[Głosów: 130   Average: 4.4/5]

5200 zł – aż tyle mogą zapłacić kierowcy samochodów osobowych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2020 r. A to tylko część możliwej kary. W przypadku spowodowania wypadku lub kolizji, sprawca bez ważnego OC może ponieść dużo większe koszty.

Co grozi za brak OC? – Warto wiedzieć

  1. Kara za brak OC powyżej 14 dni w 2020 r. wynosi do 5200 zł dla właścicieli aut osobowych.
  2. Wysokość kar za brak OC zależy od kwoty minimalnego wynagrodzenia.
  3. Egzekucją kar za brak OC zajmuje się UFG.
  4. UFG dochodzi zwrotu kosztów odszkodowania wypłaconemu poszkodowanemu od sprawcy, jeśli w momencie wypadku lub kolizji nie posiada on ważnego OC.

 

Wysokość kar za brak obowiązkowej polisy zależy wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, które w 2020 roku wynosi 2600 zł brutto. Płaca minimalna wzrasta z roku na rok, więc w efekcie rosną również stawki kar finansowych, które grożą za brak ubezpieczenia OC. Jazda bez ważnej polisy staje się nie tylko coraz droższa, ale też coraz skuteczniej egzekwowana.

Co grozi za brak OC?

Im wyższa płaca minimalna, tym wyższa kara za brak OC. W 2020 roku właściciele aut osobowych mogą zapłacić nawet 700 zł więcej niż w 2019 roku za brak obowiązkowej polisy. Kierowcy samochodów ciężarowych muszą liczyć się z jeszcze wyższą karą.

Kara za brak OC - 2020

Jak ustalana jest wysokość kar?

Maksymalne kary za brak OC ustala się zależnie od rodzaju pojazdu.

  • właściciele samochodów osobowych – równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (brutto),
  • właściciele samochodów ciężarowych,
    ciągników i autobusów – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • właściciele pozostałych pojazdów –
    równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Posiadacze pojazdów pozostających bez ochrony ubezpieczeniowej mniej  niż 14 dni, zapłacą:

  • 20% pełnej opłaty karnej – do 3 dni bez OC,
  • 50% pełnej opłaty karnej – od 4 do 14 dni bez OC.

Wzrost kar za brak OC - 2020

Nie tylko kara od UFG

Jeśli kierowca nie posiadający ubezpieczenia OC spowoduje wypadek lub kolizję, koszty likwidacji szkód będzie musiał pokryć z własnej kieszeni. Poszkodowany w zdarzeniu otrzyma odszkodowanie od UFG, ale ten zwróci się do sprawcy z tzw. regresem, czyli prośbą o zwrot przekazanych poszkodowanemu pieniędzy. A kwota może być wysoka, nawet w przypadku drobnej stłuczki. Wyobraź sobie choćby kolizję z najnowszym modelem BMW. Niewielkie otarcia lub uszkodzony zderzak mogą w tym wypadku kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

UFG coraz skuteczniejszy

Dlaczego w ogóle musimy płacić kary za brak OC? Jest to ubezpieczenie obowiązkowe, regulowane ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Nie zastosowanie się do ustawowego obowiązku skutkuje karą finansową.

A UFG coraz skuteczniej ją egzekwuje. Ponad 36 mln zł wyegzekwował Fundusz w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku od kierowców, którzy spowodowali wypadki nie posiadając polisy OC. To o 2 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 6,5%.

Kara za brak OC – to się nie opłaca

Finansowe konsekwencje braku OC są zdecydowanie bardziej dotkliwe niż zakup polisy. Nawet jeśli wydaje Ci się, że zakup taniego OC w dobie podwyżek nie jest możliwy, to zapewniamy, że jesteś w błędzie. Pamiętaj, że zakres ubezpieczenia OC regulowany jest ustawowo, co oznacza, że bez względu na to, jakie towarzystwo wybierzesz, zostaniesz objęty dokładnie taką samą ochroną. Przy wyborze polisy warto więc porównać oferty różnych ubezpieczycieli, ponieważ każdy z nich może zaproponować Ci zupełnie inną cenę polisy. Z pomocą kalkulatora ubezpieczeń samochodowych możesz kupić już za kilkaset złotych, co w porównaniu z nawet kilkutysięczną karą, nie stanowi zbyt dużego wydatku.

Przeczytaj także:
Sprzedaż samochodu a OC
OC dla młodych kierowców

0 0 vote
Article Rating
Aleksandra Stefanska

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 2008 roku zawodowo związana z dziennikarstwem. Współpracowała z największymi serwisami internetowymi w kraju, tworząc materiały reportażowe i informacyjne. Prywatnie miłośniczka dalekich podróży i tematyki parentingowej.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments