezszkodowej jazdy.

Przed utratą zniżek można ochronić się, wykupując odpowiednie ubezpieczenie. Pierwszym i najbardziej znanym jest tzw. ochrona zniżek, czyli gwarancja zachowania zniżek. Kierowca może też wykupić dodatkowe ubezpieczenie szyb czy opon, by właśnie z tej polisy zlikwidować szkodę. Problem z ogumieniem czy szybami to częste przyczyny awarii. Warto zastanowić się nad rozszerzeniem ubezpieczenia o takie produkty.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Dodatek, jakim jest ochrona zniżek nie jest dostępny u każdego ubezpieczyciela, dlatego dobrze jest wczytać się w OWU lub dopytać agenta. Zdarza się, że ochrona zniżek proponowana jest jedynie wybranym klientom.

Ważne! Ochrona zniżek obowiązuje jedynie w tym towarzystwie, w którym została wykupiona.

Czy każda likwidacja szkody zostanie odnotowana?

Każde zgłoszenie szkody zostanie zaraportowane do UFG (Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego). Przekazanie informacji o zdarzeniu to obowiązek wszystkich towarzystw ubezpieczeniowych. Wykupienie ochrony zniżek nie zapobiega odnotowaniu likwidacji szkody w bazie UFG.

Każdemu kierowcy może przytrafić się kolizja, wypadek, czy kradzież samochodu. Dodatkowe ubezpieczenie autocasco zapewnia ochronę i gwarantuje wsparcie finansowe. Aby kierowca mógł liczyć na pomoc, musi stosować się do zapisów umowy.

Jednym z nich jest informacja o terminie, w którym powinno nastąpić zgłoszenie szkody. Niedopilnowanie obowiązków może wiązać się z pomniejszeniem kwoty odszkodowania. Szukając najatrakcyjniejszej polisy, warto porównywać oferty, zwracając uwagę na zakres ubezpieczenia i sytuacje, w których kierowca nie będzie mógł liczyć na pomoc.

  1. Zgłoszenie szkody z AC powinno nastąpić w terminie określonym w OWU.
  2. Każdy ubezpieczyciel indywidualnie ustala warunki zgłoszenia szkody.
  3. Termin na zgłoszenie szkody liczony jest od dnia, w którym doszło do zdarzenia lub kierowca dowiedział się o szkodzie.
  4. Likwidacja szkody z autocasco powinna nastąpić w ciągu 30 dni.
  5. Ubezpieczenie AC chroni w przypadku uszkodzenia samochodu lub jego kradzieży.
  6. Likwidacja szkody z AC prowadzi do utraty zniżek, chyba że kierowca ma wykupiony dodatek, jakim jest ochrona zniżek.

Najczęściej zadawane pytania o termin zgłaszania szkody z AC

  1. Gdzie znajdę informacje o terminach zgłaszania szkody?

    Wszystkie najważniejsze informacje zapisane zostają w OWU polisy. Należy zapoznać się z nimi jeszcze przed podpisaniem umowy ubezpieczenia. Warto zwrócić uwagę, że termin może być inny w przypadku zgłaszania uszkodzenia samochodu, a inny, gdy dokonano kradzieży pojazdu. Zazwyczaj w tym drugim przypadku czas na zgłoszenie szkody jest krótszy. O terminy zgłaszania szkód oraz obowiązki ubezpieczonego można również dopytać bezpośrednio u agenta.

  2. Dlaczego terminy zgłaszania szkód z autocasco są różne u poszczególnych ubezpieczycieli?

    W przypadku polisy AC to towarzystwa ubezpieczeniowe indywidualnie ustalają warunki umowy, a więc zasady i terminy zgłaszania szkody. Autocasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym, dodatkowym – zasady kształtowania umowy polisy nie są ustalone przez Ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych. Dlatego też zakres OC jest zawsze taki sam, natomiast zakres autocasco może być różny, zależy od firmy i wariantu ubezpieczenia.

  3. Czy zawsze otrzymam odszkodowanie z AC?

    Nie zawsze. Wszystkie sytuacje, w których ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania to tzw. wyłączenia odpowiedzialności, które możesz znaleźć w OWU. Warto się z nimi zapoznać, by wiedzieć, kiedy pomoc nie przysługuje. Najczęściej odmowa wynika z rażącego zaniedbania lub umyślnego działania, które doprowadziło do szkody.

Agnieszka Wawrzaszek

Copywriter z prawdziwym zamiłowaniem do pisania, która wierzy, że najbardziej skomplikowane zagadnienia można opisać w przystępny, a czasem nawet zabawny sposób. Moje zainteresowania nie mają ściśle wyznaczonych granic, dlatego piszę o ubezpieczeniach, upadłości konsumenckiej, a także medycynie naturalnej i sporcie. Chcę, aby moje teksty były odpowiedzią na najbardziej nurtujące czytelników pytania, wsparciem podczas podejmowania codziennych decyzji. Gdy nie piszę, czytam lub zagłębiam tajniki jogi.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny