Kolor lakieru ma bardzo istotne znaczenie, jeśli zdecydujesz się na naprawy lakiernicze karoserii, zwłaszcza po wypadku lub zużyciu jej poszczególnych części. Wiele osób nie wie, gdzie i jak sprawdzić kod lakieru, który jest kluczowy, aby dobrać do samochodu identyczny, niewyróżniający się odcień.

Nawet jeśli obok siebie stoi kilka samochodów tego samego koloru, nie znaczy to, że każdy z nich ma identyczny odcień. Wynika to z faktu, że każda marka wykorzystuje w procesie produkcyjnym nieco inną paletę barw. Istnieją rożne sposoby sprawdzania kodu lakieru. Z tego artykułu dowiesz się jak i gdzie go znaleźć, jak odczytać kod oraz dlaczego ma tak istotne znaczenie.

Czym jest numer VIN?

Numer VIN (Vehicle Identification Number) to niepowtarzalny kod identyfikacyjny każdego samochodu, który pozwala na odczytanie takich informacji, jak producent, model, rok produkcji czy wyposażenie pojazdu. Składa się on z 17 znaków, które podzielone są na 3 części:

  • WMI – World Manufacturer Identifier – to pierwsze trzy znaki z numeru, które określają kraj, w którym samochód został wyprodukowany oraz producenta.
  • VDS – Vehicle Descriptor Section – to kolejne trzy znaki zawierające szczegóły dotyczące modelu, wyposażenia, konstrukcji auta.
  • VIS – Vehicle Indicator Section – to ostatnie osiem znaków, które określają rok produkcji, znak kontrolny, numer seryjny pojazdu.

Pamiętaj, że numer VIN jest obowiązkowy we wszystkich samochodach sprzedawanych na świecie, z pewnym wyjątkiem. Numeru VIN nie muszą posiadać samochody zarejestrowane po raz pierwszy, przed 1 stycznia 1995 r. oraz motocykle zarejestrowane po raz pierwszy, przed dniem 1 stycznia 2003r.

Gdzie można znaleźć numer VIN samochodu?

Szukając numeru VIN w samochodzie, musisz wiedzieć, że każdy producent może umieszczać go w nieco innych miejscach, ale zawsze będzie ich co najmniej kilka. Aby znaleźć numer VIN, poszukiwania warto rozpocząć od sprawdzenia dowodu rejestracyjnego. Numer VIN w dowodzie znajduje się na pierwszej stronie w polu oznaczonym literą „E”.  VIN musi być zapisany w formie ciągłej bez żadnych odstępów, za pomocą liter i cyfr.

Można także znaleźć go w karcie pojazdu lub na tabliczce producenta, która zwykle znajduje się w okolicy przedniej szyby lub na drzwiach kierowcy.

Numer VIN może też znajdować się:

  • na tabliczce znamionowej,
  • umieszczonej na desce rozdzielczej,
  • na ramie pojazdu,
  • na jednostce napędowej,
  • słupku bocznym,
  • nadkolu.

Niezależnie gdzie się on znajduje, pamiętaj aby był czytelny. W przeciwnym razie może to zwiastować poważne problemy.

Jeśli samochód nie ma VIN-u, może to oznaczać, że został skradziony lub zarejestrowany nielegalnie. Brak VIN-u uniemożliwia sprzedaż czy rejestrowanie oraz określenie historii samochodu. Jeśli więc zauważysz ten problem, powinieneś zachować szczególną ostrożność i zgłosić to na policję.

Miejsce umieszczenia numeru VIN w samochodzie zależy od jego producenta i specyfikacji danego modelu, ale też przepisów, które określają, gdzie dokładnie powinien się znajdować.

Tabliczka znamionowa – co można z niej wyczytać?

Tabliczka znamionowa samochodu jest jego „wizytówką”, z której można wyczytać informacje wskazane przepisami prawa. W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku, w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, w załączniku nr 4, można znaleźć następujące wymogi, jakie musi spełniać tabliczka znamionowa:

Tabliczka znamionowa powinna być trwale przymocowana w widocznym i łatwo dostępnym miejscu na części, która nie daje się łatwo usunąć lub wymienić. Powinna ona podawać w sposób czytelny i nieścieralny informacje w następującej kolejności:

  1. Nazwa producenta.

  2. Numer świadectwa homologacji typu WE pojazdu lub numer świadectwa homologacji typu pojazdu.

  3. Numer identyfikacyjny pojazdu VIN, a w razie jego braku – rozpoznawczy numer podwozia/nadwozia pojazdu.

  4. Maksymalna masa całkowita pojazdu, a w przypadku motocykli i motorowerów zamiast tego homologowany poziom hałasu zewnętrznego na postoju w dB (A) przy prędkości obrotowej wyrażonej w obr/min.

  5. Maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów w przypadku pojazdu samochodowego przeznaczonego do ciągnięcia przyczepy.

  6. Maksymalne obciążenia osi podane w kolejności od przodu do tyłu.

  7. W przypadku przyczepy i naczepy, maksymalne obciążenie pionowe na urządzenie sprzęgające.

  8. Jeżeli wartości maksymalne mas i obciążeń są większe niż dopuszczalne, to należy podawać również te wartości; dane powinny być wówczas podane w dwóch kolumnach: dopuszczalne – po lewej i maksymalne – po prawej stronie. W nagłówku lewej kolumny podaje się kod państwa, w którym pojazd ma zostać zarejestrowany; dotyczy pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 maja 2016 roku.

Powyższe oznaczenia każdy producent musi obowiązkowo zamieścić na tabliczce znamionowej. Jednak oprócz nich pojawiają się tam informacje o miejscu produkcji, pojemności i mocy silnika samochodu, a także kod lakieru czy rok produkcji auta.

Kod lakieru po VIN – jak można go sprawdzić?

Sprawdzenie kodu lakieru po numerze VIN nie jest łatwe. Dla zwykłego kierowcy może okazać się po prostu niemożliwe. Wynika to z faktu, że każdy producent może go umieszczać w inny sposób w numerze VIN i nie ma na to określonej reguły. Jeśli nie wiesz, jak rozkodować numer, możesz spróbować skorzystać z dekoderów VIN, jednak nie zawsze przyniesie to pozytywne rezultaty.

Kod lakieru może znajdować się na tabliczce znamionowej lub w książce serwisowej auta. Jeśli i to nie przyniesie odpowiedniego skutku, najlepiej będzie skontaktować się z autoryzowanym serwisem, który ma dostęp do bazy danych konkretnej marki samochodów.

Jak sprawdzić kod lakieru po VIN w wybranych markach?

Kod lakieru pozwala na identyfikację koloru karoserii i jest niezbędny do napraw lakierniczych. Każdy producent ma swoją własną metodę oznaczania kodów lakierów, zgodną z jego wewnętrzną organizacją i potrzebami.

W poszczególnych markach wygląda to następująco:

  • Audi i Volkswagen – mają podobny zapis kodów, który rozpoczyna się zawsze od litery „L”.
  • BMW – podaje kod za pomocą pełnej nazwy.
  • Fiat – w tych samochodach kod lakieru znajdziesz na krawędzi klapy bagażnika lun na spodzie maski pojazdu, na srebrnych naklejkach. Kod zapisany jest w postaci 3 lub 4 cyfr, ukośnika i drukowanej litery.
  • Ford – kod znajduje się w lewym dolnym rogu tabliczki znamionowej i składa się z dwóch znaków.
  • Honda – kod lakieru umieszczony jest na czarnych lub białych nalepkach, które znajdują się pod maską lub na słupku od strony pasażera. Kod ma postać ciągu znaków rozpoczynających się od dwóch liter, a następnie myślnika.
  • Opel – kod ulokowany jest na samym dole tabliczki znamionowej. Litera A oznacza lakier akrylowy, E – wodorozcieńczalny, Y – metaliczny, natomiast cyfry oznaczają kolor.
  • Peugeot – kod składa się z 3-4 cyfr, który umieszczony jest na nalepce w pobliżu drzwi kierowcy.
  • Renault – w tym wypadku kod zawiera 5 znaków, z których pierwsze dwa do zawsze litery „TE”, a trzy następne to kolor.
  • Toyota – kod ma 3 znaki, które znajdziesz na czarnej lub białej nalepce przy progu drzwi pasażera.

Gdzie sprawdzić kod lakieru po VIN, gdy już znasz numer?

Jeśli niepoprawnie odczytasz kod VIN, nie uda Ci się dobrać odpowiedniego koloru lakieru do swojego samochodu. Aby odczytać kod po numerze VIN, możesz spróbować skorzystać ze specjalnych dekoderów. Jednak nie ma żadnej pewności, że to się uda – dekodery VIN zawierają zazwyczaj tylko ogólne informacje bez wskazania na kolor lakieru. Masz jednak kilka możliwości, aby zrobić to tak, jak trzeba:

  1. Jedną z nich jest kontakt z producentem lub jego autoryzowaną stacją obsługi i serwisu. W tym przypadku po przedstawieniu dokumentacji potrzebnej do weryfikacji, uzyskasz pełne informacje o samochodzie łącznie z kodem lakieru.
  2. Następną opcją jest skorzystanie z internetowej bazy danych lub portalu sprawdzającego VIN. Serwisy te mają dostęp do źródeł wielu marek samochodowych, dzięki czemu szybko i sprawnie mogą zweryfikować dla Ciebie kod lakieru.
  3. Kolejna możliwość to wizyta w autoryzowanym sklepie z lakierami samochodowymi lub u lakiernika. Pracujące tam osoby mają doświadczenie w odczytach i sprawdzaniu kodów lakieru różnych marek samochodu. Dzięki tej wiedzy pomogą Ci zrobić to bez większych problemów.

Po co sprawdzać kod lakieru po numerze VIN?

Kod lakieru samochodu jest ważny zwłaszcza wtedy, gdy wymagana jest naprawa i/lub wymiana elementów karoserii. Takich sytuacji jest jednak znacznie więcej.

Pierwszą z nich jest uszkodzenie samochodu w wyniku kolizji lub zderzenia. Aby dokładnie dopasować nowe elementy do reszty karoserii, konieczna będzie wiedza na temat kodu lakieru. Jeśli jej zabraknie, najprawdopodobniej wszystkie wymienione części będą miały inny odcień koloru niż reszta samochodu. Niestety tego parametru nie da się dopasować na oko. Właśnie dlatego aby uniknąć takich sytuacji producenci oznaczają kolory odpowiednimi kodami.

Innym przypadkiem, w którym przydaje się kolor lakieru, jest realizacja naprawczych prac lakierniczych. Wówczas  kod lakieru pomoże dokładnie odwzorować ten, który już istnieje na powłoce innych elementów samochodu.

W przypadku renowacji samochodu również korzysta się z kodu lakieru. Dzięki niemu będziesz mieć pewność, że wymienione elementy dokładnie pasują do całości i stworzą jednolity kolor całego pojazdu.

Dekodowanie VIN a marka samochodu

BMW VIN

Ford VIN

Audi VIN

Volkswagen VIN

Opel VIN

Mercedes VIN

Toyota VIN

Fiat VIN

Mazda CIN

Podsumowanie:

  • Numer VIN (Vehicle Identification Number), to unikatowy kod, który pomaga identyfikować każdy samochód. Numer VIN zawiera ważne informacje dotyczące konstrukcji auta, w tym także koloru lakieru.
  • Aby móc zarejestrować samochód, musi on zostać wyposażony w tabliczkę znamionową, na której wielu producentów również umieszcza kod lakieru.
  • Jeśli chcesz sprawdzić kod lakieru, możesz to zrobić za pomocą VIN-u, autoryzowanego serwisu lub sklepu z lakierami oraz u lakiernika.
  • Kod lakieru szczególnie przydatny jest, gdy samochód uległ stłuczce i trzeba wymienić lub pomalować różne elementy karoserii.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o kod lakieru

  1. Gdzie szybciej znajdę numer lakieru – na tabliczce znamionowej czy w numerze VIN?

    Zdecydowanie szybciej numer lakieru znajdziesz na tabliczce znamionowej. Jest ona umieszczona zwykle w widocznym miejscu, takim jak drzwi kierowcy lub pod maską samochodu, a kod lakieru będzie wyraźnie oznaczony kodem literowo-numerycznym lub kodem w postaci trzy- lub czterocyfrowej kombinacji. Natomiast rozszyfrowanie kodu po numerze VIN nie jest proste, zwłaszcza dla zwykłego kierowcy.

  2. Co, jeśli numer VIN będzie nieczytelny?

    Może się zdarzyć, że numer VIN nie będzie nieczytelny. W takim przypadku musisz wystąpić o nadanie nowego. Nie jest to trudne, jednak wymaga czasu i starań. Pamiętaj, że jeśli numer VIN jest nieczytelny lub uszkodzony,  będziesz mieć problem z zarejestrowaniem pojazdu.

  3. Czy internetowe dekodery numeru VIN generują precyzyjne informacje na temat fabrycznego lakieru auta?

    W Internecie znajdziesz wiele stron dekodujących numery VIN, jednak niestety nie zawsze wszystkie informacje są zgodne z prawdą. Poza tym niektóre dekodery numeru VIN mają ograniczoną bazę danych i mogą odnieść się tylko do niektórych marek samochodów. Jeśli chcesz uzyskać wiarygodne informacje, zawsze szukaj danych na polecanych lub sprawdzonych stronach.

  4. Czy sam dowód rejestracyjny wystarczy, aby określić kolor lakieru samochodu?

    Dowód rejestracyjny nie zawiera kodu lakieru samochodowego. Jednak w dowodzie rejestracyjnym znajduje się numer VIN, dzięki któremu możesz spróbować odczytać te informacje.

  5. Czy można lakierować samochód na własną rękę?

    Oczywiście można zrobić to samemu, ale pamiętaj, że jest to zadanie wymagające odpowiedniego przygotowania, doświadczenia i dobrej organizacji. Jeśli zdecydujesz się na samodzielne lakierowanie swojego samochodu, istnieje ryzyko, że popełnisz błędy. Może się to skończyć nierównościami i smugami na powierzchni lakieru. Dodatkowo nieprawidłowe przygotowanie podłoża może skutkować zewnętrznymi skazami i powstaniem niepożądanych wypukłości. Istnieje też prawdopodobieństwo, że użyjesz nieodpowiedniego koloru lakieru.

redakcja

Specjaliści z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet do 50%!

Porównaj Ceny